Call of Duty: Modern Warfare 3, Xbox 360 Review

Phusebox 14 november 2011, laatste update op 15 november 2011, 1.853 views

Call of Duty: Modern Warfare 3, Xbox 360

Pluspunten

• Zeer uitgebreide multiplayer opties
  • 60 fps
  • Leveling is goed gebalanceerd

Minpunten

• Verouderde graphics
  • Meer van hetzelfde

Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Modern Warfare 3 Review

Het jaar gaat langzaam richting zijn einde en het gamingseizoen bereikt zijn apotheose met de release van Modern Warfare 3 (MW3). Volgens uitgever Activision gingen er in Nederland alleen al 485 winkels om twaalf uur 's nachts open om gamers te voorzien van een nieuwe dosis Call of Duty. Uiteraard heeft MW3 dit jaar een goede concurrent met Battlefield 3, dat enkele weken geleden gereleased werd, maar de verwachtingen zijn dat MW3 de verkooprecords van Black Ops zal verpletteren.

Michael's Way
We trappen deze review af met de single player ervaring die Modern Warfare 3 biedt. De single player is een regelrecht vervolg op Modern Warfare 2. Jawel, er zit wel degelijk een verhaal in deze shooter en de delen hiervoor maar eerlijk gezegd heb ik daar nooit veel om gegeven. Door alle intense actie tijdens een missie ben je blij wanneer je op adem kunt komen tijdens de cinematics tussen de levels door, waardoor het verhaal min of meer langs me heen gaat.

Call of Duty, en dus ook Modern Warfare , hebben altijd gedraaid om een interactieve cinematische ervaring, zeg maar de nieuwste Michael Bay blockbuster met jou in de hoofdrol. MW3 is daarop geen uitzondering; eerder de overtreffende trap van alles uit de vorige games. Bombastische, niet aflatende actie valt jou ten deel vanaf de eerste minuut tot aan de laatste, met hier en daar een iets minder hectisch moment maar zeker geen 'All Ghillied Up' dit keer.

Mad World
Voor dit (laatste?) deel van de Modern Warfare franchise maken we een wereldtournee langs steden als New York, Parijs, London en Berlijn. Hiermee proberen Infinity Ward en Sledgehammer de spelwereld dichter naar de speler te brengen om zo een grotere verbondenheid te creëren met het verhaal. De game is echter zo over-the-top dat ik niet verwacht dat iemand ook maar één moment mee zal leven met het lot van de personages.

Veel tijd om te genieten van het uitzicht is er echter niet want je wordt door deze game echt van links naar rechts geslingerd. Zo sta je het ene moment op Wall Street om vervolgens met een rubberboot tussen de exploderende oorlogsschepen heen te zigzaggen met op de achtergrond de skyline van een zwaar gehavend New York. Dit is waar Call of Duty goed in is, het plaatst je midden in de actie waarbij je telkens een ander perspectief voorgeschoteld krijgt. Naast de te verwachten urban warfare zijn er ook missies waar je met allerlei militaire gadgets mag spelen zoals een UGV (Unmanned Ground Vehicle) uitgerust met een turret en granaatwerper.

Multiple Wargasms
In een game als deze valt of staat alles natuurlijk met de presentatie, want laten we eerlijk zijn; de single player gameplay is weinig diepgaand. MW3 is wat graphics betreft zeker niet het beste jongetje van de klas en de engine is eigenlijk toe aan een upgrade. Dat gezegd hebbende stellen de graphics zeker niet teleur en door alle actie heb je weinig tijd om je te storen aan de soms lage resolutie textures, ruwe randjes of zelfs het hergebruik van complete gebouwen uit vorige games. Battlefield 3 is, en dat willen alle BF3 junks graag horen, zeker qua graphics, de betere van de twee. Ook qua geluid komt BF3 net wat lekkerder op me over. MW3 mist soms de punch wanneer je een zwaar wapen oppakt of bij een van de vele honderden explosies die je voor je kiezen krijgt.

