Specificaties Actie, Avontuur, RPG, Vecht-game voor de PS3 - Bekijk alle specificaties

The Elder Scrolls V: Skyrim, PlayStation 3 Review

CristianSchriev 19 november 2011, laatste update op 19 november 2011, 1.585 views

The Elder Scrolls V: Skyrim, PlayStation 3

Pluspunten

• Nog betere storyline dan oblivion
  • Heel veel quests
  • Zeer veel grotten met veel uitdagingen
  • Shouts zeer leuk om mee te werken en naar op zoek te gaan
  • Soms een klein beetje een puzzel element in bepaalde grotten (Dit vind ik leuk, voor sommige kan dat anders zijn)
  • grafisch zeer goed in orde
  • meer mogelijkheden dan in oblivion
  • zeer goed geluid

Minpunten

• Kleine lagg bij autosave momenten
  • Sommige monsters zijn sterker dan grote draken (komt raar over, maar zit logica in)
  • Besturing soms vervelend op ps3
  • Zo nu en dan last van lagg
  • Render distance niet ver
  • animaties komen stijf en dood over
  • buggs

Besturing Score: 3
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
Stabiliteit Score: 4
Skyrim is echt wat je er van verwacht, een zeer sterke RPG game met een zeer sterk verhaal. De wereld is echt heel erg groot, na zo'n 12 uur gameplay heb ik misschien 15% gezien. Dit komt dan ook doordat je overal heen moet lopen, misschien voor sommige niet leuk, maar wel zo realistisch, je kunt ook gebruik maken van "quick travel" Maar dan moet je eerst op de plek zelf geweest zijn.

edit:

Na 35 uur gameplay ben ik op de meeste plekken geweest, en heb ik bijna op de meeste plekken wel gelopen, maar wat we opvalt is de enorme hoeveelheid van grotten, kastelen en noem maar op, al deze zijn dan ook weer verschillend, en zeer veel van deze hebben ook weer een aparte quest die het met zich mee brengt. Zover ik weet zijn er 100+ verschillende dungeons alleen al.

Grafisch

Grafisch ziet het spel er heel veel beter uit dan oblivion, en ik zelf had minder mooi verwacht, zeker voor op de ps3. Voor sommige mensen zou het alsnog niet mooi genoeg zijn, dit omdat ze mischien spellen gewend zijn als Battlefield 3, of Crysis 2, Helaas zoiets ga je dan niet tegen komen.

Waar ik vooral naar stond te kijken zijn sommige kleine texture details, zo zag ik dat ze er echt veel tijd mee bezig zijn geweest, ook sta ik nu nog steeds te kijken als ik een nieuwe dungeon binnen loop, hoe verschillend elke dungeon is, dit laat ook weer zien hoeveel moeite ze doen om zelfs de meest extreme RPG speler tevreden te houden, en het leuk te maken.

Natuurlijk heb ik ook enkele uren op de pc gespeeld, dit om het vooral te vergelijken qua de graphics, wat mij opviel: Zoveel mooier is het niet op de pc, de enige paar dingen zijn de render distance, die is best laag op de ps3 (wat ik dan wel snap, aangezien dat heel veel vraagt van je processor en grafische kaart) Maar voor de rest valt het echt reuze mee hoeveel mooier de pc wel niet is.

storyline
De storyline is zeer goed, en duurt ook langer dan oblivion, ik zelf heb ook nog geen enkele mogelijkheid gezien om het spel binnen enkele uren uit te spelen, dit is dan volgens mij ook niet mogelijk! De "main quest" duurt ook langer dan oblivion, en het verhaal spreek mij zowizo meer aan dan die van oblivion, waar ik nog steeds het meest versteld van sta zijn de talloze mogelijkheden van het spel, het blijft moeilijk om je op een ding te focussen aangezien er zoveel mogelijk is! Ook leuk is dat als je ergens mee bezig bent, en je loopt gewoon naar een punt toe, is er nog wel eens een kans dat je zo ineens op een draak stuit, deze gevechten zijn echt heel mooi, aangezien je nooit kan voorspellen wat de draak gaat doen.

