Seagate Momentus XT ST92505610AS (Hybrid), 250GB Review

TijmenK 30 oktober 2011, laatste update op 30 oktober 2011, 1.104 views

Seagate Momentus XT ST92505610AS (Hybrid), 250GB

Pluspunten

• Snel.
  • Stil.
  • Betrouwbaar.

Minpunten

• Prijs relatief hoog op het moment.

Dit is mijn eerste review, feedback is meer dan welkom. Als je een benchmark wil zien of een andere test; roept u maar!

Na mijn laptop zonder harde schijf van een medetweaker gekocht te hebben zat ik met een dilemma. Aan de ene kant wilde ik een SSD om de snelheid van mijn nieuwe laptop ten volste te benutten, maar aan de andere kant wilde ik veel opslagruimte vanwege mijn ambitie een dual boot Windows 7 - Hackintosh te maken. Vanwege mijn Android escapades was ook nog eens een virtuele Ubuntu nodig en wat vrije ruimte voor github en zo. Aangezien ik verder alles op mijn NAS heb staan had ik 200 GB ingecalculeerd.

In deze review bespreek ik zijn functioneren als dual boot schijf en in het algemeen, eveneens voeg ik een obligatoire HD Tune benchmark toe.

Keuze

Een degelijke SSD met dit formaat kost (naar mijn bevindingen) ruim 300 en dat vond ik het niet waard. Enigszins teleurgesteld begon ik mij te verdiepen in de HDD en vond al vrij snel deze Hybrid schijf, uiteindelijk op FOK! een tweedehands model gevonden dat, volgens de verkoper, nauwelijks gebruikt was vanwege incompatibiliteit.

Prestaties

Vanwege de beperkte capaciteit van het flash geheugen was ik bang dat in een dual boot setup niet de boot bestanden van beide OS'en op het snellere flash geheugen konden worden geplaatst. Ik heb getest of dit het geval was door eerst tien keer Windows 7 op nieuw op te starten zodat ik zeker wist dat de harde schijf deze sectoren op zou pakken, vervolgens heb ik dit met Mac OS X gedaan. Hiermee had ik eikwaarden aan de hand waar van ik de snelheid in de dual boot configuratie kon vergelijken. De bootsnelheden in de dual boot heb ik gemeten door eerst tien keer om en om beide OS'en te laden en vervolgens de tijd op te nemen.

Ik heb de tijd van het selecteren van het OS in de boot loader tot het volledig laden van het bureaublad gemeten

Resultaten:

Windows 7 single boot 14.2 seconde
Mac OS X 10.7 Lion single boot 35.9 seconde

Windows 7 dual boot 14.4 seconde
Mac OS X 10.7 Lion dual boot 36.0 seconde

Deze resultaten verbaasden mij zeer, er is dus praktisch geen verschil tussen single boot en dual boot configuratie. Hieruit blijkt dat de bestanden die daadwerkelijk tijdens het booten geladen worden maar een fractie van het complete besturingssysteem zijn.

HD Tune benchmark

Snelheden zijn prima, en de access time ook zeker.

CrystalDiskMark

Ook hier zijn de snelheden netjes, de lage 4k snelheid die vooral bij de boot van belang is wordt grotendeels gecompenseerd door het gebruik van de flash chip. Het benchmark programma kan deze alleen niet gebruiken omdat het besturingssysteem hier geen invloed op kan uit oefenen.

Featureset

De harde schijf doet wat hij doet, hier is niks op aan te merken.

Stabiliteit en Betrouwbaarheid

Nog geen enkele vastloper gehad die te wijten is aan de harde schijf (voornamelijk aan mijn onkunde met Hackintosh ). Een scan met HD Tune laat zien dat hij geen bad sectors heeft. Ik zal updaten wanneer ik problemen ontdek.

Compatibiliteit

De schijf werkt prima op de SATA 300 snelheid, AHCI aangezet in de BIOS en hij werkt prima in Windows, Linux en Mac OS X.

Ondersteuning door fabrikant

Toen ik de schijf kreeg stond er volgens mij firmware versie sd25 op, op de site van Seagate kon ik de nieuwe firware versie makkelijk downloaden. Omdat ik Windows gebruik hoefde ik geen cd te branden maar was de harde schijf een herstart en wat prachtige ASCII art later op versie sd28, op moment van schrijven de meest recente versie.