Desalniettemin draait deze game wel ontzettend soepel met een constante framerate van 60 fps, iets dat vooral ten goede komt in de multiplayer mode, en dat is zeker een unieke eigenschap van deze game. Zeker als je ziet hoeveel er allemaal om je heen gebeurt in de single player met gebouwen die instorten, explosies om je heen en helikopters die je vanuit de lucht bestoken. Mede hierdoor hoeft MW3 niet veel onder te doen voor zijn grote concurrent als het aankomt op sensorische prikkels.

Must Wait
Samenvattend kunnen we stellen dat de campaign mode van Modern Warfare 3 meer van hetzelfde is; een zeer afwisselende over-the-top cinematische shooter in een jasje van enigszins gedateerde, maar solide graphics. MW3 doet in dat opzicht niets verrassends, en dat had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht van een franchise met de meest succesvolle games ooit. Bovendien wordt een game als deze tegenwoordig niet meer gekocht om zijn single player ervaring, maar om de online multiplayer.

Hierin ligt Call of Duty's sterke punt; een multiplayer mode met hoog speltempo dat zorgt voor verslavende gameplay. Een shooter die toegankelijk is voor iedereen en door zijn uitgebreide ranking- en unlocking-systeem voldoening biedt voor iedere gamer.

Al jaren is de Call of Duty franchise op dat gebied marktleider, met een straatlengte voorsprong op alles dat deze game naar de kroon probeert te steken. Niet alleen worden de verkooprecords jaar op jaar gebroken (dit jaar 6,5 miljoen exemplaren in één dag enkel in de VS en VK); ook het aantal mensen dat deze game online speelt is ongekend. Maar misschien wel het belangrijkste voor een fps is de commitment van de community. In het begin heb je namelijk een hele hoop mensen die zich laten meeslepen door de losgebroken hype-trein van de pr bureau's maar het gaat erom hoeveel mensen je aan boord weet te houden in de maanden (en jaren) die daarna volgen.

Cruciaal voor het behoud van deze commitment zijn factoren als gameplay, verschillende spelmodi en, tegenwoordig erg belangrijk, de DLC (downloadable content) voor een titel. Laat ik vooropstellen dat ik zelf een groot liefhebber ben van de Call of Duty reeks en ik heb dan ook alle games in mijn arsenaal. Ik weet daarom ook goed wat ik kan verwachten online: hectiek, actie en klamme handen van de concentratie die vereist is. Sinds de overgang van WO II naar het moderne tijdperk in CoD 4 is de snelheid van de gameplay aanzienlijk omhoog gegaan over de jaren en vond het zijn climax in de 2010 release CoD: Black Ops.

Pimp my gun
Black Ops, ontwikkeld door Treyarch, bracht het Hollywood-gehalte van de single player (SP) voor een groot deel ook naar de online multiplayer. Het spel draaide om het verdienen van punten waarmee je nieuwe items kon kopen, maar dan heb ik het niet over zwaardere wapens of nieuwe add-ons. Nee mensen waren letterlijk tientallen uren bezig met het creëren van hun embleem en het samenstellen van andere uiterlijke kenmerken zoals wapen skins etc. Als je wanhopig verlegen zat om wat extra punten voor die roze wapen skin waar je altijd al van droomde kon je ook een weddenschap aangaan en al je punten op het spel zetten voor een flinke winst. Al deze elementen waren misschien voor sommigen een toevoeging, voor mij was het enkel een afleiding van de core gameplay.

Gelukkig brengt Infinity Ward ons weer 'back to basics' waarbij je XP verdient met kills en objectives die enkel en alleen dienen om te levelen en waarmee je dus andere wapens, add-ons en perks vrijspeelt. Natuurlijk kun je nog je embleem veranderen door een logo en titel te kiezen, maar daar blijft het dan ook bij. Blijf je trouw aan één wapen dan speel je al snel alle add-ons daarvoor vrij, maar welke soldaat kan er nu vertrouwen op een enkel wapen? Door allerlei wapen-specifieke challenges (je wapen heeft nu ook een leveling systeem) blijft het leuk om van wapen en uitrusting te wisselen want je krijgt er regelmatig weer iets nieuws voor terug. Het gevoel dat je het ergens voor doet is veel sterker dan bij Battlefield 3 waar levels en unlocks soms tergend lang op zich laten wachten.

