Specificaties 3,9" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N9 (16GB) Zwart Review

Erik B 30 oktober 2011, laatste update op 30 oktober 2011, 2.674 views

Nokia N9 (16GB) Zwart

Pluspunten

• Werkt heel simpel en vlot
  • Swipe
  • Standaard veel nuttige apps.
  • Volume

Minpunten

• Geen goede PC syncrhonisatie
  • maar 8GB van de 16GB bruikbaar
  • Opstarten (voor wie dit belangrijk vind)

The beginning:
Afgelopen vrijdag nacht nog maar eens kijken bij welke winkel in belgie ik een pre-order kon plaatsen voor deze telefoon. Na wat zoeken was het volgens de website van de belcompany voorradig bij de winkels in Antwerpen. Dus Zaterdag deze telefoon even afgehaald, eindelijk!! al sinds het begin van de geruchten van een Meego telefoon wacht ik hierop. En hierbij dan ook mijn eerste bevindingen hoe deze telefoon werkt en zichzelf leert, het is tenslotte toch weer een nieuw OS en daarnaast de swipe functie.. hoe werkt het!

Unboxing:
Bij het open maken van het doosje ligt de telefoon boven op, dan een paar boekjes en dan direct een 'soft cover'. Nu is de telefoon goed van maat van zichzelf en hij word dan ook iets dikker door deze soft cover. Maar het is nog steeds niet hinderlijk dik vind ik. Voorheen had ik een E7, deze was aanmerkelijk groter en eigenlijk iets te groot.
Verder in het doosje uiteraard de nodige kabeltjes, alles zat er netjes in zoals iedereen wel gewend is van Nokia verwacht ik.

Eerst keer aanzetten:
Na in Nederland nog maar even een Microsim kaartje afgehaald te hebben, kon hij eindelijk aan. Opstarten duurde wat lang, ik denk wel een hele minuut!! Maar dat vind ik zelf niet zo heel belangrijk, aangezien hij maar 1x aangezet hoeft te worden. Ik zet mijn telefoon eigenlijk nooit uit.
Hij gaat als eerste vragen om een aantal instellingen. Datum, tijd, etc. wel bekend. Maar ook direct met welke verbinding hij het internet moet gaan gebruiken en of het altijd mag of gevraagd moet worden etc. Vervolgens krijg je een korte Tutorial van ongeveer 1min. over het swipen. Welke niet heel erg nodig had geweest, maar wel een goede toevoeging vind ik zelf.

Instellingen:
Dan sta je in 1 van de homescreens. tja wat nu.. ik ga altijd eerst naar alle settings toe, alles af zodat ik weet wat er allemaal mogelijk is en dat het helemaal staat ingesteld zoals ik wil. Sprak allemaal erg voor zich, heel duidelijk en ging ook snel. Er zijn wel heeel veel instellingen, maar ook heel veel staat ook standaard al goed ingesteld (voor mij althans). Het was wel een beetje lastig soms dat als je iets wilde instellen je nog een facebook account moest instellen bijv. Maar dat had je dan nog niet gedaan.
Als je de instellingen van boven naar beneden doorwerkt zijn er dus een aantal opties die je mist en later ineens tegenkomt, of opties die je later nog een keer moet bezoeken omdat je dan iets anders ingesteld had.
Na een minuut of 10 was ik denk ik door alles heen en stond de telefoon helemaal naar wens. Even als TIP! standaard staat swipe van boven naar beneden ingesteld als gewoon swipe. Maar er is een optie om dit in te stellen om een programma direct af te sluiten. Ik vind dit erg handig aangezien je anders elke keer naar het task manager homescreen moet en het daar afsluiten.

Standaard Apps:
Verder komt de telefoon standaard met veel en de meest nodige apps zoals Facebook, skype, twitter, google. Ook de mail client waarmee je heel makkelijk meerdere mailboxen in kan zetten uiteraard. In 1 menu is alles makkelijk in te stellen en kun je het hele rijtje van alle social media af.
Vervolgens kun je makkelijk via het status menu bovenin je online/offline status makkelijk aanpassen. Dit is het menu die je te zien krijgt als je op de status balk bovenin het scherm klikt, hierop kun je je profiel, volume en dus social media status aanpassen. Om echt posts te maken etc. moet je wel echt de app aanzetten uiteraard.
Verder zijn Nokia drive, maps en een aantal apps voor tekstverwerking etc. uiteraard allemaal aanwezig. Ook is er Accuweather geinstalleerd. Deze doet op het Homescreen met alle Feeds ook standaard bovenaan het huidige weer laten zien. Dit is een functie die ik op de voorgaande Symbian ^3 nog miste. Je kon toen wel een weather app als widget neerzetten, maar dat was lang niet ideaal. Deze werkt heel goed en zit subtiel in een hoekje als je hem nodig hebt.

