MSI Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) RX1950PRO-T2D256E Review

Synch 18 oktober 2007, 4.678 views

MSI Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) RX1950PRO-T2D256E

Pluspunten

• Snel
  • Prijs/kwaliteits verhouding
  • Relatief stil
  • clock wel --goed-- over???

Minpunten

• Groot
  • Clockt niet goed over (uit reviews): mischien toch wel (lees maar)!

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Ik had een computer uitgezocht en had nog E150,- over dus ik voor een kaart van deze prijs zoeken. Ik kwam op de msi versie van deze kaart uit en de nvidia 7900gs. Omdat de msi 1950 pro hoger presteerd in de benchmarks heb ik voor deze gekozen.

Installatie

De kaart zat in een best grote doos met een mooi plaatje er op (nu zitten al mijn boekjes, handleidingen en driver cds er in en staat hij in de kast). In de doos zat een "Quickstart"-handleiding, een kort boekje met de features, een support cd en de kaart natuurlijk. De kaart heeft een dubbelslot koeler en is erg lang. Daardoor was het even puzzelen met de voedingskabels in mijn Antec Sonata III kast. De kaart in het pci-e slot drukken, schroefje vast en pci-e voedings connectorte er in en klaar is "/me".

Na deze inleiding ga ik door met de featureset, de bevindingen en wat 3dmark 05 benchmarks.

Featureset

Op dit moment heb ik hier nog een 800X600 crt staan die op 1024X768 daait (wat best goed gaat), binnenkort komt hier óf een 19" wide of een 20". Later ga ik mischien een kleinere monitor der bij kopen dus de 2e dvi aansluiting komt goed van pas.
Dit punt krijgt een goed omdat het altijd meer kan maar voor mij is dit echt rruim voldoende.

De drivers

De driver cd heb ik meteen weggedaan en ik ben naar de ati site gegaan om daar de nieuwste catalyst met ccc (Catalyst Controll Centre) te downloaden. Hier meteen een minpunt; de ccc duurt lang om te laden bij het opstarten en als ik op het icoontje klik duurt het ook 10 sec voor ik het settings scherm te zien krijg. Geheugenverbruik ccc: 12,6 MB.
De drivers werkten meteen met ieder spel (1 punt: na de installatie van windows xp sp2 ging oblivion flippen als ik hdr aanzet (overal strepen n blauwe bomen)).

Prestaties

Voordat ik benchmarks ging draaien heb ik eerst nog americas army, cod2, battlefield 2 en oblivion geinstalleerd. Allemaal kon ik op de hoogste settings spelen (oblivion geen hdr; zie hierboven, cod2 werd de fps minimaal 30 maximaal 70, oblivion buitenlandschap minimaal 40FPS en battlefield zit een fps lock van 60FPS constant). Later ook half-life 2 geinstalleerd en deze draaide ook soepel met alles op high.

Benchmarks:

3dmark 05: 10461 punten
3dmark 06: 4096 punten
edit:
na overklok: 6192 punten (3dmark06)

edit: nieuwe 3dmark06 score: 5747

Over deze laatste had de online pagina te melden dat ik de langzaamste in mijn klasse was dus ik weet niet of dit klopt (zie: http://service.futuremark...pe=14&XLID=0&UID=10009412)

Beeldkwaliteit

Ik gebruik een dvi>vga connector en de kwaliteit vind ik erg goed (maar ik kan er maar moeilijk over oordelen), ook met alles op high is de render kwaliteit erg goed (maar dit ligt volgens mij niet aan de kaart maar aan het spel, ik kan bij een spel zeggen dat de renderkwaliteit goed is terwijl de fps 3 of 4 is).

Warmte en geluid

Over dit punt ben ik niet helemaal zeker. Namelijk dat ik niet weet wat nou goede temperaturen zijn (heb gegoogled naar zoits als "1950pro temperatures" maar geen echt antwoord).

