Specificaties 5,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart Review

FSJ 18 februari 2012, laatste update op 18 februari 2012, 33.664 views

Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart

Pluspunten

• Groot scherm!
  • Snel
  • Relatief zuinig
  • Breed inzetbaar

Minpunten

• Past niet in skinny jeans
  • Nauwkeurig schrijven voor de handschrift herkenning
  • Voorheen klonk ik alsof ik onder water zat
  • Nadat ik een nieuwe Note heb gekregen onder de garantie heb ik dat probleem niet meer

UPDATE 18-2-2012:
  • Leesbaarder gemaakt door de updates in de tekst te verwerken.
  • uitgebreid inhoudelijke toevoeging geplaatst omtrent het gebruik vd stylus onder kopje "stylus", "nieuwe feature" en "rules of the game".
Kennismaking

Mijn naam is Frans, ik ben advocaat te Rotterdam en tevens auteur.

Let aub niet op schrijffouten ed., want ik ga deze review in één stuk door uittypen op mijn vrije zondagochtend.

Algemeen gebruik van gadgets
Ik maak veel gebruik van mijn 10 inch laptop voor het opzoeken van jurdische stukken, het typen van boeken en voor bittorrents. Ik ben momenteel een htpc aan het samenstellen zodat ik series via het netwerk kan afspelen op mijn tv.

Mijn 7 inch archos gebruik ik vrijwel uitsluitend als ebookreader. In mindere mate gebruik ik hem ook voor het browsen op internet, email en lezen juridische artikelen.

Mijn Galaxy S (4 inch) gebruik ik in sterke mate voor emails en in zeer sterke mate voor het browsen van het internet (lezen van artikelen op bvb tweakers, io9, engadget enz). Op ieder moment waarop ik vroeger de krant zou pakken of een interessante site op internet zou bezoeken, gebruik tegenwoordig mijn Galaxy S. Ik lees bvb geen krant meer tijdens het ontbijt.

Motivatie voor aanschaf Note
Het 4 inch scherm van de Galaxy S werkt goed, maar bij pdf bestanden en omdat Tweakers geen mobiele site heeft (hint!) zijn de artikelen toch niet altijd even prettig te lezen. Ook in het algemene gebruik merkte ik dat ik enerzijds mijn archos niet altijd bij had omdat die te groot is voor mijn broekzak (en omdat het geen telefoon is) maar dat anderzijds mijn galaxy S net te klein was om luxueus te lezen. Dat merkte ik, doordat ik mijn telefoon te dicht bij mij ogen moest houden (en nee ik heb geen bril nodig).
Bij een vriend van me merkte ik dat het 4.3 inch scherm van de galaxy S II prettiger in het gebruik is.

Voorheen was ik al geïnteresseerd in de dell streak, maar daar draaide toentertijd android 1.6 op (en was dus niet interessant).

Galaxy Note
En toen kwam de Galaxy note. 5.3 inch. De Note heeft een aantal pk onder de kap waar je de galaxy S II (en menig honeycomb tablet) ver mee achter je laat.

Ik heb de goedkoopste uitgezocht (toen nog bij belsimpel) en heb hem besteld. Vijf werkdagen later had ik de Note thuis. Het product werd bezorgd in de normale doos, maar met slavische tekst en handleiding. Dat is verder geen enkel probleem, want je begint tenslotte met het instellen van de taal en daar kies je gewoon Nederlands. Overigens vermoed ik dat de goedkope prijs (ong 575 ipv 750 !!) komt doordat ze buiten europa inkopen (vandaar de slavische taal) en vervolgens naar nederland importeren (maar zeker weten doe ik dat niet). Over de juridische status daarvan doe ik geen uitspraken... Ik heb overigens geen klachten over belsimpel. Enige punt dat de moeite waard is om te vermelden is dat er bij mijn order stond "dit product is in backorder bij de leverancier" waardoor ik dacht dat het weken zou gaan duren voordat ik hem had, terwijl de uiteindelijke levertijd gewoon 5 dagen was. Los van de verwarring heb ik geen klachten.

Mbt parallelimport heb ik voor de geïnteresseerden een eenvoudige link toegevoegd. Als je de link volgt, kijk dan naar de tweede paragraaf onder 'merken': http://www.kvk.nl/onderne...-importeren/producteisen/
Kort gezegd: de eigenaar van het merkenrecht mag ieder exemplaar van zijn product zélf als eerste in Europa op de markt brengen. Derden mogen die producten alleen importeren van buiten Europa indien ze daar toestemming voor hebben van de eigenaar van het merk.

Stylus
Vrijwel iedere review vermeldt dat er een stylus bij de Galaxy Note zit. Dat klopt. Het ding werkt heerlijk, eindelijk een stylus met een kleine pen-sized punt ipv die grote, ronde, ongemakkelijke en nutteloze vinger-grootte stylussen. De Note stylus daarentegen lijkt op een echte pen en je kan er mee schrijven (op de Note) alsof het een echte pen is.

