Nokia N9 (64GB) Zwart Review

Flexmaster 4 november 2011, laatste update op 7 november 2011, 1.794 views

Nokia N9 (64GB) Zwart

Pluspunten

• weinig fysieke knoppen
  • ligt lekker in de handen
  • goed afleesbaar scherm
  • goed bereik
  • heerlijke swipe beweging

Minpunten

• nog weinig apps beschikbaar
  • Minder kwaliteit flitser

Nokia N9
“All it takes is a swipe”

Deze review is gebaseerd op een Nokia N9 64GB. Er zullen nog de nodige aanpassingen volgen en natuurlijk worden er nog stukken aan toegevoegd om zo een compleet mogelijke review te krijgen. Als eerst zal ik beginnen met de standaard functies die aanwezig zijn op deze N9. Hier worden dus nog geen third part software aan toegevoegd. Plaatjes zullen ook toegevoegd worden alleen gaat dit lastig van uit het werk. Dit zal overigens mijn eerste review zijn. Mocht je dus tips hebben/opbouwende kritiek laat het me gerust weten.

Nokia N9 Box

Nokia en het design team heeft heel erg goed nagedacht over de doos van de N9 (al lijkt dit op een copy van de iPhone box). Waarbij de doos van de N900 vrij groot was is deze compact en strak blauw. Niet te missen is de afbeelding van de telefoon die in dit pakketje zit.
Bij het openen, door te trekken aan een klein lipje, van de box zien we netjes in folie de N9 verpakt zitten. Een laagje onder de telefoon bevinden zich enkele beschrijvingen. Op deze beschrijvingen staat uitgelegd hoe je de telefoon aan moet zetten, opladen, simkaart plaatsen en hoe de meest standaard functies werken. Onder deze laag, tevens de laatste laag bevinden zich de usb kabel, oortjes, rubber beschermhoesje (netjes dat nokia deze al standaard meeleverd) en een stekker waarmee door middel van de usb kabel de telefoon opgeladen kan worden.

Het toestel Nokia N9 met Meego

De mensen die al hebben kunnen proeven van de N900 met als operating system Maemo konden niet wachten tot dat het vervolg toestel uit zou komen gezien deze telefoon de nodige gebreken had plus ook een “blok”, lees dik, aan het been was .
Nadat in medio februari 2010 bekend was geworden dat Nokia (Maemo) een samenwerking is aangegaan met Intel (Moblin) werd de nieuwe naam Meego “geboren”.
Een enkele tweaker heeft deze nieuwe operating system, genaamd Meego, al reeds uitgeprobeerd op hun N900. Ruim een jaar later werd dan eindelijk de N9 aan gekondigd zoals hij zou uitkomen te zien voor het standaard publiek. De reeds eerder genoemde geruchten verwees naar de developer telefoon N950.

Nu de N9 eindelijk gedistribureerd wordt in door Nokia aangewezen landen moeten wij als Nederland het hebben van de grijze import. Op verschillende fora wordt al druk gecommuniceerd waar deze telefoon verkrijgbaar is en tegen de prijs die je ervoor moet neerleggen.
Bij het uitpakken mag er gerust een “woow” vanaf. Qua design en gewicht heeft Nokia echt een zeer goed toestel neer gezet. Sommige, waaronder ook ik er 1 van zal zijn, zullen zeggen dit is weer echt een Nokia product. De telefoon vooelt solide aan en ligt prettig in de hand. Ten opzichte van de N900 is dit een zeer goede verbetering.

Design
Deze telefoon komt in 3 kleuren namelijk blauw, rood en zwart. In deze review beschik ik zelf over de zwarte versie.
Het design is vrij langwerpig met de nodige rondingen en heeft de volgende afmeting 116,45x61,2x7,6-12,1mm. Zo is het glas en de achterkant mooi bol/rond gebogen en de zijkanten, links en rechts, zijn voorzien van een mooie ronding waardoor dit toestel eruit ziet als 1 strak ontwerp. De boven en onderkant zijn voorzien van 2 platte stukken. Aan de bovenkant bevind zich, achter 2 klepjes, de USB aansluiting die tevens dient als oplaadpunt en de Microsim plus een 3.5mm jack voor je koptelefoon. De onderkant is voorzien van een speaker en tevens de microfoon. De linkerkant van de telefoon bevat geen enkele knop terwijl er aan de rechterkant, van boven naar onder, de volume knop (hard en zacht) en de aan/uit knop bevindt. De voorkant bestaat uit een groot deel gorilla glas. In de rechter onderhoek bevind zich de camera. Helemaal boven in de speaker om telefoongesprekken mee te luisteren hier onder het Nokia logo en rechts van dit logo de licht sensor. De achterkant bevat een dual led flitser en een zilverachtig metaal plaatje waarop Nokia | Carl Zeiss Tessar staat plus de 8 MP camera.

