Specificaties On-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Creative WP-300 (Zwart) Review

cerberusss 7 februari 2013, 2.956 views

Creative WP-300 (Zwart)

Pluspunten

• Uitstekende prijs
  • Redelijk goede geluidskwaliteit
  • Redelijk goede materiaal-kwaliteit
  • Gemakkelijk opladen

Minpunten

• Bas ietwat te zwaar
  • Strikt draadloos, als de batterijen op zijn, kun je niet gewoon een kabeltje aansluiten

Deze Creative koptelefoon is een gesloten Bluetooth koptelefoon. Hij heeft een ronduit uitstekende prijs; bezoek aan de lokale Mediamarkt (Utrecht) leverde op dat Bluetooth weinig gevraagd wordt door klanten. Men had zegge en schrijve twee Bluetooth koptelefoons, beiden boven de 120 euro. De goede prijs is de
belangrijkste reden voor mij om voor de WP-300 te kiezen. De volgende optie is volgens de Tweakers.net Pricewatch een Philips dingetje dat achter de oren haakt, voor vijftien euro extra. Dat is voor mij geen optie, ik wilde een koptelefoon.

Kenmerken
Dit is een gesloten koptelefoon. De onderdelen die op je oor vallen, zijn vrij klein (hoogte 6,5 cm, breedte 4,5 cm). Dit is dus geen model dat over je oren valt.

Stevigheid
Qua materiaal is het een redelijk stevig ding. Ik zou het niet robuust noemen, en ook niet slap/fragiel. De headset zit goed op je hoofd. Misschien te goed, want een brildrager zou last van zijn oren kunnen krijgen als je de oor-pads exact op je oren plaatst. De brillepoot wordt dan in je oor gedrukt. Dat is op te lossen door de headset ietsje naar voren te plaatsen. De oor-pads kunnen namelijk schuin draaien, hier is over nagedacht door Creative.

Verbinding
De Bluetooth verbinding heb ik getest op een Apple Macbook Pro en een Samsung Galaxy Gio (Android-gebaseerde) mobiele telefoon. Beiden werken zonder problemen, maar het blijft Bluetooth. Op een fietsritje van 25 minuten krijg ik gegarandeerd 1 of 2 keer een hikje in het geluid. Dat is niet op te lossen door alsnog een kabel aan te sluiten; deze koptelefoon is strikt draadloos.

Update 06/02/2013: ook getest op een Apple iPhone 5, een iPad 2 en een iPad 4. Werken stuk voor stuk prima op iOS 6.0 en 6.1. Bovendien komen de hikjes in het geluid op de Apple devices niet voor. Het lijkt iets te zijn met de bluetooth van de Samsung Gio.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is goed te noemen. Ik ben echter geen expert op dit gebied. Ik heb wat dance gedraaid en de headset heeft een mooie, volle bas. Misschien iets te veel -- als je klassiek draait, dan vind ik de hoge tonen van bijvoorbeeld de zang in "Der Hoelle Rache" (Mozart's "Zauberflote") een beetje wegvallen. Als je metal draait, (Strapping Young Lad), merk je het wat minder. Ik draaide Tarja Turunen's nummer "I walk alone" en haar stem komt hier prima uit. Maar de bas in dit nummer is zeer minimaal. Al met al had ik graag een wat gebalanceerder, natuurlijker geluid gehoord.

Laden
Wat ik prettig vindt, is het laden via micro-USB. Dit wordt langzaam maar zeker de standaard voor mobiele telefoons, ik gebruik dus gewoon mijn telefoonlader. Standaard wordt alleen een micro-USB kabeltje voor naar je PC meegeleverd. Dat heeft geen andere functie dan laden. Een aparte lader moet je dus zelf aanschaffen, als je die nodig hebt. De laadtijd is ongeveer 40 minuten. Het heeft geen zin om een zwaardere lader te gebruiken; koptelefoon gebruikt tijdens laden maximaal 500 mA, ook al is je lader zwaarder uitgevoerd (getest met een multimeter en een merkloze 1000mA telefoonlader).

Accu
Ik heb de accu niet tot het uiterste getest. De specificatie is acht uur speeltijd. De meeste (ca. tien) reviews die ik heb bekeken op het internet bevestigen dit, met een elfde review die het op 5 tot 6 uur houdt na verloop van tijd. Als de accu leeg raakt, dan hoor je elke 2 tot 3 minuten drie piepjes. Je hebt dan nog 11 tot 13 minuten geluid, en daarna zet de koptelefoon zichzelf uit.

Dagelijks gebruik
Ik gebruik de koptelefoon dagelijks op de fiets van en naar werk, een ritje van ca. 5 kilometer. De rijwind hoor je, maar is niet storend genoeg door de muziek heen. Ik ben al met al zeer tevreden over de Creative WP-300. Ik gebruik de koptelefoon ook tijdens hardlopen en dat werkt prima. Hij zit stevig genoeg voor zo'n activiteit.

Leverancier
Bestelling is geplaatst bij Afuture, levertijd was ca. twee dagen.

Heb jij ook een Creative WP-300 (Zwart)?

Een gesloten koptelefoon betekend niet dat hij je oren helemaal bedekt, maar dat de koptelefoon zelf dicht is. Zo heb je ook half-open koptelefoons, die dus meer geluid naar de buitenwereld loslaten.
Dank je, gecorrigeerd.
Ik heb deze ook sinds kort, maar met google chrome heb ik bij youtube toch wel last van een merkbare vertraging, bij opera en internet explorer zijn deze vertragingen er ook wel, maar veel minder.

heeft iemand anders hier ook last van?
Ik heb geen ervaring met Windows, maar de laatste versie van OS X (Lion) op Youtube (HTML5) heb ik misschien 50 a 100 ms vertraging, nauwelijks merkbaar.
ik heb hem nu een tijdje, en met video is er toch wel een zichbare vertraging. meestal gaat he twel goed. maar soms wordt het wel erg irritant.
Je hebt het over de batterij. Het is een accu! Een batterij is niet oplaadbaar!
Gecorrigeerd, dank je.
Fijne en nuttige review, heeft me overgehaald om er ook 1 aan te schaffen, ben het eens met je conclusies, thnx!