LaCie d2 Tripple Interface, 200GB (7200rpm, USB 2.0 & Firewire800, 8MB) Review

14ReD 19 juli 2007, 646 views

LaCie d2 Tripple Interface, 200GB (7200rpm, USB 2.0 & Firewire800, 8MB)

Pluspunten

• Grote capaciteit
  • Te gebruken via meerdere netwerk protocollen

Minpunten

• Absoluult niet betrouwbaar
  • Zeer langzaam via het netwerk

Mobiliteit Score: 2
Het gaat in mijn geval om de LaCie d2 Ethernet Disk Mini 320 Gb. Inmiddels heb ik 'm een klein jaar, maar dat is een jaar lang met een hoop gezeur geweest. Mijn vriendin en ik gebruiken 'm als backup in een netwerk en staat dus 1x per maand aan om een backup te maken van de office documenten, mp3's en foto's. Verder staat hij niet aan, echt intensief werk is het dus niet.

5 maanden geleden begon het rare tikken en dan geen verbinding kunnen krijgen. Dus ik mailen met LaCie. Ik in een uitgebreide email uitleggen dat ik zowel via USB als via ethernet geen verbinding kreeg met de ED_mini en dat hij raar tikte. In het antwoord kreeg ik een standaard antwoord waarin ze me adviseerde om de de laatste firmware erop te zetten m.b.v. de USB kabel. Ik terug mailen dat ik ook geen contact kreeg via de USB zoals ik in mijn email had geschreven. Als antwoord kreeg ik een prijsopgave van eventuele reparatie kosten, zonder ook maar iets van tekst en uitleg. Dus ik email terug dat de ED_mini nog geen 7 maanden oud is en amper gebruikt. Op deze email wacht ik nu al 3 maanden op een antwoord.

Wat ik niet begrijp van LaCie is dat ze de ED_mini adverteren als het ideale netwerk backup device, maar dat ik banger ben dat de data eerder verloren gaat op de ED_mini dan op mijn eigen harde schijf. En vanavond bleek die angst ook gegrond. Hij is nu echt dood. M.a.w. dit is een intens bagger produkt, wat ook nog is veel en veel te duur is.

Heb jij ook een LaCie d2 Tripple Interface, 200GB (7200rpm, USB 2.0 & Firewire800, 8MB)?

Nog een minpuntje: blijkbaar erg slechte service van LaCie. Een klein jaar betekent echter dat je sowieso nog garantie hebt, daar zou ik zeker gebruik van maken als ik jou was. Als de data je echter erg dierbaar is kun je 'm proberen te recoveren door de HDD eruit te slopen en die direct op je PC aan te sluiten. Grote kans dat ie gewoon een IDE (of misschien alwel SATA) interface heeft. Open maken betekent meestal wel einde garantie :(
Ondanks de garantie heb ik 'm inderdaad zelf opengesloopt op de IDE aangesloten en nog een beetje data kunnen redden. Die garantie mogen ze ergens stoppen waar de zon niet schijnt, want ook al repareren ze 'm ik vertrouw dit product voor geen meter. Ik koop een nieuwe van een echt merk die ook nog is de mogelijkheid tot raid 0 heeft.

Wat ik overigens wel apart vind is dat de 2 vorige reviews geen enkele negatief punt hadden en vol lof zijn. Terwijl op de verschillende forums niets dan kritiek te vinden is. Volgens mij heeft de importeur de weg naar de productreview van Tweakers gevonden.

[Reactie gewijzigd door 14ReD op 21 juli 2007 00:08]

User reviews zijn (te) vaak nogal pretentieloos en ontberen de nodige kritiek.
Op zich ook niet raar: welke rechtbesnaarde tweaker laat zich betrappen op het aanschaffen van 'foute' hardware tenslotte :)

Ik ken dit apparaat ook, heb er alleen (gelukkig) zelf géén, maar weet wel dat het een nogal teleurstellend product is in mijn ogen.

Maar dat geldt eigenlijk voor alle (betaalbare) NAS-devices die ik tot op heden heb gezien. Leuk speelgoed, maar daar houdt het dan ook (helaas) mee op.

Als alternatief is een externe harddisk op zich interessant, e-sata doet wonderen en kost niets, biedt alleen geen netwerkfunctionaliteit (maar heb je dat ook nodig?).

Mijn Antec MX1 met 500GB Samsung drive doet wonderen als zodanig. Alleen heb ik die nog te kort in gebruik om er ook een review over te schrijven, maar dat komt nog wel.