Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Bowers & Wilkins P5 (Aluminium, Zwart) Review

Ulster Seedling 10 november 2011, laatste update op 29 juni 2015, 3.205 views

Bowers & Wilkins P5 (Aluminium, Zwart)

Mooie en goed afgewerkte koptelefoon met een fantastisch geluid en goede isolatie tegen omgevingsgeluid. Duurzaam door de vervangbare onderdelen en meegeleverde hoes. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

Pluspunten

• iPhone-kabel meegeleverd
  • Vervangbare kabel en oor-pads
  • Mooi design en goede afwering
  • Prachtig neutraal geluid
  • Goede isolatie tegen omgevingsgeluid

Minpunten

Na gebruik van normale headsets en in-ear headsets in de afgelopen jaren wilde ik wel eens wat anders. De irritatie in je oor en het uitvallen van de oordopjes vond ik het meest storende aan deze twee. Toen het kabeltje van mijn (destijds) huidige headset kapot ging bij de connector vond ik dat een goede reden om een nieuwe koptelefoon te kopen.

Ik heb een tijdje rondgekeken naar verschillende koptelefoons. De Bose QC15 en B&W P5 spraken mij het meeste aan. Nadelen van de Bose vond ik de noodzaak van een batterij (en dus ook een reservebatterij in je jas of tas) en het overdreven bass-geluid. Dit was niet zo bij de B&W P5 en deze had ook nog eens een mooier design (naar mijn mening). Na het beluisteren van beide was de keuze snel gemaakt.

Meegeleverd
Bij de koptelefoon zitten twee kabeltjes: één met iPhone-bedieningsknopjes en -microfoon, en de ander zonder. De kabels zijn door de gebruiker te vervangen, iets dat ik erg fijn vindt omdat deze vaak als eerste kapot gaan. De oor-pads zijn zonodig ook eenvoudig te vervangen. Verder is er een mooi hoesje meegeleverd. Deze is helaas vrij zacht en biedt niet de bescherming tegen stoten tegen mijn rugtas die ik graag zou willen hebben. *Zie update onderaan.* Tevens wat boekjes en een adapter voor een grotere aansluitplug, maar deze heb ik niet gebruikt.

Design en afwerking
De koptelefoon heeft een luxe uitstraling. Je moet er van houden, maar ik vind dit een stuk mooier dan de plastic Beats by Dr. Dre of de karakterloze koptelefoons van Bose en Sennheiser. Verder is de koptelefoon netjes afgewerkt en voelt stevig aan.

Geluid
Het belangrijkste van een koptelefoon is natuurlijk het geluid. B&W staat bekend om het neutrale geluid waarbij alle tonen hetzelfde afgespeeld worden als ze opgenomen zijn. Dit is ook duidelijk het geval bij deze koptelefoon. Je hoort dus een stuk minder bass dan bij (bijvoorbeeld) een Bose-koptelefoon. Ik vind het geluid erg fijn en ik merkte direct dat ik nieuwe dingen hoorde in muziek die ik al tientallen malen eerder had gehoord.

De bron van het geluid is wel belangrijk. Dit is zowel het bestand (losless of lossy, bitrate) als het apparaat. Ik gebruik de koptelefoon vooral met mijn iPhone 4S en dit bevalt erg goed. Ik probeer mijn muziek altijd van 320kbps (mp3) te krijgen en dit klinkt gewoon goed. Losless-bestanden lijken nog beter te klinken, maar ik weet nooit zeker of ik dit echt hoor of dat het een placebo-effect is ;)

Isolatie
De koptelefoon beschikt niet over actieve noise-cancellation zoals bijvoorbeeld de QC15 wel doet. Desalniettemin wordt er opmerkelijk veel omgevingsgeluid weggefilterd doordat de oor-pads zich na verloop van tijd aan je oor vormen, waardoor deze steeds beter afsluiten. Dit is erg fijn in de bus, zelfs zonder muziek aan te zetten.

