Specificaties 500W (80 Plus Gold), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! Straight Power E9 500W Review

PeaceNlove 30 oktober 2011, laatste update op 30 oktober 2011, 1.588 views

be quiet! Straight Power E9 500W

Pluspunten

• 80 Plus Gold tot 93% efficient
  • Grote fan
  • Veel aansluitingen

Minpunten

• Veel overbodige kabels als je maar weinig schijven hebt
  • Fan koelt de behuizing nauwelijks.

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 3
De Be Quiet Straight Power E9 500W is een energiezuinige en stille voeding met veel aansluitmogelijkheden.

Uitrusting en afwerking
De voeding zit in een nette zwarte behuizing. De fan-grill bestaat uit een recht rooster, en dat ziet er wat mij betreft wel strak uit. Je ziet het verder niet in mijn Coolermaster Stacker, maar toch. De fan die er achter zit is temperatuur gestuurd en tot nu toe bijzonder stil. De kabels zijn niet modulair en het zijn er best veel, dus je moet met deze voeding wel rekening houden dat je 1 of 2 kabels ergens moet 'opbergen'in je kast.

Aansluit- mogelijkheden
De aansluitmogelijkheden zijn enorm!
Je kan het volgende aansluiten:
8X sata
4X Molex
1X Floppy
2X 8+2 PCI-e
1X P4 + P4
1x 20 + 4 Mainboard
Op onderstaande afbeelding van Be Quiet zie je hoe lang de kabels zijn en hoe de aansluiting over de kabels verdeeld zijn.

In mijn geval had ik de kabels met de Molex aansluitingen er op totaal niet nodig, want ik kan mijn schijven en DVD-brander allemaal op de 1e Sata-kabel aansluiten.

Prestaties en stabiliteit
De prestaties zijn prima, maar dat is nu nog even zonder mijn MSi 5830 videokaart. Met alleen een Phenom X4 955 zie ik nauwelijks fluctuaties optreden. Wanneer de CPU idle draait heeft de 12V in de praktijk 12.16V en wanneer ik de CPU 100% belast daalt dit naar 12.1V.
Zie ook de onderstaande afbeelding:

Geluidsproductie
Met een 135mm fan heeft Be-Quiet zijn best gedaan om een zo groot mogelijke fan in te bouwen en dat vertaalt zich in een lager toerental dat nodig is voor de luchtverplaatsing en dus in minder geluid. Daarbij komt ook nog dat de fan temperatuur gestuurd is, waardoor deze in de praktijk bij lage temperaturen ook niet 100% hoeft te draaien. Zonder hoge belasting door het ontbreken van mijn 5830 is de voeding momenteel fluisterstil.

Warmteproductie
De warmteproductie is erg laag. De warmteproductie komt bij een voeding altijd door de inefficientie waarmee 230V wisselstroom omgezet moet worden in o.a. 12V en 5V gelijkstroom. Mijn vorige voeding was een 'gewone'80 Plus voeding en die had een efficientie van zo'n 80%. Ik heb met die oude voeding het stroomverbruik onder full load eens opgemeten en het verbruik kwam neer op zo'n 350W. Uitgaande van de 80% betekend dat de voeding zo'n 55W aan hitte produceerde.
Deze Be-Quiet heeft echter vanwege het 80 Plus Gold label een efficientie van 93% bij 50% belasting en van 88% bij 100% belasting. Bij een verbruik van zo'n 300W betekend dat je toch wel zo'n 90% efficientie behaald en dus een reductie van 50% hebt van de warmteproductie. In plaats van 55W verwacht ik dat deze voeding maar 25W in hiite omzet. Wat mij betreft een erg goede zaak, want zo hoeft de koeler minder hard te werken en spaar je het milieu. Voor je portemonnee maakt het weinig uit, want voor minder geld kan je ook een 500W voeding kopen die minder efficient is...

Koelvermogen
Dit zou dan het enige slechte punt zijn van deze voeding, want omdat de fan temperatuur gestuurd is zal deze pas bij hogere temperaturen harder gaan werken en hete lucht uit je kast via de voeding gaan afvoeren. Maar als je een extra case-fan hebt die de lucht al voldoende afvoert, zoals ik, zou ik me daar niet al te druk over maken.

Voor minder geld kan je ook van een prima merk een goede 500W voeding kopen. Vanuit dat punt gezien is deze voeding duur en de score dus slecht. Als je kijkt naar het aanbod van 80 Plus Gold voedingen is deze 500W voeding de goedkoopste die je kan krijgen. Vandaar de score 'Goed'

Heb jij ook een be quiet! Straight Power E9 500W?

Nette review, de info die we nodig hebben zet jij er neer top.

Ik heb zojuist zelf ook deze voeding besteld, helaas niet modulair maar als je een beetje kunt ty-rippen dan werk je die kabels prima weg :)

Be Quiet staat voor: duitse degelijkheid.
en dat is het ook; efficient en aan 500 watt heb je meer dan genoeg (met een enkele videokaart)

de reden dat de voeding weinig warmte uit je kast haalt is dus ook dat die lekker langzaam draait en daardoor heerlijk stil is, zoals jij zegt 1 goede casefan (en goede airflow in je kast) doet wonderen.