AKG Q460 (Zwart) Review

Bingftw 31 oktober 2011, 3.094 views

AKG Q460 (Zwart)

Pluspunten

• prachtige geluidsweergave
  • goeie prijs/kwaliteits-verhouding
  • fijne pasvorm
  • headset
  • besturing voor veel muziekdragers in de afstandsbediening
  • mooi beschermdoosje wordt bijgeleverd

Minpunten

• oogt fragiel

Waarom AKG?
Om eerlijk te zijn wist ik nog niet zoveel af van AKG, behalve dat een merk is wat al flink wat jaren meedraait en garant staat voor goeie kwaliteit. Na mijn vorige zeer negatieve ervaring met WESC Oboe koptelefoons heb ik besloten om me eerst maar eens goed in de materie in te lezen.
In-ear koptelefoons vielen sowieso af bij mij omdat ik het gewoon niet prettig vind om koptelefoontjes in m'n oor te dragen en eigenlijk moest de koptelefoon ook niet te pontificaal aanwezig zijn; iets wat ik Sennheiser vaak verwijt. Daarnaast moest natuurlijk de geluidskwaliteit subliem zijn, iets waar Sennheiser dan wel weer erg goed in is.

Al om al erg lastig. Totdat ik op deze koptelefoons van AKG stuitte. Helaas waren er nog geen recensies over geschreven hier, dus ik ging zelf maar een beetje kijken. Ik werd al aangetrokken door het nette, niet te opzichtige design, de functie om de koptelefoons als headset te gebruiken voor je telefoon en de zachte 'earpads'. Na wat verder te kijken vond ik dat het geluid uitvoerig getuned is door Quincy Jones, een legende uit de muziekwereld die onder andere heeft geproduceerd met Michael Jackson, Frank Sinatra en zelf verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld stukjes van de soundtrack van Kill Bill en de bekende intro van Austin Powers ('Soul Bossa Nova'). Recensies van andere websites wisten me over de streep te trekken en me doen besluiten deze koptelefoons aan te schaffen.

Na de aankoop
Het leveren mocht liet even op zich wachten door een computerstoring bij AKG, maar toen ik hem toch ontving na 1,5 week was ik blij verrast. Ze vielen een stuk kleiner uit dan de plaatjes op het internet deden vermoeden, maar dat kwam de koptelefoon alleen maar ten goede. Ik zette 'm op en was wonderlijk verbaast Het geluid was zo ontzettend vol en hij zat zo ongelofelijk lekker op m'n hoofd dat ik 'm liever niet meer af wilde zetten. Het hele spectrum werd goed weergegeven, van hiphop tot jazz, van minimal tot dubstep en van klassiek tot singer-songwriter. De bas is prettig uitgebalanceerd (niet te zwaar, niet te lafjes) Hoog is op geen enkel moment pijnlijk en wordt juist zuiver weergegeven.

Hoe komt deze AKG Q460 het beste tot z'n recht?
Aangesloten op je elektronische muziekdrager, die zich het liefste in je binnenzak bevindt of in je tas, zo komen de hoofdtelefoons het beste tot hun recht. Het maakt namelijk niet uit of je thuis muziek aan het luisteren bent op bed, terwijl je in de trein zit, wandelend ergens naartoe of op kantoor terwijl je naar de radio luistert. Ook na lang dragen is deze hoofdtelefoon nog steeds niet weg te denken van je hoofd.

Het enige waar ik een beetje mee zat is dat de koptelefoon zo licht is. Ik weet niet of hij goed te dragen zal zijn bij het hardlopen bijvoorbeeld. Fietsen kan er wel prima mee. Zelf ben ik wel iemand die voorzichtig met m'n apparatuur omgaat en was daarom blij dat er een speciaal doosje bijgeleverd was waar m'n koptelefoons netjes in kunnen als ik op reis ga. Maar als je een echte doorgewinterde luisteraar bent die z'n koptelefoon wel 6 a 8 keer per dag op- en af zet, dan loop je een goeie kans dat hij het minder goed zal gaan doen. Sennheisers (HD202&HD212) worden veelal slap over de tijd en klemmen niet heel lekker meer om je hoofd en WESC Oboes vervagen heel snel en zijn redelijk onderhevig aan slijtage. Deze koptelefoons sluiten ook goed af en je stoort er dus andere mensen ook niet mee als je ze lekker hard hebt staan.
Al om al is dit een heerlijke koptelefoon om onderweg te dragen en zeer goeie kwaliteit voor de prijs die je er voor betaalt ( ¤ 88,- ).

