Logitech G11 Gaming Keyboard (Qwerty) Review

bnbaz 14 juli 2007, laatste update op 14 juli 2007, 2.186 views

Logitech G11 Gaming Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• Stevig
  • Backlight
  • USB-poorten en kabelgoten
  • Extra knoppen
  • Tikt lekker
  • Kan veel aanslagen tegelijkertijd aan
  • Gamers-gerichtheid (geen F-lock, geen sleep, windows-knoppen kunnen uit, etc.)

Minpunten

• Drivers
  • Ondersteuning
  • Kwaliteit media-knoppen
  • Plaatsing G-knoppen

Ergonomie:
Het toetsenbord heeft een 'oude layout', wat ikzelf erg prettig vind werken. De toetsen zitten niet in een rare vorm, om een poging te doen meer ergonomisch te zijn, maar lekker plat en recht. Een groot voordeel voor gaming is dat het een toetsenbord met echte toetsen betreft, en niet van die laptop-dingen, die sommigen (ik bijvoorbeeld) nog eens vervelend vinden typen ook. Er wordt een mooie polssteun bijgeleverd, maar deze gebruik ik niet; hij is voor het mooie net te kort. Daarbij liggen m'n polsen perfect op het bureaublad (nee, niet die van Windows).
Een nadeeltje is de locatie van de G-knoppen. Om deze te bedienen moet je toch echt even kijken, of de tijd nemen. Blind op een van die knoppen raggen is er na een maand of wat nog steeds niet bij voor mij.

Functionaliteit:
Zeer goed, op de standaard toetsen van een toetsenbord (oude layout) na, heeft het toetsenbord 3 * 18 = 54 knoppen waaraan je snelkoppelingen of macro's kunt hangen. Er zit een knop op om snel macro's op te nemen, als je dit nodig vindt.
Andere leuke extra's zijn de media-knoppen, en de knop om de windows- en rechtermuistoetsen op het toetsenbord uit te schakelen. Ook zit er een backlight in het toetsenbord dat uit kan en op twee verschillende sterktes aan. En bijna vergeten.. Twee USB-poorten en een paar kabelgoten voor USB-kabel kunnen ook in dit toetsenbord gevonden worden.

Precisie:
Aangezien het een bedraad USB-toetsenbord betreft, ligt de precisie al enorm hoog. Om deze nog wat op te schroeven kun je bij dit toetsenbord, in tegenstelling tot een 'standaard' toetsenbord, meer dan drie knoppen per sectie (een van de stukjes waarin je toetsen onderverdeeld zijn) tegelijkertijd indrukken, wat wederom voor gaming enorm handig is.
Een niet-werkende toets ben ik nog niet tegengekomen.

Vormgeving:
De vormgeving van het toetsenbord is vrij strak, wat natuurlijk iets te maken heeft met het ontbreken van een 'comfortable' curve. Buiten dit om heeft het toetsenbord een mooie grijze onderplaat, en is de bovenkant netjes afgewerkt waar deze omhoog komt. Ik heb mooiere gezien, dat wel.
Verder zul je toch van allerlei foto's voor jezelf moeten oordelen of het toetsenbord mooi is, ze wijken niet af van de werkelijkheid.

Bouwkwaliteit:
Het toetsenbord zit zeer stevig in elkaar, en bevat een metalen onderplaat. Eventuele kruimels valen hhier op, zodat je geen PCB of rubberen plaat vol kruimels aantreft mocht je het toetsenbord open schroeven (waar trouwens enorm veel schroeven losgehaald voor moeten worden; 15. Misschien dat het grote broertje daarom G15 heet? :P ). Ik denk dat dit ook wel helpt als er vocht overheen valt, wat uiteraard weleens gebeurd op een LAN, waar je dit toetsenbord vrij veel aan zult treffen. > Is niet zo, zie comments.
Nadeeltjes zijn een spatiebalk die bij mij op onverklaarbare wijze af en toe enorm irritant piept, hier heb ik niets aan kunnen doen. De extra knoppen aan de bovenkant zijn ook niet so stevig.

