Specificaties 11,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion dm1-3200sd (LS125EA) Review

TrekVogel 27 november 2011, laatste update op 28 november 2011, 2.527 views

HP Pavilion dm1-3200sd (LS125EA)

Pluspunten

• Mooi
  • Solide
  • Compact
  • Vrij vlot
  • Wordt niet warm

Minpunten

• Touchpad had beter gekund

Achtergrond
Sla deze alinea gerust over als het je niet interesseert, deze is alleen bedoeld om wat perspectief te bieden.

Dit is, na bijna 10 jaar Mac gebruik, weer mijn eerste Windows notebook. Ik heb nog steeds de eerste generatie witte MacBook, die mij ruim 5 jaar prima bevallen is. Die heeft echter zo zijn kuren na al die tijd en was dus aan vervanging toe. Ik heb uiteraard weer een Mac overwogen, maar de goedkoopste MacBook die acceptabel is kost §1149,- en dat is veel geld. Nee, met 2GB RAM en een 64GB SSD red je het niet dus het instapmodel valt af. OS X blieft veel RAM en de 2GB limiet van mijn oude MacBook was z'n grootste bottleneck.

Aangezien Windows 7 een stuk beter is dan waar we het een kleine 10 jaar geleden mee moesten stellen, was een Windows notebook dus weer een reŽle optie. Zeker als je bedenkt dat ik daarmee veel geld kon besparen en tegenwoordig toch steeds meer in de browser gebeurd.

Uiterlijk en bouwkwaliteit
Na lang zoeken, vergelijken en dubben ben ik bij deze HP notebook uitgekomen. Na het openmaken van de doos werd ik als Mac gebruiker aangenaam verrast, Windows notebooks kunnen dus wťl mooi zijn! De DM1 ziet er mooi en keurig afgewerkt uit, inclusief de onderkant. De zwart/zilvere afwerking in combinatie met witte LEDS maken dit een aantrekkelijke machine. Behalve het mooie uiterlijk is er op dit front niet veel bijzonders te melden, alles zit erop en eraan en op logische plekken. De ethernet poort zit verstopt achter een klepje, wat handig is als je die niet gebruikt maar weer wat minder als je er dagelijks gebruik van maakt. In ieder geval is er aandacht aan besteed.

Ook met de bouwkwaliteit zit het goed. Alles zit goed in elkaar en is netjes afgewerkt. Het apparaat is niet heel zwaar maar voelt erg degelijk aan. Er piept of kraakt niets.

Hardware en software
De degelijkheid en afwerking is ook in het toetsenbord weer terug te vinden. De DM1 is voorzien van een volwaardig toetsenbord dat heerlijk typt en solide aanvoelt. Het scherm biedt met 11.6'' en een fatsoenlijke resolutie eigenschappen waarmee serieus gewerkt kan worden. De helderheid en kleuren zijn prima te noemen, al laat de kijkhoek iets te wensen over. In z'n klasse dus prima, maar kan zich niet meten met high-end laptops zoals was te verwachten.

De Altec Lansing speakers produceren prima en veel geluid. Ondanks het kleine formaat produceert de dm1 beter geluid en meer volume dan menig full-size laptop. Het blijft natuurlijk een laptop dus echte speakers blijven aan te raden.

Is dan alles geweldig aan de DM1? Nee, helaas niet, al komt HP een heel eind. Het budget houdt ergens op en blijkbaar was dat in dit geval bij het touchpad. Vergeleken met de rest van het apparaat is dit echt een aanfluiting. Het is lang niet het slechtste touchpad die ik ook gebruikt heb, maar perfect is anders. Het formaat is op zich prima, maar de gevoeligheid laat te wensen over. Verder zijn de fysieke knoppen in het touch gedeelte verwerkt, wat niet heel goed werkt. Multi-touch doet het redelijk, maar niet geweldig. Na enig tweaken is er mee te werken maar je grootste vriend zal het nooit worden.