Heb jij ook een AKG Q460 (Zwart)?

Ik heb deze koptelefoon nu ongeveer 6 maanden in gebruik en hij bevalt me prima! hij oogt inderdaad wat goedkoop, dat is jammer. Maar het geluid doet er niet voor onder!

Helaas is vanmiddag de kabel die er bij zat gesneuveld. Waarschijnlijk door veel gebruik zit er een kabelbreuk net boven de jack die in de geluidsbron gaat.

Weet een van jullie waar ik zo'n kabel kan krijgen? Ik wil er graag eentje waar de remote ook op zit. Deze hebben ze bij thomann.de helaas niet. Hebben jullie wellicht een idee?

Alvast bedankt!
Ik weet niet of je problemen hebt met bestellen in Amerika, anders is dit een link naar ebay.

Je kan ook zoeken naar kabels voor de k450, die passen ook, weet alleen niet of je daar ook kabels met remote voor hebben.
Ik ben aan het kijken of ik deze koptelefoon wil aanschaffen, maar ik vroeg mij af of iemand de inline knoppen heeft kunnen testen met android. Het zou namelijk wel fijn zijn om hem daarmee te kunnen bedienen.
Mijn galaxy s4, en dus waarschijnlijk iedere Android telefoon, kan prima overweg met de middelste knop. 1 keer drukken is play/pauze, 2 maal snel achter elkaar gaat naar het volgende liedje. Ook bellen werkt prima, je hoort piepjes bij overgaan en opnemen gaat via het middelste knopje. Helaas werken de volumecontrols niet op Android, voor mij persoonlijk is dat niet echt een gemis. Ik gebruik deze koptelefoon inmiddels een paar maanden, en dan een uurtje of 3 per dag. Hij is zeer stevig en produceert geweldig geluid.
Goede recentie! Ik heb deze koptelefoon ook op het oog voor gebruik met mijn iPhone. Zou je misschien onderstaande 2 vragen willen beantwoorden?

- Is het snoer soepel zoals bijvoorbeeld bij de standaard iphone dopjes. Deze zijn van een soort siliconen volgens mij waardoor ze niet makkelijk in de knoop raken?
- Hoe werkt de afstandsbediening in combinatie met een iPhone?
- Het snoer is ook van een soort siliconenspul. Erg soepel inderdaad!
- Afstandsbediening heeft 3 knoppen, + / - voor het volume en in het midden een drukknop die dezelfde functies heeft als de std-iphone remote. Ik krijg het alleen haast nooit voor elkaar om meerdere keren snel achter elkaar op de middelste knop te drukken. Het ontwerp is daar niet echt geschikt voor vind ik.

Het geluid is overigens wel heel specifiek. Ik mis bij heel veel muzieksoorten een stuk laag wat daar wel echt bij nodig is. Wat mij betreft overheerst het hoog teveel.

Met deze kennis zou ik niet nog een keer tot de aanschaf overgaan in ieder geval. (Gebruikt op een iPhone 4 en iPod Touch 1st gen

[Reactie gewijzigd door Ruud op 7 januari 2012 21:25]

Bedankt voor de recensie! Zelf ben ik ook opzoek naar een nieuwe koptelefoon, niet al te groot model met een budget van 120 euro. Je zegt zelf dat je hem niet nog een keer zou kopen, heb je misschien een aanrader?
Eerst was ik helemaal weg van de dr dre Solo HD, erg mooi design en de bass vind ik erg fijn, alleen zeggen een hoop mensen dat je veel te veel betaald voor wat je krijgt.

Iemand misschien een goed alternatief?
Iemand enig idee of het headset deel en de knopjes ook werken op samsung android toestellen (specifiek, de galaxy note)? Altijd erg jammer dat overal bij staat dat het geschikt is voor iphones, maar niemand lijkt zich zorgen te maken over de rest van de markt... Als het werkt dan is dit erg interessant, anders ga ik liever voor een iets goedkoper model.