Geluidsproductie

Tijdens intensief schijfgebruik zoals bij een benchmark of het dupliceren van een complete partitie kan je de schijf als je goed luistert met je hoofd tegen de laptop aan een heel klein beetje horen. Bij normaal gebruik wordt is hij niet te horen en bij intensief schijfgebruik springt meestal ook de fan aan die de harde schijf onhoorbaar maakt.

Warmteproductie

Tijdens normaal gebruik is de schijf ongeveer 35 graden, de hoogste temperatuur die ik heb meegemaakt was 48 graden, dit was aan het eind van de schijfcontrole met HD Tune. Hij had toen dus non stop 250 GB aan data verwerkt. Dit gebeurt verder nooit, en tijdens kopieeracties van 10 GB ( groter dan dat doe ik nooit ) wordt hij 40 graden, ondanks het feit dat de harde schijf direct onder het oppervlak voor het toetsenbord zit is dit niet storend.

Op moment van schrijven kost hij 95, dit vanwege de recente prijsverhogingen door fabrikanten. De overstromingen in Thailand zijn de voornaamste reden voor de prijsverhoging. Toen ik hem kocht kostte de schijf ongeveer 80.

Het is een stille en snelle harde schijf. Ik heb vooralsnog geen minpunten kunnen ontdekken.

Heb jij ook een Seagate Momentus XT ST92505610AS (Hybrid), 250GB?

Ik heb zelf de 500GB versie sinds een paar weekjes in gebruik, en ben echt zeer tevreden!
Wat betreft de snelheidswinst, ik heb bij de nieuwe installatie van Office en Dreamweaver een testje gedaan.
1e keer opstarten Word: 5.5 seconden
2e keer opstarten Word: 0.5 seconden

1e keer opstarten Dreamweaver CS5.5: 18 seconden
2e keer opstarten Dreamweaver CS5.5: 3 seconden

Wat betreft geluid: hij maakt meer geluid dan mijn oude schijf, maar die was doodstil, deze rammelt een beetje, maar echt niet hinderlijk/storend.
Qua warmteontwikkeling kan ik niets zeggen, ik heb de harddisk onder de palmrest zitten en merk nooit dat die ook maar iets warmer wordt, ook niet met bestanden >10GB.

Ik heb ook de firmware sd28, had eerst sd26, maar merk wel een verschil in gebruik van flash-geheugen. Je moet echt meerdere keren de bestanden gebruiken, wil de schijf ze in het flash zetten naar mijn mening, maar op deze manier blijft het flash "schoner".
1e keer opstarten Word: 5.5 seconden
2e keer opstarten Word: 0.5 seconden
Bedoel je hiermee: Word opstarten computer afsluiten computer opstarten Word opstarten?
Of 2x achter elkaar zonder je computer af te sluiten?

Als je dat laatste hebt gedaan zegt het niet veel want dan staat een groot deel van het programma nog in het RAM geheugen van de computer (ook bij een normale hardeschijf dus.....). Dan wordt de hd dus amper gebruikt. Pas na afsluiten van de computer wordt je RAM geheugen leeggehaald.

Met mijn full SSD bijv: eerste keer Word opstarten: 2.5sec. tweede keer 0.5 sec. De eerste keer is in dit geval een representatie van de snelheid van mijn SSD-schijf; de tweede keer van m'n RAM geheugen.
Als jouw computer na afsluiten ook rond de 2-3 sec zit zou je kunnen concluderen dat het voor de veel gebruikte apps een redelijk waardige vervanging van een full SSD is. Als het dan nog steeds 5.5 sec is; dan leest hij het blijkbaar niet van de 4gb flash af.

[Reactie gewijzigd door discy op 4 november 2011 14:13]

Mooie review, maar kun je ook aangeven wat de snelheidswinst is bij het opstarten van (beide) OS-en en programma's? Hoe is je indruk van de responsiviteit van je laptop t.o.v. de vorige harddisk?

De warmte ontwikkeling is wel vrij hoog, alleen heb ik ervaring met de 500gb varianten.
Wat is het verschil tussen SD25 en SD28?

Acces time van 0.6ms :woohaa