Edit: Het blijkt nu wel mogelijk te zijn het spel binnen enkele uren uit te spelen door een quick transport te gebruiken die voor de meeste steden staan.

Wat ik nu vooral leuk vind is dat het helemaal niet gaat om de hoofd quest, naast deze quest zijn zoveel meer leuke dingen te doen, zo zijn er een paar andere zeer grote quest lines, zoals de mage quest, companion quest line en ga zo maar door, ook zijn er zeer vermakelijke kleine quests.

Zo betrapte ik me dat ik aan een drink wedstrijd mee deed, en daarna toch wel op een vreemde plek wakker werd met een paar zeer boze mensen als gevolg. Natuurlijk heb ik nu slechts een paar kleine stukken beschreven en zijn er 100den quests beschikbaar, elk goed voor zeer veel game plezier en vermaak!

Ook is de "Oorlog" die zich in Skyrim plaats vind erg vermakelijk om aan mee te doen, zo kun je vrij snel op het begin al een keuze maken, wil je bij de stormcloaks "rebels" of bij de imperial army (Juist de imperials, die vanuit cyrodill komen) Het lijkt me vrij duidelijk, de imperials zijn eigenlijk de baas in Skyrim, en de stormcloaks willen dat Hun zelf (bewoners van skyrim) de baas worden, en dat ze zelf alles voor het zeggen hebben.

Moeilijkheid

Na mijn mening is het spel stukken moeilijker, je maakt nog steeds gebruik van een systeem dat je kan wisselen tussen moeilijkheid, en een functie die ervoor zorgt dat het automatisch aanpast, dus speel je minder, word het makkelijker, ben je goed dan word het moeilijker.

Het spel is zeer goed te spelen voor de minder goede RPG gamers, en niet kenners van het spel, al moet ik wel zeggen dat zelfs de laagste moeilijkheidsgraad lastiger is dan alles in oblivion, zo ben ik al wel eens dood gegaan, waar dit in oblivion onmogelijk leek, dit zou dan ook komen doordat de monsters niet het zelfde level zijn als jou.

Doordat de monsters niet het zelfde level zullen zijn kun je ook onmogelijk overal heen lopen op het begin, (ook nog eens een reden waarom je het niet snel uit kan spelen). Zo heb ik het al voor elkaar gekregen door van het pad af te wijken en toen ineens op een "ice troll" te stuiten, dit werd natuurlijk mijn dood, wat ik dan wel grappig vind is dat die ice trolls sterker zijn dan een grote draak.

Ondertussen heb ik ook verschillende moeilijkheids dingen geprobeerd, zo is het op het begin erg fijn om op het laagste niveau te spelen (als je minder goed bent in het spel, of gewoon rustig aan wilt doen). Als je een hoger level word blijkt dan natuurlijk wel dat jij steeds sterker word dan je omgeving, dus dan word het natuurlijk leuker om jezelf uit te dagen, dit kun je simpel doen door de moeilijkheid hoger te zetten, op deze manier blijft het spel leuk ook voor als je een erg hoog level berijkt.

Ook ben ik al een keer op de allerhoogste moeilijkheid begonnen, dit is erg vermakelijk, maar je gaat natuurlijk extreem veel dood, en moet alles heel vaak overdoen, wat hier dan het voordeel van is is natuurlijk de pittige uitdaging die het met zich mee brengt! (Volgens mij krijg je ook meer xp, maar dit weet ik niet zeker)

Edit:

Besturing&gameplay
De besturing op de ps3 is fijn te noemen, ze hebben bij bethasoft flink hun best gedaan om het leuker te maken, en voor meer actie te zorgen tijdens het spelen van skyrim. Dit vooral door de mogelijkheid om bijvoorbeeld niet alleen een schild en zwaard aan te doen met R1 en L1 Maar nu kun je veel meer keuze's maken door een zwaard op R1 in te stellen en een vuur aanval op L1, Of een schild en magie, ook kun je 2 verschillende soorten magie gebruiken, dus een heal spell, en een vuur aanval, en noem zo maar op.

