Antec Solution SLK3700BQE (ATX, 350W, Zwart) Review

Syzzer 20 april 2005, 1.406 views

Antec Solution SLK3700BQE (ATX, 350W, Zwart)

Pluspunten

• Goedkoop
  • Stil
  • = 120mm fans
  • = Rubberen voetjes voor HDD's
  • = Zwaar, dus minder resonantie
  • Handige indeling
  • = HDD's dwars
  • = Geleiderails
  • = Veel ruimte voor mobo
  • Handige montage

Minpunten

• Zwaarder dan een aluminium kast
  • Niet leverbaar zonder voeding

Kwaliteit voeding Score: 4
Voordat ik deze kast kocht, was ik in het bezit van een Chieftec MidiTower. Deze was dusdanig gemo(l)d voor waterkoeling dat deze onbruikbaar werd om in combinatie met gewone (of in mijn geval externe) koeling te gebruiken. Ik moest dus op zoek naar een nieuwe kast. Daarbij waren voor mij een aantal aspecten van belang:

- Koeling/Geluid
- Indeling
- Kwaliteit
- Voeding
- Prijs

Ik zal deze punten in het komende verhaal stuk voor stuk toelichten.

Koeling/geluid
Als overclocker en voorstander van een stille pc was dit voor mij een zeer belangrijk punt. Ik ging in de eerste instantie op zoek naar een kast met 120mm fans, zowel als intake als outtake. Ik vond deze in de vorm van deze kast. Het grote voordeel van 120mm fans is dat zij door hun formaat bij en lager toerental (geen irritante hoge zoemgeluiden!) een respectabele hoeveelheid lucht weten te verplaatsen (koeling!).

Daarbij heeft deze kast fangrills welke in honingraatstructuur zijn uitgesneden. Dit houdt in dat de lucht gemakkelijker door de gaten stroomt en op deze manier minder geluid geproduceerd wordt door de stromende lucht.

Bij de kast wordt een 120mm Antec fan geleverd, welke zeer stil te noemen is. Deze wordt bevestigd in de kast door middel van rubberen nopjes. Aan de voorkant is er ruimte voor een 92mm of 120mm intakefan. Hiervoor worden lange schroeven meegeleverd, omdat deze van aan de buitenkant van het stalen geraamte geplaatst moet worden. Hoewel de fan dicht op het voorpaneel komt te staan, zorgt dit niet voor veel extra gesuis; de lucht heeft genoeg ruimte om goed aangevoerd te worden. Ook bevind zich achter het voorpaneel een stoffilter, dat tracht stof dat in je kast probeert te komen op te vangen. Hoewel dit filter natuurlijk niet al het stof weet tegen te houden merk ik aan de hoeveelheid stof die het opvangt wel degelijk dat het filter nut heeft.

Indeling
Er gaat bij het overclocken wel eens wat mis, er moet wel eens een voltmod gezet worden of hardware vervangen. Al met al bouw ik mijn PC overwegend vaak op en af. Daarbij is het van belang dat dit soepel en eenvoudig gaat. Wederom blinkt deze kast uit.

Door de 4 dwars geplaatste harddisk drivecages, kunnen de harddisks zeer eenvoudig verwisseld worden. De harddisks worden op de cages bevestigd met rubberen ringetjes, welke resonantie voor de harddisk verminderen of zelfs voorkomen. Vervolgens schuif je de cages in de daarvoor bestemde gleuven in de kast en is de montage klaar. Door de dwarse plaatsing is er meer ruimte voor het moederbord overgebleven. Ook is er goed nagedacht over hoe de kabels weggewerkt kunnen worden; achter de harddisks en de moederbord tray is hier genoeg ruimte voor.

Bij het plaatsen van het moederbord heb je dan ook zeer veel ruimte. Zoveel, dat naar mijn mening een verwijderbare moederbordtray nauwelijks meerwaarde zou hebben. Er zit niets in de weg en het middelste afstandhoudertje heeft in plaats van een schroefgaatje erin een 'bolletje' erop zitten. Dat bolletje valt precies door een schroefgat van je moederbord, zodat het moederbord netjes boven de schroefgaten blijft liggen. Nu hoef je het moederbord niet meer op zijn plaats te houden en heb je twee handen over om de schroefjes voor het moederbord naar hun plek te dirigeren en vast te schroeven :) .

Aan de voorkant bevind zich een deurtje waarachter zich de 2 externe 3,5" en 4 externe 5.25" frontjes bevinden, alsmede de powerknop, een resetknop en de 4 statusledjes. Deze ledjes zijn ook te zien als de deur gesloten is, als kleine lichtpuntjes. Onder het deurtje bevinden zich 2 USB 2.0 poorten. De poorten zitten niet verborgen achter een klepje, wat ik alleen kan aanmoedigen; de verstoren het strakke uiterlijk van de kast niet en kleine klepjes zijn dingen die snel kapot gaan en/of lelijk worden. Daarnaast is het erg onpraktisch om de poorten achter het deurtje te plaatsen, aangezien je dan altijd als je een van de poorten wilt gebruiken je deurtje open zult moeten zetten. Het voorpaneel is zeer eenvoudig te verwijderen door twee knoppen aan de onderkant in te drukken en het paneel te verwijderen. Nu kun je bij de driverails (die dus mooi door het frontpaneel verborgen worden als je het voorpaneel plaats) en kun je de extra 92 of 120mm fan voor op de voorkant plaatsen.