Hardware
De Nokia N9 heeft een 3,9’’ AMOLED display die capacatief is. Dit scherm is zoals eerder genoemd van Gorilla glas en bevat een laag anti-glare polarisatie. Verder onder de motorkap bevinden zich er een accelerometer en een magnetometer.
Mijn variant bevat 64 GB aan intern geheugen. Het is ook mogelijk om voor een 16GB geheugen te gaan voor uiteraard een lagere prijs. Standaard beschikt deze telefoon ook over 1 GB ram werkgeheugen.
De connectiviteiten die aanwezig zijn voor het data netwerk is GPRS/EDGE class B, HSDPA/HSUPA en WLAN IEEE802.11 A/B/G/N. Naast het datanetwerk bevat deze telefoon ook nog over bluetooth 2.1 + EDR, high-speed USB 2.0 3.5mm AV connector en NFC (Near Field Communication). Het kloppend hart van deze telefoon is een op 1GHz Cortex A8 processor en een PowerVR SGX530 GPU.
Voor het maken van mooie foto’s kan er gebruikt worden gemaakt van een 8MP Carl Zeiss lens die zich op de achterkant bevindt. Nokia geeft hierbij aan: “It’s not the 8MP, it’s the Zeiss that counts!”. Deze lens is een wide-angle lens met een aperture van F2.2 om sneller en betere foto’s te maken met weinig ligt. Hierbij kan je ook de dual LED flitser gebruiken. Tevens kan er met deze camera video’s gemaakt worden met een resolutie van 720p op 30fps.

Beeldkwaliteit
Dankzij zijn AMOLED scherm kan deze telefoon aardig wat beeld erop toveren. Ondanks dat deze telefoon niet de enigste is met een AMOLED heeft Nokia toch haar best gedaan om deze uniek te laten zijn. Met zijn 3,9’’ is hij net wat groter dan de iPhone4 en kleiner dan de Samsung Galaxy S/S2. Wat dit scherm uniek maakt is dat deze een lichte bolling heeft waardoor letters meer naar voren lijken te komen. Naast deze bolling bevat het scherm ook nog een polarisatie laag wat goed van pas komt in de felle zon.
Qua beeld heeft deze telefoon een vrij warme tint ten opzichte van de Samsung of de iPhone4. Op deze telefoon is het ook heel prettig om films te kijken. Beeld is zeer scherp en kleuren komen ook mooi naar voren.

Ontvangst
Dit onderdeel wordt verdeeld in umts/gsm, Wifi en bluetooth.

Als eerste nemen we de umts/gsm stuk onderhanden.
Hierbij gebruiken we de volgende 2 andere telefoons namelijk een Nokia E6 en iPhone4 (werk telefoon).
We weten onderhand dat de iPhone4 last heeft van de zogenaamde “Death Grip”. Of dit nou daadwerkelijk zo is kan ik niet echt met zekerheid zeggen gezien ik er geen last van heb gehad. Dit model omvat een hoesje met plastic achterkant. De zijkant is van rubber en omvat de hele iPhone4. Op deze manier voorkom ik de zogenaamde “Death Grip”. De Nokia E6 is gewoon standaard en heeft niks extra’s. De volgende providers zijn aan de volgende telefoons gekoppeld: Nokia N9 – Vodafone, Nokia E6 – Vodafone en als laatste de iphone4 – KPN.
Als eerste test ik in een gewoon huis op enkele 100 meter van de zendmast af.
Hier vertonen alle 3 de telefoons geen problemen. Alle streepjes die aanwezig moeten zijn worden ook weer gegeven op het display. 3G Is ook vol aanwezig. Bij het testen met telefoneren en internetten van de telefoon vertonen ze geen problemen. Dit had ik dan ook niet anders verwacht met dit volle bereik.
De volgende testomgeving is een weiland waarbij we toch wat meer invloed hebben van de Duitse grens. Hier vertonen de telefoons bijna gelijke waarde in streepjes. Waarbij beide nokia’s 3 streepjes geven vertoond de iPhone4 er 2. 3G is wel aanwezig maar toch iets langzamer dan dat ik dichtbij de mast zou staan.

