Asus Geforce 7950 GT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) EN7950GT/HTDP/512M Review

Pinjataaa 17 juli 2007, 2.041 views

Asus Geforce 7950 GT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) EN7950GT/HTDP/512M

Pluspunten

• Prestaties!
  • Geheugen (512 GDDR3)
  • Goed over te clocken
  • Temperatuur

Minpunten

• Stock cooler
  • Lelijke kleur

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Deze kaart kreeg ik ter vervanging van mijn 7900GT, van Asus!
Ik heb deze kaart nu ruim 5 maand kunnen testen en ik ben echt ZWAAR tevreden.

Featureset

Dual DVI, S-video en een max resolutie van 2560*1600, perfect gewoon.
Ik heb er 2 21" CRT's achter hangen en een oude televisie. Ik kan ze alle 3 tegelijk gebruiken.
En wat ook leuk is, is dat het 512MB DDR3 geheugen heeft, netzoals de 7900GTX.

Jammer is dat het nog geen HDR en AA tegelijk aan kan.

Prestaties

Ik speel vooral Counter-Strike Source, wat een eitje is voor deze kaart.
Alle instellingen op hoog, HDR uit.

Kaart loopt op 650Mhz GPU en 1.6Ghz Mem en haal hiermee ~120FPS

Verder heb ik er Stalker mee gespeelt, maar deze prestaties waren niet zo denderend op het aller hoogst. Test Drive Unlimited met HDR en AA (AA aangezet via de nvidia drivers) rond de 60FPS, soms hoger, soms ook flink lager.

COD2 draait perfect (100FPS met DX9), BF2 draait ook perfect 80FPS (kan hoger maar dit ligt waarschijnlijk aan mijn geluidskaart)

FEAR wil wel een haperen, maar dan heb ik echt alles op het allerhoogst

Ik speel de meeste spellen op 1600x1200, maar FEAR en STALKER draai ik toch liever op 1280x1024.

3DMark06

Heb eventjes 3Dmark06 gedraait, kom uit op 6058.

Met de volgende componenten:
CPU AMD x2 4600+ @ 2.8GHz
Video Asus 7950GT @ 650/1600
Memory 2x DaneElec DDR400
Mobo Asus a8n-sli premium
HDD WD 80GB SATA

Overklokbaarheid

Heel goed, uiteraard niet met het brakke stock waaiertje, maar met een oude vf700.

Ik ben direct voor de 7900GTX snelheden gegaan, die ik ook met gemak haal, namelijk 650Mhz GPU en 1600Mhz Memory.
Ik kan wel een stuk hoger, maar ben zo wel tevreden.

Beeldkwaliteit

Niet op aan te merken, ziet er gewoon goed uit.

Driver-ondersteuning en compatibiliteit

Goede drivers, je kunt veel instellen en veranderen, ook is het mogelijk dmv coolbits een overclock optie aan je drivers toe te voegen.

Warmte en geluidsproductie

Deze kaart heeft een week gedraait met het stock koelertje, maar dat was echt niet te doen, wat een lawaai!
Ik heb direct een oude VF700 van mijn oude MX400 gesloopt en op de 7950GT gemonteerd.

Ik heb de koeler op de 5V lijn aangesloten en de kaart wordt stressed niet warmer dan 65 graden (met dit warme weer van 35 graden). Idle wordt de kaart niet warmer dan 50 graden.
Als het buiten normaal weer is kan je +/- 10 graden van de temperaturen afhalen.

Asus heeft mij deze kaart in ruil voor mijn 7900GT gedaan (RMA), echt gaaf! Maar ik weet niet hoe duur die op dat moment was, maar hij zal het zeker weten wel waard zijn!!

• AMD Athlon X2 4600+ 2.4Ghz
  • Antec P180B
  • BeQuiet 420W voeding
  • 21" CRT
  • Windows XP

Heb jij ook een Asus Geforce 7950 GT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) EN7950GT/HTDP/512M?

Hoezo zou dit aan je geluidskaart liggen dan :? ?
Na mijn weten heeft een geluidskaart geen invloed op je frames.
Verder wel een goede ruil btw :D

[Reactie gewijzigd door pluimpje2 op 17 juli 2007 09:50]

Heb ik ook wel eens problemen mee gehad anders hoor, hardware-aansturing van geluid op software zetten o.i.d. wilde geloof ik nog wel eens helpen. Anders gaat ie stotteren en da's nie leuk :(
Jawel, dat is echt zo!
Als ik hem van hardware naar software zet scheeld dat al gauw 20 FPS.
Een VF700 op een MX400 O+

Maar goede review hoor!
Deze kaart is zeker sneller dan een x1950pro of niet?
Hij is wel sneller ja, een kameraad van mij heeft een x1950pro, maar ik moet zeggen dat die ook echt goed presteerd hoor.
En de x1950pro kan HDR en AA tegelijk verwerken als het goed is.
Ik heb sinds kort een x1950xt maar bij Oblivion kreeg ik iig een melding toen ik HDR aanzette, dat de AA dan uitmoest... Maar ik heb nog geen andere spellen geprobeerd, misschien is het alleen dit ene spel.

Wel jammer, HDR is mooi, maar al die hoekjes opeens weer zien, dat was jaren geleden :)
Precies, dat is ook zo met Test Drive Unlimited, maar daar heb ik een truucje voor.
Je zet in het spel HDR aan, maar in je drivers zet je AA ipv software control op 4x of 8x ;)

Let wel op dat je prestaties sterk zullen dalen

Ik heb even een beetje gegoogled, dat je geen HDR en AA kan is een probleem van Oblivion.

[Reactie gewijzigd door Pinjataaa op 17 juli 2007 13:24]

HTDP ???? Je bedoeld HDCP zeker?
Die titel wordt automatisch ingevult, dus dat klopt wel

Zie ook Asus http://nl.asus.com/search...chitem=1&searchkey=7950GT

[Reactie gewijzigd door Pinjataaa op 17 juli 2007 13:29]

Ik gok op 5400-5600 in 3dm06
En er zit weinig verschil in met een 1950Pro :P
Presteeren ongeveer het zelfde in diverese games.
Ik denk tegen de 6500, ik upload vanavond wel een screenshot.
Met mijn 7900GT haalde ik 6596 @ 700/900

EDIT: Valt dus iets tegen, haal 6058 punten, Voltmodje erover dus!

[Reactie gewijzigd door Pinjataaa op 17 juli 2007 21:53]