Vinger aan de pols
Natuurlijk zijn er naast al die levels (80 dit keer ipv 70) en unlocks ook vele gamemodes om de afwisseling erin te houden. Oude klassiekers als Team Deathmatch, Free For All en Demolition keren terug en worden aangevuld met twee nieuwe modes; Team Defender en Kill Confirmed. Beiden modes leunen meer op teamplay dan de vorige games in de serie deden. Bij Team Defender is het de bedoeling dat het team de persoon met de vlag beschermt; zaak is de vlag namelijk zo lang mogelijk in je bezit te houden. Kill Confirmed daarentegen is misschien wel de meest originele toevoeging waarbij je na het maken van een kill de dog-tag van je tegenstander moet oprapen om de punten te krijgen. Ook je teamgenoten kunnen deze voor je oprapen om de punten te beschermen als jij dood gaat; of wat te denken van het scenario van een sniper met twee wingmen als 'collectors'?

Echter zijn het niet alleen de gamemodes die MW3 meer richting een teambased shooter sturen want men heeft na de nodige kritiek ook het killstreak systeem aangepast. Voorheen kon je door het maken van een grote killstreak (opeenvolgende kills zonder dood te gaan) steeds betere beloningen vrijspelen in de vorm van een radar, ondersteuning vanuit de lucht of zelfs een kernbom. Dit zorgde ervoor dat de toch al goede spelers alleen maar meer de overhand kregen waardoor het voor de casual gamer al snel frustrerend werd. Van de andere kant waren de hardcore gamers gefrustreerd door kills van random support packages waarvoor helemaal geen skill vereist was.

In MW3 heb je pointstreaks in plaats van killstreaks, waardoor je in andere varianten dan TDM en FFA niet alleen met het maken van kills beloningen kunt vrijspelen maar ook door het veroveren van de vlag of het verdedigen van een bom. Tevens kun je nu kiezen voor support beloningen waarbij je pointstreak niet gereset wordt als je doodgaat. Dus als jij geen K/D ratio meester bent kun je evengoed in TDM nog beloningen vrijspelen die je team ondersteunen zoals UAV's of een SAM Turret. Zelf ben ik erg blij met deze toevoegingen en geeft het spel je nog meer gevoel van waardering ook al sta je niet bovenaan de lijst met kills.

There goes the hood
Door de kleine verschuiving in de richting van teambased gameplay en het wijzigen van de killstreak beloningen is de game echter niet minder hectisch geworden. Dit wordt mede veroorzaakt door de redelijk compacte maps waardoor je nooit lang hoeft te zoeken naar het volgende vuurgevecht. Infinity Ward is altijd goed geweest in het creëren van uitdagende maps met vele benaderingsmogelijkheden zonder dat het meteen een enorme omgeving wordt. Na een paar uurtjes spelen ken je de meeste maps wel en is het makkelijk oriënteren met typische kenmerken van gebouwen of objecten. Hierdoor kun je zonder plattegrond als een gek rondrennen en wat is er leuker dan een killing spree marathon in een Duits winkelcentrum?

Toegegeven; je moet er van houden om je actie in hapklare brokken te verwerken en niet te lang stil te staan bij verlies of winst. Modern Warfare 3 is in dat opzicht namelijk een ideale game om gewoon even een leeg half uurtje mee te vullen. Niet lang zoeken naar een game, geen saaie trage potjes die een half uur kunnen duren, nee gewoon guns blazing; kort maar krachtige actie. Dat wil overigens niet zeggen dat MW3 niet voldoende diepgang biedt voor de doorgewinterde shooter fanaat want met de toevoeging van Call of Duty Elite is er voldoende om je uren bezig te houden buiten de game.

Elite is nieuw dit jaar (na een uitgebreide testfase met Black Ops) en is in feite een online dienst die je in staat stelt je eigen spel naar een hoger niveau te tillen. Na de opstartproblemen bij de launch is de dienst nu goed bereikbaar en verkrijgbaar in twee smaken. De gratis variant, waarmee je statistieken en basic informatie over je gespeelde games terug kunt vinden en een premium versie die je naast dit alles een nog diepgaandere analyse biedt, dagelijkse wedstrijden met echte prijzen, Elite TV met highlights en daarbij alle DLC die er voor de game uitkomt. Als echte liefhebber betekent dit in ieder geval dat wanneer je alle map packs zou kopen voor MW3, je beter af bent met het Elite abonnement van vijftig euro voor 12 maanden.