Oke de temps (getest en load dmv. atitool):

Fan 100% / 0% load: 46 graden celcius
Fan 0% / 0% load: 52-53 graden celcius*
Fan 100% / 100% load: 64-65 graden celcius
Fan 0% / 100% load: te gevaarlijk :)

Geluidsproductie kan ik best kort over zijn: goed. Je hoort hem zeker als hij op full staat maar onder de 32% is hij stil. Dus ilde kan je hem dmv. atitool op 32% zetten. Op full komt hij niet boven mijn freezer 7 pro uit (die dan ook op full staat, zie mijn freezer pro review: http://tweakers.net/productreview/4785#r_2089495.

Voor de prijs van E150,- ben ik goed tot zeer tevreden over mijn aankoop. De kaart is krachtig genoeg voor alle spellen die ik op dit moment speel en idle is hij zo stil dat ik hem niet hoor.
Kortom: een geweldige kaart!

Ps. als ik nog andere testen moet draaien of temperaturen door moet geven; vraag maar raak!

* Beter zet je de kaart idle op 32% want dan is hij toch onhoorbaar en wordt hij maar 43 graden celcius.
Edit: Oeps ik was er bij vergeten te zeggen dat via atitool ik een idle profiel heb met een undeclock van: 499.5 / 1377 en hij daardoor koeler is.
Bij een 3d applicatie switcht hij naar de normale clock.
Edit2: Ohja E6600 is overclocked to 3ghz ;-)

Een paar maanden later

Inmiddels is het alweer september en kan ik alweer iets meer zeggen over de kaart. Nou; ik ben nogsteeds erg tevreden over de kaart. Even de spellen op een rij die ik nu speel:

-Collinmcrae DiRT: Aantal instelling uit, de rest hoog, goede framerate (60+).

-Overlord: Alles op high; Bij grote landschappen (groot kasteel met kamp) wat framedrops, verder fps van 60+.

-Bioshock: redelijk verbaast heirover: alles op high en GEEN framedrops etc. speelt fantastiesch.

-GRAW2: Speelt ook goed.

-Halo2 (*kuch*windows xp*kuch*): Draait ook perfect.

Verder heb ik nog geen problemen met de kaart gehad (jawel 1: moest men bios resetten en de kaart zat in de weg :x hijs lang).

De groeten.

Edit: nieuwe 3dmark06 score toegevoegd! Veel beter

Edit 2:

Oke een nieuw hoofdstuk (om deze te lange review alleen nog maar langer te maken):

Overclockbaarheid

Geloof het of niet maar deze x1950pro vind ik toch best goed overklokken!

Ik heb met atitool 0.27 (let op 0.27) overclocked. Je moet overclocken met 'user driver level overclocking mode' (x1000 tab bij settings).

Mijn overclock:

gpu: 668.25 mem: 695.25

stock is: 575.00/690.00

een overclock van 93 op de gpu...

De gpu is dus een overclock van 14%, al denk ik dat je eerder naar de clockspeed moet kijken, want deze is al erg hoog dus daarom is het overclock percentage laag. Wat vinden jullie van deze overclock??

Oke ik ben erg blij met mijn overklok. Ik heb een nieuwe score behaalt met 3dmark06 en hij loopt stabiel.

score: 6192 (3dmark 06, cpu niet overklokt).
link: http://service.futuremark...pe=14&XLID=0&UID=11588876

Ik weet dat er staat dat mijn drivers niet standaart zijn maar dat komt door het driver level overklokken met atitool.

De groeten...

ozakiweb

Heb jij ook een MSI Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) RX1950PRO-T2D256E?

Hehe

Fan 0% / 100% load: te gevaarlijk

Die van mij kwam tot 104 graden....
En toen had ik pas door dat de fan op 10% stond |:(
Mooie review, mooi kaartje.
Ik haal ongeveer 9500 punten in 05, ligt toch aan de CPU dan? (3500+)
Lijkt mij wel, maar heb ik verder niet zoveel ervaring mee.

edit: bij 100 graden gaat die vpu recovery toch in actie komen (of je krijgt artifacts, bsods en herstarts)?