Wifi
De Wifi wordt getest in 2 omgevingen.
Eerste omgeving is mijn eigen thuisnetwerk die bestaat uit een G-netwerk en N-netwerk.
Koppelen gaat vrij snel met alle 3 de telefoons. Sites worden snel geladen op alle 3 de telefoons. Deze test wordt gedaan van de 3e verdieping in huis waarbij er een tussen laag van een betonnen vloer zit (dikte zal volgen).
Andere test wordt gedaan op het netwerk van mijn werk. Hier bevindt zich een G-netwerk. Ik zit ongeveer een meter of 20 van dit punt af met de nodige kantoren ertussen die bestaan uit 15cm tussenwandjes. Op de laptop is hier enigzins bereik op te krijgen al valt deze soms. Helaas zijn de wifi punten die aanwezig zijn niet goed geconfigureerd op de rest van het netwerk gezien het wegvallen van het netwerk ook gebeurd als je bij dit wifi punt zit. Alle 3 de telefoons kunnen wel een verbinding leggen met het netwerk al vertoont dit net zoals mijn laptop een disconnectie. Sites worden al minder snel ingeladen en ook het downloaden van mails met kleine bijlage wordt langzaam gedaan.
Al met al ben ik toch wel te vreden over de verbinding die tot stand komt met de N9.

Bluetooth
Deze test zal iets anders verlopen waarbij de iPhone voor 1 onderdeel niet mee wordt gerekend.
Ik heb de beschikking gekregen over een bluetooth headset die door Sennheiser is gemaakt en het betreft de MM550 Travel. Naar mijn mening een vrij robuste koptelefoon om zowel via bluetooth als kabel muziek te luisteren en gesprekken op te nemen. Alle 3 de telefoons vinden dit apparaat zonder problemen. Een verbinding leggen met de koptelefoon gebeurd zonder problemen. De muziek wordt netjes afgespeeld op beide Nokia’s. Helaas ondervind ik wel problemen met de iPhone waarbij het geluid soms heel even onderbroken wordt.
Het andere onderdeel bestaat uit gegevens overdracht. Dit gebeurd tussen beide Nokia’s gezien de iPhone geen afbeeldingen kan ontvangen out of the box. Het overzetten van contacten, kalender, smsjes en andere multimedia opties gaat zonder problemen of vertraging. Deze test is gedaan vanuit de E6 naar de N9. De 2e test hierin is gedaan van uit de N9 naar de E6. Hier wordt een ander beeld getoond. Overdracht verloopt niet zo snel en vertoond vrij lange vertragingen. Wellicht kan dit komen doordat de E6 minder werkgeheugen heeft en een lagere CPU clock.

Social media, VoIP en e-mailing
Standaard wordt de N9 met Twitter en Facebook geleverd. Via de feeds op het 2e scherm kan je alle berichten die via Facebook en Twitter binnenkomen weergeven. Het is mogelijk deze manual te laten refreshen of juist automatisch. Naast deze 2 applicaties kan Skype, Google Flickr, Picasa, SIP en youtube toegevoegd worden onder accounts. De chat van Skype en Google worden hier standaard in meegenomen. Zo is het ook om naast Facebook te chatten met Skype en Google.
De applicaties Twitter en Facebook zijn vrij snel opgestart en het instellen van jou eigen accounts is ook snel gedaan. Dit geld niet alleen voor Twitter en Facebook. Iedere bovengenoemde applicatie kan via het icoon accounts bereikt worden. Hieronder valt ook mail for exchange en other mail account. Bij het instellen van een e-mail account dat niet loopt via een exchange server hoef je niet meer veel in tevullen, dit betekend dat mocht je een account willen instellen van je eigen provider is het al veelal voldoende om je e-mailadres en wachtwoord in te vullen de rest zal de telefoon invullen.

De mailapplicatie is vrij eenvoudig alles wordt, zoals bij iedere mailapplicatie van een telefoon, op datum volgorde gezet. Aan de rechterkant is het mogelijk om te scrollen naar de juiste datum/week om zo snel mogelijk bij de gewenste datum/week te komen. Mocht je een specifieke mail zoeken gebruik je de search. Bij het openen van een mail krijg je de standaard layout te zien. Bovenin vindt je de afzender, het onderwerp, welk e-mail adres het afkomstig is,wat zeer handig is mocht je meerdere e-mailadressen gekoppeld hebben en de tijd + datum en eventuele mailbox. Hieronder is de inhoud van de door jou ontvangen mail. Wil je naar het volgend e-mailtje gaan voldoet het in het mailtje een kleine swipe te maken. Zoals jullie weten moet dit niet gebeuren vanuit de rand van het scherm gezien je een applicatie op deze manier naar een ‘’standby’’ vorm zet. Onderin bevindt zich de terugknop, reply knop, forward knop, delete knop en opties weergegeven doormiddel van 3 streepjes.
In de gewone inbox waar alle mails te vinden zijn onderin de balk de volgende knoppen te vinden: een + knop voor nieuwe mail, refresh knop, mappen knop en opnieuw opties. Onder deze opties kan je kiezen op welke manier alles geselecteerd moet worden, verplaatsen van de mail, alle mail als gelezen aanvinken en verwijder mails.

