Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (Canon) Review

Sparkiee 18 juli 2012, 27.421 views

Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (Canon)

Pluspunten

• Stevig
  • Stelt snel en stil scherp
  • Meegeleverde zonnekap
  • Goed gewicht

Minpunten

• Zonnekap zit soms scheef
  • De lens schuift uit als deze naar beneden gericht is. Vergrendelen is dan noodzakelijk
  • soms voelt het draaien aan de zoomring "zwaar" aan.

AF-snelheid Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Een paar maanden geleden heb ik een Canon EOS 500D gekocht met 2 kit lenzen, de 18-55 en de 55-250. Tijdens een rondreis hebben we aan de lijve ondervonden dat dit niet de ideale combo is omdat je heel vaak de verkeerde lens op de body hebt zitten. Steeds wisselen is lastig, tijdrovend en ook niet altijd mogelijk. Dus ben ik op zoek gegaan naar een alles in een oplossing. Hierbij ben ik terecht gekomen bij de Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD.

De lens heeft de eiza award van dit jaar gewonnen. Bij de lokale mediamarkt en fotozaak ben ik de lens gaan testen. Na de positieve ervaring en de vele positieve reviews op internet hebben we voor deze lens gekozen. Een alternatief was de Panasonic 18-250, maar deze is erg zwaar vergeleken met de Tamron lens.

Ik heb de lens nu enkele dagen in bezit en ben zeer positief. Bij wijze van actie krijg je via Tamron Nederland 5 in plaats van 2 jaar garantie (tijdelijk) en een VVV bon ter waarde van ¤50,-
Voor een lens uit die prijsklasse is de bouwkwaliteit ruim voldoende. De lens oogt en voelt degelijk. De lens ligt lekker in de hand en is niet te zwaar. Scherp stellen gaat erg snel en stil. Een zonnekap is meegeleverd, maar deze gaat soms een beetje lastig van de lens, of gaat scheef zitten.
Zoals de meeste alles in een lenzen is ook deze lens wat minder licht strek. Maar voor een beginnende fotograaf is dat geen direct nadeel. Jammer dat een UV filter niet standaard bij de lens zit.

Over vervorming, vertekening en andere nadelen kan ik nog geen oordeel geven omdat ik deze nog niet heb opgemerkt. wat ik wel gemerkt heb is dat de lens heel af en toe niet direct focust maar blijft pendelen. even focussen op een ander punt helpt dan.

Update.
Een bekend van me heeft ook een dergelijke lens, maar dan eentje van Canon zelf met een zoombereik tot 250. Hierin is toch een verschil te merken tussen de merk eigen lens en een Tamron. De canon lens heeft beter glas waardoor de lens lichtsterker is. Tevens is de focus een stuk sneller doordat de kwaliteit van de lens hoger ligt.

16-01-2012 : een update

Tijdens een korte vakantie in Zweden hebben we de lens een week intensief gebruikt.
De lage temperaturen lijken geen negatieve invloed op de lens te hebben. Ik heb wel de lens en camera altijd eerst laten wennen aan de lagere temperaturen door de camera alvast op een koudere plek te leggen. Om zo condens te voorkomen.
Er is meerdere keren wat sneeuw op de lens gekomen. Maar met behulp van een doekje is dat geen probleem. Ik heb wel een UV filter om de lens te beschermen.
Door de lengte en het gewicht van de lens schuift deze uit als de lens naar beneden is gericht. Als je de camera om hebt hangen gebeurd dit dus bijna altijd. De lens vergrendelen is een must !

Er zijn veel foto's gemaakt van sneeuwlandschappen. De lens presteert goed met scherpstellen. Af en toe treed chromatische aberratie op. Maar ik heb het zelf niet als hinderlijk ervaren. Het handmatig in / uitzoomen door het draaien aan het objectief gaat een beetje stroef. Maar dat is juist prettig, als het te soepel zou gaan reageert de lens overgevoelig.

Het pendelen als in het eerste stuk beschreven komt idd alleen voor als ik te kort op het onderwerp zit. Als je hier rekening mee houd heb je nergens last van. Daarom ook verwijderd als negatieve eigenschap.

18-7-2012

Een update.
Ik heb de lens ook mee gehad op een korte vakantie naar Sicilië.
Hier heb ik veel landschappen gefotografeerd en panorama foto's gemaakt. Door de zonnekap heb ik minder last gehad van invallend zonlicht. Portretten zijn heel scherp en de achtergronden zijn goed te vervagen.
Bij het maken van panoramafoto's heb ik helaas geen statief gebruikt, dat had ik niet mee. Maar toch zijn de foto's goed gelukt. er zijn wel 2 zaken die na een weekje fotograferen wel op gaan vallen. Door de zwaarte en lengte van de lens valt deze naar buiten (draait open) als je de camera om hebt hangen. Vergrendelen is dus echt een must ! En het gewicht van de lens zorgt ervoor dat je aan het einde van een lange dag het gevoel in de schouder aardig kwijt bent. Positief is dan weer dat je enorm ver kunt inzoomen zonder lens te wisselen. een mooie all-rounder als je bereid bent wat gewicht te dragen.

