Pentax K110D Kit (6MP, DA 18-55mm f/3.5-5.6) Review

gas0line 7 augustus 2008, laatste update op 7 augustus 2008, 1.427 views

Pentax K110D Kit (6MP, DA 18-55mm f/3.5-5.6)

Pluspunten

• Ligt goed in de hand
  • Intuatieve bediening
  • Niet te zwaar
  • Prijs. Zeer goedkoop via internet.

Minpunten

• Instellen RAW, WB en belichtingmeten moet via menu.
  • Batterijklepje voelt niet degelijk aan

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Nadat ik al heel lang mijn Canon T-50 niet meer heb ben ik aan het zoeken gegaan naar welke camera aan te schaffen. Een bridge of een dSLR. Het is dus deze Pentax k110d geworden, mede om de prijs. En ik heb er geen spijt van.

De camera ligt erg goed in de hand en is zeer snel. Alles zit op logische plaatsen en werkt erg intuatief. Er is wel bezuinigd op de handigheidjes van de duurdere versies. Daar kom je pas achter als je wat verder bent met 'leren'. Instellen RAW moet via het menu, is dus even een omweg. Ook de witbalans en belichtingsmeting (spot, e.d.) moet via het menu. Dat is dus onhandig als je snel wilt werken. Maar misschien moet je ook een andere camera kopen als je dat wilt.

Ben nu een aantal weken aan het 'oefenen' en moet zeggen dat ik erg blij ben met de kwaliteit. Mooie foto's (ik gebruik de kitlens 18-55 & een tamron 75-300). Dus niet de top maar je kan ermee uit de voeten.

Ik weet niet hoe ie zich op de lange termijn houdt maar heb er goed vertrouwen in. Alleen het klepje van de batterijen voelt een beetje vreemd aan aan je pink. Geeft ook het gevoel dat ie wel eens zou kunnen openspringen. Maar misschien is dat even wennen.

Ook het schrijven naar de SD kaart gaat snel. Ik werk wel met een Sandisk extreme III.

De gebruiksaanwijzing is erg duidelijk. Ik ben die pas na 2 weken gaan lezen om echt alles uit de camera te halen. Meeste wist ik al maar ik heb er wat dingen bijgeleerd. Dus neem de tijd om die even goed door te nemen.

EDIT:
Ik heb erg veel plezier van deze set gehad en kan 'm iedereen aanraden. Nu mijn fotografie kennis en kunde weer op pijl gebracht is heb ik deze set verkocht en ben overgestapt naar het Canon platform. Zie ook mijn sig.

Heb jij ook een Pentax K110D Kit (6MP, DA 18-55mm f/3.5-5.6)?