Two can play that game
Naast de besproken SP en MP is er ook nog een co-op mode, met dit jaar geen zombies maar een terugkeer van de Spec-Ops missies. Het komt er eigenlijk op neer dat je met een medespeler zolang mogelijk moet zien te overleven. De levels spelen zich af in maps die we ook zien in de andere gamemodes maar belichten soms net weer een andere kant waardoor ze ook wat extra's toevoegen aan de verhaallijn. Vergelijkbaar met de Spec-Ops mode zoals we die eerder zagen bij de CoD reeks zijn de levels niet erg spannend qua gameplay elementen maar bieden ze wel intense actie, voor wie nog niet genoeg gehad had in de campaign mode.

Over het geheel genomen biedt MW3 wat dat betreft ongeveer hetzelfde als BF3 (of eigenlijk moet ik dat andersom zeggen, maar BF3 was dit jaar eerder op de markt): een korte Hollywood-achtige singeplayer campaign, middelmatige co-op mode en een rijke diepgaande multiplayer ervaring. Waar BF3 qua SP meer op de CoD reeks wil lijken is het bij de MP andersom en heeft Infinity Ward geprobeerd om MW3 dit keer online meer teambased te maken. Natuurlijk zijn het beide first person shooters, bedienen ze vrijwel dezelfde markt en is de sfeer in grote lijnen hetzelfde, maar uiteindelijk voelt het online toch compleet anders aan. Ik kan dan ook zeker niet zeggen dat er een winnaar uit deze, door de media geconstrueerde, strijd naar voren is gekomen. Persoonlijk zal ik beide games blijven spelen; maar omdat ik meer hou van een quick fix op fps-gebied gaat mijn voorkeur uit naar MW3.

Echter wil ik mijn waardering uitspreken voor hoe Battlefield 3 heeft geprobeerd het genre verder uit te diepen en te verrijken, met in de vorm van de Frostbite 2 engine een goed potentieel voor toekomstig succes. Ze hebben hun nek uitgestoken en op sommige punten heeft dat resultaat opgeleverd en alhoewel het op andere punten helaas wat achter blijft kan ik niet anders zeggen dan kudos aan DICE en EA. Infinity Ward in samenwerking met Sledgehammer Games daarentegen brengen ons meer van hetzelfde, geen slechte game, maar het begint nu toch wel tijd te worden voor iets nieuws want het fundament onder hun succes begint langzaam te kraken.

IN HET KORT

Modern Warfare 3 is precies dat wat we allemaal al kennen en waar we van houden, Call of Duty in optima forma. De graphics laten misschien te wensen over (alhoewel de solide 60 fps een welkome feature is van de CoD reeks), het geluid is meer dan ooit wat aan de laffe kant maar tóch blijft MW3 een lekkere game. Ondanks dat had er zeker meer in gezeten voor mijn gevoel. Misschien waren de verwachtingen wel wat hoog, na de uitglijder van Black Ops richting arcade gimmickry, maar ik dacht dat MW3 me net zo zou weten te boeien als Call of Duty 4, de eerste game in de Modern Warfare reeks.

Aan het einde van de dag blijf ik toch met het gevoel achter dat ik eigenlijk Modern Warfare 2.5 aan het spelen ben; gefinetuned, paar andere features erin en klaar. Het feit dat er wederom maps en zelfs complete gebouwen gerecycled worden geeft maar aan met welke gemakzucht IW denkt gamers geld afhandig te kunnen maken omdat men marktleider is. Ik hoop dat ze met het succes van BF3 wakker zijn geschud en we over een tot twee jaar (op de nieuwe generatie consoles?) eindelijk weer eens wat vernieuwends zien in de CoD franchise.

