Specificaties 5,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart Review

ro8in 16 november 2011, laatste update op 16 november 2011, 1.105 views

Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart

Pluspunten

• Een tablet die eruit ziet en past in je zak als een telefoon
  • Draait op Android
  • Voor de artiesten een echte Wacom pen met druk gevoeligheid.
  • Een geslaagde hybride.

Minpunten

• Beetje goedkoop materiaal
  • Batterij duur is heel onbetrouwbaar
  • Software voor de pen naast de simpele apps van Samsung zelf blijft vooralsnog uit
  • De telefoon is misschien niet voor iedereen wat een success in de weg kan staan.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen. This thing is huge! Zo huge dat toen ik hem in de winkel zag ik in plaats van volgens het plan meteen een te halen ik met lege handen naar huis ben gegaan om er toch nog een nachtje over te slapen.

Uiteraard ben ik inmiddels in het bezit van een Galaxy Note.

Wat mij al snel op viel is dat hoewel hij erg groot is, dit na een aantal dagen ook wel begint te wennen. Waarbij je de eerste paar dagen het gevoel heb voor lul te lopen als je staat te bellen merk je al gauw dat het wel mee valt. De meeste mensen valt het niet eens op en als het iemand opvalt dan vind die de telefoon eerder leuk dan dat je een opmerking krijgt als sta je weer met je strijkplank te bellen ofzo. Om het in vergelijking te gooien het is lang niet zo erg als met de oude Nokia N-Gage waarmee je gewoon gegarandeerd een opmerking ontving elke kaar dat je je telefoon aannam. Met die telefoon bleef je tenslotte ook gewoon rondlopen...

Het andere waar ik erg bang voor was is dat die niet in mijn zak zou passen of dat als die past dat ik dan maar beter niet kon gaan zitten, maar gelukkig valt dit reuze mee. Tot nu toe past die prima in al mijn broek en jas zakken en ook zonder oncomfortabel te zijn. Je merkt inderdaad dat als je hem uit je zak wilt halen dat het even iets lastiger gaat dan bij een "normalere" formaat telefoon, maar voor mij zeker geen enkel probleem..

Een nadeel van dit grote formaat is dat je de telefoon eigenlijk niet goed kan gebruiken met 1 hand. Ik heb vrij grote handen, maar kan als ik hem vast heb in 1 hand niet met mijn duim de andere kant van het scherm aanraken. Als je in de supermarkt staat met in je ene hand het mandje en je moet zoals altijd je vriendin (als je die nog hebt nadat je deze telefoon hebt gekocht in plaats van een cadeau voor haar) weer bellen om te weten wat je ook alweer moet halen vereist het met deze telefoon helaas de extra handeling van het mandje eerst op de grond neerzetten alvorens door je contacten boek te bladeren op zoek naar haar nummer. Dit kan je natuurlijk oplossen door een shortcut voor haar te maken links bovenin je home scherm.

Het voordeel van het grote scherm is natuurlijk de extra screen real estate. Typen op het Touch screen keyboard gaat gewoon net even wat makkelijker. Ook het bekijken van pagina's vereisen minder gezoom en gescroll. Je hebt gewoon letterlijk de voordelen van een tablet in je broekzak. Wat dat betreft neem ik de nadelen (die er toch niet echt zijn) voor het genot van het grotere scherm op de koop toe. Waarbij de kleinere telefoons toch enkel handig zijn voor het bellen, afspelen van muziek en het enkele keer iets opzoeken op internet. Is de galaxy note naast het bellen toch ook echt bruikbaarder voor smartphone zaken.

