Specificaties 5,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart Review

mkools24 15 november 2011, laatste update op 16 november 2011, 1.482 views

Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart

Pluspunten

• Indrukwekkende performance.
  • Werken met S Memo en de stylus is erg leuk.
  • Het supergrote scherm met hoge resolutie is echt geweldig.
  • In-ear oordoppen meegeleverd.

Minpunten

• HTC Sense is mooier en gebruikersvriendelijker.
  • Bediening kan beter (hoofdmenu knop is geen touch).

Ik heb sinds vandaag een Galaxy Note. Ik kan er dus nog niet al teveel over zeggen maar ik wilde toch al een review plaatsen, vooral om mensen over de streep te trekken die denken dat hij te groot is. Ik zal de review later verder aanvullen met tekst en foto's.

Grootte

Ik begin dus gelijk met de grootte, iets waar ik redelijk bang voor was voordat ik hem aanschafte. Ik heb een los toestel gekocht via Ebay en kom van een HTC Desire HD (4.3") dus ik was al een redelijk grote telefoon gewend. Echter, toen ik de verpakking openmaakte schrok ik toch wel even. De telefoon is niet zo'n klein beetje groter dan de Desire HD maar een flinke slag.

Wanneer ik mijn Desire HD in de linkeronderhoek op de Note leg kun je zien dat de Note zeker een centimeter breder en tegen de twee centimeter langer is. Ik heb gelijk de spijkerbroekzak test gedaan (aangezien ik enkel spijkerbroeken draag) en dit ging echt prima. Mijn Desire HD zat al nooit in de weg en omdat de Note iets breder is maar vooral langer en nog wel even plat is zit hij net als de Desire HD comfortabel in je broekzak.

Eerste keer opstarten.

Eerste keer opstarten ging prima, er werd gevraagd om te verbinden met een Wifi netwerk en mijn Google account in te stellen en dat was binnen enkele seconden gebeurt waarna gelijk datum, tijd, contacts etc weer gerepliceert worden en de telefoon direct gebruiksklaar is.

Bellen.

Yep iets heel basics als bellen ;) Want daar is een telefoon uiteindelijk voor. Toevallig ontving ik na het opstarten direct een telefoontje en heb ik een minuut of 15 zitten praten. Het probleem van FSJ die aangeeft dat het soms net lijkt of je onder water zit heb ik niet ondervonden (provider KPN) en de geluidskwaliteit was prima, niet slechter of beter dan mijn Desire HD. De telefoon ligt verder prima aan je oor, al zal het wel wat rare blikken gaan opleveren van vrienden en collega's gezien de grootte van het toestel.

Bediening.

Qua bediening ben ik tot nu toe (eerste indruk) minder tevreden dan de bedieing van de HTC Desire HD. De power button zit bij de Note rechtsboven aan de zijkant van het toestel wat ik erg vervelend vindt (Desire zit bovenaan wat ik meer logisch vindt maar dit is wellicht een kwestie van wennen).

Wat ik wel minder vindt is dat de 'main menu' button, dus de grote knop in het midden onderin geen touch button is. Bij de HTC is dit wel een touch button net als de back en de home knop waarbij een lichte aanraking voldoende is om de knop te activeren. Bij de Note moet je toch even 'stevig' drukken om hem te activeren en dat voelt toch een beetje ouderwets aan.

Een ander punt bij de Note zijn de menu knop en de back knop, respectievelijk links en rechts van de main menu knop. Deze zijn nooit zichtbaar en lichten pas op zodra je ze bedient. Bij de HTC lichten ze mee op met het toestel en blijven branden zolang het scherm aanstaat. Bij de Note gaan ze alleen even kortstondig branden wanneer ze beschikbaar zijn (ong 1 seconde) en daarna zie je ze niet meer. Ik weet het, kleinigheidje en wellicht aanpasbaar maar het zijn bij mij vaak zulke details die een toestel maken of kraken.

Interface.