Er zit een S memo app bij en daar kan je in tekenen en schrijven. De geschreven tekst kan je omzetten in getypte tekst. Je kan in de S memo app schrijven alsof het een echt notitieblokje is en de dikte van de 'inkt' aanpassen, zodat je klein en precies kan schrijven. Ook kan je in iedere app doorschakelen naar die S memo app, zodat je iedere nutteloze briljante ingeving vlot kan neerpennen in de S memo app. Je kan de S memo's ook koppelen aan bvb agendaitems en dat gaat heel simpel. Je kan zowel reeds geschreven S memo's koppelen, maar je kan in de agenda zeggen dat je er één wilt maken, waarna je wordt doorgeschakeld naar de S memo app, er vervolgens rustig op los schrijft of tekent en wanneer je klaar bent is de S memo gekoppeld. Werkt best goed.

Vervolgens kan je de geschreven tekst laten omzetten, maar dat gaat vaak niet goed. Je moet namelijk heel duidelijk schrijven en dat schiet er bij in als je hele zinnen achter elkaar schrijft. De fouten kom je dan pas tegen bij het omzetten. Dit kan je voorkomen door de realtime handschrift herkenning te gebruiken waar ik straks op in zal gaan. Het koppelen van S memo's en het omzetten van de geschreven tekst wordt in andere reviews die ik heb gelezen vaak als negatief punt gezien. Eerlijk gezegd vindt ik het koppelen juist heel eenvoudig werken, het enige nadeel dat ik daaraan bemerk is dat ik het vrijwel nooit gebruik, omdat ik enerzijds geen tekeningen maak of lange memo's schrijf die aan agendapunten gekoppeld moeten worden en ik anderzijds eenvoudigweg de realtime handschriftherkenning in de agenda zelf gebruik wanneer ik wil schrijven (zie hierna onder "nieuwe feature"). Daardoor heb ik geen geschreven S memo's die gekoppeld moeten worden.

Nieuwe feature: Realtime handschrift herkenning
In navolging van Swype heeft de Note nu de mogelijkheid om reeds volledig uitgeschreven S memo's om te zetten in tekst. Maar de Note bevat ook realtime handschrift herkenning!:

Mbt tekstinvoer kan je namelijk kiezen uit:
  • reguliere tekstinvoer (maw gewoon typen),
  • swypen,
  • een S memo schrijven in de S memo app en die memo in één keer om zetten naar getypte tekst,
  • maar je kan ook direct in bvb Whatsapp schrijven en je geschreven tekst in realtime om laten zetten!
De handschrift herkenning werkt als volgt: als je whatsapp open hebt staan, zie je een toetsenbord. Je kan heel makkelijk switchen tussen toetsenbord en schrijfvlak, door op het tekstvak te drukken en dat ingedrukt te houden. Je krijgt dan direct de optie voor het reguliere samsung toetsenbord of swype toetsenbord, buitengewoon handig. Je kiest dan voor het reguliere samsung toetsenbord, want daar staat onderin een knopje dat het toetsenbord vervangt met een schrijfvlak. Het schrijfvlak is een vlakje ter grootte van het toetsenbord, waar je in kan schrijven. Je kan dat schrijfvlak in iedere app openen.

Vervolgens schrijf je de tekst, en de Note zet je handschrift realtime (= per woord) om in tekst! Het werkt in alle apps, tot nu toe heb ik er emails, facebook, whatsapp, sms enzovoorts mee geschreven. Zelfs apostrofes worden herkend.

Sterker nog, niet alleen blokletter worden herkend, ook als ik aan elkaar vast schrijf herkent de Note de woorden! Het is echt een hele knappe prestatie. Je moet wel HEEL duidelijk schrijven, zoals ik hierna onder "Rules of the game" zal toelichten.

Naar ik heb begrepen is de stylus ontworpen in samenwerking met wacom en dat is te merken, want de pen werkt heel goed. Je kan hem ook gebruiken om een menu te openen of een stap terug te gaan.

Rules of the game
De galaxy series heeft natuurlijk het swype-systeem. De truc bij dit soort programma's is dat je je aan de regels van het programma moet houden. Je moet bvb engiszins precies van letter naar letter swypen om te voorkomen dat hij verkeerde woorden neer zet. Maar dat geldt ook voor het normale typen, als ik "swype" wil typen moet ik natuurlijk niet "jglkd" typen. Dat zijn gewoon the rules of the game.

