Specificaties Actie, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Battlefield 3: Limited Edition, PC (Windows) Review

tHe_BiNk 15 februari 2012, laatste update op 15 februari 2012, 842 views

Battlefield 3: Limited Edition, PC (Windows)

Pluspunten

• Grafisch fantastisch.

Minpunten

• Origin, haalt elk speelplezier weg!

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 3
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Ik moet toch wel even mijn gal spugen op deze game. Of beter gezegd de Origin troep er omheen. En het eindcijfer (Algemene beoordeling) van mijn review verlagen van zeer goed naar zeer slecht.

Origin.

Ik wilde een potje BF3 spelen, dus ik start Origin. Helaas moest deze WEER updaten. Dat kan Origin niet op de achtergrond zoals Steam dat doet. Dus eerst wachten tot Origin is gedownload en vervolgens wachten tot Origin is geinstalleerd. Je moet er bijblijven, want je moet knoppen drukken. Je kunt Origin, of games, dus niet gebruiken/starten als deze niet up-to-date is. Je moet het eerst updaten om verder te kunnen. Ook dat is bij Steam beter geregeld.

Vervolgens moest BF3 updaten, dat duurde gelukkig niet niet al te lang, en gaat automatisch.

Maar dat was het nog niet. Vervolgens moet ik WEER handmatig een add-on downloaden voor mijn browser, en handmatig installeren. Ook hier moet je weer zelf alles doen, en gebeurt het niet op de achtergrond. Dus wacht, wacht, wacht. Tevens kan je het niet uitstellen tot later, omdat je zonder de update gewoonweg niet kan spelen.

Je kunt niet even weglopen en Origin alles zelfs laten updaten, zoals bij Steam. Je moet zelf downloaden en op knoppen drukken.

Game.

De game zelf is natuurlijk grafisch 1 van de beste games op dit moment. De Frostbite engine is om je vingers bij af te likken, en schaalt zeer goed mbt AMD Crossfire. Jammer dat Origin veel van het speelplezier weghaalt!

Conclusie.

BF3 speel ik niet met plezier. Als ik 2 uurtjes heb, om aan het eind van de dag te gamen, en ik moet steeds eerst 15 minuten handmatig updaten, dan is er toch iets goed mis!

Toekomstige games zal ik dan ook niet kopen als deze Origin nodig hebben. Ik download wel de gekraakte versie, die niet moeilijk doet. Hopen voor EA dat ze hun games weer op Steam gaan uitgeven, wat Origin is niks (en EADM was nog minder). En hierdoor zullen ze van mij geen "PC game" geld meer ontvangen.

Ik mag dan misschien verwend zijn door mijn Atari 2600 dagen. Maar als ik binnen 1 seconde kon gamen op mijn A2600, begin jaren 80, waarom heeft Origin hier dan 15 minuten voor nodig?

Heb jij ook een Battlefield 3: Limited Edition, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Dit ben jij? Anders snap ik niet hoe je een review kan schrijven als je het spel niet eens online gespeeld hebt.
Klopt.

Ik heb BF3 nu 4 keer gespeeld sinds de release. Meer tijd heb ik er gewoon niet voor gehad. Heb de laatste maanden vooral Dungeon Defenders gespeeld, als ik tijd had. Ik heb wel altijd heel veel BF1942 (daar zijn geen stats van), en veel BF2 (http://www.bf2stats.net/player/43421883/), gespeeld.

1ste keer. Niks aan de hand. En heb toen, een uur of 3, de campaign gespeeld.

2de keer een aantal weken later. Update was er nodig, met als gevolg dat mijn savegame niet meer werkte. Ik kon dus opnieuw beginnen.

3de keer (Januari). Toen waren er dus 3x een update nodig, nadat ik dat had gedaan, had ik zo iets van barst lekker.

4de keer (Februari). Weer 3x update nodig, waarna ik dacht barst. En toen heb ik deze review geschreven.

Het gaat mij er voornamelijk om dat er MEERDERE HANDMATIGE updates nodig zijn. Origin is vorig jaar "opnieuw" gelanceerd, waarom gaat het niet allemaal automatisch op de achtergrond zonder dat de gebruiker wat hoeft te doen, zoals bij Steam?

Het spel is 3 miljoen keer verkocht voor de PC (geloof ik). Elke klik die ik doe, moet je maal 3 miljoen keer zien. Origin wordt door een nog grotere groep gebruikt, 10 miljoen?

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 17 februari 2012 18:57]

Steam is dat geweldige platform dat een paar dagen geleden de hele dag plat lag? Verder is dit geen game review maar een origin bash. Tuurlijk kan je geen spel spelen als deze niet up to date is (of het platform van waar het gestart wordt) lijkt me logisch.

En dat je 15 minuten moet doen om up te daten zal vast ergens anders aan liggen, vorige week MOH Digital Deluxe gekocht via Origin en het duurde 12 minuten om 14GB te downloaden en te installeren.

Verder ervaar ik het zo, dat alle plugins en updates van origin binnen een paar tellen binnen en nee het loopt niet altijd even soepel en stabiel (meestal wel) en soms krijg je rare errors maar dat is naar 1 minuut weer over (bij mij) Zeker origin heeft nog een weg te gaan en het werkt omslachtig.