Update.
Tijdens een van mijn vorige reizen is de lens kapot gegaan. De lens is onder garantie volledig hersteld waarbij de AF uitgelijnd en gecalibreerd is. De AF werkt nu weer supersnel en stil. De zoomring draait wat zwaarder. Dit is wel prettiger omdat het nu degelijker aan voelt.

• Canon EOS 500D

Heb jij ook een Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (Canon)?

Als ik de Tamron vergelijk met de 55-250 van Canon dan vind ik persoonlijk de Tamron beter. Het bereik van 18-270mm is groter dan die van de 55-250 van Canon. Dat was voor mij ook de aanleiding om deze lens van Tamron te kopen.

Het scherpstellen gaat net zoals bij Canon erg snel en vrijwel geluidsloos. De lens is ook niet echt zwaar. wel zwaarder dan de Canon, maar weer lichter dan een sigma met vergelijkbaar zoombereik. Samen met mijn Eos 500D is het een goede combinatie en is het een geheel wat goed in de hand ligt.

De verschillen zijn het grotere bereik ook aan de groot hoek kant. De lengte van de lens en het gewicht. er zijn ook Canon lenzen met een dergelijk bereik, maar die zijn duurder. Als je voor een redelijk prijs een mooie allround lens wil hebben is deze Tamron geen slechte keus.
Ik ben pas een weekje weg geweest en heb op vakantie heel wat foto's gemaakt. Ook landschappen en panorama foto's.Z
zelf heb ik geen last van het niet scherp zijn van foto's. Toegegeven er zitten foto's bij die niet helemaal scherp zijn, maar daarbij ligt de oorzaak bij mij en niet bij de lens. Verkeerde scherpstelling op en verkeerd punt. Bewogen, vieze lens, dat soort dingen.Z
Ik schiet zelf ook vaak met maar één focus punt en dan wel die in het midden. Dan kun je beter bepalen waar de focus ligt.
Dat hunten wat je beschrijft kan te maken hebben met dat je te dicht op je object zit. De lens heeft een minimale AF afstand, als je dichterbij komt kant 't ding vaak niet focussen. Dan kun je handmatige focus proberen, maar vaak kom je ook daar niet mee weg. Stapje naar achter doen dus ;)

Verder goed begin van een Review, maar het is een goed idee om dat foto's toe te voegen (18mm wide-open zonder lenscorrectie en eentje met correctie) en wellicht een foto waaruit de Bokeh goed blijkt. Geeft net even wat meer idee van wat de lens doet ;)

Je zou verder nog kunnen kijken of er opmerkelijke dingen zijn aan de lens (prijs/prestatie, CA, vervorming, snelheid AF, herrie, bouwkwaliteit dat soort dingen).

[Reactie gewijzigd door Pixeltje op 7 november 2011 12:00]

Als je de Tamron vergelijkt met de canon 55-250, wat zijn (behalve groothoek en 20 mm extra ) de verschillen?

thanks.
Zoals ik in de revieuw heb aangepast, ik heb met een merkeigen lens kunnen fotograferen, ook een zoomlens van Canon. Nu merk ik wel de verschillen tussen een merk eigen en een Tamron lens. Die van Canon is toch net wat sneller met AF, licht sterker, steviger. Ook de beeldkwaliteit is beter. Zelf ben ik geen pro en zijn de foto's voor mij snel goed als het "mooie en leuke" foto's zijn. Maar iemand die ook naar de technische kant kijkt zal zien dat een canon wat minder vervorming en onscherpte aan de randen heeft.
Sinds enkele weken heb ik ook de Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD. Na mijn vakantie viel me op dat niet alle foto's scherp zijn. Met name de landschap foto's zijn onscherp. Na een middag simuleren valt me op dat de foto's onscherp zijn als ik ze op 18mm neem met multipoint autofocus. Als ik mij camera (Canon EOS 1000D) op één punt autofocus zet, zijn de foto's haarscherp. Met de kit lens heb ik hier nooit last van gehad. Kan de Tamron lens hiervan de oorzaak zijn? Hebben hier meer gebruikers last van?
Ik neem gelijk een antwoord mee op de vraag van leduladha (als hij/zij het nog ooit leest :p)
Het gaat precies om de dingen die ik mis in deze review. Het gewicht kan ik overal vinden, maar waar het bij een lens om gaat, is hij scherp (en waar is hij scherp), heeft hij vertekening, hoe ziet het bokeh eruit, enz. enz. staat er niet in. En vooral foto's, het gaat per slot van rekening over een objectief!!!

Als leidraad kun je aanhouden dat de zoom van een (goede) lens normaliter x3, hooguit x4 is. Er zijn uitzonderingen (moet je echt zoeken, maar Sigma heeft wel goede uitzonderingen), maar het is nu eenmaal onmogelijk om een goede lens te bouwen met een zoombereik van x15. Veel mensen nemen dat op de koop toe, vanwege feiten die jij ook al noemt, het gemak, m.n. op vakantie, citytrips, enz. De eisen die je stelt aan groothoek zijn zo tegenstrijdig aan die van tele dat je voor bijna onoplosbare problemen staat.