Bij het realtime schrijven is de nauwkeurigheid waar je mee schrijft van groot belang. De Note herkent blokletters en aanelkaar vast geschreven woorden, maar je moet wel heel netjes schrijven. Ook moet je de oude methode gebruiken van aan elkaar vast schrijven, dus niet de 's' en de 'f' zoals je die in blokletters schrijft, maar de 's' en de 'f' die typisch horen bij het aan elkaar vast schrijven.

Ook moet je na ieder woord even op de spatie balk klikken voor een spatie, dat lijkt niet automatisch te gaan. Maar, als je aan elkaar vast schrijft dan herkent hij wél automatisch dat het een nieuw woord is en zet hij de spatie automatisch voor je neer.

In het begin was mijn oprechte mening dat zolang je je aan de rules of the game houdt, het realtime schrijven goed werkt. Dat vind ik nog steeds, maar desondanks heb ik gemerkt dat ik na een paar weken 50/50 schreef en swypte, en dat ik een paar weken daarna helemaal niet meer schreef. De pen is een handige feature die goed werkt, maar doordat je nauwkeurig moet schrijven kost het meer moeite dan swypen.

Swype werkt nu eenmaal echt heel goed. Dat, tesamen met de grootte van het scherm en de snelheid waarmee de telefoon werkt, zijn de absolute pluspunten van de telefoon die er een must-have van maken. Heerlijk apparaat!

Nu, alweer een paar weken later, merk ik overigens dat ik toch weer wat vaker aan het schrijven ben. Ik zit niet terug op 50/50, maar ik schrijf wel regelmatig. Dat komt omdat ik de pen nu ook vaker gebruik voor andere dingen, zoals facebook foto's en andere screenshots (die je heel makkelijk maakt met de pen) te bekladderen en lekker lui te browsen. De pen is leuk om te gebruiken en als je hem dan toch al vast hebt, kan je er net zo goed je berichtje mee schrijven (althans, zo gaat het bij mij).

Het schijnt dat je spelletjes zoals wordfeud ook makkelijk kunt spelen met de pen, want hij is veel preciezer. Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten, want ik speel geen spelletjes op mijn Note.

Bij mij is het zo dat doordat ik de pen vaker gebruik voor andere dingen, ik hem er nu soms uit automatisme bij pak als ik ga whatsappen en dan schrijf ik de tekst.

Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de nauwkeurigheid waar je mee moet schrijven wel blijft opspelen, maar zolang je de moeite blijft nemen om nauwkeurig te schrijven (en dat schiet er soms bij in), werkt het.

Ik verwacht dat de handschriftherkenning in de toekomst beter zal gaan werken en dat de aanstaande 10 inch Note het schrijven zal vergemakkelijken. MAAR Google/Samsung zal de handschrift herkenningssoftware wel moeten blijven verbeteren. Als ze dat niet doen, dan verwacht ik dat mensen eerder de reguliere 10 inch tab zullen kiezen ipv een 10 inch Note. Hetzelfde geldt voor de 5.3 inch Note; als Samsung een 5.3 inch telefoon uitbrengt die geen handschrift herkenning heeft (en daardoor waarschijnlijk goedkoper zal zijn), dan zullen veel mensen toch voor de 5.3 smartphone zonder handschriftherkenning gaan, want het is nu eenmaal nog niet zo foutloos als swype. Of ikzelf een versie zonder stylus zou kiezen durf ik niet te zeggen, want de stylus is wel een leuke feature die ik persoonlijk niet zou willen missen. Het zal afhangen van het prijsverschil en van de toename in kwaliteit van de handschriftherkenning.

Verder zou het leuk zijn als developers er nuttige productiviteits apps voor zouden maken.

TYPEN
Typen is ook geen probleem. Ik typ namelijk niet meer op de reguliere manier sinds ik mijn galaxy S heb, want daar zit swype op. En nu kan ik zelfs kiezen uit zowel schrijven als swypen, dus regulier typen heeft voor mij geen prioriteit. Swypen maakt het nu eenmaal veel te makkelijk om te typen.

Ik heb het wel geprobeerd en het grote scherm maakt het heel gemakkelijk om te typen. Het voorkomt dat ik verkeerde letters in typ. Ik ben echt een beetje verbaasd over hoe makkelijk het reguliere typen gaat met dit scherm, het gaat makkelijker dan op mijn galaxy S en makkelijker dan op mijn archos 7 inch.

Grootte
Zoals ik aangaf, vond ik de 4 inch Galaxy S heel prettig, maar was ik vanwege het vele lezen en mail ed toch op zoek naar iets groters, bvb de 4.3 inch S II. Nu dat ik de 5.3 inch Note heb, merk ik het echt heel prettig werkt.

