Asus P5K Deluxe/WiFi Review

Bartjebart 18 januari 2009, laatste update op 17 november 2015, 4.639 views

Asus P5K Deluxe/WiFi

Pluspunten

• goede heatpipekoeling
  • vl features
  • makkelijk overklokbaar
  • P35 --> 45nm support, DDR1066 en 1333FSB

Minpunten

• niet het goedkoopste bord op de markt.
  • tikkeltje onpraktische lokatie van de SATA poorten, geluids-aansluiting en de chassis-fan connector.

Layout Score: 3
Een review van de P5K Deluxe Wifi/AP

Zoals bij de meeste tweakers wel bekend zal zijn is dit bord, samen met de P5K3 versie, d opvolger van de P5B deluxe. Het bord is volgeladen met allerlei features, waaronder een berg USB- en 6 SATA-aansluitingen, 2 maal fire-wire, 2 maal GB-LAN en onboard Wifi.

Featureset
Zonet somde ik al een aantal features op en voor de meeste mensen hier zullen die ook al wel bekend zijn. Voor degenen die de specificaties nog niet kennen, staan ze op de site van Asus. Naast de genoemde zaken zijn vooral de P35 chipset, crossfire mogelijkheden, DDR2 1066MHz, 1333MHz FSB en de koel- en overklokmogleijkheden de belangrijkste features. De plank wordt geleverd in een doos waar alle features groots op geadverteerd staan en waarop bijna wordt gesmeekt om te gaan overklokken. In het omhulsel zit de 'echte' doos. Een soort zwart koffertje (met handvat uiteraard), waarin je je moederbord kunt doen zodra je gezellig met hem door het park wil wandelen. Hoe handig :)
Het is in ieder geval een praktisch dingetje om lle overige rotzooi van je systeem (kabels, klipjes, schroefjes, dvd's etc.) in te proppen en ergens op een plank te leggen.
Asus' opsomming van features waarover dit bord beschikt

Layout
Mijn systeem heb ik initieel laten assembleren door Azerty, dus had ik hier niets ingevuld. Inmiddels heb ik m'n computer een aantal malen uit elkaar gehad, waarbij ik ook het moederbord uit de kast heb verwijdered en weer teruggeplaatst heb. Een aantal dingen die me daarbij opvielen waren dat de layout van het bord over het algemeen prima in orde is. Echter, de sata connectoren zitten rechts-onder op het moederbord, waardoor ze dicht bij de HD cage van de gemiddelde case zitten (dat is op zich wel praktisch), maar als je een lange videokaart als een HD4870 gebruikt, dan kun je de bovenste twee van de 6 sata poorten niet fatsoenlijk meer gebruiken (zeker niet met rechte stekkers, haakse stekkers zouden misschien nog wat kunnen veranderen) doordat de graka de connectoren blokkeert. Verder zit de uitleesaansluiting van de Chassis fan niet echt praktisch geplaatst, namelijk tussen de heatpipe en het back I/O panel, waardoor de stekker wat moeilijk aan en af te sluiten is. Als 3e puntje; de aansluitingen voor headphones e.d. zitten helemaal links-onder op het bord, waardoor in mijn vrij grote kast (TT Armor) de kabel net iets te kort is om helemaal naar de bovenkant van de kast te reiken, waar de aansluitingen zitten. Hierdoor loopt de kabel iets schuin over het moederbord, in plaats van dat ie er netjes omheen geleid kan worden. Verder is de layout prima voor elkaar. Grote koelers passen makkelijk (zoals mijn Thermalright 120 ultra extreme), het geheugen zit op een praktische plek en zo ongeveer alle niet genoemde aansluitingen ook wel.

Prestaties
Hoe dit moederbord presteert t.o.v. andere moederborden zou ik niet kunnen zeggen. Volgens reviews die her en der verschijnen doet ie het in ieder geval zeer aardig. Mij zul je in ieder geval niet horen klagen, maar ik vind niet dat ik een basis heb waarop ik kan oordelen over de prestaties van deze plank.