@Sunseeker, let op dat degene die zegt dat hij deze niet opnieuw zou kopen niet de schrijver van de review is he... (zou ik raar zijn want de schrijver is nogal lyrisch over dit model)

Snap trouwens niet zo goed waarom het feit dat een koptelefoon licht is zou betekenen dat deze niet goed zou zijn om mee te gaan rennen, daar moet hij toch juist licht voor zijn? Een te zware koptelefoon blijft niet goed zitten vanwege traagheid van massa en zo... Niet dat ik überhaupt een model als dit zou gebruiken om mee te sporten, maar dat is wat anders.

edit: Van wat meer reviews op amazon en dergelijke lezen lijkt het er op dat de microfoon en de start/stop knop wel werken op androids, maar volume up/down niet.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 24 januari 2012 13:36]

Heb em ondertussen zelf ook gekocht en net binnen gekregen, wat een mooi geluid zeg :). Wel typisch is dat ik het tegenovergestelde ervaar van Ruud, ik vind de bas echt plenty aanwezig maar heb het idee dat er iets hoog of midden mist (zoals gezegd, heb er nog niet veel ervaring mee en heb echt nog maar heel even naar geluisterd). Een stukje Pendulum knalde er in ieder geval goed uit (maar Branford Marsalis klonk ook uitstekend).

edit: moet ook zeggen dat ik gewend ben aan vrij goedkope in ear dopjes van sony (een keer van ibood gekocht), dus wellicht gooiden die er juist te veel hoog uit. Heb zelf de indruk dat het daar aan ligt en dat de koptelefoon het juist heel gebalanceerd brengt. Merk ook dat ik op moet passen met het volume want ik kan het maar omhoog blijven gooien zonder dat het pijn gaat doen aan mijn oren.

Die middenknop heb ik geen enkel probleem mee om meerdere keren in te drukken en tot mijn verbazing en blijdschap werkt dat ook op mijn samsung galaxy note. Ik kan dus pauzeren en spelen en next en previous gebruiken. De volumeknoppen doen het zoals verwacht helaas niet. Wel heb ik nou 1 keer gehad tijdens het spelen dat ik in winamp muziek had lopen en dat een druk op de pauze knop ipv winamp te pauzeren juist de muziek app van samsung activeerde. De tijd zal leren of dat een misser was omdat ik er mee zat te spelen of dat het in de praktijk vaker mis gaat.
Hij zit ook heerlijk, ik snap helemaal de opmerkingen van reviewers die zeggen dat ze als ze thuis komen hem niet af willen doen. Het plastic ziet er wel een beetje cheap uit vind ik, maar goed, ik heb het ding toch niet voor de looks gekocht (heb ook de groene gekocht omdat ie 11 euro minder was).

edit 2:
Wat ik overigens wel stom vind is de rechte plug ipv een L-vormige. Helemaal met de note die zelf al erg fors is ben ik bang om te gaan zitten met de rechte plug in de note gestoken. Er kan zo makkelijk nogal wat kracht op die plug komen te staan die mogelijk de poort van de note zou kunnen mollen. Misschien dat ik nog eens kijk voor een mini verlengkabeltje met zo'n plug...

