The Elder Scrolls IV: Oblivion - 5th Anniversary Edition, PC (Windows) - Reviews

The Elder Scrolls IV: Oblivion - 5th Anniversary Edition, PC (Windows) Review

NoUseWhatsoever 2 november 2011, laatste update op 2 november 2011, 977 views

The Elder Scrolls IV: Oblivion - 5th Anniversary Edition, PC (Windows)

Pluspunten

• Mods
  • Graphics (high res textures)

Minpunten

• Besturing

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Kijk eerst hier
Ik heb hier een review geschreven voor de game op de Xbox. Dat is een vrij uitgebreide review van de game op zich. Hier vind je mijn mening mbt verschillen tussen consoles en PC. Ik heb Oblivion onlangs weer op de PS3 gekocht én op de PC.

Besturing
Op de consoles is Oblivion goed te besturen en zijn de menu's etc goed te navigeren en vrij duidelijk. Ik ben geen die-hard PC gamer, dus vond ik de besturing op de PC een nadeel. Vooral het casten van spells is lastig in de spanning van een gevecht. Dit werkt gewoon net wat beter op een gamepad waar je alles bij elkaar hebt (dit kan je natuurlijk ook gewoon op de PC aansluiten, wat ik zou aanbevelen).

Het richten met de boog en het oppakken van kleinere items is dan wel weer gemakkelijker te doen met de muis dan met een gevoelig afgestelde gamepad. Ook snel omdraaien, de kaart navigeren en door menu's scrollen is een verbetering tov de console versies. Echter vind ik de alchemy menus, loot menus en barter menus minder goed te vavigeren met de muis, omdat veel klikken en schuiven dan vaak nodig is.

Al met al vallen de verschillen qua besturing op de PC nadelig uit en zou ik aanbevelen om dit spel op de console of met een gamepad op de PC te spelen. Dit is echter mijn voorkeur en nogmaals; ik ben ook meer een console gamer.

Mods
Zoals terecht werd opgemerkt in de comments op mijn Xbox 360 review, voegen de mods op de PC zeer veel toe aan de game-ervaring. Op verschillende websites zijn wel duizenden mods (data files waarmee je de gameplay op specifieke gebeiden kan aanpassen) te downloaden. Zo heb ik bijv. mijn karakter uitgedosd als een Nazgul uit Lord of the Rings met een mooie boog en heb ik de menu's aangepast zodat er meer op het scherm past.

De mods variëren van nuttig en handig voor de gameplay, tot grappige kostuums en high resolution texture packs. Als je Oblivion op de PC speelt, moet je zeker eens Googelen voor mods, want dat voegt (ook al heb je de console versie een paar keer uitgespeeld) zeker weer een paar uur toe aan de game.

Graphics
Mocht je een goede game-PC hebben (ik niet zozeer) dan kun je met high resolution texture packs een geweldig mooie game van Oblivion maken. Een stuk mooier dan deze op de consoles is. Ik heb screenshots gezien, maar ik heb het zelf niet geprobeerd, want very high settings zonder high res pack draait hij bij al moeilijk.

Heb jij ook een The Elder Scrolls IV: Oblivion - 5th Anniversary Edition, PC (Windows)?