Drivers en ondersteuning:
Over de drivers kan ik kort zijn: Ze zuigen.
In een langere uitleg kan ik je vertellen dat ze nodig zijn om van de G-toetsen gebruik te maken, dat ze 10MB geheugen gebruiken wanneer ze alleen in de systray staan te wachten tot ik op een van de knoppen druk, en dat ze een layout hebben waar menig stukje bloatware nog een puntje aan kan zuigen.
De ondersteuning van Logitech is ook niet al te best voor zover ik heb kunnen ervaren; toen ik ze belde met een defect (Een ingezakte play/pause knop, die achteraf met een druppel lijm te repareren bleek te zijn.) moest ik eerst gebruikers-nummers aanvragen, en veel te veel informatie verstrekken. Pas daarna kon mij verteld worden dat ik eerst contact met de winkel op moest nemen, ookal zou dit een grote omweg zijn en via de post moeten. Toen ik terugbelde en vertelde dat de winkel stroef meewerkte (ik zou dubbel verzendkosten moeten betalen, en het toetsenbord weken kwijt zijn), vonden ze dat jammer voor me.

Prijs:
Die is stevig ja, maar dat is het toetsenbord ook. Het kost stukken minder dan een G15, en biedt toch veel opties (alles, op die LCD na). Wanneer je geen behoefte hebt aan een uitgebreid toetsenbord met extra knoppen, of, zoals ik, een snel toetsenbord dat lang mee gaat en licht kan geven, zou ik naar een goedkopere oplossing gaan zoeken.

Op het plaatje zit de polssteun er nog aan ja. Het laatste plaatje is van Sébamar afkomstig.

Heb jij ook een Logitech G11 Gaming Keyboard (Qwerty)?

Over " ik denk dat dit ook wel helpt als er vocht overheen valt " Ik kan je vertellen ... doe t niet ! Op een lanparty viel er redbull over dit toetsenbord en sinds dien is t numpad,de f toetsen,caps lock en enter f***ed up. En dat terwijl t alleen over de num pad gevallen is. voor de rest ... fijn tb maar niet echt mijn smaak.
wel flex met die blauwe led-jes
Ik heb altijd het gevoel dat die blauwe ledjes me afleiden, zeker aangezien het enige nuttige hierbij typen is (welke debiel gaat er nu tijdens het gamen naar zijn toetsenbord kijken), waarbij een leeslamp op je bureau ten alle tijde prettiger is, vind ik de ledjes nogal onnodig.
Lol Azerty :p

Fijn dat je meldt dat het geen laptop-keys zijn.
past bij je behang :+
over mijn g15 en g11 (had ze allebei) is beide bier gevallen,even laten opdrogen en alles werkt echt weer prima, wel 2 dagen op de verwarming laten drogen, en met de fohn alles droog geblazen. dus opzich kan hij wel tegen een stootje hoor,
Een tip voor alle gamers met vocht in de buurt van hun toetsenbord (of wat voor electronica dan ook).

Koop een flesje schoonmaakalcohol (pure methanol werkt eigenlijk het best, maar zal wel niet makkelijk verkrijgbaar zijn) en dompel je spullen hierin onder nadat je ze hebt ontkoppeld. Resultaat na aan de lucht drogen is een schoon en vochtvrij toetsenbord.
mijn g15 is een keer the overheen gevallen maar sommige toetsen plakken nu nog vast
mijn tip is gewoon niet drinken bij je pc ;)
Op die foto zie ik de franse versie van het toetsenbord.
De Z zit namelijk op de plaats van de W :P
En de A en de Q zijn anders.......Vreemt ding.....Dan kan je voor geen meter typen :P
Die is natuurlijk alleen op de franse zo!

[Reactie gewijzigd door master_beuner op 15 juli 2007 12:05]

Staat er in de review dan niet gewoon bij dat die laatste foto van iemand van Flickr komt? ;)

Verder drink ikzelf ook niet bij de PC (of zelden), en valt er eigenlijk nooit iets overheen. Ik heb 't maar weggestreept omdat het dus niet speciaal goed werkt, maar misschien wel iets kan hebben.. ;)
Als ik drinken over mijn toetsenbord gooi dan plakt het en dan gaat ie kapot! 8)7
Dit zijn de betere mededelingen! ;)

Wie is er bereid om op deze toets zijn monitor te testen en eventueel zijn PSU?
Leuk voor een nieuwe rubriek! Hoeveel kan jouw computer drinken!
Hoeveel wodka krijg jij in je waterkoeling :9~

Wie eerst?

[Reactie gewijzigd door LeXploSiV op 16 juli 2007 09:26]