Ik heb geen skinny jeans, maar ik denk dat hij daar niet in zou passen. De telefoon past wel makkelijk in mijn zak, zowel in mijn spijkerbroek als in mijn pantalon. Voordat ik hem had was er een beetje bang voor dat ik hem alleen in de binnenzak van mijn colbert kon dragen, maar hij blijkt heel comfortabel in mijn broekzak te passen. Ook was ik er een beetje bang voor dat zelfs als hij in mijn broekzak zou passen, ik er dan niet comfortabel mee kon gaan zitten, maar ook dat is geen probleem. Ik draag overigens gewoon reguliere spijkerbroeken, geen baggy skaterbroeken.

Ik heb VLC streaming geïnstalleerd, zodat ik video kan streamen over het netwerk vanaf mijn laptop naar mijn telefoon. Daar komt dat 5.3 inch scherm goed van pas! De beperkende factor bleek de snelheid van mijn laptop te zijn, want de Note kan het makkelijk aan. (Als je het goed instelt schijnt dat zelfs te kunnen over 3G.)

Ook het lezen van ebooks werkt erg prettig. Mijn Galaxy S met zijn 4 inch was eigenlijk iets te klein om lange tijd op te lezen (de boeken van peter f. hamilton zijn daar iets te lang voor). Op mijn 7 inch archos vind ik het juist heel erg prettig lezen. Het lezen op de Note zit daar ook goed tussen in. Het toestel is natuurlijk lekker licht dus dat is prettig vast houden. De grootte van het scherm maakt het visueel ook heel prettig om vanaf te lezen.

Wat betreft bellen met de Note moet ik bekennen dat ik er geen probleem mee heb om het ding aan mijn oor te houden. Het ziet er inderdaad enigszins groot uit, maar ik heb daar werkelijk geen enkel bezwaar tegen. Het ziet er wel groot uit, maar ik vind het er niet raar uit zien. De kwaliteit van het bellen is overigens prima sinds ik een nieuwe Note heb gekregen onder de garantie (zie hieronder).

Deathgrip?
De ontvangst werkte prima, ik had nergens last van. Daardoor had ik niet door dat er een probleem was. Maar mensen aan de andere kant van de lijn konden mij bij vlagen zeer slecht verstaan. Ik dacht dat het wellicht een defecte microfoon, of een death grip was, want de antenne zit volgens de bijgevoegde handleiding aan de onderkant van de telefoon, waar ik hem vast hou. Soms had ik dagen nergens last van, dan plots weer wel. Ook hoorde ik van de anderen dat ik soms klonk alsof ik onder water zat.

Belsimpel handelt zelf geen garanties af, daarvoor moet ik naar een samsung support vestiging, maar die zitten over heel Nederland verspreid (bvb in een vodafone winkel hier in de buurt) dus dat is op zich geen probleem. Dan ben ik de telefoon wel 5 -10 dagen kwijt, dus ik ben eerst gaan testen of het een deathgrip probleem is. Ik kan namelijk niet genoeg benadrukken hoe ernstig dit probleem was. Ik was bij vlagen daadwerkelijk niet te verstaan door de mensen aan de andere kant van de lijn.

Het probleem kwam en ging. Ik heb een nieuwe simkaart gehaald maar dat werkte niet. Er was geen software update beschikbaar. Ik had geen idee of het aan het netwerk lag, of aan de Note.

Uiteindelijk heb ik de telefoon terug laten sturen.

Ik heb de telefoon gekocht bij Belsimpel. Die hebben geen winkel waar ik terecht kon. Dus moet ik gebruik maken van de standaard servicepoints van samsung. Dat betekent dat ik bij het servicepoint van Samsung moet zijn. Dat zit achter in een vodafone winkel en bestaat uit een extern bedrijf (dynafix). Ze hebben mijn telefoon ingenomen en opgestuurd naar Samsung, maar maakten er wel een heel uitgebreid punt van dat Dynafix het wel zal opsturen, maar dat vodafone wil dat het servicepoint eigenlijk alleen voor vodafone abonnementen geldt. Ik voelde me daardoor niet echt welkom. De medewerker adviseerde me om de telefoon iedere dag(!) een keer aan en uit te zetten (!?). Ik had de Note daarvoor al regelmatig aan en uit gezet om te kijken of dat hielp en het werkte niet. Het was een beetje een simplistisch advies en daarom heb ik ze gevraagd om de telefoon alsnog op te sturen, wat ze hebben gedaan. Gemiddeld 10 werkdagen wachten daarna.

Op 6-12-2011 heb ik mijn Note weer opgehaald en een nieuwe gekregen. Sindsdien werkt de nieuwe Note werkt nog steeds perfect en heb ik geen meer gehad.

Batterijduur
Mijn standaardmening is dat de batterijduur van geen enkele smartphone voldoende is. De batterijduur van de Note bevalt toto nu toe prima. Hij gaat langer mee dan mijn galaxy S. De batterij die er in zit is ook letterlijk een formaat groter en doet zijn werk goed. Toch moet dat gewoon beter.