Navigatie
Dit onderdeel wordt in 2 delen opgesplitst. Eerste stuk gaat over de navigatie van de menu’s in de telefoon en de 3 main screens. Tweede stuk gaat over de GPS en de navigatie die aanwezig is op de telefoon.

Zoals we weten bevat deze telefoon Meego. Dit is het vernieuwde systeem van de Maemo variant. De nodige verbeteringen zijn hier in toegepast en heeft ook een eigen smaakje gekregen.
Meego bevat 3 homescreens. 1 van de homescreens bevat alle notifications. Dit zijn de tweets, facebook notifications en rss feeds. Naast deze notifications wordt er ook gemiste oproepen weergegeven, aantal e-mails die je ontvangen hebt en de smsjes die nog ongelezen zijn. De klok is hier ook te vinden door er 1 keer op te klikken kom je automatisch bij de kalender. Naast de klok is hier ook het weer te vinden.
Scherm 2 bevat alle applicaties die er op de telefoon is geinstalleerd. Heel handig als je snel een programma wilt hebben. Op die manier hoef je niet door verschillende menu’s heen om jou favorite programma of game te zoeken.
Scherm 3 bevat de reeds geopende applicaties. 1 keer op klikken en je bent terug bij de applicatie die nog open stond.
Mocht je een programma opgestart hebben uit bijvoorbeeld scherm nummer 3 en deze weer naar de achtergrond wil zetten door middel van de swipe beweging van links naar rechts eindig je netjes bij het scherm waar je als laatste was. Op deze manier hoef je niet door opnieuw 10 menutjes om bij de juiste app of andere app te komen.

GPS
Deze telefoon bevat standaard Drive. De kaarten zijn sterk verbeterd en de werking van dit programma is ook wel redelijk te noemen. GPS fix op deze telefoon is gauw gemaakt en ook vrij nauwkeurig. Tijdens het rijden naar mijn bestemming, circa 40km verder, vertoond de telefoon geen problemen en behoud hij netjes zijn fix. De kaart wordt ook netjes weergegeven op het scherm. Doormiddel van het scherm te kantelen veranderd de view ook automatisch van portrait naar landscape.
Bij latere tests probeer ik een third part navigatie opzetten om te kijken of dit geen problemen opleverd met de GPS fix of andere dingen.

Foto en video kwaliteit
Bij het opstarten van de camera applicatie blijkt dat er maar 1 camera gebruikt kan worden. Waarom de voorkant niet gebruikt kan worden is voorals nog onduidelijk. Hopelijk wordt deze nog in de toekomst geactiveerd door middel van een update. Dit betekend dus ook dat het niet mogelijk is om via skype de voor-camera te gebruiken.
De applicatie is vrij eenvoudig. Gezien er geen fysieke knop aanwezig is moet alles gedaan worden via het scherm. De telefoon stelt alles standaard scherp. Qua kwaliteit zijn de foto’s redelijk scherp. Voor even snel een fototje te maken doet hij goed zijn werk. De flitser die aanwezig is op deze telefoon is ook wel redelijk te noemen. Hij belicht gedeeltelijk wat belicht moet worden maar verder heb je het ook gehad.
Videokwaliteit van deze telefoon is minder dan de fotokwaliteit. Video’s zien er redelijk scherp uit en alles wordt ook wel vloeiend opgenomen.

Accuduur
Deze telefoon bevat een accu die niet vervangbaar is. Je zal dus naar een nokia care point moeten gaan om de accu daar te laten vervangen mocht deze defect zijn.
Met de software kan je een power saving mode instellen. Dit betekend dat als de accu bij voorbeeld bij 20% aangekomen is de telefoon automatisch in power saving mode gaat. Naarmate de accu leger is wordt de cpu omlaag geklokt. Naast de cpu wordt ook de helderheid omlaag bijgesteld. Hier hoef niks speciaals voor gedaan te worden.

