Specificaties Actie, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Battlefield 3, PC (Windows) Review

Felyrion 13 november 2011, 2.440 views

Battlefield 3, PC (Windows)

Pluspunten

• Het Battlefield gevoel
  • Maps zijn erg divers (ook in gameplay)
  • Geluid is fantastisch

Minpunten

• Origin
  • Laadtijden

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
Ik heb inmiddels een tijdje kunnen spelen en het leek me aardig om mijn eigen bevindingen in een korte review uit de doeken te doen.
Uiteraard is er al veel gezegd, maar ik ben een zogenaamde "casual" speler, dus misschien zijn sommige dingen wat anders voor mij. Ik zet hieronder de game neer zoals ik die heb ervaren.

Installatie en Origin

Dan vallen we gelijk met de deur in huis: de installatie valt me enorm tegen.
Schijfje in de pc en installeren maar dacht ik. Niet dus. Eerst wordt Origin geïnstalleerd en dan stopt de installatie. Oké... nouja, dan zal ik Origin wel op moeten starten. Maar helaas, die zegt: Je moet de laatste versie installeren, ga maar naar de website. Dat is toch vrij slecht te noemen.
Nadat dat gelukt is begint de installatie door te proberen te activeren. Helaas mislukt dit door alle overbelasting, en van installatie kan nog geen sprake zijn.
Op dit punt heb ik (na een uur proberen) de boel in de hoek gegooid en ben wat anders gaan doen (Ik vindt het wel te sneu voor woorden dat je niet eens kunt installeren en dus even de singleplay kunt doen tot het online gebeuren opgelost is, maargoed).

De volgende dag ging het al beter, activeren lukte, installatie liep... vervolgens wéér activeren, wat ook lukte, en eindelijk kon de game gestart worden.

Goed. Ik denk dat de meesten het wel met me eens zijn als ik zeg dat Origin nog niet ideaal is. Hier zijn inmiddels ook al zat woorden aan vuil gemaakt. Er valt nog veel te verbeteren.

Singleplayer gameplay

De singleplayer doet mij veel denken aan die van CoD (MW2 of BO). Het speelt op een zelfde manier weg. Het is een soort filmische actie waarbij je een vaste route volgt, en je over de juiste triggers moet lopen om het verhaal door te laten gaan.
Soms zullen je teamgenoten wachten en in het rond schieten tot jij de juiste persoon hebt omgelegd, waarna het hele spul weer verder gaat.
Daar is opzich niks mis mee, want het levert wel een leuk en spannend verhaal op, en heb dit ook met veel plezier gespeeld. Er zit veel afwisseling in, zodat je de ene keer door een in elkaar stortende stad sprint, en de volgende keer in een vliegtuig zit om bommen te gooien op doelen, waarna je weer in een tank rondhobbelt.

Korte conclusie: erg vermakelijk, maar niet echt Battlefield gameplay.

Multiplayer Gameplay

En dan natuurlijk het deel waar het eigenlijk om draait: de multiplayer.

Hier heb ik één woord voor: Indrukwekkend!

Ik kan niet alles omschrijven, maar ik wil er in ieder geval een paar punten uitlichten die mij zijn opgevallen.

Maps
(let op, meestal gaat dit over Conquest)

Als eerste de maps. De eerste map die ik speelde was Métro. En het viel me op dat dit een relatief kleine map was, met veel corridor en chokepoint gameplay. Dit viel me eigenlijk wat tegen, omdat ik echt een "Battlefield map" had verwacht. Ondanks dat is de map leuk en spannend. Goed voor je gun skills en snelle reacties.

Vervolgens kreeg ik de ook al bekende Caspian border om de oren. Wow. Dit is Battlefield. Een gigantische open map met vliegtuiten, heli's tanks.. alles. Hier kun je weer heerlijk rondsluipen en vlaggen cappen, afgewisseld door een vernietigende run met een fatsoenlijke tank.

En die twee maps vatten eigenlijk ook goed samen wat ik zo goed vindt aan deze Battlefield: De afwisseling.
Elke map speelt eigenlijk anders en vereist zijn eigen soort gameplay. Daardoor zit je je nooit te vervelen en zijn de potjes constant anders.

Wat ook erg duidelijk naar voren komt voor mij is het feit dat Battlefield echt een game is waarbij teamplay belangrijk is. Als er ook maar een beetje samengewerkt wordt zie je dat alles veel beter gaat lopen. Super!

Als ik een minpunt moet noemen dan is het dat ik een beetje de enorme maps zoals in BF1942 mis. Daar zaten maps in waarbij je echt met voertuigen naar de capture points moest, omdat je te voet "een uur" onderweg zou zijn. Dat levert nog weer net een andere gameplay op. Misschien dat de Karkand DLC hier nog wat aan veranderd, we zullen zien.

Sound en Destruction

Deze twee dingen maken de game ook heel veel mooier. Je krijgt echt het gevoel rond te lopen in een oorlogsgebied. De kogels vliegen je om de oren, en ontploffingen zorgen ook echt voor rondvliegend puin.
De destruction is misschien wat minder diepgaand dan bij BC2, maar ik ben er wel blij mee. Het zorgt voor een betere inleving, zonder echt de gameplay te raken.

Battlelog

Naast de duidelijke nadelen van Origin zitten er ook goede punten aan de implementatie (vraag me niet of dit zonder origin ook prima had gekund..).
De battlelog website houdt echt vanalles bij over je progressie, gevechten, unlocks etc.
Het geeft een leuke afleiding en het is leuk om hier even rond te neuzen als je even niet in een game zit.

