Specificaties 3,9" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N9 (16GB) Zwart Review

white modder 15 november 2011, laatste update op 15 november 2011, 2.197 views

Nokia N9 (16GB) Zwart

Pluspunten

• os werkt snel
  • zeer gebruiksvriendelijk en gemakkelijk in gebruik
  • goed scherm
  • mooi design
  • geluid

Minpunten

• wifi werkt hier niet (kom ik later op terug - update)
  • prijs
  • foto kwaliteit
  • opstarten duurt lang
  • usb klepje lijkt me fragiel (wel nog geen problemen mee gehad, ben voorzicht ^^ )

Inleiding.

Een week geleden heb ik na veel lezen, de nokia n9 besteld bij Amazon.de (via Snogard) voor 601 eurootjes. Ik was al lang gecharmeerd door het design toen de eerste (echte) foto's verschenen en had veel zin om het Meego os te verkennen. Toen ook de eerste reviews verschenen en die vooral positief waren, stond het vast dat ik de n9 ging halen. My precious :p

De reviews die mij overtuigd hebben:
en uiteraard:

Het uit de doos halen.

Na een paar dagen wachten (ook door de feestdagen hier in BelgiŰ) kwam hij (iets later dan verwacht :p) aan. Met een gezonde dosis nieuwsgierigheid ontdeed ik de Nokia n9 van de verschillende laagjes karton, papier en plastic.

De uiteindelijke doos van Nokia is clean, iets wat ik al ken van eerder N-series. Voor mij hoeft het niet meer te zijn, vind het wel mooi zo. Maar een doos is en blijft een doos het gaat om wat erin zit.
  • De Nokia n9
  • cover
  • oortjes
  • de gebruiksaanwijzingen
  • adapter en kabel
de eerste indrukken

Als je de n9 voor het eerst vastneemt dan valt je op dat ie lekker in de hand ligt, ondanks het rechthoekig design. Hij heeft een "zachte touch" en is gemaakt van plastic. Ik had een beetje schrik voor dat laatste, maar hij voelt totaal niet cheap aan. De n9 voelt solide aan.

Wat ook opvalt is het unibody design. Het is mijn eerste ervaring ermee en zeer positief. Buiten de lens op de achterkant, het shiny Carl Zeiss spiegeltje voel je nauwelijks ergens onderbrekingen. Hij voelt relatief zwaar aan, maar dat komt eerder omdat ik nog nooit zo'n groot ding heb vastgehad :p. Wel lijkt het (heel mooi weggestopte) klepje dat de usb aansluiting verstopt fragiel.

de eerste opstart

En hierbij toch een van de nadelen. Opstarten duurt lang :p. Gelukkig dat eenmaal opgestart, de n9 niet veel hoeft afgezet te worden. Je komt direct in de basisschermen terecht.

werken met de n9

Eerst een beetje uitleg over swipen. Het os van de N9 werkt met swipes. Als je van boven naar onder een beweging over het scherm maakt met 1 van je vingers. Dan sluit je de app waar je op dat moment inzit. Als je van rechts naar links, of links naar rechts een beweging maakt dan "minimaliseer" je het scherm (blijft beschikbaar in het multitasking menu). Een kleine beweging van onder naar boven (als je in een app zit), en dan eventjes stilhouden, geeft je een shortcut menuutje. (telefoon, berichten, camera web). Het viel me trouwens op dat je niet de volledige beschikking hebt van de 16 gb. Eerder een 8 tal gb, voor mij genoeg, maar als je een 16 gb toestel verkoopt, verwacht ik dan ook 16 gb.

Als je op de taskbar toetst krijg je je beschikbaarheid op de sociale platforms, geluidsprofiel en volume.

Het home menu (of basisschermen, of desktop, of hoe je het ook wil noemen :-)) bestaat uit 3 schermen. Een scherm met feeds, berichten, mails. Eentje met alle apps en eentje met het multitasking menu.

Het eerste scherm met de feeds is wel handig, een mooi overzicht van de laatste gebeurtenissen in je online sociaal leventje :-) (smsjes, facebook, twitter, feeds). Je kan instellen van de laatste 50 tot de laatste 200. Scrollen van boven naar beneden gaat lekker vloeiend. Hierbij valt de eerste keer op dat de n9 heel responsief is.

We swipen naar rechts om naar het app menu te gaan. Hier staan alle apps die op dat moment zijn ge´nstalleerd op de n9. Hierbij zien we een Facebook app, Twitter, Skype, ovi winkel, ovi muziek winkel, YouTube, enkele spelletjes, track and protect etc...