Gelukkig kon ik de koptelefoon meteen leuke korting kopen. Ik weet niet of ik er anders ¤ 300 voor had willen betalen, het is immers een hoop geld. *Zie update hieronder.* Natuurlijk staat hier wel een kwalitatief heel goed product tegenover.

Update — Na drie jaar
Na zo'n 1,5–2 jaar heb ik de iPhone-kabel één keer laten vervangen (kosteloos binnen garantie bij iCentre). De oude kabel werkte nog wel, maar de knopjes klikten niet meer helemaal lekker.

De hoes, die ik in eerste instantie te slap aan vond voelen, blijkt prima te zijn: na drie jaar is de koptelefoon nog als nieuw.

Oh, en mocht ’ie ooit kapot gaan: ik koop zonder twijfel een nieuwe (of een P7) — ook voor het volledige bedrag.

Update — Na drie en een half jaar
Na zo'n 3,5 jaar is de koptelefoon helaas kapot gegaan. Bij één van de oren is de bevestiging van de metalen 'draad' in het middenstuk losgegaan. Dit viel buiten garantie en zou dus geld kosten om te repareren. B&W heeft mij het schappelijke aanbod gedaan om een P5 Serie 2 te kopen voor de halve prijs, waar ik graag gebruik van heb gemaakt.

Heb jij ook een Bowers & Wilkins P5 (Aluminium, Zwart)?

Aardige review. Wat voor koptelefoon had je voor je deze aanschafte? Als in: kun je een vergelijking maken?

Ik heb deze koptelefoon kort in een winkel kunnen beluisteren, en ben het zeker met je eens dat er minder bass uit komt dan uit bijvoorbeeld een Bose. En daarmee is het geluid uitstekend gebalanceerd, maar bij muziek met flinke beats zal deze koptelefoon misschien niet de optimale keuze zijn. Voor alle andere soorten natuurlijk wel :)

Ik denk wel dat de iPhone 4S geen optimale bron is om optimaal geluid te krijgen. De iPhone is zeker geen slechte mp3-speler, maar je zult ermee zelfs met de beste koptelefoon geen verschil horen tussen lossless en 320 kbps mp3. Dat hoor je enkel als je een cd brandt, met de ene track lossless en dezelfde track nogmaals als 1-op-1-kopie. En die cd moet je dan op een retegoeie cd-speler afspelen, met een retegoeie versterker, en dan deze koptelefoon. Desalniettemin is het geluid uit de koptelefoon natuurlijk fantastisch, de mp3-speler zal altijd minder kunnen. Ik merk het ook met mijn Sennheiser IE 8: een cd uit de blu-rayspeler via de versterker klinkt beter dan dezelfde cd als flac vanaf mijn Cowon S9 mp3-speler. En die Cowon staat erom bekend dat hij beter is dan welke iDevice dan ook.

Veel plezier met je aankoop!
Hiervoor had ik (volgens mij) de Jaybird Tiger Eyes, een in-ear setje van zo'n ¤ 80. Ik vind het heel lastig om deze te vergelijken met de B&W P5, omdat er erg veel verschillen tussen zijn. Duidelijk is wel dat ik met de B&W veel meer details in de muziek hoor.
Goede review. Ik denk dak deze ook n keer ga halen als ik 300 euro ( :((( ) over heb. ben over het algemeen altijd wel te spreken over b&w. als ik meer of minder bass wil, wil ik dit instellen op mijn bron en niet laten regelen door de speakers.