Je gaat dat terug vinden in de vervorming (sterk barrel naar sterk pincushen), onscherpte aan de zijkanten, vignettering, flare (ga maar eens een goede zonnekap maken voor zo'n lens.... ze bestaan gewoonweg niet, een mooi oplossing heb ik bij de Nikon 24-70 mm aangetroffen, daar kom ik nog wel op terug in een review daarover). Dat soort dingen zou ik allemaal graag terug zien in review. Fotografeer maar een grafiekpapiertje en je ziet het gelijk...

Om op je bovenstaande vraag van leduladha terug te komen. Het is gewoonweg nooit zo, dat iedere foto raak is, zelfs met de meest professionele spullen zitten er mis-hits bij. Daarnaast zit in dit soort lenzen altijd wel wat softheid bij bepaalde brandpuntsafstanden. Het maakt de lens niet slecht, je moet er alleen rekening mee houden als je de lens aanschaft. Voor wat, hoort wat. Tot slot kun je ook nog last hebben van het feit dat je lens niet lekker combineert bij jouw camera (toleranties versterken elkaar net, i.p.v. compenseren). Ik denk dat je je 1000D niet kunt kalibreren, anders zou je dit eens uit moeten proberen: http://focustestchart.com/focus21.pdf
Ook als je niet kunt kalibreren, is het verhelderend.
Je hebt helemaal gelijk. Het is echt een mooie lens voor het bedrag wat je betaalt. Als we op vakantie gaan schieten we meestal alles in auto. waarom? Omdat het makkelijk en snel is, en meestal ook raak is. OP onze laatste trip hebben we dik 450 foto's gemaakt. Van al die foto's waren er 5 echt onbruikbaar door onscherpte. Maar dat lag dan ook aan de omgeving (donker, bewegen...). Als ik zelf schiet en de camera op P of handmatig zet willen er wel eens wat meer foto's mislukken. Dat ligt dan meer aan mij dan aan de camera. Ik schiet dan ook altijd nog minimaal 1 foto in auto.

Al met al een mooie lens, maar er zijn zeker betere.
Kleine update, website van focustestchart.com is niet meer online.
Bestand te vinden via http://www.digitalfix.nl/archief/foto/focus21.pdf

Edit:
Voor de knutselaar onder ons ook nog de eerdere versie, waarbij een beetje knutselwerk ook nog nodig is om het te testen: http://www.digitalfix.nl/archief/foto/focus10.pdf

[Reactie gewijzigd door Sjarelke op 2 juni 2013 22:52]

Iemand anders ook last van slechte focus in combinatie met een 430EX externe flitser?
Toestel wat ik gebruik is Canon 500D.
Sinds vandaag deze lens ook in mijn bezit. Gekocht als uitbreiding voor naast de kitlens van mijn 550D.
Mijn eerste reactie is dat het een goede lens is, maar ik vind sommige dingen wel wat raar aan deze lens voor mijn gevoel.
Kan iemand mij vertellen of ie dit ook heeft?

Ten eerste klinkt de AF soms heel scherp, krk kggrk, als ik scherpstel in het begin en daarna hoor je helemaal niks.

Ten tweede heb ik last van een bewegend beeld als ik door de zoeker kijk alleen als ik de image stabilizer aanheb. Dit gebeurd dan als ik mijn vinger van de shutter button leg, dus niet meer indruk, ook niet half, het beeld beweegt dan gewoon binnen een seconde van boven naar onder, volgens mij is dit omdat de image stabilisatie dan uitgaat, maar is dat normaal?
Het kraken van de AF heb ik ook gehad. Het zou niet moeten. Als de AF in gebruik is zou je een zacht zoemend geluid moeten horen, geen gekraak. Ik heb dit gehad en ik heb na een tijdje de lens opgestuurd naar Tamron. Deze hebben de lens helemaal gecontroleerd en hersteld. er bleek een vuiltje in het AF mechanisme te zitten waardoor dit kapot is gegaan. wacht er dus niet te lang mee.
dat probleem heb ik ook. wat was of is de oplossing ?
Het bewegen van het beeld zoals jij dat beschrijft heb ik niet. Ik heb dit ook even met mijn lens getest, en ik zie geen bewegend beeld, ook niet als ik de stabilizer aan zet.
Met betrekking tot het krakende geluid, ik heb het reparatie rapport nog eens gelezen. er zat stof / vuil in het mechanisma waardoor alles stoef liep. Door de verhoogde weerstand is het steeds stroever gaan lopen. de lens heeft meer stof aangetrokken en is alles vast gelopen waardoor het hele mechanisme kapot is gegaan.

Wat je zeker eens kunt doen, laat je lens + sensor eens goed nakijken in een fotozaak en laat het dan ook eens reinigen. Dta kan je een hele hoop ellende besparen. en anders direct de lens opsturen en laten herstellen.