Met nog een swipe naar rechts gaan we naar het multitasking menu. Daar staan alle apps open, met een thumbnail van de app, die je nog niet gesloten hebt. En dat kunnen er een pak zijn :p. Het maximale dat ik al heb opengezet (ff testen ) waren 14. Toestel werkt nog steeds smooth. scrollen tussen de apps gaat ook nog vlot. Het lijkt me sterk dat je bij normaal gebruik zoveel apps hebt openstaan, maar het gaat. Nefast voor de batterij zal het wel zijn denk ik :p. Als je je vinger een paar secondjes op dezelfde plek laat staan, kan je apps sluiten, of gewoon de hele mikmak die nog openstaat sluiten. Het 1 gb werkgeheugen is duidelijk een goed gekozen hoeveelheid.

Het scherm

Het scherm is een verademing als je oude Nokia's gewend bent :p. Het amoled scherm van 854x480 pixels ligt veilig achter (heel lichtjes gebogen aan de hoeken) Gorilla glas. Zwart is Zwart en de kleuren komen daardoor mooi over. Laat het toestel met de hoofdmenu aan, op tafel liggen, en er zullen nieuwsgierige blikken vol bewondering kijken naar het schermpje :p. Wit komt wel raar over bij mij, maar viel alleen op bij het bekijken van een volledig witte afbeelding in de gallery. Scherm is perfect leesbaar buiten omdat het eigenlijk verrassend weinig spiegelt.

gebruik in algemeen

toetsenbord
Dit werkt redelijk, het enige puntje dat ik heb, is dat ik verdomd veel op "punt" duw in plaats van de spatiebalk. Die mocht van mij net iets groter, de entertoets kleiner, en bijgevolg zou het punt probleem voor mij niet bestaan. :p De voorspelling werkt niet goed en niet slecht. Toevoegen aan het woordenboek is de boodschap :p.

batterij
Die houd het een dag vol op stevig gebruik. Twee dagen met 3g uit, geen wifi, geen bluetooth en spaarzaam gebruikt. Dus wat men van een hedendaagse smartphone mag verwachten, gewoon elke avond inpluggen.

camera
Er is een 8mp camera ingewerkt (7 mp in landschapsmodus) met een f/2.2 lens (groothoek). Een camera gaat dit ding niet vervangen, maar hij voldoet ruimschoots voor de momenten die spontaan en onverwachts gebeuren, waarbij je geen camera bij hebt. Je moet een foto nemen door middel van het touchscreen, geen hardware knop. Je kan de focus verleggen door met je vinger aan te wijzen waar je de focus wilt hebben. Ik heb weliswaar geen noemenswaardige verschillen in focus gemerkt :-). Zolang er genoeg licht is, zijn de foto's redelijk. Voor de rest zowat onbruikbaar in mijn opinie.

Als het donkerder is, en je kan de ledjes gebruiken, dan zeker doen. Die krikken de foto kwalitatief een beetje op. Het duurt wel even voor de foto af is, een pijnpuntje toch wel.

browser
Hier kan ik niet veel over zeggen, het ding doet wat hij moet doen, en doet dat snel over het algemeen genomen. Wel moet ik zeggen, dat je niet veel kan instellen, maar daar heb ik mij nog niet veel aan gestoord. Scalen gaat vlot. De Nokia n9 zou heel goede html5 ondersteuning aan boord hebben, maar dat heb ik nog niet getest. Mist weliswaar wel flash.

wifi
Een apart onderdeeltje over wifi hoor ik je al zeggen. Ja, normaal gezien zou ik dit zelf niet vermelden, maar wifi is hier voor geen meter aan de praat te krijgen. De wifi detecteert ocharme 2 netwerken (mijn zte blade: 6, de laptop: 9). En hij verbind totaal niet met mijn eigen netwerk. Ik heb de beveiliging al afgezet, andere geprobeerd, andere wifi-standaarden dan g kan ik niet gebruiken aangezien mijn bbox 2 die niet ondersteund (of valt niet in te stellen). De enige manier om met mijn n9 hier op het wifi te kunnen, is mijn zte blade als hotspot in te stellen, en dan met de n9 naar mijn zte blade te verbinden.

Ik hoop dan ook dat Nokia dit nog met een update op orde stelt. De pr 1.1 update heeft hier nog geen soelaas gebracht.

oordeel

Ik zou mij er in 1 zinnetje kunnen afmaken: I love it!.

Het toestel werk smooth, de swipes logisch en snel. Alle apps die ik gebruik zijn al aan boord. Het design is mooi. Zonder twijfel de Nokia die Nokia al jaren moest gehad hebben. Het toestel heeft natuurlijk ook een paar nadeeltjes, maar voor mij (persoonlijk) zijn deze het negeren waard. Ik hoop alleen dat Nokia hun wifi nog op orde stelt, want die werkt hier voor geen meter... En dat is dan ook direct het grootste nadeel voor mij. Alsook de prijs zal voor velen te hoog zijn, maar dat is persoonlijk denk ik.

