Specificaties Actie, Avontuur, Platform, Shooter-game voor de PS3 - Bekijk alle specificaties

Uncharted 3: Drake's Deception, PlayStation 3 Review

Phusebox 3 november 2011, laatste update op 7 november 2011, 1.194 views

Uncharted 3: Drake's Deception, PlayStation 3

Pluspunten

• Adembenemende graphics
  • Veel afwisseling tussen actie en puzzels
  • Sfeer

Minpunten

• Verouderde controls
  • Soms vervelende camerastandpunten

Besturing Score: 4
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Replaywaarde Score: 3
UNCHARTED 3 REVIEW

In 2007 introduceerde Naughty Dog een nieuwe, en op dat moment broodnodige, PS3 exclusive in de vorm van Uncharted: Drake's Fortune. De game combineerde third-person shooter actie met platform gaming en puzzel elementen. Waar de serie echter vooral bekend om werd waren de adembenemende graphics, rijke verhaallijn en Hollywoodwaardige voice acting. Naughty Dog gooide hoge ogen met deze game (die gemiddeld 88% scoorde), echter besloten ze niet relaxed achterover te hangen maar de kritiek ten harte te nemen om een nog betere game te maken. Twee jaar later was daar dan Uncharted 2 (gemiddeld 96%); tot op heden een benchmark qua graphics en cinematografische gameplay. Uncharted 2 won verscheidene awards waaronder Game of the Year op toonaangevende websites, waarbij de vraag al snel rees of Naughty Dog dit nog kon overtreffen.

Coming Of Age
We schrijven 2011, vier jaar na de eerste Uncharted game en de reeks is inmiddels uitgegroeid tot een volwassen franchise waar de PS3 community trots op mag zijn. De adembenemende graphics van deel 1 zijn uiteindelijk wel geëvenaard door andere ontwikkelaars maar Naughty Dog weet toch telkens weer een nieuwe standaard te zetten waarmee ze de industrie aanspoort om door te ontwikkelen. Zo ook met Uncharted 3: Drake's Deception waarbij alle stukjes van de puzzel perfect op hun plek lijken te vallen.

Zoals gezegd is Uncharted in de korte periode van vier jaar enorm gegroeid en vanaf het moment dat je Uncharted 3 opstart merk je aan alles dat dit een uiterst volwassen product is. Dit betekent echter niet, in tegenstelling tot vele andere grote franchises, dat Uncharted 3 voorspelbaar of saai is geworden. Om te beginnen is het combat systeem grondig aangepakt waarbij het vechten nu vloeiender gaat en er tevens gebruik wordt gemaakt van een counter-systeem. De game begint dan ook met een subtiele openingsscène waarbij je de fijne kneepjes van dit nieuwe systeem leert kennen. Deze verbetering is zeer zeker welkom maar wellicht dat Drake voor zijn volgende avontuur nog een paar lessen kan nemen van Batman in Arkham City.
Een andere toevoeging is de mogelijkheid om granaten terug te gooien, als je snel genoeg bent, en zijn er willekeurige momenten waarop Drake bijvoorbeeld een tegenstander ontwapent om vervolgens zelf het wapen te gebruiken. Dit zijn een soort van mini cut-scenes die soms ook vervelend uit kunnen pakken, zoals wanneer Drake de pin uit de granaat van een vijand trekt op een positie waar je niet eenvoudig weg komt.

Naast het betere vuistenwerk is Drake natuurlijk ook niet vies van een gewapend gevecht en je kunt dan ook elk wapen oprapen om er vervolgens zelf de nodige schade mee uit te delen. Wil je, of durf je, de confrontatie niet aan dan kun je ook nog door te sneaken vijanden uitschakelen. Er is op dit gebied weinig veranderd sinds deel twee en langzaam begint dit aspect van de gameplay toch wel wat gedateerd aan te voelen en is het naar mijn idee tijd voor Naughty Dog om hier eens goed over na te denken voor een vervolg. Het zijn echter wel de gevechten waarbij je de meeste vrijheid hebt, waar de andere gameplay elementen je toch telkens op een voorbestemd pad sturen.