Ook qua interface loopt HTC duidelijk voor op Samsung wat mij betreft. HTC Sense is vele malen mooier en strakker dan de Samsung Note GUI. De note ziet er allemaal wat blokkerig en houterig uit en je kunt wel e.e.a tweaken met widgets en achtergronden maar Sense ziet er gewoon stukken beter uit en laten we eerlijk zijn het oog wil ook wat. Standaard oogt het allemaal een beetje ongebruikersvriendelijk. Iets wat mij niet uitmaakt aangezien ik vooral veel met Linux werk maar het kan denk ik wel afschrikwekkend overkomen voor de gemiddelde consument.

Samsung Memo.

Ik heb slechts een half uurtje met Samsung Memo gespeeld dus kan er nog niet teveel over kwijt, maar al wel dat de tekstherkenning niet echt best is. Zelfs wanneer ik in blokletters schrijf heeft de software moeite om het handschrift te herkennen laat staan wanneer ik aan elkaar schrijf of met een soort van doktershandschrift.

Het schrijven met de stylus is dan wel weer erg prettig, echt ideaal om snel even een memo te schrijven. Ik schrijf vrijwel nooit meer met een pen dus wanneer ik dat wel doe wordt m'n hand heel erg snel moe, met deze telefoon kan ik het met de hand schrijven wellicht weer wat meer oppakken want het is gewoon erg leuk om te doen en op de Note ziet het er echt super hi-tech uit :)

Snelheid.

De snelheid van dit apparaat is echt bizar. Ik ging naar de market om m'n favo applicaties zoals Wordfeud ed. weer te downloaden en via de Wifi verbinding installeerde ik apps in luttele seconden. Waar de Desire HD ging 'choppen' tijdens de installatie van een app kan ik hier vijf apps tegelijk installeren en de telefoon blijft supersnel. Choppy menu's oid heb ik ook totaal geen last van moet ik zeggen, ik ben dus echt onder de indruk van de overweldigende performance, laat staan wanneer de ICS update uitkomt.

Scherm.

Tja en dan het scherm, dit spreekt bijna voor zich. Echt geweldig. Ik heb geen mobiele versies meer nodig van webpagina's en zoiets als Youtube filmpjes kijken is echt een genot. Ook komt de Note met in-ear oordoppen en niet met van die normale, goedkope oordoppen waar elk beetje omgevingsgeluid langskomt. Weer een klein detail maar heel belangrijk vind ik.

Dat was alles wat ik er tot nu toe over kan zeggen. Ik zal deze review later updaten met nieuwe info :)

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Aardige review. Benieuwd naar je accuduur!
En wat heb betaalt op ebay als ik vragen mag?
Dat vraag ik me ook af!
529 euro in Duitsland en dan nog 22 euro voor de verzending met UPS. Maakt dus weinig uit nu als je kijkt naar de huidige prijzen in NL. Ze zullen nu op eBay inmiddels ook alweer goedkoper zijn denk ik.

Accuduur is prima trouwens, ik speel heel de dag door Wordfeud en dan doe ik er ong. 1.5 dag mee. Doe je alleen de noodzakelijke dingen dan kun je er veel langer mee doen nog. Iig stukken beter dan mijn Desire HD :)
Dit kan je in het settings menu veranderen.

Ga naar Instellingen -> Display -> Duur verlichting aanraaktoets en zie daar je settings.
Bedankt voor je review.

Het klinkt af en toe alsof je het apparaat op de gok hebt gekocht en niet per se voor de features.

Mensen die een telefoon willen gebruiken en ook als nuttig beschouwen gaan voor het grote HD scherm en de stylus.
Voor alle anderen zou ik dit apparaat niet willen adviseren.
ik heb er een gehad, recentelijk bij dixons gekocht, die had last van ghosting. het de afbeeldingen op het plasticje dat erop zat, was in het scherm gebrand. zonder dat het systeem aan had gestaan. zoek en dat na 1 week vitrine... kwalijke zaak. keurig mijn geld terug gekregen, maar mensen let op met dit type scherm, google eens op amoled ghosting en je komt eea tegen. ik had het dus bij een systeem dat zelfs nog nooit had aangestaan.