Ik heb vernomen in het laatste interview met Elop, dat er wel degelijk nog toekomst muziek zit in Meego, en dat kan ik alleen maar toejuichen. Het os werkt zeer intu´tief. Het swipen went direct en voelt verschrikkelijk goed aan. Bijgevolg denk ik wel dat er nog genoeg updates zullen komen, en dat ook het app aantal nog zal stijgen.

Hopelijk komen er de komende weken nog wat apps bij, en een full version client van angry birds :p. Ik heb weliswaar nog geen echte nood gehad aan apps.... Maar you never know ;-)

Heb jij ook een Nokia N9 (16GB) Zwart?

Reviews door de redactie

Enige wifi probleem die ik heb gehad is dat hij de eerste keer niet wilde connecten.
Daarna vrij stabiel gebleven (2 dagen in bezit)

Enige wat ik tot nu toe echt, maar dan ook echt haat aan het toestel is de gebrekkige video-playback. Zoiets mag je van een toestel in deze klasse niet verwachten. Zal het er waarschijnlijk over hebben in me review..Maar aangezien het meer een lijst klachten wordt weet ik niet zeker of ik dat wel ga doen.

Bij de c6 heb ik de moeite er niet voor gedaan, bij me review over de 5800xm werd er zo vaak gezeken over mijn klachten, dat het mij niet echt aanspoort om nieuwe reviews te maken.
Ik zou zeggen, laat je niet ontmoedigen door het videopuntje. Het is inderdaad een (bekend)? probleem ondertussen. Misschien dat er met de volgende update wat verbetering komt. Maar een mkv van degelijke kwaliteit, daar zal ie zich altijd in verslikken vrees ik. Anderzijds, onderweg doet ie netjes zijn ding hoor.

Allezins, ik vind het een pracht van een ding. En ben heel blij dat ik hem heb :-).

Gewoon een lijstje van klachten zou ik inderdaad niet doen. ;-). Maar je ziet maar ;-)
Er viel me iets op bij het lezen van de review van de N9 door Tweakers. In dat review wordt vermeld dat de Nokia N9 287 nits haalt qua helderheid. GSMArena heeft een uitgebreide review gedaan en volgens hun is het scherm een van de meest heldere Amoled panelen. Zij komen op andere waarden uit. Bij 50% helderheid komen zij uit op 349 nits en bij 100% helderheid 596 nits. Dat is toch een heel groot verschil met wat Tweakers vermeld in de review. Leek me wel iets om te vermelden.
Joh ,

ik had net hetzelfde probleem met mijn N9 als jij , wat betreft het vinden van WIFI.
Tot ik hem op een avond twee,driemaal achter elkaar oplegde en aflegde . Sedert dan vind hij veel gemakkelijker alle wifi die in de buurt is.

wat ik raar vond is dat ik een nagelnieuw toestel koop dat net uit is en dat ik een up date moet doen van 280mb !!

Wat het geheugen betreft : mijn 64 gb is zo goed als 62gb , wat ik nog acceptabel vind.

wernerV
In de nieuwe update van PR 1.3 heeft Nokia een aantal stabiliteits- en netwerkverbeteringen doorgevoerd. De changelog op maemo.org is vrij lang. Het toestel schijnt nu sneller een wifi-verbinding te vinden en ermee te verbinden. Volgens Nokia gaat het om meer dan 1000 bug fixes.

Ik ben van plan om dit toestel te halen. Wat zijn jouw ervaringen met PR 1.3? Het toestel is naar mijn mening met de updates wel beter geworden.
Hey,

Hij werkt inderdaad vlotter na de update. Het enige wat ik nog wil proberen is een .mkv filmpje afspelen.
Het is me ook opgevallen dat de n9 een pak beter connect op wifi netwerken sinds de laatste updates.

Volgens nokia gaat het inderdaad om meer dan 1000 bug fixes. Maar buiten wat problemen met de wifi en de musicstore, had ik er geen last van. Dus wat mij vooral opvalt is de toename in vlotheid.

Het enige nadeel wat ik voorlopig kan vinden, is dat het een paar killer apps mis. (ik heb weliswaar angry birds enz.) Er zijn er een pak, maar het kan beter.

Om op je vorige reply terug te komen wat betreft helderheid, kan ik dit zeggen:
Dat ik mij nog altijd afvraag hoe ze dat meten, want ik ben nog verschillende waarden tegengekomen. Ik vind alleszins dat de helderheid de beste is die ik al gezien heb. Maar dat is behoorlijk subjectief :p

en met het design zit het nog steeds goed:
In April 2012, the N9 was awarded a Design and Art Direction "Yellow Pencil", in the interactive product design category, beating among others the IPad 2 and the Nokia Lumia 800.[47]
ff update, werkt nog steeds vlot en fijn, nauwelijks krassen op het scherm (geen cover)