[Reactie gewijzigd door Synch op 8 juli 2007 22:36]

Heb deze kaart ook gekocht, moet hem alleen nog ontvangen. Ziet er goed uit! :)
Overlord, alles op high en 60+ FPS? Ik heb een 7900GTX 512MB en heb zo rond de 40 FPS met drops naar 25. XP SP2, niet alles op high, 1280x800. Zelfs op 800x600 zie ik weinig verschil in FPS...
Nouja 60+ fps zal het mischien dan niet zijn maar in ieder geval 40+, zoals ik ook al zij zijn er natuurlijk framedrops bij grote open stukken met veel detail.

Ik draai 1024X768
- Ik kwam op de msi versie van deze kaart uit en de nvidia 7900gs. Omdat deze hoger presteerd in de benchmarks heb ik voor deze gekozen.

- De driver cd heb ik meteen weggedaan en ik ben naar de ati site gegaan om daar de nieuwste catalyst met ccc (Catalyst Controll Centre) te downloaden.

Wat heb je nou, een 7900GS of een X1950Pro? :?

P.S

4096 in 3Dmark06 vind ik wel wat raar. Je hebt een dikke Core 2 Duo E6600
en in het geval je een X1950Pro hebt zou je toch zo tegen de 5000 moeten zitten....

met 3700+ @ 2,75Ghz & 7900GT ( 450 Mhz core) 4060 @ 1280 x 1024
met 3700+ @ 2,75Ghz & 7900GT ( 450 Mhz core) 4759 @ 1024 x 768

[Reactie gewijzigd door Kebappie op 15 september 2007 12:12]

1. ik zal het ff aanpassen.
2. Jah ik weet ook niet waaraan dat ligt? Iemand een idee?
Ik zal 3dmark06 nog ens draaien.

edit: aangepast :-)

[Reactie gewijzigd door Synch op 15 september 2007 23:22]

Ik ben er ook redelijk tevreden over, ik heb dezelfde (rx1950pro-t2d256e met ddr3 geheugen). Op mijn inmiddels wat oudere amd64 3200+ zet hij dezelfde 3dmark score neer. Dat is een beetje jammer

Mooie review verder :)

[Reactie gewijzigd door Harry_Sack op 15 september 2007 12:14]

Of ietsje over de 6k in 3dmark6 :P
6227 http://service.futuremark.com/compare?3dm06=2987930
(De hoogste in zijn klasse :PPP)
En ja 4000 is veel ste wijnig

4498 Sempron 3400+ op 2.4Ghz Socket 754 en de 1950PRO (geen dual chanel)
4060 met een 3700+ op 2.75Ghz en een 7900GT ? LMAO (dualchannel)

Of je doet zelf iets fout of die 7900GT is ruk :P

[Reactie gewijzigd door warmonger op 15 september 2007 12:33]

Hmm:
1. ik denk dat je 1950pro bedoelt maar dat maakt niet uit
2. zie de post van fuliguration hierboven, ik zou ook niet weten waaraan het ligt, maar ik zal 3dmark06 nog eens draaien.
Ik haalde met een e6750 en een 1950pro 256Mb +/- 7000 3dmark06 score, dus die van jouw is inderdaad veel te laag
Ik heb een E6750 met een MSI 8600GTS en haal 5500 3dmark06. Een 1950 Pro moet die score van mij makkelijk kunnen halen/overtreffen

Ook de 3dmark05 zijn aan de lage kant. Ik had hier 11450.

Het lijkt er op dat jouw kaart niet optimaal preteert.
Toch kan ik spellen waarvan ik dacht ze niet goed te kunnen spelen op high draaien.

Maar je bent niet de enige die dit zegt dus ik zal nog eens testen.
Keep in touch ;-)
Oke voor allen die vonden dat ik een lage score had:

Hier nog een keer 3dmark05 met alle tests: 10025
3dmark06 komt later nog.

edit: 3dmark06: 5747 veel beter dus.

[Reactie gewijzigd door Synch op 16 september 2007 11:19]