Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 1.800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX518 Review

ExPlanE 11 juli 2007, laatste update op 12 juli 2007, 1.336 views

Logitech MX518

Pluspunten

• Ligt perfect in de hand
  • Handige instelbare knoppen
  • Hoge en instelbare DPI
  • Voelt robuust aan
  • Gemakkelijk te gebruiken software

Minpunten

• Niet geschikt voor linkshandigen (ook al is dit voor mij niet van toepassing)

Na ongeveer 3 jaar gebruik te hebben gemaakt van mijn 2e hands Microsoft Intellimouse vond ik het wel tijd voor iets nieuws. Ik had eigenlijk altijd al de MX518 willen hebben maar het kwam er niet echt van. Mede om dat mijn oude muis het nog prima deed, maar ook omdat ik de logitech-muis redelijk duur vond. Na 3 jaar vond ik het wel mooi geweest en dus stond een MX518 op het verlanglijstje. Erg lang heb ik er niet over na moeten denken, uit verschillende reviews en ook uit de BBG blijkt dat de MX518 een prima muis is. En zo gezegd zo gedaan…

Ergonomie
Vanwege zijn vorm ligt de muis perfect in de hand, als je rechtshandig bent. Het ‘voorgevormde-kuiltje’ aan de linker kant is perfect om je duim in te laten rusten. Aan de rechterkant is ook een klein ribbetje gemaakt om je pink netjes langs de zijkant van de muis te begeleiden.
De knoppen zitten prima op de muis. Allemaal op de plek waarop je ze min of meer verwacht. Het laat zich ook allemaal makkelijk bedienen. Wel moest ik aan het begin even wennen aan het scrollwiel, het scrollen gaat prima maar het indrukken van het scrollwiel ging wat stugger. Dat was even wennen maar ik denk dat het na verloop van tijd gemakkelijker gaat, hij is immers nog vrij nieuw.
Verder heb ik niets te klagen over het gewicht. Het is geen blok beton en het is geen hoopje veren. Het gewicht vind ik zowieso iets minder belangrijk, alhoewel een muis natuurlijk niet te zwaar of veel te licht moet zijn.

Functionaliteit
De muis heeft om te beginnen een draad. Ik heb hier bewust voor gekozen omdat ik in het verleden nogal wat problemen heb gehad met draadloze muizen en toetsenborden. Daar komt nog bij dat ik een draad helemaal niet vervelend vind.
De logitech beschikt over 8 knoppen. De normale linker en rechter muisknop en daarnaast nog 6 instelbare knoppen. Het scrollwiel die je een taak kan geven als je hem indrukt, wat ik overigens niet heb gedaan. Boven het scrollwiel zit een knop met een + en onder het scrollwiel een knop met een -. Standaard kun je met deze knoppen ‘on the fly’ de DPI instellen, maar dit kun je met de bijgeleverde software zo veranderen (mocht je dat willen). Een stukje onder de – is nog een knop te vinden. Hiermee kun je (standaard) tussen je documenten schakelen. Een soort van ALT+TAB, maar dan via de muis. Dan blijven er nog 2 knoppen over, dat zijn diegene aan de linker zijkant van de muis. Deze kun je ook naar wens instellen. Ik gebruik ze om vooruit/terug te gaan op internetpagina’s.

Precisie
Met zijn 1600 DPI is het een van de gevoeligste muizen op de markt. Met SetPoint kun je 5 standen voorprogrammeren die je met de – en + (standaard) kunt bedienen. Erg handig is dat je dit, zoals logitech dat mooi zegt, ‘on the fly’ kunt doen. Dit wil natuurlijk zeggen dat je de DPI op elk gewenst moment met 1 druk op de knop kunt veranderen.
In tegenstelling tot mijn vorige muis reageert deze enkel op je eigen bewegingen. Hij gaat dus niet plots naar links, naar rechts, of bibberen of iets dergelijks. Zoals het hoort.