Over de software is weinig spectaculairs te melden. HP levert om niet geheel duidelijke redenen een 32 bits Windows 7 mee, wat op zich niet heel erg is maar wel vreemd. Wanneer je meer dan de ingebouwde 4GB geheugen nodig hebt zul je Windows dus moeten upgraden.

Qua crapware doet HP het redelijk. Uiteraard is Norton aanwezig, evenals wat andere software waarvan mij niet geheel duidelijk is waarom deze meegeleverd wordt. Doe hoeveelheid valt gelukkig mee en deÔnstalleren gaat vrij snel en zonder problemen.

Prestaties
Ondertussen is wel aardig bekend hoe snel de E-350 APU ongeveer presteert in benchmarks dus daar ga ik hier niet op in. In normaal gebruik is de DM1 lekker vlot, maar verwacht niet dat gamen of videobewerking een heel groot succes zal zijn. De term "normaal gebruik" wordt vaak voor netbooks en ultraportables gebruikt en komt vaak neer op niet meer dan 1 programma tegelijk draaien en niet teveel tabbladen in je browser openen want anders mag je wachten. In het geval van de DM1, en ongetwijfeld andere E350 notebooks, is dat gelukkig niet zo beperkt. Ik kon nog prima werken terwijl ik Chrome met 10+ tabs open had, muziek naar m'n Xbox streamde, bestanden van het netwerk kopieerde, software installeerde en MSN open had staan. Dat is beter dan ik had verwacht en zal voor veel mensen voldoende snel zijn.

Met 4GB RAM, een 7200rpm harde schijf en de vrij snelle GPU heeft HP er in ieder geval voor gezorgd dat er geen echte bottlenecks zijn. Zolang de CPU het aankan is er dus lekker vlot met de DM1 te werken. De GPU doet verder gewoon wat deze hoort te doen. Full-HD films spelen vloeiend af dus ook voor media is deze notebook prima geschikt.

HP heeft met de DM1 een prima notebook afgeleverd. Alles ziet er goed uit, is netjes afgewerkt en werkt vlot. Met 4GB RAM en een 500GB 7200rpm harde schijf krijg je eigenlijk belachelijk veel waar voor je geld. Wanneer je CPU eisen niet te hoog zijn en je een goede, voordelige en compacte notebook zoekt is dit zeker een aanrader.

Update 27-11-2011
Toen ik deze review schreef had ik deze machine net en beviel toen prima. Na wat langer gebruik blijft deze indruk. Ik ben nog steeds geen echte performance bottlenecks tegengekomen en dat is zoals al gemeld te danken aan de snelle HDD en veel RAM. Single threaded performance is niet super maar multithreaded is daarentegen goed dus onder ieder modern OS is prima te werken. De conclusie blijft dat voor veel mensen deze notebook prima voldoet en de classificatie "netbook" zeker ontstijgt.

Inmmiddels heb ik ook Ubuntu 11.10 en Windows 8 Developer Preview geprobeerd en wederom zijn mijn ervaringen goed. Voor de mensen die op de toekomst voorbereid willen zijn is alles dus goed. Zowel Ubuntu als Windows 8 werken prima en snel. Driver problemen ben ik ook niet tegengekomen, de Windows 7 drivers werken prima. Dit betekent dat voor zover de snelheid geen probleem is, deze machine nog wel een tijdje mee kan.

Inmiddels heeft deze machine een opvolger gekregen in de sd-4000. Deze heb ik niet getest maar biedt naast een mooier uiterlijk weinig nieuws. De APU is wat sneller maar de HDD langzamer. Gezien de aantrekkelijke prijs van de sd-3200 is het daarom nog steeds een aanrader.
edit:
In de comments wordt gemeld dat ook de sd-4000 met snelle HDD te krijgen is

Mijn grootste probleem was met de trackpad. Na wat tweaken en eventueel installeren van extra software is er best redelijk mee te werken. Geen Apple kwaliteit, maar dat weten Windows laptops helaas zelden te halen dus zolang de moeite wordt genomen om er het beste uit te halen is het best te doen.