The Big Picture
Uiteraard moet er weer geklommen en geslingerd worden om verder te komen maar vaak is dat niet meer dan een kwestie van zoeken naar de gekleurde richel waar je je aan vast kan grijpen, en niet zozeer het sandbox principe zoals we dat kennen van Assassin's Creed bijvoorbeeld. Dit doet overigens geen afbreuk aan het spel omdat er voldoende afwisseling aanwezig is, want naast het klimmen en vechten zijn er ook nog de nodige puzzels en achtervolgingen. De puzzels in Uncharted 3 zorgen voor een welkome pauze tussen alle actie door en zijn mooi verdeeld waardoor je blij bent wanneer je op het juiste moment even in alle rust een puzzel op kunt lossen. Aan het andere uiterste van de schaal zijn er de hartslag-verhogende actie scènes die variëren van een James-Bond-esque achtervolging over de daken van een stad tot de epische ontsnapping uit een zinkend cruiseschip.

Als Uncharted 3 de eerste keer wordt dat je een Uncharted game gaat spelen kun je misschien beter beginnen met het origineel of deel twee, want nadat je Drake's Deception hebt gespeeld zul je niet meer terug willen en zeker deel twee is het meer dan waard. Het is echter niet een vereiste om de eerste twee delen gespeeld te hebben, maar het geeft je wel meer feeling met de karakters en het verhaal. Als je de vorige delen wel hebt gespeeld is er al dat gevoel van verbondenheid met de karakters waardoor je zoals gezegd nog meer meeleeft met het verhaal, dat zeker niet slecht geschreven is zoals helaas vaak wel bij games het geval is. Het is dit sterke verhaal gecombineerd met de hierboven genoemde scènes en uiterst sterke voice acting dat maakt dat je echt het gevoel hebt deel uit te maken van de nieuwste Hollywood productie. Dit gevoel van vebondenheid wordt versterkt door de briljante motion capturing die Naughty Dog uit de kast heeft getrokken waarbij de emotie te proeven is aan de manier waarop Nathan Drake zich voortbeweegt. Op de momenten waarop Drake voor een, in eerste instantie, onmogelijke opgave staat voel je dit in alles terug en heb je als speler echt het gevoel dat jij Drake er doorheen moet slepen.

The Story Continues...
Nadat je het verhaal voltooid hebt is er natuurlijk nog meer te doen in de vorm van multiplayer en co-op modi. Terugkerend uit Uncharted 2 vinden we onder andere Team Deathmatch en Capture The Flag, maar door de toevoeging van Boosters en Kickbacks blijft het geheel nieuw en vers aanvoelen. Door middel van Boosters kun je bepaalde delen van de gameplay aanpassen in je voordeel over de loop van een hele match, terwijl Kickback een tijdelijke 'power-up' is die de winst in een pot kan zekerstellen of je terug in competitie brengt vanuit een achterstand. Naast de toevoeging van 2-vs-2-vs-2 Team Deathmatch en de mogelijkheid om split-screen online te spelen is er nu ook een co-op mode.

Veruit de beste modus in co-op is Adcenture waarbij je nogmaals enkele levels van deel 2 en 3 onder handen neemt met één of twee vrienden. Het draait hierbij alleen om het vechten waardoor er ondanks de vereiste samenwerking al snel het competitieve element naar boven komt en je als een gek rondrent om maar zo veel mogelijk vijanden te verslaan. Vroeg of laat loop je echter tegen de kogelregen van een AK47 aan en is je lot overgeleverd aan dat van je vrienden die jou moeten reviven. Je hebt echter maar een beperkt aantal levens en sommige stukken kunnen erg pittig zijn.