Over het puntje lossless of compressed kunnen we denk ik vrij simpel zijn. alleen als je een 50 jarige zwaarfanatieke audiofiel bent zul je t verschil gaan horen tussen lossless en een 320kbit mp3:) Als het natuurlijk een fatsoenlijke rip is (veel downloadmeuk is van slechte kwaliteit dus kan je altijd aanraden zelf te rippen:) ). Een test die je makkelijk kunt doen is een album rippen in mp3 320 en lossless...laat iemand anders 2 dezelfde nummers achter elkaar draaien zonder dat jij weet welke lossless is en welke mp3. Het geluid gaat wellicht iets anders klinken (ligt ook weer aan de rip), bv wat warmer maar je zult qua zuiverheid en kwaliteit geen verschil kunnen maken...tenminste...ik niet:) Ben toch redelijk fanatiek qua geluid en speakers:)
De prijs is inderdaad het enige nadeel van Bowers & Wilkins. De eerste maanden na de aankoop heb ik wel flink zitten balen dat ik zoveel geld heb uitgegeven aan een koptelefoon; inmiddels ben ik daar wel overheen en zou ik niet meer zonder kunnen.

Het is nu zelfs zo erg dat ik niet meer naar mijn desktopspeakers kan luisteren, nadat ik ze kort vergeleken had met de P5. Momenteel draai ik dus muziek uit mijn Apple-display, waar (voor een scherm) acceptabel geluid inzit. Het kan niet lang meer duren voor ik toegeef aan de verleiding die de MM-1 op me uitoefent :+

Ik ben qua audioformaat inmiddels overgestapt op Apple Lossless (ALAC in een M4A-container). Nieuwe muziek probeer ik zoveel mogelijk in dit formaat te bemachtigen en muziek die ik al heb vervang ik stukje bij beetje. Dit is niet omdat ik zelf verschil hoor tussen 320 kbps MP3 en lossless, maar omdat een deel van de muziek toch al slechte kwaliteit was (128 kbps bijvoorbeeld) kan ik het net zo goed nu in één keer goed doen. Opslag op de computer kost toch geen drol en bij het synchroniseren van andere apparaten (iPhone en iPad) kan ik met één vinkje aangeven dat muziek met een hogere kwaliteit van X kbps AAC omgezet moet worden tot deze kwaliteit. Hierdoor heb ik dus de hoogste kwaliteit beschikbaar (op de computer) maar geen onnodig ruimtegebruik op de apparaten met minder opslag. Ideaal! :)
Haha goed bezig. Lossless kan natuurlijk nooit kwaad! Ik rip/download bijna alles in 320kbps. Alles wat ik op vinyl koop download ik, alle cd's rip ik netjes zelf.
Ik denk dat ik me in het begin hetzelfde zal voelen als jij...heb ik vaker na aankopen maar als ik dan eenmaal n beetje gewend ben wil ik niet meer zonder:)
Ik heb zelf ook de B&W P5 en heb net als jij zitten wikken en wegen met de Bose QC15. Maar i.v.m. geluid is de P5 inderdaad prettiger. Echter... vind ik het geluid niet denderend. Als je ze in vergelijk beluisterd met de Bose dan is het inderdaad een verademing en hoor je veel meer details. Maar toen ik mijn Shures In-Ear (SE210) voor de grap in deed schrok ik eigenlijk wel een beetje. (die waren lang kapot maar toch laten maken)

Het geluid van de Shures was echt veel gedetailleerder en daarbij voller, laat staan het verschil in geluidsreductie. En dan is dit maar een setje van 180 euro! Voor die 300 euro had ik achteraf liever een setje Shures aangeschaft (bijv. SE530) aangeschaft ik weet zeker dat ik hier achteraf veel mee tevreden over was geweest.

Ander iets wat daarbij speelt is dat ik de koptelefoon niet erg comfortable vind zitten, na een uur luisteren merk ik wel dat mijn oren een beetje beurs aanbeginnen te voelen op de stukjes kraakbeen, zal ongetwijfeld met mijn oren te maken hebben. Maar dat is voor mij dus wel een nadeel van On-Ear.

Kortom een prima koptelefoon, prachtig design, maar voor die prijsklasse zijn er wat geluidskwaliteit betreft betere alternatieven.