Promise FastTrak S150 SX4 (4x SATA150 RAID, PCI32/66) Review

Thandor 26 augustus 2007, 1.537 views

Promise FastTrak S150 SX4 (4x SATA150 RAID, PCI32/66)

Pluspunten

• Promise Array Management is eenvoudig te bedienen;
  • Configuratie van de arrays in het BIOS is eenvoudig.

Minpunten

• Slechte support voor Linux.

Beheerbaarheid Score: 4
Drivers en ondersteuning Score: 2
De Promise FastTrak S150 SX4, een 'budget' Serial-ATA RAID controller. Een apparaat dat reeds een tijdje op de markt is maar voor een thuis server best aantrekkelijk kan zijn.

Waarom heb ik het product aangeschaft?
Er was behoefte aan een veiligere manier van dataopslag. Voorheen had ik mijn data op een servertje staan met slechts één 80GB Seagate erin. Een kopie van de belangrijkste data (de écht belangrijke data is niet zoveel) stond ook op een aantal andere PC's opgeslagen. In geval van een crash zou ik niet alle data kwijt zijn, erg handig, maar tegelijkertijd ook weer niet.

Sindsdien ben ik op zoek gegaan naar een betere oplossing. Een oplossing waar ik in één keer al mijn data op kwijt kan en waarbij schijf uitval niet direct fataal is. De oplossing was te vinden in RAID5.

Een nieuwe controller was enigszins duur. De 2e hands markt had een klein aanbod van RAID5 controllers waaronder deze Promise FastTrak S150 SX4. Voor een leuk bedrag kon ik deze controller, met bijbehorende 256MB ECC SDR-SDRAM DIMM als cache, aanschaffen.

De eerste indruk
'Een geinige controller'. Een niet zo geweldige foto is hier te vinden. De controller is niet de kleinste maar dat zal geen probleem vormen. Veel thuis servers zijn niet 1U ;).

Installatie
Hardwarematig valt hier niets aan op te merken. De controller steekt eenvoudig in een PCI slot en de installatie van de drie 320GB schijven valt buiten bestek van deze survey. Softwarematig is het helaas minder eenvoudig gesteld. Zie daarvoor Configuratie / Software installatie hieronder.

Configuratie / Software installatie
Het definiëren van de RAID array was zogezegd 'appeltje eitje'. Het menu van Promise spreekt voor zich waardoor een RAID5 array eenvoudig geconfigureerd was.

Het besturingssysteem was echter een ander verhaal. Op thuis server gebied heb ik een affiniteit naar Linux. Voorheen draaide op de server (met 2x36GB SCSI schijven in RAID0) Ubuntu waar ik erg content mee was. Ook mijn 'backup server' draait sinds jaar en dag op het Linux platform.

Het was dan ook even 'schrikken' toen de setup bleef hangen bij de initialisatie van de controller. Na enig gepruts en zoekwerk op het internet kreeg ik de controller niet correct aan het draaien onder Ubuntu. Het beste wat ik eruit kreeg was een gedetecteerde RAID controller waarbij de RAID5 setup (die vooraf in het BIOS van de controller was ingesteld) gezien werd als een losse 320GB schijf; geen RAID5 dus.

Bij de specificaties van Promise stond naast Microsoft Windows 2000, XP en 2003 ook Linux Red Hat 8.0 en 9.0 vermeld. Zodoende ben ik Red Hat Fedora Core 4 en 5 maar eens gaan proberen. Aan het begin van de setup werden er een aantal drivers ingeladen, waaronder de controller. Helaas bleef de setup steken op dat punt, de server liep er domweg op vast. Zodra de controller uit de PC werd gehaald liep de setup wel netjes door. Ook hier heb ik het één en het ander geprobeerd om dit te verhelpen. De Promise controller heeft uiteindelijk een verhuizing naar een desktop PC gehad maar ook daar kwamen dezelfde problemen voor.

