1GB x2 (2GB) PC5300 DDR2, CL3 (Crucial, TY2KIT12864AA663) Review

Masterlans 23 juli 2007, 1.256 views

1GB x2 (2GB) PC5300 DDR2, CL3 (Crucial, TY2KIT12864AA663)

Pluspunten

• prijs
  • (zeer) goed overklokbaar
  • standaard heatsink

Minpunten

• weinig zaken verkopen het

Stabiliteit Score: 5
Het gaat in deze review om de Crucial Ballistix pc5300 cl3 2x1GB set (BL2KIT12864AA663)

Getest op een Asus M2N-SLI Deluxe mobo, en een X2 5600+ @ 3 GHz.
Set van 2 reepjes besteld, gelukkig op het dieptepunt van de DDR2 prijzen in juni (80 euro voor 2x1 GB van dit geheugen :) ).
Ze zaten netjes verpakt in een doosje met daarin de reepjes afzonderlijk verpakt in antistatische zakjes. Heatsink zat er al op, beetje oranjekleurig.
Op mijn (tevens nieuwe) moederbord ge´nstalleerd in dual channel mode, geen problemen mee gehad, werkte meteen goed. Helaas blokkeert de Freezer 64 pro het dichtst bij de cpu liggende dimm-slot.
Ze zijn volgens de specificaties gemaakt voor een voltage van 2,1-2,1 volt, maar op 667 MHz (stock snelheid dus) werken ze gewoon op 1,80 volt. Tijdens het overklokken hebben ze wat meer sap nodig, ik heb niet getest hoeveel, maar op 2,2 volt werken ze prima.
Officieel kunnen ze op 667 MHz timings van 3-3-3-9-1T draaien, op mijn moederbord moest ik dat echter wel zelf invoeren, want de timings werden standaard op 5-3-3-15-2T gezet. Op stock latencies draait het geheugen stabiel. Ik heb ze nu stabiel lopen op 800 MHz en 4-3-3-12 timings, mijn moederbord ondersteunt helaas geen hogere snelheid dan 800 MHz (nog niet gevonden hoe iig, heb het nog niet zo lang). Volgens de reviews moeten ze in principe een stuk hoger te klokken zijn (pc7100 ß pc8500)(micron's D9 chipjes :D ) maar aangezien ik dit zelf niet kan testen een "goed" ipv een "zeer goed".

edit/update:
frequentie van het geheugen ging mee met de FSB, loopt nu op 500 MHz (FSB van 250), 4-4-4-12, heb wel het voltage naar 2,30 moeten ophogen (en de multiplier van de cpu moeten verlagen ;)).

Heb jij ook een 1GB x2 (2GB) PC5300 DDR2, CL3 (Crucial, TY2KIT12864AA663)?

heb dit setje ook 2 weken geleden binnen gekregen... vooralsnog erg tevreden mee! Vond 't wel vreemd dat deze CL3 latjes als 5-3-3 timings werden weergegeven in zowel cpu-z als de bios... maar goed, heb gehoord dat je dat 'probleem' ook hebt met andere merken...

heb zelf nog niet echt de tijd gehad om met deze setjes te overclocken maar mijn 2.2 ghz X2 kwam met gemak op 2.86 GHz met geheugen 800MHz@5-4-4-15... denk dat die timings wel wat strakker kunnen zoals hierboven aangegeven is... wil binnenkort de boel nog even verder pushen als ik wat meer tijd heb.
ben benieuwd wat je eruit sleept :)
ik heb deze reepjes ook :9
Echt super tevreden ben ik er van , 1066Mhz doen ze hier, wel 5-5-5-15 2T maar op mn Intel platform maakt dat niet zo uit. En ze hebben maar 2.0 volt nodig. vooral als je weet dat dit D9GMH is :9~

Die 5-3-3-15 staat zo in de SPD geprogrammeerd om geen problemen te hebben met borden die niet graag zomaar 2 volt geven. een soort van altijd boot garantie :)
Ik heb ze inmiddels op 1000 MHz gehad, met 5-5-5-15 2T inderdaad. Nu zijn ze weer netjes op 800 MHz aan het lopen, loopt het best met de FSB die ik weer op 200 heb gezet ;).