Synchroniseren, Contacten!
Na eenmaal alles ingesteld te hebben, wilde ik hem aan de PC hangen om alle contact the synchroniseren met mijn Ovi Suite van Nokia. Alleen dat ging helaas niet, toestel word niet ondersteund. Even zoeken op internet en inderdaad Nokia geeft dat aan op de website, ze hebben een apart programma gemaakt voor de N9, deze heeft de naam 'Nokia Link' gekregen. Hiermee kun je echter slechts video's, muziek en foto's heen en weer sturen. Je kunt wel via de telefoon contacts updaten via web services. Dus ik raad aan je contacts via zo'n manier op de telefoon te zetten. Ook kan het via bluetooth met een andere telefoon, ik heb deze optie genomen, werkte ook goed in princiepe. Maar omdat ik een tijdje met 2 telefoons heb gewerkt, had ik nu niet alles wat ik wilde hebben. Na synchronisatie klopte alles direct overigens.

Synchroneseren, Media:
Ik verder aan de slag met Nokia Link, er moet tenslotte ook wat aan muziek op gezet worden. Eerst even de standaard video's en muziek eraf halen. Kom ik tegen dat er maar 8,4GB beschikbaar is voor gebruik!! De rest is gereserveerd voor OS, apps en andere dingen. Het is inderdaad wel daadwerkelijk een 16GB model, maar bijna de helft is dus niet bruikbaar, dit vind ik wel erg jammer eigenlijk. Maar goed dat is, daar kan ik nog steeds mee werken.
Na verwijderen van deze filmpjes gewoon via verkenner, ik terug naar Nokia Link een stuk of 200 liedjes geslecteer (werkt heel makkelijk) en gezet op synchroniseren. Hij geeft aan dat het 4min gaat duren, dus ik even wachten. Na 4min komt het prograrmma met een error dat het niet kan, een of andere product ID error. Heel de verbinding met de PC was ook gelijk van slag (USB kabel). Programma afgesloten, USB kabel in een andere port, en het werkte weer. Dan maar gewoon via verkenner. En het werkte in 1 keer, 60seconden transfer voor diezelfde 200 liedjes..

Bellen:
Nokia en belkwaliteit heb ik in het verleden meestal als goed ervaren, ooit een nokia 7710 gehad die deed het iets minder wel. Maar ik heb wel altijd het volume op zijn hoogst staan, dit keer ook zo gezet. Ik ging mijn eerste belletje plegen en had deze gelijk maar wat lager gezet naar zo'n 75% hij kan best hard dus. Vind ik zelf een plus, dan kan ik hem wat harder zetten als ik een keer in een luidruchtige omgeving sta. Speaker kwaliteit was dik in orde overigens.
Wat ook wel handig is, dat in welk scherm je ook zit, in welke app dan ook, je kan ten alle tijden van onder af swipen een 3cm naar boven en vervolgens een beetje terug. Als je dan los laat komt er een mini menu onderaan tevoorschijn met 4 opties: Bellen, SMS, Camera en Web. Je kan dus ten alle tijden even snel naar die functies gaan. Als je daar mee klaar bent swipe je zo weer terug naar waar je gebleven was.

Swipe:
Echt heel nieuw is het niet, een vorm van swipe bestond natuurlijk al. Maar hoe Nokia dit heeft toegepast met het veranderen van de homescreens, ik moest het eerst nog zien dat het echt handig was. Maar na er al maar heel eventjes mee gewerkt te hebben was ik er al over uit. Dit maakt het gebruik van de telefoon zo veel makkelijker dan wat ik tot nu toe bij andere telefoons gezien heb. Het werkt heel vloeiend, geen haperingen of iets dergelijks.
Als je iets weg swiped, dan kun je makkelijk binnen 2 swipe's bij de openstaande apps staan en terug gaan naar exact waar je in die app gebleven was. Een app word altijd netjes op pauze gezet, bijv. een video. Muziek daar in tegen speelt netjes door.
Het is op deze manier wel heel verleidelijk om heel veel apps open te laten staan, nu hoeft het niet heel erg te zijn want de multi-tasking lijkt heel goed te werken. Maar mocht je toch het e.a. uit willen zetten, dan kun je heel makkelijk bij het scherm van de openstaande apps. elke app apart uitzetten of alles in 1x.

Camera:
Deze heb ik nog niet echt gebruikt. Deze functie gebruikte ik in het verleden bij andere telefoons ook al weinig. Voor deze review even snel een foto gemaakt en filmpje geschoten. Ik zag al snel dat de camera donkere ruimte's minder leuk vind en dan nog wel een redelijke foto of filmpje kan maken. Maar zodra het er meer licht beschikbaar was deed hij het prima en is er niks over te klagen.
Je kan bij de foto camera optie makkelijk het focus punt aantoetsen en vervolgens (helaas) via het scherm op de foto knop klikken. Ik mis de fysieke knop op de zijkant wel een beetje eerlijk gezecht.
Daarboven zit een klein knopje voor de instellingen, hier kun je heel snel en simpel de sluiter tijd, kwaliteit, GPS/geotag opties instellen. Niet te uitgebreid maar compleet genoeg leek mij.