Vormgeving
De vormgeving is altijd erg persoonlijk. Ik vind de muis er mooi uit zien. Wel ben ik zelf niet zo’n fan van grijs en vind ik de nep-deukjes, zo noem ik ze even voor het gemak, niet heel geweldig. Toch is dit helemaal niet iets waar ik me aan stoor. Ik had de muis uiteraard al op foto’s gezien, dus ik wist wat me te wachten stond. Maarja, smaken verschillen nou eenmaal…

Bouwkwaliteit
De MX518 voelt heel robuust aan, voor zover dat kan met een muis. Hij voelt in ieder geval aan alsof hij wel tegen een stootje kan, zoals het hoort. Verder kan ik er weinig over zeggen omdat ik de muis nog maar een paar weken in mijn bezit heb. Maar voorals nog denk ik dat hij prima in elkaar zit.

Drivers/Support
Bijgeleverd zit een CD’tje waarop een ietswat verouderde versie van SetPoint staat. Deze zou prima moeten werken. Ik heb gelijk tweakers afgespeurd en de nieuwste versie gedownload om er zeker van te zijn dat ik up-to-date ben. SetPoint kun je ook zo van de website van logitech plukken en zo zijn er nog talloze sites waar je de drivers kunt downloaden.
Met de software kun je heel gemakkelijk alle knoppen van de muis aanpassen. Ook kun je hiermee gemakkelijk de DPI-standen voorprogrammeren.
Over de support van logitech kan ik niet oordelen. Hier heb ik (gelukkig) nog geen ervaring mee.

Voor zo’n 40 45 euro heb je de MX518. Persoonlijk vind ik dit een redelijk hoog bedrag voor een muis, maar als je kijkt wat je ervoor terug krijgt valt hier weinig over te klagen. Laat ik het zo zeggen: voor een muis is het veel, voor een MX518 niet…

Algemene indruk
Voor zo’n 40 45 euro haal je een prachtige muis in huis. De muis zit goed in de hand, laat zich zeer makkelijk bedienen, is mooi en is bovendien ook nog degelijk gebouwd. Met zijn hoge, instelbare DPI is er voor ieder wat wils. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik supertevreden ben met mijn MX518. Voor mij nooit meer wat anders!

Heb jij ook een Logitech MX518?

goeie review, ik heb hem zelf ook, as do all the people i respect and admire. Ik ben het volledig eens met alles wat je zegt in je review
Ik heb deze muis ook net een week en ik kan me volledig vinden in je review. Een erg fijne muis, die eigenlijk helemaal niks fout kan doen.
Heb je nog een afweging gemaakt tussen een mx518 en een G5?
Zoals ik aan het begin van mijn review zei heb ik min of meer altijd de MX518 in m'n hoofd gehad. Tuurlijk heb ik wel naar de G5 gekeken, maar ik zag er eigenlijk weinig voordeel in t.o.v. de MX518. 2000 DPI ipv 1600 leek het mij niet waard en ook het aanpasbare gewicht was voor mij niet interessant. Daarnaast vond ik de G5 veel te duur. Wel vind ik het design van de G5 een stuk mooier dan die van de MX518, maar dit is puur persoonlijk.

Maar nogmaals, ik heb niet echt goed vergeleken tussen beide muizen...
Mooie review, heb de muis zelf ook icm met icemat. Echt topmuis, ik gebruik alleen die knop om documenten te wisselen zelf niet, ik druk er te vaak per ongeluk op, dus ik heb die knop geen functie gegeven. Kleuren vind ik zelf ook niet helemaal geweldig, het ziet er wel goed uit opzich en de rood gekleurde knopjes vind ik erg mooi. Alleen die "gaten" hadden wat mij betrefd ook niet gehoeven. G5 is wel mooier, maar geen waar voor ze geld (niet voor mij in ieder geval), zoals je al zei.