De batterij duur is grofweg een dag, maar minder als je er net zo intensief mee werkt als ik. Ik moet hem iedere dag in de oplader stoppen. Ik gebruik hem wel intensief en voor zo'n beetje alles: agenda, verschillende mailboxen, boeken lezen en internetten. Maar laten we eerlijk zijn, je koopt een smartphone met een 5.3 inch scherm juist omdat je hem vaak wilt gebruiken, dus de batt duur had van mij beter gemoet. Dat gezegd hebbende is het wel een grote verbetering dat ik hem zo ontzettend intensief kan gebruiken en dat de duur nog steeds een dag is.

Ik heb er een tweede accu bij gehaald, en een desktop charger besteld. Niet het docksysteem, maar de versie waar je alleen je accu in legt, want op deze manier kan ik de extra accu opladen en paraat houden voor wanneer die nodig is.

Foto's
De foto's zijn van goede kwaliteit en de facebook integratie werkt zoals vanouds op android.

Agenda / email en dergelijke widgets
Omdat het scherm groter is, kunnen er meer apps op je screens én zijn de widgets groter. Vooral de agenda en de email widgets zijn mooi aangepast aan dit formaat. Er is een widget die de agenda lijst direct op 1 van je screens plaats en er is een widget die je emails direct inzichtelijk maakt. Die widgets zijn dan ook speciaal aangepast voor het grotere beeld. De widgets van derde partijen zoals gtasks zijn nog niet aangepast en werken zoals vanouds.

Het kunnen inzien van je volledige agenda in maand-format en lijst-format is een absolute aanwinst die ik meerdere malen per dag gebruik.

Spraakbesturing
Er is een widget voor voiceactivation (VLINGO). Deze widget geeft aan welke commands er zijn om de telefoon spraakgestuurd te gebruiken. Hier heb ik nog niet veel gebruik van gemaakt, omdat het engelse commands zijn en die worden toch minder goed herkend. Daardoor zijn bijvoorbeeld 'stefan' en 'steven' namen die voor de voice-activation moeilijk te onderscheiden zijn, want de note herkent alleen steven wanneer ik stefan zeg.

Het dicteren tegen de telefoon werkt echter wel zeer goed. De Note zet de gesproken tekst zeer accuraat om. Mijn secretaresse moet zich zorgen maken (nee hoor Viola). Als je duidelijk articuleert, dan zet hij je gesproken woorden om in tekst, zelfs in whatsapp enz. Werkt misschien zelfs wel beter dan de stylus.

De Note is gewoon een wat grotere telefoon met extra tabletfuncties. Of is het een kleine tablet waar je mee kan bellen?

Nee, de Note is inderdaad eenvoudigweg een nieuw product. Een Tablofoon?

Daarnaast lijkt schrijven op de 4 inch galaxy S me problematisch. Tegelijkertijd is bellen met een 7 of 10 inch tablet gewoon niet comfortabel. De Note combineert telefoon en tablet functies op een buitengewoon goede manier. Eerlijk gezegd heeft hij mijn tablet zelfs een beetje overbodig gemaakt!

Wat mij betreft is de Note een telefoon+.

Op een kleinere telefoon zal de software niet tot zijn recht komen. De aanpassing van de widgets aan het grotere scherm is bvb zeer prettig en functioneel. Ook passen er 5 ipv 4 icoontjes op het blad.

Ik kan me voorstellen dat mensen door de grootte ervan weerhouden worden om de Note aan te schaffen. De grootte van de telefoon is echter juist zijn kracht! Het grote scherm maakt de telefoon veel meer multifunctioneel en gebruiksvriendelijk. Het grote beeldscherm is dan ook het echte voordeel van de telefoon.

Verder is de Note zeer snel en geschikt voor vrijwel alle taken die ik er tot nu toe mee heb willen verrichten.

Doen!

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Beste Frans,

de SGS2 van mijn broer had dit probleem ook. Hij was vaak nauwelijks te verstaan voor anderen, een dof onderwatergeluid idd. Dit is opgelost met na een firmwareupdate (hij draaide nog de 1e fw) en is niet meer voorgekomen. Het lijkt een softwarebug waar de note ook last van heeft. Ik zou zeggen wacht de 1e update even af (via Kies) en kijk of het geholpen heeft. Zo niet, dan naar een servicepoint.
Bedankt voor de tip, ik ga vanavond even kijken of er al een update beschikbaar is.
Even reactie op je negatieve eigenschap:
Af en toe klinkt het voor anderen alsof ik onder water zit. Of is dat een netwerk probleem?

dit is een simkaart probleem, ik had hetzelfde 1,5 jaar geleden omdat ik een simkaart had van bijna 6 jaar :| ff ruilen bij je telco-winkel voor een andere is 2min werk ;)
Ik ga het komend weekend proberen, bedankt voor de tip.
Ik ben benieuwd of je inmiddels een nieuwe sImkaart hebt en of je sindsdien nog problemen met het onder water klinken hebt gehad?
Ik heb vandaag een dag vrij genomen en ik sta op het punt om telfort te mailen/bellen met de vraag hoe ik een nieuwe sim kan krijgen. Een nieuwe firmware update is er helaas nog niet.