Conclusie eerste indruk:
Overall ben ik zeer tevreden met mijn aankoop van deze Nokia N9. Hij werkt lekker snel en vlot, het swipen vind ik nu al geweldig, het is ook heel makkelijk eraan gewend te raken. Alles is binnen hand bereik, geen gezeur om via omwegen ergens bij te komen. Mocht er nog iets serieus zich voordoen zal ik het nog melden, of mochten er vragen zijn over de telefoon hoor ik het graag. Maar ik zou hem ieder aanraden, hij is voor zowel een standaard gebruiker als de Tweaker erg goed denk ik zelf!

EDIT:
Foto van softcover toegevoegd, gemaakt met de N9 zelf. Verder nog enige toelichting hieronder bij reactie's in antwoord op vraag van Hengst.

Heb jij ook een Nokia N9 (16GB) Zwart?

Reviews door de redactie

Foto's zouden je review afmaken! 4 sterren :).
Mee eens, hoop dat nokia met dit toestel op de weg terug is.
Was goede shit altijd....

Erg jammer dat 50% van het "geheugen" specifiek voor apps en dergelijk gebruikt moet worden, zal vast nog wel een patch voor komen ofzo, moet denk ik goed je best doen om 8gb aan apps te verzamelen! :)

+4 sterren van mij.
Strakke review, ik ben vooral benieuwd naar de instellingen volgorde waar je over praat. (facebook nog niet gedaan en dan kunnen andere dingen niet) Hoe is de afhankelijkheid van accounts bijvoorbeeld geregeld?

Wat zijn de internet prestaties? Heb je al een speedtest gedaan? Mijn SGS kan bijvoorbeeld maar 2Mbit aan over mijn 30Mbit internet verbinding.

Ben ook erg benieuwd naar de foto's vooral ook van die softcover. Mijn voorkeur gaat nu nog even uit naar Lumia 800 maar iets zegt me dat die daar ook wel bij zal zitten.

+4!
Even de app CNlabs tester geinstalleerd. Vond het inderdaad ook wel een interessante om te weten. Dat blijkt dik in order, heb hem 3x laten lopen kwam elke keer uit op grofweg 33 mbit download en 6mbit upload. (mijn verbinding is 60/6).

Qua volgorde van instellingen bedoel ik, als je dus direct bij het eerste keer aanzetten naar settings gaat en alles van boven naar beneden zoals het in het scherm staat doorloopt. Je komt dan bijv. op gegeven moment bij de instelling hoe je welke informatie op het social media homescreen wil hebben. Maar omdat je nog geen facebook, twitter etc. hebt ingesteld kan dat nog niet. Dus daar moet je later voor terug komen (of voordat je de settings in duikte die diensten instellen).

Heb eerlijk gezegd geen losse camera, maar heb even een foto geschoten met de N9 zelf. Kan de soft cover dus niet laten zien als hij er omheen zit, maar heel simpel gezecht doet het hoesje naadloos alles bedekken en zitten er alleen gaten voor de volume knop, microfoon, speaker en usb aansluiten (ook uiteraard het scherm). Foto voeg ik toe aan de review.

@Ting87, Ik hoop het ook, maar ik betwijfel het. Het staat nergens vermeld dat dat de reden is. Maar dat lijkt mij de enige reden te kunnen zijn.. Als ik de telefoon via verkenner benader en de 'externe schijf' bij wijze van zou willen formateren zou dat maar voor 8.8gb kunnen (alle maps kaarten staan ook op deze 8.8gb). de overige schijfruimte kan ik op de telefoon zelf wel inkijken (na installeren van een file manager app), maar niks aan veranderen.
Mooie (redelijk beknopte) review!

Kort kan ook goed zijn, maar het is nu gewoon wat tekst, wat foto's hier en daar kunnen voor een extra ster zorgen vind ik.

3*** van mij :)
Leuke review. Wat zijn volgens jou de grootste verschillen tussen de N9 en E7? En de grootste voor- en nadelen van de N9 t.o.v. de E7. Misschien een vergelijking van foto- en filmkwaliteit?

Kan je overigens een keer proberen of het afspelen van een filmpje op tv goed gaat? Mits je er een kabeltje voor hebt uiteraard.
Mooie review!
Wat ik me afvraag is of je op je 'feeds' scherm alle tweets uit je timeline ziet of alleen mentions of dm's?
Ik vindt alleen wel dat je een te hoge verwachting hebt van de beeldkwaliteit opname (camera)... 3 sterren is dan ook te weinig. Je mag niet verwachten dat een camera met LED flits en zonder lampje in het donker nog goed kan filmen. Zoiets mag je eventueel wel eisen bij professionele cameras maar niet bij een cameraphone.

Nu doel ik op jou tekst:
Camera:
Daarnaast de ongelooflijke snelheid waarmee de N9 fotos en films kan schieten zouden het dan ook meer dan goed moeten maken.

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 27 januari 2012 14:52]