De rest en de conclusie

Natuurlijk valt er nog véél meer te zeggen, maar dat hebben de grote jongens met hun reviews wel gedaan denk ik.
Zo zijn er de verschillende classes en hoe ze spelen, het "levelen" waar je van moet houden, en nog een aantal dingen die heel persoonlijk zijn.

Voor mij is het in ieder geval wel weer een top game. En net zo belangrijk, een échte Battlefield game.
Ik zal hier nog wel een tijdje zoet mee zijn.

Technisch:
Ik heb weinig last van vastlopers meegemaakt, en kan de game op ultra spelen met de aangegeven specs. Wel heb ik de AA wat teruggeschroefd, en de AF. Hier zie ik zelf te weinig van en de FPS krijgt een mooie boost.

Heb jij ook een Battlefield 3, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Als je bepaalde maps in Rush speelt, zijn ze wel aanzienlijk groter. Volgens mij is Damavand Peak echt briljant in Rush; je moet dan op een gegeven mometen ook parasailen van een bergtop naar beneden en kom je midden in de aktie terecht.

Voor casual gamers, zoals je zelf zegt te zijn, is het spel inderdaad misschien wat beperkter en zeker in de campaign maar al naar gelang de spelvoorkeuren en de hoeveelheid players op een map, kan je erg tactisch of juist erg hectisch bezig zijn voor je punten en om te overleven.

Destruction is er ook wel; alleen het aantal hitpoints voor statische objecten ligt veel hoger dan in voorgaande BF-delen; een simpel huisje van staalplaat moet je al snel met meerdere tank-granaten bestoken voordat er nog maar wat puin overblijft.

De laadtijden zijn, in veel gevallen, afhankelijk van je BIOS-settings en de GPU-driver; door hier even goed naar te Googlen en te experimenteren, heb ik het voor elkaar gekregen om bijna altijd als eerste in een map te zitten; niet dat je hier een voordeel uit haalt op 99% van de servers maar sommige training/ranked servers starten al als er 2 players online zijn en kan je dus snel even een paar extra puntjes of een objective meepikken.
Oké, bedankt voor de tips, ik zal eens kijken of ik dit nog wat kan aanscherpen dan :)

En inderdaad, de Rush maps zijn veel groter, dat laat ook zien dat het geen beperking aan de engine is of iets in die geest, maar een heel bewuste keuze om de maps wat kleiner te houden.

Ik hou er alleen van als er dus ook maps zijn waar de vlaggen verder uit elkaar staan dan dat je er binnen een minuut naar toe kunt sprinten zoals nu bijna altijd het geval.

Maar toegegeven, dat is een klein minpunt, want de gameplay staat me nu érg aan, en ik kan natuurlijk niet beoordelen of dat hetzelfde zou zijn met bijzonder grote maps. Misschien werkt het wel niet in deze Battlefield.. ze zullen vast hun redenen hebben.
Je kunt de battlelog gewoon als favo in je Explorer zetten.
Zo kun je ook servers zoeken ect. en vanuit hier BF3 ingaan
Zonder eerst Origin te starten.

Maar inderdaad wat omslachtig.
Hier duurt het laden alleen lang als ik het spel voor de eerste keer opstart, daarna gaat dit een heel stuk sneller.

AA is ooit bedoelt voor verbetering bij lagere resoluties.
Tegenwoordig gamed iedereen op hogere res.(min. HD) en is AA opzich niet nodig.
Terug schroeven verbetert de FPS aanzienlijk, maar je merkt er kwa details weinig van :)

Edit Typo's

[Reactie gewijzigd door mukkel op 13 november 2011 11:35]

Ja, dat had ik inderdaad ook later door. Maar ik merk dat alsnog wel Origin wordt gestart als je een game ingaat.
Maargoed, het werkt op het moment gewoon, dus wat dat betreft zal ik niet teveel klagen. En wie weet sleutelen ze er nog wat aan en wordt het nog beter. Het is tenslotte nog Beta.
Negatieve eigenschappen:
- Origin
- Laadtijden

Ik heb ook last met origin, werkt niet soepel dus heb er een crack overheen gegooid.
Speel nu online via Battlelog, maar zonder Origin... Mischien een tip (even googlen en je weet welke crack je nodig heb ;)).

Daarnaast zijn de laadtijden lang, of juist erg kort.
Erg onstabiel hier, heb het gehad dat je idd aantal minuten zit te wachten voordat je mee mag doen, en andere x is het binnen een paar seconden gedaan..

Ik geef je 4 sterren.
uhhm weet dat dit mischien niet de juiste plek is om te doen maar zijn er meer mensen met problemen met instaleren net origin geinstaleerd code shit invoeren dat gedaant hebben begint de instalatie instalatie verloopt vlotjes maar dan.... freeze 90,87% en hij gaat geen kant meer op iemand een idee wat dit kan veroorzaken?
Dat is wel vreemd..
Wat je zou kunnen proberen is het van internet te installeren (dus niet van DVD) dan heb je in ieder geval gecontroleerd of het aan je install files ligt.
edit:
foutje

[Reactie gewijzigd door Felyrion op 4 december 2011 16:38]

Heb het spel net gekregen voor men verjaardag (was super blij)
Na instalatie en al die gebrobel op battelog was ik klaar en... Niks
Het starte niet eens ik kreeg origin die zei Spel starte
En toe. Niks dus heb ik men drivers geüpdate firewal nagekeken
Enz. Werkt nog steeds niet nou doei battlefield en verjaardeags cadea