edit 3: Hmm, lijkt er op dat wat ik hoor (voornamelijk een gebrek aan midden denk ik, vocals klinken met name vlak) de beperking van de galaxy note is. Mijn oude creative zen heeft hetzelfde probleem, als ik de koptelefoon aansluit op mijn PC (gewoon met het onboard geluidskaartje) dan klinkt het veel beter. Ik denk dat de zen en de note voornamelijk niet genoeg power achter de ingebouwde versterker hebben zitten... Dus moet er nog maar eens over nadenken wat ik dan ga doen... het proberen te negeren en kijken of het me niet meer opvalt (niet erg waarschijnlijk nou ik het eenmaal hoor), winamp pro kopen en met de equalizer rommelen (zal wel iets helpen maar het niet oplossen), een portable amp kopen (extra rommel om mee te nemen en op te laden en waarschijnlijk doen de remote en headset functies het daardoor niet meer), een cowon kopen (geweldig geluid, maar een apart apparaat en dan heb ik dus ook niks meer aan de headset en remote functionaliteit, en ik heb een verlengkabeltje nodig omdat de remote kabel het niet doet op niet-telefoons en de andere kabel het niet tot je broekzak haalt) of toch maar caven en een iphone van het werk accepteren (kan voor 200 euro eigen bijdrage een iphone 4s krijgen, hou niet van ios, maar iphones schijnen wel fatsoendelijke interne amps te hebben...)
Pff, wat een problemen een te goede koptelefoon je kan opleveren :P
Overigens dus wel een waarschuwing voor wie deze koptelefoon wil kopen maar em niet met een telefoon wil gebruiken, je kunt dan dus waarschijnlijk niet de lange kabel gebruiken en de korte is alleen geschikt voor een minispelertje die je aan je mouw bevestigt of zo. Overigens haalt de lange het bij mij ook maar net tot mijn broekzak en ik ben 1m90, mensen met langere torso's zouden best problemen kunnen krijgen.
Weet zelf nog niet zo goed of ik nou blij ben met specifiek deze AKG of dat ik beter voor een model zonder die remote had kunnen gaan...

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 28 januari 2012 09:49]

@finraziel, ik (de schrijver van de recensie) merk nu ook wel dat het snoer te kort is soms. Maar wat wel prettig is, is dat het snoer eigenlijk nog best stevig is. Ik fiets elke dag 45 minuten heen naar het werk en 45 minuten terug en dan luister ik altijd radio over m'n iPhone. Dat gaat echt prima.

Het prettige van die snoertjes is ook dat je ze makkelijk kunt vervangen als er kabelbreuk optreedt. Je kan ze gewoon losdraaien uit de oorschelpen. Ik heb 'm nu sinds oktober en ben er nog steeds erg tevreden over. Ik moet zeggen dat waar ik al bang voor was er langzaam in begint te komen. De headset begint een beetje lam te worden door het vele gebruik. Dus als ik m'n hoofd te snel naar voren beweeg, dan verschuift hij te makkelijk.

Desalnietteplus blijft het geluid echt uitstekend en heeft hij weer en wind weerstaan. Chapeau. Headsetje werkt ook prima.
Ik ben 1m 86 maar heb eigenlijk geen problemen met de kabel. Hij is bij mij lang genoeg. Gebruik hem ook voor het (digitaal) draaien, waar hij ook perfect voor is.
De kabel komt wel fragiel over omdat hij zo dun is. Een vervangende kabel voor deze hoofdtelefoon is niet makkelijk te vinden. Echter past de kabel van de K450 ook gewoon, en deze is gewoon te bestellen bij Thomann.
Ik wilde eventjes mijn garantie ervaring delen met jullie, ik ben weer helemaal blij.

Helaas was een korte tijd na het overlijden van de remote ook het geluid niet meer goed op mijn Q460. Een kabelbreukje bij de jackplug was de boosdoener. Ik had hem gekocht bij de Mediamarkt, dus ik was er eerlijk gezegt weer bang voor... (paar jaar terug zeer slechte ervaring met de garantie van een Acer computer bij de Mediamarkt).
Na even een nieuwe kabel aanschaffen overwogen te hebben de hele handel toch weer terug gestopt in de doos en naar het Mediamarkt servicepunt gegaan. Daar kreeg ik te horen dat het garantiebeleid van de Mediamarkt ook nog merk afhankelijk is. Dat houdt in dat ik meteen een hele nieuwe unit mee kreeg.

Eenmaal thuis mijn gloednieuwe koptelefoon uitgepakt en wat blijkt, er is het een en al verandert. Een paar kleine aanpassingen die in mijn ogen toch het vermelden waard zijn. Zo is het jackplug voorzien van een kort hard plastic kokertje waardoor de aansluiting een stuk steviger is geworden. De kabel voelt iets stugger aan (helaas niet dikker), en de kwaliteit van de remote is verbeterd. Ook is het rotatiemechanisme van de speakertjes stroever gemaakt. Hierdoor voelt de koptelefoon een stuk steviger aan.

Zeer goede ervaring met de support van AKG, voor een zeer goed product.