Verder heb je natuurlijk het terug in de tijd, maar ook weer vernieuwende pennetje waar ik eerlijk over moet zijn voor mij echt een gimmick is. Ik heb de pen 1 of 2 keer eruit gehaald puur om het te proberen, maar voor de rest is het vrij onbruikbaar. Een leuk extraatje is wel omdat deze pen gewoon van Wacom afkomstig is hij ook druk gevoelig is. Nu ontbreken applicaties (hoewel in notepad het wel werkt) die hier echt gebruik van maken, maar ik kan me voorstellen dat als er een beetje een goede photoshop app komt die deze pen herkent dit wel leuk kan zijn voor de artistieke mensen onder ons. Ik geloof dat Samsung de SDK voor de pen nog moet vrijgeven, maar het komt er vast aan.

Batterij duur is best oké, maar vind die van de iPhone 4 wel wat beter. Ik loop momenteel natuurlijk wel meer dan normaal te kloten met de telefoon, maar een dag kom ik echt net door. Meestal is vlak voor het slapen gaan de low battery warning in mijn beeld. Als je er een nachtje uitgaan aan de dag wil plakken, dan moet je overdag wel echt bewust minder gebruik maken ervan wil je s ‘nachts ook nog iemand (of een taxi) kunnen bellen.

Op de telefoon functies is op zich weinig aan te merken. Bereik is prima de speakers en microfoon doen het naar behoren. Al had van mij de speaker wel iets minder aan de rand gemogen. Nu moet je je oor letterlijk aan het randje van de telefoon houden anders hoor je de persoon aan de andere lijn niet goed meer. Het is even wennen, maar had liever de speaker op de plek van het Samsung logo gezien.

Daarnaast vind ik dat alle knoppen aan de zijkant zitten niet echt handig. Ik snap wel dat ze dit hebben gedaan om niet helemaal op de iPhone te lijken, maar de lockscreen button bovenop de telefoon zoals bij de iPhone is wat mij betreft gewoon logischer.
Ik heb al een aantal keren per ongeluk de telefoon gelocked omdat ik weer met me hand onbedoeld op de lock button zat te drukken.

Voorlopige conclusie
Met dit soort hybride modellen kan het altijd 2 kanten uitgaan. Het had zo een apparaat kunnen zijn dat als tablet eigenlijk niet erg goed is, maar ook als telefoon het niet haalt met de concurrenten.
Gelukkig heeft Samsung het hier goed gespeeld en is de Note als telefoon een telefoon die zich kan meten met de concurrenten, maar ook als tablet kan het gemakkelijk de concurrentie aan met de huidige tablets op de markt. Ze hebben hier wat dat betreft misschien niet perfect, maar wel een zeer geslaagde hybride telefoon/tablet op de markt gebracht. Hoewel het formaat mij eerst afschrikte, is misschien juist dit formaat wat precies op de grens ligt waarom het goed is uitgepakt. Een maat groter en het was geen smartphone meer, een maat kleiner en het was geen tablet meer...

2013 - 05
Heb de Note al een tijdje niet meer door 1 reden wat meer aan Android ligt dan aan de Note zelf. De batterij duur op dit ding is echt verschrikkelijk. Soms ging die 2 dagen mee en soms kwam ik net een paar uur door. Met allemaal tools zoals betterbatterystats en task managers etc is het wel onder controle te krijgen, maar na de 100ste keer weer op onderzoek uit te moeten gaan, was ik er wel klaar mee. Zit inmiddels al een tijdje op een iPhone5 zonder jailbreaks etc. en het bevalt mij eigenlijk wel prima. Het is allemaal niet zo tweakers waardig als een Android telefoon, maar voor mij is het toch wel belangrijk dat ik in ieder geval 24 uur moet kunnen doen op 1 batterij lading

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

De batterijduur is dan al een stuk beter dan mijn SGSII want als ik daar mee op school een beetje mee loop te internetten en te gamen moet ik hem soms daar helemaal opladen. Dat is na 3 -5 uur al.
Ik heb maar heel kort spelletjes gespeeld en videos gekeken dus kan zijn dat ik als ik dat wat langer doe dat het dan nog sneller gaat. Meeste wat ik doe is emails/websites kijken..