Maar goed ik deel jouw mening niet compleet, gelukkig maar want iedereen heeft er zijn eigen mening over, en dat is je goed recht.

Verder vond ik dit een slechte ''game review'' zoals ik al zei, dit is meer een origin bash. ;)
Als je kijkt hoever EA zijn online "service" heeft verbeterd tov de oorspronkelijke EADM, van vele jaren geleden, dan zit er erg weinig positieve ontwikkeling in. En natuurlijk is Steam niet perfect, maar wel veel beter dan Origin. Bij Steam laat je Steam gewoon alles zelf doen, en ga je even een wijnje halen.

Nu zit ik zelf als een knoppen slaaf te drukken. :-( En dat is na 7 jaar in ontwikkeling (http://en.wikipedia.org/wiki/Origin_(EA)#History), gewoon niet nodig, en niet acceptabel!
Ben het er niet mee eens, origin werkt niet perfect maar na behoren. Al mijn games werken, updates werken, ik kan games kopen, downloaden (ook content) en meteen spelen. Ik heb in ieder geval nog nooit 15 minuten moeten wachten tot ik BF3 kon spelen.

Tuurlijk het mag iets stabieler, maar ik ben er niet bang voor dat ze er ''niet'' mee bezig zijn vanuit EA.

Maar zˇ slecht als jij het beschrijft ervaar ik en ik denk heel veel andere het zeer zeker niet.
Uhmz, dit is geen review. Dit is meer een klacht, of je wilt gewoon je gal spugen.

Je zegt ik speel BF3 niet met plezier... Dit omdat je 15minuten moet wachten op een update. Ik minder dan 2 uur in de week, en heb volgens mij maar 2x hoeven updaten. (in totaal 5 minuten geweest.

Nee, helaas. 1 ster.
waarom een klachtenstukje schrijven hier op tweakers wat weinig toevoegt.

kijk zelf even bij:

[PC] Battlefield 3 en Back to Karkand - deel 7
[Multi] Battlefield 3 - Problemen Topic
Het BF3 hardware topic

en zet daar je verhaal neer.

1 ster
Zoals je zelf al aangeeft, "Ik moet toch wel even mijn gal spugen op deze game. Of beter gezegd de Origin troep er omheen. "

Daar is dit medium niet voor bedoelt.
Verder is je commentaar absoluut niet accuraat " ik moet steeds eerst 15 minuten handmatig updaten"

Deze browser updates zijn ongeveer 1 maal per maand, en duren slechts een seconde of 2.

Puur vanwege deze 2 boven staande redenen, kan ik geen woord van wat je geschreven hebt nog serieus nemen en moet je mischien overwegen of dit echt toegevoegde waarde heeft voor uberhaupt iemand
In Firefox (10 geloof ik) moet je eerst een add-on van 4MB handmatig downloaden, en vervolgens deze handmatig installeren, en daarna de browser refreshen (handmatig). En lijkt mij sterk dat dit in 2 seconden kan.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 15 februari 2012 17:18]

Nou deze review slaat dus nergens op.
Speel zowat elke dag BF3 en heb de laatste 2 weken geen Origin update meer gehad. Het spel werkt gewoon vloeiend en heb nog geen enkele crash gehad. Origin en het spel werken gewoon naar behoren. Niks mis mee.

Je moet de fout dus eerder bij jezelf zoeken dan drama en onzin te spugen over de game op tweakers.

GG
Mijn "review" zegt niks over de stabiliteit. Van de game zelf, of Origin or om heen. Daar is niks mis mee.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 17 februari 2012 18:53]

Conclusie: ik geef je 1 ster omdat je 100% zeker op een Pentium 3 probeerd te spelen.

Hier nergens last van.
Wat heeft de configuratie van mijn Game-PC (Q9550, SSD, 2x5850) met de Origin updates te maken? Die zijn onafhankelijk van je specs.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 15 februari 2012 16:50]

Beetje krom dit, ik moet zelf maar heel af en toe updaten. Als je niet geregeld speelt snap ik dat je wel eerst moet updaten voor je gaat spelen.
beetje rare redenering inderdaad. deze aanpassing lijkt dan ook meer op gal spugen op origin ipv op battlefield 3 :P.
Ook hoef ik inderdaad bijna niet te updaten hoor. als je elke keer dat je battlefield 3 wilt spelen moet updaten dan komt dat denk ik vooral omdat je het te weinig speelt! ook duurt het bij mij meestal niet heel erg lang voordat ik een update heb ge´nstalleerd. dus het wachten wachten wachten herken ik ook niet.
Ik koop mijn games van EA al jaren digitaal en heb zelf nog gebruik gemaakt van de EADM(die werkte pas raar) origin heb ik nog geen enkel probleem mee gehad, heb het altijd aanstaan en het werkt gewoon.

Soms is er een update welke ook zo klaar is en soms ligt origin er eens uit maar zo erg als jij het beschrijft heb ik het nog niet mee gemaakt en ik gebruik origin al zolang het er is.

Dat je BF3 moet opstarten via origin en via een webbrowser is inderdaad wat omslachtig.