Wel was ik gisteren (na een lange tijd nergens last van te hebben gehad) weer te horen alsof ik onder water zat. Het is erg storend als de ander telkens moet vragen "wat zeg je". Gelukkig komt het probleem niet vaak voor, maar die paar keer dat het wel voorkomt zijn wel echt ontzettend storend.

Gr. frans
Ik heb een nieuwe sim gehaald, maar het probleem bleef zich voordoen.

Klacht mbt belsimpel/garantie/servicepoint bij vodafone:
Ik heb de telefoon gekocht bij Belsimpel. Die hebben geen winkel waar ik terecht kan. Dus moet ik gebruik maken van de standaard servicepoints van samsung. Dat betekent dat ik bij het servicepoint van Samsung moet zijn. Dat zit achter in een vodafone winkel en bestaat uit een extern bedrijf (dynafix). Ze hebben mijn telefoon ingenomen en gaan hem opsturen naar Samsung, maar maakten er wel een heel uitgebreid punt van dat Dynafix het wel wil opsturen, maar dat vodafone wil dat het servicepoint eigenlijk alleen voor vodafone abonnementen wil houden. Ik voelde me niet echt welkom.

De medewerker adviseerde me om de telefoon iedere dag(!) een keer aan en uit te zetten (!?). Absurd toch?!? Bovendien heb ik de telefoon al nu en dan aan en uit gezet gewoon om te kijken of dat hielp en het werkte niet. Beetje nutteloos advies en daarom heb ik ze gevraagd om de telefoon alsnog op te sturen, wat ze hebben gedaan. Gemiddeld 10 werkdagen wachten nu.

[Reactie gewijzigd door FSJ op 27 november 2011 21:44]

Ik heb een nieuwe sim gehaald, maar het probleem bleef zich voordoen.

Klacht mbt belsimpel/garantie/servicepoint bij vodafone:

Eerste bedankt voor de review. Ik heb ook de SG NOTE bij de Belsimpel gekocht, en het was een "Griekse" variant, maar inderdaad geen enkel probleem verder. Eenmalig instellen en SPELEN! In de begin was ik wel een beetje sceptisch over de tel size, maar nu na een week ik ben met je eens: "Het is een Telefoon+".
Verder ik heb een aantal gesprekken gehad (~30 min), en heb ik niet opgemerkt dat andere mensen mij niet goed kunnen horen. Mijn toestel heeft een KJ4 firmware, het is inmiddels rooted maar nog steeds op de Stock ROM.

[URL=http://imageshack.us...263/s6304467.th.jpg[/IMG]

[IMG]http://img3.imageshack.us/img3/5599/s6304469.th.jpg[/IMG]
Dit is helemaal niet absurd, er is een reden voor ;)

Telecom providers hebben niet liever dan dat je je telefoon elke dag uit en aan zet. Als je gsm dagenlang aan blijft dan moeten de servers een veel grotere log bijhouden. Deze logs worden gewist bij herstart. Dit is ook de reden dat bij vele ingrepen, bvb apn wijzigen, je de gsm moet herstarten zodat de logs gewist kunnen worden en nieuwe data geladen.

(dit is heel eenvoudig uitgelegd, het is natuurlijk technischer in het echt)
Dat is wel interessant, dat wist ik eerlijk gezegd niet.
Ik moet wel bekennen dat ik mijn comment iets anders bedoelde: ik kwam daar namelijk met een legitieme klacht over een storing in mijn telefoon en dan lossen ze het op door me weg te sturen met het advies om mijn telefoon aan en uit te zetten...

Maar eerlijk is eerlijk, toen ik aangaf dat ik me daar niet in kon vinden, heeft hij de telefoon wel gewoon opgestuurd voor reparatie. En het lijkt erop dat ik vervolgens een geheel nieuwe telefoon heb gekregen, dus daar krijgen ze van mij ook kudos voor. Geen gezeur met repareren, gewoon een nieuwe, heerlijk!