Het linker zijpaneel heeft twee 'bevestigingsklikjes'. Een erg handig systeem dat de deur goed vast zet. Mocht je het nodig vinden is er ook de mogelijkheid om de deur nog vast te schroeven. Ik meen dat er bij levering thumbscrews in zaten, maar aangezien deze totaal niet nodig zijn om het zijpaneel goed vast te zetten (dat doen de clipjes al) gebruik ik deze niet meer. Het rechter zijpaneel zit met standaard schroefjes vast. Waarschijnlijk hoeft een normale gebruiker niet vaak aan deze kant van de kast te zijn, maar ik heb er thumbscrews ingedraaid. Volgens mij zijn dit de thumbscrews die oorspronkelijk in het linker paneel zaten.

Kwaliteit
Over het geheel voelt de kast zeer degelijk en betrouwbaar aan. Tijdens de keren dat ik erin aan het klussen ben geweest ben ik nog nooit een scherp randje tegengekomen, de panelen zijn van degelijk dik staal gemaakt en de kast staat buitengewoon stabiel. Het enige minpuntje is het frontpaneel, dat van plastic is. Dit voelt iets minder degelijk aan, maar voldoet ruim als je niet van plan bent om je monitor eraan te hangen :p .

Het enige nadeel aan het gebruikte staal is het gewicht. Hoewel ik de kast zeker niet zwaar wil noemen, weegt deze natuurlijk meer dan een aluminium kast. Dat zie je echter ook terug in de prijs ;) .

De voeding
Bij de kast wordt een 380W Antec voeding geleverd. Deze voeding is speciaal aangepast om stil te zijn en heeft 1 interne fan. Omdat ik zelf al een TrueControl550 had, gebruik ik de voeding niet in deze kast, maar in een ander systeem. De voeding voedt op dit moment een AthlonXP systeem met een 2800+ en GeFroce4 ti4400 videokaart. Ik heb de voeding niet uitvoerig getest, maar de voltages zitten op de gespecificeerde waarden of er zelfs iets boven en zijn zeer stabiel. Daarnaast is hij ook zeker stil. De fan is nauwelijks hoorbaar als ik mijn hoofd dicht bij de voeding houdt en er komen geen irritante piepjes of tikgeluiden uit zoals andere voedingen wel eens willen doen.

Met zijn 80 euro is deze behuizing alles behalve duur te noemen. Zeker als men beseft dat hij inclusief een goede 380W voeding en 120mm fan geleverd wordt. Niemand zal mijns inziens een miskoop kunnen doen aan deze kast. In prijs/kwaliteit scoort deze kast dus bijzonder hoog. Niet door zijn lage prijs, niet door zijn hoge kwaliteit, nee, door beiden!

Zoek je een stevige, handige, goedkope kast, dan hoef je niet verder te zoeken. Ik ben ronduit positief over deze kast. Het enige mogelijke nadeel is dat hij niet van aluminium is en dus iets zwaarder is. Verplaats je echter je kast niet elke week of kijk je niet op van een kilo of 2 extra bij het tillen, hoeft dit absoluut geen probleem te zijn. Over het uiterlijk van de kast heb ik bewust niets geschreven, omdat smaken nu eenmaal verschillen. Ik houd persoonlijk van een strakke, eenvoudige kast. Daar voldoet deze kast zeker aan. Geen poespas, mooi matzwart, strak. Beoordeel aan de hand van foto’s zelf maar wat je er van vind :) .

LET OP! Het window in onderstaande foto is er door mij ingeklust. Standaard zit er geen window in de case.

• Seagate Barracude 7200.7 160GB SATA
  • DFI LanPartyUT NF4 UltraD
  • AMD Athlon64 3200+
  • XFX 6600GT PCIe

Heb jij ook een Antec Solution SLK3700BQE (ATX, 350W, Zwart)?

Helemaal mee eens.
Verleden jaar was mijn asus mobo kaduuk en de nieuwe asrock kon ik er in zetten zonder verder wat te verwijderen.
Goede airflow vanwege alleen voor en achter openingen, voor ook nog voorzien van een prima werkend stoffilter.
Handige sluitingen op de panelen, de duimschroeven.
Mede stil vanwege de rubber ophanging her en der.

Als ik weer een kast koop ooit, wil ik er weer zo eentje! met dwarse HDD plaatsing, voeding geheel boven in de kast, geen andere openingen dan voor en achter.

Heerlijk die rust, ondanks 2 actieve fan's, 12 cm casefan, en zalman CU 7700 gereguleerd met een 'dimmertje'.

Overigens heb ik bij aanschaf korting bedongen kwa inbouw EN op de standaard 350w voeding in ruil voor een coolermaster ACLY 450 true power.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 16 januari 2008 18:55]