Stabiliteit & betrouwbaarheid & Overklokbaarheid
Ik heb deze delen even samen genomen omdat ze volgens mij vrij moeilijk los van elkaar te zien zijn. Stabiliteit hangt immers voor een belangrijk deel af van of je wel of niet overklokt en zo ja; he je overklokt.

Tot nu toe nog geen uitvallers ofzo gehad. De processor draait op 1,25V op een fsb van 340MHz, met een multiplier van 8 komt dit op 2,72GHz. Het geheugen draait met een ratio van 5:4 op 850MHz met latencies van 4-4-4-12. Twee maal Orthos naast elkaar laten lopen doet de temperatuur van de processor stijgen tot 40 graden (met stock koeler) en die van het bord tot ongeveer 32 graden. De heatpipes doen hun werk dus blijkbaar goed. Orthos kon draaien zonder ook maar een enkel probleempje. In 3DMark06 zit ik met deze prestaties (en een Geforce 8600GTs 256MB met heatpipe koeling van Gigabyte) op 5367 punten.

Inmiddels zit er een Q9550 op het bord geprikt, die zonder enige moeite overklokte naar 400MHz FSB, wat met een multiplier van 8,5x resulteert in een processor snelheid van 4x3,4GHz. De beperkende factor bij deze overklok is het geheugen, dat al 2,2V nodig heeft om op 800MHz C4 te kunnen lopen. Bij het upgraden naar de nieuwste bios voor het vervangen van de processor zijn bovendien een flinke lading nieuwe features toegevoegd in de bios-menu's, waardoor je je overklok ng beter naar al je wensen in kunt stellen. Vooral het handmatig in kunnen stellen van zo ongeveer elke mogelijke setting geeft een fanatieke overclocker een speelruimte van jewelste. En als zelfs een noob als ik zo makkelijk de boel kan overclocken dan verdient het bord op dat punt wel een goede score ;)

Compatibiliteit
P35 Chipset, dus compatible met alle socket 775 processors en ook met de upcoming 45nm processors. Bovendien ondersteunt ie native DDR1066 ram en een 1333MHz fontside bus. Met alle ingeplugde apparatuur werkt ie tot nu toe naadloos. Ook de Q9550 werkt prima met het moederbord samen (wel voor het vervangen van de processor de bios ge-update). Een 2e harde schijf en een aantal wisselingen van grafische kaart zijn moederbord-technisch allemaal soepel verlopen.

Ondersteuning door fabrikant
Tot nu toe nog niet veel mee te maken gehad. Alleen via de site wat updates gezocht en dat werkt op zich wel goed, zeker als je via de Global site zoekt. Er zijn een paar nieuwe bios-revisies uitgekomen, waarbij ik bij het vervangen van de processor, zoals gezegd, de nieuwste versie had gedownload, die weer behoorlijk wat features toevoegde t.o.v. de oudere bios die meegeleverd werd. Ook staan op de site de nieuwste drivers voor de onderdelen die in het bord verwerkt zijn.

Tsja, het is niet het goedkoopste bord, maar je krijgt er wel een heleboel voor terug.

Update 18-1-'09
Een aantal dingen veranderd na een upgrade te hebben gedaan naar een Q9550. Inmiddels ook een aantal andere videokaarten er in gehad, waardoor ik dus iets meer ervaring heb met pc's dan toen ik de review oorspronkelijk schreef.

Heb jij ook een Asus P5K Deluxe/WiFi?

Is inmiddels opgelost met de laaste bios, nu gaat de Vcore wel meer als ik deze verhoog, en inmiddels zit er e nu een E8400 in die op 1.285 37.107Mhz doet en op 1.365 ruim 4200mhz haalt alleen de temps zijn niet lekker met 68 tot 70graden dus ben ik maar blijven steken op 3717mhz met Vcore op 1.285 met temps van zo 58graden onder full load.
Is zeker een fijn ( overklok ) bordje.
Doet bij mij met een E8200 500MHz FSB x8=4GHz.

heb hiervoor ook de DDR3 variant van het bordje gehad, maar de DDR2 versie doet er niets voor onder.
De DDR3 had aleen een nog grotere heatpipe/koel constructie.