Tot nu toe doet hij het goed, nog geen problemen gehad. Ik heb hem trouwens wel gemist hoor, toen hij weg was. Dat grote scherm maakt het internetten wel heel erg prettig.
Beste Frans,

Ondanks dat je 't al behandeld hebt ben ik toch erg nieuwsgierig naar het gebruik van de telefoon mbt je broekzak. Draag je de telefoon nu nog steeds met plezier in je broekzak, en ondervind je nog steeds geen last als je gaat zitten? Of ben je alweer overgestapt naar de binnenzak van je colbert? ;)

Alvast bedankt voor een eventuele reactie,

Bob
Goedemorgen Bob,
Ik draag de Note nog steeds bij me in mijn broekzak. Het past echt prima. Sterker nog, de Noteis mijn privé abo en mijn sgs is mijn zakelijke abo, dus ik moet ze alsnog allebei bij me hebben, naar ik draag ze gewoon bij me in dezelfde broekzak.

Past prima!

Ik begrijp overigens niet dat de telefoon producenten niet inspelen op dit probleem van twee telefoons. Iedere chinese telefoon op alibaba.com heeft dual-sim, maar van de westerse telefoons is er maar een enkele telefoon die het heeft, terwijl er genoeg mensen als ik zijn, die met zowel een zakelijke als privé telefoon rond lopen.
Helemaal mee eens - loop al tijden vijf dagen per week met twee telefoons in m'n zak. Als er een beetje leuke smartphone komt met dual sim dan zal ik die zeker overwegen.
Helemaal mee eens! Door deze review koop ik wss een note. Samsung mag je bedanken! ;)
Omdat Tweakers geen mobiele site heeft (hint!) zijn de artikelen toch niet altijd even prettig te lezen
Een mobiele site is enkel voor minder data binnen te halen. Als je op wifi zit vind ik dit in de meeste gevallen dus niet nodig. Het is dan natuurlijk wel van belang dat je een goeie schermresolutie hebt.

Ik leest op mijn iPhone 4S gewoon tweakers via de normale versie. De artikels zijn zeer goed leesbaar door gewoon in te zoomen, en als dat niet werkt is er nog altijd de reader die alles behalve het artikel wegfiltert. :D

Nu over het review: het is zeer goed geschreven, maar ik mis nog wat afbeelding om je tekst wat kracht bij te zetten.

Zelf zie ik me niet met zo'n telefoon rondlopen omdat hij te groot is en ik sowieso al geen fan ben van een stylus ^^
als je de stylus niet gebruikt mis je niets hoor :)

En sja, de grootte is een kwesie van smaak. Ik heb er van het weekend even mee gespeeld, maar zo'n groot scherm werkt wel erg lekker. Omdat hij zo dun is, past hij ook makkelijk in je broekzak.
Ik merk tijdens mijn lunch wandelingen dat de stylus heel prettig werkt in combinatie met koud weer en handschoenen.
Beste FSJ,

Dank voor de energie die je in dit review hebt gestoken.
Elk jaar krijg ik de mogelijkheid tot kiezen van een nieuwe mob. ( F-klant bij KPN ) en maak daar ook dankbaar gebruik van.
Eerste phone was de 6110, oerdegelijk en onverwoesbaar, functioneerde ook uitstekend als carphone. Laatste jaren Nokia N93 OS besturing, SonyEricsson Xperia X1 windows besturing, HTC City Light android en windows besturing gelijkertijd en als laatste Samsung Galaxy S II android.

Ik heb een paar vragen mbt Samsung Galaxy Note i9220 N7000;

a) Zijn de specificatie in onderstaande link hetzelfde als bij jouw phone?

b) Voor zakelijke gebruikers is complete ondersteuning voor Microsoft Activesync erg prettig, net als ingebouwde tools om een VPN verbinding met een server naar keuze op te zetten. Daarnaast biedt de Note UCC ondersteuning voor Cisco Webex en biedt de Note de mogelijkheid om data encrypted op te slaan.

Werkt het lekker, heb jij ervaringen mee?

c) Als ik op dit moment met mijn Galaxy S II zakelijk wil internet bankieren wordt gemeldt dat browser niet wordt ondersteund, echter als ik bericht negeer kan ik toch wel internet bankieren, krijg alleen niet volledige site keuzes, moet per rekeningnummer opnieuw inloggen, heb daar met pc cq laptop geen last van. Hoop dan ook dat ik ABN Internet Bankieren via de browser volledig wordt ondersteunt.
Wie kan mij hierover meer vertellen, ABN weet het ook nog niet.
Moet dus iemand vinden die het gewoon praktisch test.

Door jouw review ben ik op het rechte pad gezet, was van plan om tablet te kopen en door te gaan met Galaxy S II en dus rond te sjouwen met 2 devices.
Nu toch wel interesse gekregen in de Note, zeker als ie lekker in mijn broek past zonder balknijp te krijgen bij het zitten.

Vr.gr,

Arend.
Beste Arend,

A) De gegevens kloppen met mijn Note:
HD S Amoled WXGA 1280x800 scherm, 8mp en 2 MP camera's, 1080 playback, enzovoorts. Volgens mij heb ik ook 4g LTE, maar ik kan nergens in de documentatie vinden of het 3g of 4g is, dus ik moet afgaan op wat er op de nederlandse samsung site staat, en daar staat 3g èn 4g.