Ook zijn de shouts een extreem leuke toevoeging, niet alleen omdat het een uitdaging is om nieuwe shouts te vinden en vrij te spelen, maar ook om ze te gebruiken. Zo heb je op het begin een shout die ervoor zorgt dat je vijanden naar achter vliegen en dan op de grond vallen, deze shout heeft bij mij al aardig leuke momenten opgeleverd, dit door het te gebruiken ergens op een berg, waarna mijn vijand toch wel erg hard naar beneden viel, en op de grond dood viel. Er zijn zo veel meer shouts vrij te spelen. Denk aan een vuur aanval, een ijsaanval, een shout die iemand bevriest voor even, een shout die ervoor zorgt dat wilde dieren uit de buurt komen helpen. En zo zijn er nog veel meer, al deze shouts zijn daar naast ook nog eens in 3 verschillende niveau's. Hoe hoger het niveau hoe sterker de shout word! Deze shouts zijn maar eens in de (30sec - enkele minuten te gebruiken) dat ligt totaal aan welke shout het is en het niveau daarvan.

Zoals ik al zei deze shouts moet je allemaal vinden, in grotten, en op de hoogste bergen, voor elke shout en elk niveau die je vind moet je daarna ook nog eens vrij spelen door een drakenziel op te offeren, wat je dan moet doen om een draken ziel te krijgen lijkt mij logisch!

Voor mij was het persoonlijk even wennen omdat ik de laatste paar maanden amper nog op de ps3 gespeeld heb dus was het besturen op het begin nog vrij lastig aangezien je met de 2 joysticks moet lopen en de andere de camera beweegt, Dit went natuurlijk dan ook weer vrij snel.

Toelichting waarom ik het niet fijn heb genoemd in op de ps3 is het gebruik maken van bijde joysticks wat niet snel genoeg kan en zodat het dan ook nog precies is, dit doordat je de camera beweegd met de 2de joystick. Op de ps3 gebruik je hiervoor de muis en kun je zo stukken sneller reageren en richten.

Voor mij blijft het moeilijk om een vliegende draak te raken, en snel op afstand iemand neer te schieten met een pijl en boog.

Animaties

Even een klein stukje over de animaties in het spel, wat oblivion had heeft skyrim helaas nog steeds, slechte animaties, dit houd in dat mensen niet heel echt over komen, ze staan er vaak maar een beetje stijfjes en dood bij, ook zijn de praat animaties niet heel veel beter aangezien je gewoon ziet dat het niet klopt.

Doordat de dragons veel vrijheid hebben gekregen en dat er niet echt een pad uitgestippeld is voor ze (dmv code) komen soms nog erg rare dingen voor, bijvoorbeeld dat een draak eerst een kant op vliegt, en dan weer snel de andere kant en zo maar door. Ook heb ik al gehad dat een draak lande meteen weer weg vloog en weer lande binnen 15sec. Deze dingen zijn een beetje jammer, en ik verwacht dat ze dit nog op kunnen lossen door een toekomstige update.

Lagg
Toch is het tot mijn verbazing helaas opgevallen dat skyrim bij mij op de ps3 nog wel eens last heeft van lagg, dit leek eerst mee te vallen, maar na 30uur speeltijd valt het steeds meer op. Niet alleen tijdens het opslaan, maar soms ook kleine lagg tijdens het lopen en vechten, dit is dan ook erg storend tijdens het spelen.

Ook is mijn spel al 2keer gecrashed, of dit aan het spel ligt of aan de ps3 valt natuurlijk niet te zeggen dus hier ga ik niet verder op in.

Buggs
Voor een spel dat al enkele jaren in de maak is en dan uitkomt bevinden er zich vrij veel buggs in Skyim, Zo kun je een emmer op iemands hoofd zetten en dan maar alles stelen wat je van hem wilt (Dit is dan wel komisch) Ook heb ik al wel eens gehad dat ik een quest deed en hiervoor een gevecht had met een monster. Toen ik deze doodde was deze ineens weg, wat erg jammer was aangezien ik wel net zijn Amulet moest hebben voor de quest. Toen ik het opnieuw deed lukte alles gelukkig wel gewoon.