Als je MW2 hebt overgeslagen kan ik deze game van harte aanraden, het is meer en beter dan deel twee; maar vanwege te weinig vernieuwing kan ik het geen 9+ geven. Als je geen CoD diehard junkie bent en MW2 al bezit of om budgettaire redenen keuzes moet maken tussen het enorme aanbod AAA titels dit jaar dan zou mijn advies zijn om MW3 even links te laten liggen. Hou je er echter, net als ik, van om gewoon korte snelle potjes online te spelen, met veel actie en soms waanzinnige kills dan heb je aan MW3 in combinatie met de Elite service een geweldig pakket in huis waarmee je zeker tot volgend jaar kerst vooruit kan.

Is de hele CoD reeks nieuw voor je dan kan ik je alleen maar aanraden om de eerste tien uur online een stressbal en een kussen om in te schreeuwen bij de hand te houden. Het spel vergeeft je geen enkele fout en door de enorme doorloopsnelheid kun je al snel het gevoel krijgen dat je onder de voeten wordt gelopen of dat het geheel oneerlijk is. Met een beetje doorzettingsvermogen kom je echter al een heel eind en als je de lat voor je zelf niet te hoog legt zul je al snel plezier halen uit potjes waarbij het niet uitmaakt of je bij de top 3 eindigt.

Heb jij ook een Call of Duty: Modern Warfare 3, Xbox 360?

Uitstekende review. Goed dat je je op het eind nog even kort maar krachtig uitlaat over hoe lui MW3 soms overkomt tov vorige delen, zonder hier veel te lang over door te gaan. De game op zichzelf is gewoon heel goed is, met name voor mensen die nieuw zijn of de vorige delen nog niet hebben gespeeld. Er wordt goed uitgelicht waar CoD eigenlijk voor staat.
De vergelijking met BF3 is eigenlijk onvermijdbaar maar ik vind dat ze elkaar goed aanvullen. Ik heb zowel MW3 als BF3. De MP gameplay van CoD spreekt mij enorm aan. Met name vanwege de snelle gameplay, perks, pointstreaks etc. Geen respawn tijd in de meeste gamemodes vind ik ook erg prettig. Ik ga nogal eens dood :) Na afloop kan ik nog prima BF3 spelen en genieten van de graphics en met name het geluid. BF3 geeft je weer veel meer het gevoel "erin te zitten" Ze hebben beide hun sterke en mindere punten ten opzichte van elkaar. Althans, dat geld voor mij en moet iedereen voor zichzelf bepalen. Ik denk dat er heel wat mensen beide games hebben. Ben wel benieuwd welke van de twee ik op lange termijn zal blijven spelen.
Goede review, eindelijk 1 die ook het negatieve benoemd zonder een (te) laag cijfer te geven.
Bedankt, op onze site vind je meer van dit soort reviews. We willen graag eerlijke reviews geven, gericht op de 30+ generatie gamers die zich niet laat meeslepen door de hype van de dag.

[Reactie gewijzigd door Phusebox op 14 november 2011 10:27]

Welke hype van de dag? BF3? of MW3 .
Ik ben 19, en heb ze allebei maar gekocht, om een oordeel te vellen. maar BF3 niet meer aangeraakt na MW3 release :)
De meeste gamers van mijn leeftijd, 30+ dus, hebben niet zoveel tijd om alle games te spelen en dan is het fijn dat er kritische reviews zijn die een eerlijk beeld geven. En niet zoals bijvoorbeeld een IGN alles maar ophemelen omdat dat voor hun commercieel interessanter is.
Logisch, vind ik persoonlijk een stuk beter, dat geneuzel over de slechte dingen wegmoffelen. En de goeie dingen overdreven ophemelen. Ik kijk in t vervolg wel op jullie site voor Reviews ;d
Toch raar vind ik dat je aangeeft dat verouderde graphics een negative eigenschap is en dan toch een "8.5" geven. Zo'n cijfer word toch echt wel verstaan onder goede graphics.
Het zijn ook geen slechte graphics, maar ze voelen wel verouderd aan. Je hebt gelijk dat er misschien wat dat betreft iets af had gemogen, maar daarentegen is de sfeer wel goed en de details qua maps in multiplayer.

Graphics bestaat daarom voor mij uit meer dan pixelneuken; het gaat ook om het gevoel en de sfeer die wordt neergezet. Daarin is MW3 wel goed; maar het mist dus net dat laatste stukje vooruitgang om echt een 90 te scoren.