Over de batterij kan ik inmiddels zeggen dat deze niet teleurstelt. Afhankelijk van de instellingen en gebruik kan ik alleen maar zeggen dat deze ruim voldoende presteert. Ik noem geen exacte getallen want dat verschilt nogal per persoon, maar prestaties zijn in z'n klasse iets bovengemiddeld.

Heb jij ook een HP Pavilion dm1-3200sd (LS125EA)?

Helemaal mee eens, ik heb hetzelfde model (maar dan met de 320 GB HD en eerst 2 GB aan RAM).

Hij draait heerlijk en kan zelfs prima met 1920*1080 HD films aan de gang... ideaal om mee te nemen op reis of voor zaken.
Als je de goede 4000 koopt heb je een even snelle schijf hoor ;)
Nette review, heb op basis van deze mijn 4000sd gekocht en ben er super tevreden mee! :)
Ok, dat wist ik niet. Goed dat je het meldt!
Ik heb ook dit model, en het is inderdaad een zeer aangenaam toestel. Ik heb mijn toestel uitgerust met 8 GB ram een 64-bit windows 7. (overkill, maar het is goedkoop)

Ik heb er al verschillende games op getest, en mits aangepaste instellingen, werken games als TF2 en L4D er aangenaam vlot op. Civ5 laat wel merken dat de APU niet zo krachtig is, maar daar heb je niet zoveel last van ingame. Verwacht hier echter niet te recente games op te kunnen spelen.

Hetgeen mij overtuigde in deze laptop/netbook is het relatief hoog resolutie scherm. 1366*768 op een 10.6" is zeer aangenaam werken. Dit in tegenstelling tot dezelfde resolutie op een 15.6" scherm, waarbij je het beeld amper door de pixels ziet. Het nadeel van dit scherm is dat het een vrij brede rand heeft. Dit maakt wat extra ruimte vrij voor een ruimer keyboard, maar men had deze ongebruikte plaats misschien beter opgevuld met een iets groter scherm. Dit zou natuurlijk wel gevolgen hebben voor de prijs en batterijduur.

Ik heb intern ook voorzieningen voor een extra mPCIe of mSATA aansluiting op het moederbord gezien, hierop was echter geen connector gesoldeerd. Moest dit mSATA zijn, zou dit wel aangenaam zijn hierin een (cache) SSD te kunnen plaatsen. Om de harde schijf te vervangen door een full size SSD is een beetje overkill, de SSD kost bijna meer dan de laptop.

De nieuwe versie biedt met de E-450 APU toch wel een interessante verhoging van de rekenkracht. Vooral de verhoging in geheugensnelheid zorgt voor een verbetering van de grafische prestaties. Het design is ook een beetje aangepast, maar ik heb het toestel nog niet in handen gehad, dus hierover kan ik geen uitspraken doen.
Ik heb mijn twijfels over hoeveel je merkt van de snelheidsverhoging van de E450, maar het mag duidelijk zijn dat alle prestatieverbeteringen van harte welkom zijn. De sd-4000 is een hele interessante machine en ik zie dat die nu zelfs goedkoper te krijgen is. Dan is de keuze natuurlijk helemaal makkelijk.
Ik kan backtrack 5 r1 niet booten via een usb.
hier mee heb ik me usb (silicon power) bootable gemaakt BackTrack Live USB Install unetbootin
En volgens mij heeft het te maken met de bios.
bios = insydeh20
elke keer dat ik de usb in de laptop stop freez het systeem.
op een ander laptop (asus) kan ik de usb wel booten.
Hallo,
Ik heb een vraag. kan hier 8GB ram in? Op de site van HP staat maximaal 4GB, maar hierboven word beweerd dat hij gebruikt maakt van 8GB....
Alvast bedankt.
(hoop dat ik hier een bericht op krijg)