Nokia Lumia 800 Zwart - Reviews

Nokia Lumia 800 Zwart Review

marco4mail 14 november 2011, laatste update op 14 november 2011, 982 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Groothoek 8mp Carl Zeiss lens
  • Display
  • Snelheid
  • Gebruik

Minpunten

• Meegeleverde headset
  • Te weinig gebruikersinstellingen
  • geen HDMI aansluiting
  • gevoelig keyboard (nog zonder Swype)

Ook ik kreeg een telefoontje uit BelgiŽ van Nokia met de uitnodiging om afgelopen woensdag langs te komen op het hoofdkantoor van Tweakers in Amsterdam. Dit om de nieuwe Nokia Lumia 800 Windows telefoon te testen.

Daar aangekomen hartelijk ontvangen met pizza en een lekker ijskoud drankje. Eerst een presentatie van Tweakers, daarna Microsoft en als laatste Nokia allemaal de moeite waard om te beluisteren. Toen mochten we aan de slag en kregen ieder een mooi klein doosje. Complimenten voor Nokia voor het meedenken aan het milieu en de verpakking beperkt te houden. Eerste ervaring met het vast houden van het toestel is inderdaad meteen: "wauw". Wat een design! Na een half uur te hebben getest kregen we te horen of het toestel beviel en of we hem mee naar huis wilden nemen. Wat een nieuws! Nogmaals bedankt Nokia&Tweakers!!

Doos en toebehoren

Het toestel wordt geleverd met een standaard beschermhoesje wat de achterkant en zijkanten omringd. Scherm blijft vrij. Het zit aardig strak en sluit naadloos aan. Fijn dat dit eens standaard wordt bijgeleverd. Natuurlijk de snel start handleiding (who reads them?). USB naar micro-USB kabel met laadstekker, mooi compact. En een headset. Hier wil ik wel gelijk wat minpunten aan geven. Had voor deze prijs wel standaard wat beters verwacht. Zowieso een in-ear model en liefst de Nokia Purity Stereo ;)

Design en uiterlijk

Zoals Nokia en Microsoft al hadden aangegeven, je moet hem echt vast hebben om te zien hoe mooi het toestel is. Naadloos design, perfect afgewerkt! Materiaal van polycarbonaat (ook gebruikt in o.a. ski helmen) en kleur is meegenomen in het materiaal. Dus mocht je krassen krijgen dan zie je geen kleur verschil. Dit heb ik uiteraard niet getest :) Het scherm is licht gebogen wat de swipe beweging ten goed komt. Het toestel heeft een 3,7" Amoled clear black scherm. Iets kleiner dan mijn Nokia E7 maar zeker groot genoeg. En de kwaliteit is super, mooie kleuren en zwart waar het zwart hoort te zijn.

Gebruik

De Nokia Lumia 800 gebruikt een Micro-sim en deze is te plaatsen door eerst het klepje van de micro-USB ingang te openen en daarna het klepje in te drukken en schuiven van de sim card. Helaas had ik ook problemen met T-mobile. Krijg hem niet online zonder gebruik van Wifi. Dit zal hopelijk later software matig wel opgelost kunnen worden. Nog een compliment over de verborgen aansluiting van de mini-USB en sim. Klepjes zien er wat fragiel uit, maar ze houden wel al het stof tegen. Eigenlijk had ik best ook graag een beschermdopje gezien voor de 3,5mm aansluiting ;)
Het toestel start lekker snel op met de 1,4Ghz processor. Dan in een oogopslag alle tegels die je natuurlijk naar eigen smaak kunt instellen. Het is even wennen, zeker na mijn Nokia E7 met Symbian Anna, maar alles gaat vrij snel zonder gebruik te maken van de snel start handleiding. Toetsenbord is erg gevoelig, hopelijk kan er binnenkort ook Swype op. De blauwe puntjes als er iets wordt geladen zien er ook gelikt uit i.p.v het pijltje wat ronddraait bij Symbian.Had zelf ook graag wat meer instellingen gezien, maar dat komt wellicht later met software updates nog.

Bellen

Natuurlijk waar het ook om draait het bellen met het toestel. Was ook even zoeken omdat alle contacten zijn gesynchroniseerd. Heb zelf de spraak functie nog niet geprobeerd en deze is in het Nederlands nog niet beschikbaar. Maar het geluid is prima zowel aan mijn kant als de ontvanger. Niet anders verwacht van Nokia.

Accuduur en betrouwbaarheid

Over de accuduur kan ik kort zijn. Als je er lekker veel mee speelt moet het toestel elke dag opgeladen worden. Dit niet anders dan mijn Nokia E7. Betrouwbaarheid kan ik moeilijk oordelen na het toestel pas 5 dagen in bezit te hebben. Maar hij voelt wel solide aan :-)

Muziek

Ook even wennen om Zune te gebruiken om te synchroniseren met je pc. Maar ook dit werkt prima en je kan je muziek snel en makkelijk over zetten. Ook een standaard fm radio natuurlijk en de nieuwe functie mix radio waarmee je online muziek kan streamen met mooie afbeeldingen van de artiesten erbij. Ook zit er een gigs functie op. Zo kan je makkelijk en snel zien we er in jouw buurt optreed en een concert geeft. Mis al wel Nokia internet radio, maar die komt hopelijk later in de Marketplace beschikbaar.

Camera

Ook niet anders dan verwacht een hele goeie 8mp Carl Zeiss camera die ook op 720p filmt. En wat ook best uniek is dat het gaat om een 2.8mm groothoek lens met dual flash. Als de telefoon gelocked is kan je snel toch toegang krijgen tot de camera met de dedicated camera button. Camera functie start dan al binnen 2 ŗ 3 seconden op. Ook kan je na dat je de foto hebt gemaakt d.m.v het pijltje links onder snel je gemaakte foto weer terug zien. Zeker weer een plus punt ;) Natuurlijk kan je ze snel delen via Facebook, Twitter e.d.

Navigatie

Deze Nokia heeft ook standaard navigatie aan boord. Is deze keer onderverdeeld in Nokia Rijden (voor de auto) en Nokia kaarten (voor voetgangers) en openbaar vervoer. Mis ook de ETA op het scherm als je ergens naar toe rijd. En kon niet direct de thuis functie invoeren en dit opslaan. Wel zag ik toen ik in Tilburg reed een van de hoge torens ook in 3D op het scherm wat er mooi uitzag. Ietsje anders dus als Nokia Maps, maar werkt ook prima. Hoop ook dat "Own Voice" straks ook beschikbaar wordt. En wellicht weer met software updates ook de ETA en thuis functie beschikbaar worden.

Internet

De Lumia 800 gebruikt internet explorer 9 mobile. Werkt lekker snel. Mis ook wel dat je je home page kan instellen. Vergoten van de pagina werkt prima door je vingers uitelkaar te bewegen.

Overal

Een heel mooi toestel. Compact, licht en dun. In vergelijk met mijn Nokia E7 mis ik natuurlijk het vaste qwerty keyboard, de HDMI aansluiting en USB on the go functie. Maar je merkt dat dit toestel sneller werkt en dat het scherm toch mooier is. Zeker een aanrader voor mensen die eens wat anders willen als een Iphone of Samsung. Ook door de camera met groothoek lens ;) En elke dag ontdek je wat anders.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?