Ik gebruik geen microsoft activesync. Dat is namelijk niet nodig als je een microsoft exchange account gebruikt. Ik gebruik een microsoft exchange account via de server van kantoor, en die synchroniseert zowel email als agenda-items. werkt buitengewoon goed en obv 'push', dus ik ben altijd up-to-date. Overigens kan je werkgever bepaalde instellingen vereisen, zoals een wachtwoord en de mogelijkheid om je Note van een afstand te wissen, maar al deze mogelijkheden bestonden ook al bij mijn S I, dus ik vermoed dat je dit nu ook al kunt gebruiken bij je S II.

Verder kan ik op mijn Note een agenda-item aanmaken en die wordt dan op de server erbij geplaatst, zodat ik ook op locatie afspraken kan inplannen.

Wat wel ontbreekt,is dat als ik een bestand (bvb een brief met begeleidende info voor een bepaalde afspraak) op kantoor in outlook bij een agenda-item attach, ik dat bestand vervolgens niet op mijn Note kan openen en het zelfs niet wordt vermeld op mijn Note dat dat bestand aan het item hangt. Dat betekent dat ik de gehele inhoudelijke info van zo een brief telkens moet copy-pasten naar de opmerkingen bij een afspraak en dat is gewoon niet handig.

VPN verbindingen kunnen inderdaad worden toegevoegd, daar is een apart item voor onder "instellingen" en vervolgens "draadloos en netwerk".

C) Wat betreft het bankieren gebruik ik eigenlijk altijd de apps en die werken goed.

Ik hoop je vragen zo beantwoord te hebben en hoor graag of je nog meer wilt weten.

Groeten,
Frans
Beste, ik zag dit staan: ..maar omdat Tweakers geen mobiele site heeft (hint!) zijn de artikelen toch niet zo prettig te lezen...

Kijk eens op tweakers.mobi ;) Veel plezier met je Galaxy Note
Ik zelf heb weer juist een hekel aan mobiele sites. Zowel op mijn Tab 8.9 als SGS bekijk ik gewoon desktop varianten (UAString = desktop). Dus smaak verschilt.

Vraag? Heb je het idee dat er meer lag ontstaat in de registratie van de pen, als er veel apps openstaan?
tweakers.net heeft ook nog een applicatie in de android market staan, zoek maar eens op is erg handig!
Er zijn sites die hebben apps EN een mobiele site (bijv Nu/telegraaf/AD/ etc etc
Voor een populaire tech site als tweakers mag je dat ook verwachten.
NU.nl vind ik op mijn 4.3" scherm niet te lezen, de B-versie(?) van tweakers wel.
m.nu.nl/pda/
m.ad.nl
m.autoweek.nl
m.nrc.nl
m.volkskrant.nl
Daar zijn toch gewoon apps voor?
Net als voor tweakers ... althans op de iPhone wel en werkt beter dan mobiele websites
correctie: hebben ze wel

alleen ze hadden de vraag&aanbod functie er ook wel in mogen zetten.
Je zal mij niet horen erkennen dat ik series download...

Ik bedoelde inderdaad "geen probleem", ik zal de fout corrigeren.

Een foto heb ik wel, maar die is niet van goede kwaliteit. Ik zal hem erbij zetten voor je. Ik zal meteen een foto maken van de handschriftherkenning, maar hou er rekening mee dat dat met de ene hand schrijven wordt en met de andere hand fotograferen, dus de foto zal er een beetje klungelig uitzien.
De Note heeft een aantal pk onder de kap waar je de galaxy S II ver mee achter je laat.\
Zoveel sneller is hij niet in verhouding omdat de Galaxy Note ook een hogere resolutie heeft.
Ik denk dat ze voor het menselijke oog even snel zijn maar als je benchmarks gaat doen, dat dan de Galaxy Note sneller is (of je overclocked de sgs2 natuurlijk).
én dan kan je binnenkort je Note waarschijnlijk ook overclocken ;)
Jammer dat je de telefoon zo afrekent op de accuduur. Als je een beoordeling zou geven navenant de rest van de grote spelers op de markt (Dell Streak, ... oké ik kan even geen andere phablets bedenken, but you get my point), dan zou je er achter komen dat de accuprestaties van de Note toch wel fenomenaal zijn.

Verder een nette en duidelijke review, het schetst in ieder geval een waarheidsgetrouw beeld voor de shoppers :)
hij rekent hem helemaal niet af op de batterijduur. lees zijn review nog ns door. je merkt wel aan zijn review dat het een gadget is met veel plussen maar helaas ook met een 2tal minnen.