IN HET KORT
Zou ik alle elementen van Uncharted 3 los moeten beoordelen dan kwam ik vast niet tot een cijfer waar jullie als lezers van onder de indruk zijn. Niet dat ik overigens jullie wil overhalen door middel van een belachelijk hoog cijfer (aangezien het hele cijfer-systeem de laatste jaren aan enorme inflatie onderhevig is geweest en een 8 tegenwoordig al niet goed genoeg meer is), want ik hoop dat de tweaker zich meer baseert op de inhoud (het artikel) dan de verpakking (het eindcijfer).
Een game als Uncharted 3 is als een meesterwerk van Van Gogh; dichtbij bekeken en losse onderdelen analyserend lijkt het niet veel bijzonders maar het totaalbeeld in je opnemend kun je niet meer dan bewondering opbrengen. Je kunt het zweet dat gemoeid is geweest met deze productie bijna proeven en toch is het een licht verteerbare game die je elk hoofdstuk opnieuw weer doet verbazen. Is het niet om de ziekelijke gedetailleerde graphics dan is het wel om de magistrale sfeer of de adembenemende actie die, gecombineerd met een bijna perfecte soundtrack, van je scherm spat.
Dit brengt me bij een dilemma; want na alle inhoud zijn we dan nu aangekomen bij het punt waar veel mensen als eerste naar toe scrollen; het eindoordeel in de vorm van een cijfer. Ik ben er heilig van overtuigd dat Naughty Dog nog meer kan dan het nu al heeft laten zien dus heb ik een kleine marge ingebouwd in mijn cijfer. Laat er echter geen twijfel over bestaan; Uncharted 3 is de must have titel voor PS3 bezitters dit najaar en voor niet PS3 bezitters dé reden om er alsnog een aan te schaffen.

Mijn review teruglezend bedenk ik steeds nieuwe dingen die ik jullie vergeet te vertellen, zoals het zand van de woestijn dat in het haar van Drake blijft hangen of de volledig gesimuleerde zee die ervoor zorgt dat het cruise schip level elke keer anders aanvoelt. Aan de andere kant wil ik ook weer niet teveel verklappen want je moet deze game gewoon zelf ervaren, maar ik hoop dat mijn enthousiasme te proeven was en ik hoor graag jullie bevindingen nadat jullie je los hebben kunnen rukken van dit epische avontuur.

Heb jij ook een Uncharted 3: Drake's Deception, PlayStation 3?

Reviews door de redactie

Goeie review. Heb deel 1 en 2 gespeeld naar mijn mening een goed spel, totaal anders ervaren dan prince of persia e.d. Zo te zien is deel 3 ook een deel dat ik moet gaan spelen.

Bedankt voor je review :)
Bedankt voor je reactie. Zou je ook een waardering willen achterlaten?
Zeker een mooie game twijfelde er eerst aan maar dankzij deze review koop ik de game een 9 voor de review !
Leuk om te horen dat mijn review je heeft weten te overtuigen :D
Nu ik ben begonnen om dit deel te spelen mis ik voor mijn gevoel het vorige deel..
Super review. Ik ben het volledig met je eens.
Hier wordt tenminste rekening gehouden met alle facetten van het spel en niet alleen de single player. (unlike, kuch kuch de officiele tweakers review)
De single player heb ik uitgespeeld. Was een beetje een deju vu gevoel maar wel met fantastische actie momenten en spetterende graphics.
Maar ik moest het spel vooral hebben voor de co-op stuff. Das eindeloos plezier. :)
ik heb mijn ps3 verkocht, maar blijft het wel spelen bij vrienden van me,
moet wel vertellen !

andere delen waren ook goed dus ik raad het ook aan om deze te gaan kopen voor de mensen die dit soort game-genre houden :)

Super goeie review trouwens ;)
4 sterren waard :)

[Reactie gewijzigd door alphaxz op 3 november 2011 17:25]

Goede review, hoe jij deze hebt gemaakt spreekt mij wel aan leest en kijkt lekker weg!
Heb je 4 sterren gegeven.
Als je dan toch knipt/plakt van een andere website (ook al lijkt het je eigen andere website te zijn), noem ons dan toch op zijn minst Tweakers-lezers... :/
My bad... je hebt gelijk.
Voor de volledigheid: de review is accoord :-)