Zelf heb ik 2 testen gedaan om te kijken hoe snel deze accu leeg loopt.
Test 1 heb ik een beetje gegamed, ongeveer 20 minuten, en hierbij was 3g op de achtergrond aan om feeds om het half uur te synchroniseren en e-mail wordt om het half uur opgehaald. Tevens wordt er naar een beetje muziek geluisterd a 40 minuten.
Het blijkt dat bij deze test de accu maar 1 dag volhoud. Bij het bekijken van de accu tijdens de test merk ik dat gamen toch wel de meeste energie verbruikt.
Test 2 wordt gedaan onder normale omstandigheden beetje twitteren, facebook, feeds ophalen, mail ophalen om de 30 minuten, muziek luisteren enkele smsjes versturen en paar telefoonjes plegen. In deze test houd de telefoon het zeker 2 dagen uit. Op dag 2 op het midden van de avond rond circa 10 uur gaat de telefoon in powersaving mode. Deze power saving mode is zeer effectief gezien de telefoon de volgende dag nog netjes aanstond al moest de telefoon wel per direct aan de lader aangesloten worden.
De batterij indicatie van Meego zelf is volgens mij niet nauwkeurig. Nadat de accu volledig opgeladen was en ik de stroom erafhaalde heb ik even snel gecontroleerd hoeveel procent de telefoon was opgeladen. Hierbij gaf de telefoon 96% aan. Om toch even voor de zekerheid te controleren is de stroomkabel er opnieuw ingedaan. Hierbij gaf de telefoon netjes aan dat de accu volledig was opgeladen.
Hieruit kan ik dus concluderen dat we niet al te veel moeten vertrouwen op deze indicator.

Al met al kan ik zeggen dat Nokia met dit product zeker de plank niet heeft misgeslagen. Helaas is dit de laatste telefoon die Nokia uitbrengt met het operating systeem Meego. Het design zal ook in een later stadium gebruikt worden bij WP7.
Ondanks dat Meego end of life wordt gezien door Nokia denk ik dat ze met deze telefoon zeker een goede troef in handen had om de concurentie met Android en iOS aan te gaan. Het is dan ook afwachten of WP7 een groot succes wordt voor niet alleen Nokia maar ook voor Windows. Mocht WP7 een goed en stabiel systeem zijn en goede sterke hardware hebben denk ik dat Nokia en Windows de plank zeker niet mis zal slaan. Wellicht was het wel nog goed geweest om nog enkele telefoons te laten maken met Meego gezien dit systeem zeker hoge potentie heeft. Het is nu aan de communitie om voor dit systeem programma’s te ontwerpen. Gelukkig blijft Nokia Meego nog voor geruime tijd voorzien van updates om zo de nodige dingen aan te passen en wellicht enkele futures te unlocken.

Heb jij ook een Nokia N9 (64GB) Zwart?

Reviews door de redactie

Ik raad je aan om reviews eerst helemaal gereed te maken voordat je 'm publiceert. Je kan een review saven in 'preview mode' zodat je 'm zelf kan zien, maar de rest van de mensen nog niet.

Een review staat maar kort in de tracker in de linker sidebar, het zou zonde zijn als het grote gedeelte van de mensen je review lezen terwijl deze nog niet af is of je een lagere beoordeling geven dat je uiteindelijk eigenlijk toekomt.

Ik snap dat je graag je reviews snel met mensen wilt delen, maar toch is een beetje geduld naar mijn mening een stuk beter.

Edit: verder mooie review!

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 4 november 2011 15:49]

Leuke review maar de tests met veldsterkte en baterij duur vind ik wel wat raar uitgevoerd. je hebt veel werk verzet in je tests (wat de N9 ook verdiend) maar de methoden zijn niet erg "wetenschappelijk". Het is ook moeilijk maar je had met minder werk net zulke waardevolle conclusies kunnen trekken. Het bluetooth stuk is bijvoorbeeld helemaal raak.
Mooie review, 5 sterren.
Alleen ik zie geen foto's :P?
Helaas op het werk momenteel. Ik zal deze naderhand uploaden.
Hier zit ook een Macro foto bij.
Wat zal de baas blij zijn met zo'n uitgebreide review onder werktijd :P

maar wel top voor ons als tweakers _/-\o_
goede review, echter zou je nog een klein stukje willen toevoegen over de bouwkwaliteit? het zou bv fantastisch zijn als je hem eens laat vallen ;) ben namelijk voor mijn vader ge´nteresseerd in de windows phone variant (lumia 800) en die laat regelmatig zijn gsm vallen

verder, niet negatief bedoeld, heb je 2 kleine spellingsfoutjes: hardware onderdeel → 2 na laatste regel: ligt ipv licht
en bij 'Het toestel Nokia N9 met Meego' → voorlaatste regel: voelt met o te veel
(echter wel heel goed geschreven, leest vlot. zelf heb ik bv last dat ik altijd te veel komma's gebruik ;))

[Reactie gewijzigd door bertp1 op 4 november 2011 15:33]