Linux leek dus een no-go te zijn. Erg jammer. Gelukkig was het niet moeilijk om (legaal, uiteraard) een licentie voor Microsoft Windows 2003 server te regelen. Zodoende heb ik deze uiteindelijk geïnstalleerd. De setup werd afgerond en alles leek netjes te draaien. Mijn conclusie: De drivers voor Linux zijn uiterst belabberd, wellicht dat enkel de expert het uiteindelijk aan draaien krijgt. De drivers voor Microsoft Windows 2003 draaien prima.

Onder Microsoft Windows XP heb ik het apparaat ook getest, zonder problemen.

Testen
Om meteen een deur in te trappen: performance heb ik niet getest. Het enige wat ik daar over kan zeggen is dat alles lekker doorloopt en de prestaties naar mijn gevoel gewoon prima zijn. Om die reden had ik tijdens het opzetten van de server ook geen behoefte aan benchmarks.

Benchmarks zijn overigens wel te vinden met Google. Tevens zie ik dat de Tweakers.net BenchDB ook resultaten bevat. Tweakers.net zelf heeft ook een review geschreven. Deze is hier te vinden. Een aantal maanden later heeft Tom's Hardware zich ook aan de kaart gewaagd.

Wel heb ik een andere test gedraaid. Die test is beter bekend als 'schijf uitval'. Ik had de controller immers aangeschaft met als doel een redelijk veilige schijf configuratie op te zetten. Wat heb ik gedaan? Ik heb de server opgestart (met Microsoft Windows 2003) en vervolgens een schijf, on-the-fly, afgekoppeld. Het systeem draaide netjes door en in 'Promise Array Management' kon ik zien dat er een schijf defect was. Ik heb de schijf er daarna weer ingestoken waarop deze gerebuild werd. Ik heb niet exact bijgehouden hoe lang dit duurde. Volgens mij was het rond twee uur met de 'Rebuild Rate' op high (grove schatting).

Promise Array Management
Promise Array Management (PAM) is de configuratie tool. De interface spreekt voor zich en is eenvoudig te bedienen. Vanuit PAM is het o.a. mogelijk om:
  • in te stellen wat er bij een event* gebeuren moet (e-mail verzenden, popup)
  • synchroniseren, rebuilden en conversion / expansion (een schijf on-the-fly bijvoegen)
  • in te stellen wat (en hoe) er automatisch gebeuren moet bij het rebuilden.
[/list]*Hierbij is veel keus. Om er een handje vol te noemen: Een schijf die defect gaat, die offline gaat of die een time-out veroorzaakt. Channel reset, bad sector error, disk error wederom verholpen. Batterij temperatuur of voltage buiten bereik of onstabiel. De array raakt offline en verschillende events omtrent het rebuilden van een array. Van alles wat offline of kapot kan gaan is er ook een event wanneer het weer in orde is.

Om een indruk te krijgen van PAM zijn er een aantal screenshots bijgevoegd. Deze staan onderaan de product review.

Het apparaat werkt uitstekend, mits je Microsoft Windows gebruikt. Het is bijzonder jammer dat het apparaat onder Linux niet werkt (althans, hier niet in RAID5).

Uiteindelijk draait het hier reeds een tijdje. De performance voelt nog steeds goed aan en er is tot op heden nog niets gecrasht aan de controller en/of PAM. Voor de thuis server i.c.m. Microsoft Windows is het apparaat mijn inziens geen slechte keuze. Wil je persé Linux gebruiken, zoek dan een alternatief.

Heb jij ook een Promise FastTrak S150 SX4 (4x SATA150 RAID, PCI32/66)?

Hij werkt zelfs onder vista met de XP drivers en een beetje gepruts :-)
Nette review, ik ga ook maar eens op zoek naar dit kaartje denk ik! Ben al een tijdje aan het bedenken wat voor raid kaart ik ga gebruiken voor mijn thuiserver.
Het grote probleem met Promise is dat het zowieso een software raid is. Daarnaast de drivers die ze leveren voor linux zijn geen binaries dus je kunt er geen klap mee. Mocht je onder linux een software matige zoeken zoek er eentje met een Sil chipset die werken namelijk wel.
Oh.. en bel vooral niet de Promise helpdesk, in samenwerking met hun heb ik letterlijk 2 controllers kapot geknipt-geflashed.