Nette review.
Wat wordt er bedeolt met " Bovendien ondersteunt ie native DDR1066 ram

native??
Dat ie dat dus ondersteunt zonder dat je daarmee buiten de specificaties van het bord werkt...
eindelijk een revieuw van dit bordje, zat er namelijk al zo lang op te wachten, omdat ik van plan ben h'm binnekort (begin augustus) te gaan bestellen, en met nog een beetje meer airflow in de kast kan ik h'm wel goed koel krijgen

alhoelwel ik 6 sata poorten al wat weinig begin te vinden... maar dit is voor de meeste mensen nog altijd meer dan voldoende en kben ook blij dat ie ook goed clockt :D
Hoe warm word jou CPU in die dikke Thermaltake Armor idle en stressed ?
Kun je dat even nakijken voor me..
Ik heb ook zo'n vette kast maar nog geen C2D erin... dat komt nog wel.. 8)7
Met de overklok die in de review staat wordt ie idle ongeveer 30 graden en stressed 40 met de stock-koeler van Intel.
En ding wat je niet moet doen met dit moederbord is flashen met asusupdate onder Vista Ultimate 64. De bios kan dan niet worden geverifieerd en hij update de bios niet maar wist 'm alleen, Gevolg dood mobo !
heb jij er dan ook een Han?

bij de weg, wordt het bord zelf warm, nuja, flashen ga ik zowieso niet doen, toch niet als het bios dik in orde is :)
Ja ik heb er ook 1 en het bord word inderdaad veel warmer als een standaard bord. Dit heeft te maken met de plaats van de sensor. Dit is gewijzigd er is een tech doc van bij de FAQ's te lezen op de usus site over dit moederbord. Het bios wat erin zit is bij mij 0202 en das een initial bios. Keb net een Q6600 besteld en ik denk nie dat die het gewoon in een keer goed zal doen.
De enige reden wat mij tegenhoud om dit bord aan te schaffen is de hogere temperatuur die schijnbaar optreed. Misschien kan je hier wat meer over vertellen uit je eigen ervaring met dit bord ???????????
Zelf heb ik er tot nu toe geen last van gehad eigenlijk. Pas met een overclock met 1,7V op de northbridge en en 1,38V op de cpu werd het allemaal wat warmer (processor richting de 50 graden load en MB rond de 38).
Prima bordje ! , alleen als ik de CPU voltage verhoog en reboot dan blijft de core voltage op 1.3250 staan ook al zet ik deze op 1.4000 volts :s

laaste bios geflashd ook geen verbetering beetje vreemd.

ik heb hier een E-6600 op 3.2gig draaien met 1.3250 volt op de core, hij zou hoger kunnen als ik de verdraaide Core voltage kon verhogen omdat hij op 3.4gig boot alleen in windows spontaan reboot en das vaak een teken van te lage voltage op de CPU met overklokken.

ik draai nu op 8 x 402Mhz en met het geheugen op 1197Mhz (helaas geen DDR3 hier of DDR2 op 1600Mhz.
moet zeggen rete stabiel bordje en totaal geen last van een hete chipset
jammer dat het nu nog steeds een best duur bordje is voor een P35 maar je krijgt dan ook een hoop extra wat ik ook zeker in gebruik heb, behalve WiFI gebruik ik niet.
ook de onboard SoundMax 7.1HD werk hier prima en kan niet anders zeggen prima geluid tegen mijn verwachting in omdat ik hiervoor een Asus P4P800 Deluxe heb gehad en ook SoundMax onboard sound gebruikte maar dat was niet echt uitstekend geluid, het hoogfrequent kwam er gewoon niet uit boven de 14Khz
Ook ik vind het geluid uit de onboard prima te behappen :)
Raar gedoe met je VCore zeg... zelf gelukkig geen last van gehad, maar apart is het zeker...