Helaas zijn er nog veel meer buggs die ik nog niet tegen ben gekomen, maar er wel zijn. Zo is er een erge bugg in de main quest waardoor je de allerlaatste quest nooit kan krijgen. (heb ik gehoord van een vriend wie dit overkwam). Dit is een erge bugg die wel gefixed moet worden aangezien dit heel hinderlijk is voor de speler.

----

Edit op: 19/11/11

- Veel dingen veel uitgebreider uitgelegd, en veel informatie toegevoegd.

Foto's worden nog toegevoegd.

herspeelbaarheid nog niet te beoordelen, al lijkt het me alsnog geen probleem het spel meerdere keren uit te spelen.

Heb jij ook een The Elder Scrolls V: Skyrim, PlayStation 3?

ik ben het met NoUseWhatsoever, je hebt niet gepraat over de besturing op de playstation 3.
Bovendien vindt ik het ook gewoon goed spelen op de playstation 3.
je hebt in het puntje besturing niet één negatieve opmerking over de besturing gezegd maar in je conclusie staat vervelende besturing, waarom dan? Je zegt dat je het hebt toegelicht maar ik snap nog steeds niet waar het minpunt vandaan komt.
Even duidelijk erbij gezet waarom ik de besturing soms niet fijn vind. Dit kan natuurlijk aan mij liggen dat de gene die puur alleen op ps3 gamen er veel sneller en beter mee om kunnen gaan, maar dat weet ik niet.

---

wat voor pc en scherm heb jij dan ik heb ze namelijk ook vergeleken en ik vind het verschil tussen de ps3 en pc tamelijk groot misschien heb je bepaalde settings niet op max gezet.
Ik zelf heb een LG Flatron E2250V (1920x1080p) Hier ligt het niet aan, alles staat op max. Welke dingen vind jij groot te noemen?

Ik vind de ps3 zo met high te vergelijken op de pc.

Met ultra is de render distance zeer goed, en is de belichting beter, verder zijn de textures net iets scherper.
Besturing soms vervelend op ps3
1 ster. Onder andere omdat je dingen in je conclusie hebt waar je niet eerder op in bent gegaan. Besturing vervelend; hoe dan, wanneer etc? Ik vind het prima spelen op de PS3.

Ik heb het idee dat je deze review hebt geschreven om te laten zien dat je hem voor de releasedatum al veel hebt gespeeld. Heel stoer, maar aan deze review heeft vrijwel niemand wat. Hij wordt nog uitgebreid zeg je, maar je had beter kunnen wachten tot je meer gespeeld hebt en gelijk een goede review schrijven.

Alle aspecten belichten, beter toelichten, screenshots etc zouden helpen.
Zoals je vroeg alles veel beter toegelicht, en heel wat meer dingen beschreven.

Beetje jammer dat het zo "zeurderig" moet vanuit jou kant, aangezien het zogenaamd "heel stoer" is dat ik hem eerder had,
Maar aangezien ik alleen mensen wil helpen die er niet veel vanaf weten en daarom een review schrijf hoeft het niet heel opschepperig te zijn of iets in die richting.

Goed dat je verder kritiek levert op wat er beter kan, dat kan nooit kwaad verder hoor, Hopelijk is het zo stukken beter.
Het is nu inderdaad uitgebreid en ziet er goed uit. Ik zou echter aan het begin wel graag uitgelegd zien waarom je een PS3 spel reviewd dat je gebruikt met Windows 7. Heb je ze beiden..?

Nu grote hoeveelheden pics!!!
Groot deel van de review aangepast vandaag, veel nieuwe dingen toegevoegd.

Als iets niet duidelijk is of iets verkeerd beschreven staat of er mist zeg het dan vooral zodat ik het toe kan passen zodat de review duidelijk en beter word.