MSI K8N Neo4 Platinum, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394) Review

Aight! 28 april 2005, 5.578 views

MSI K8N Neo4 Platinum, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit
  • Goede layout
  • Handige live update

Minpunten

• Geheugen voltage
  • Northbridge fan maakt een irritant geluid

Layout Score: 4
Algemeen: 'De eerste Indruk'

Dit bord is echt een goede keus, zeer geschikt als middenklasser. DFI voor de overlockers, maar deze doet het ook redelijk. Alleen de Vdimms voltage niet. Het bord ziet er mooi strak uit, zonder nutteloze dingen. Alles is niet te dicht op elkaar geplaatst, montage van een Zalman 7000Cu ging ook zeer goed. Dimms zaten niet in de weg.

Het 'totale' pakket:

Het pakket wat je erbij krijgt is weer top zoals altijd bij MSI. 2 Sata power kabeltjes, 4 Sata kabeltjes, Msi Bracket, handleiding en natuurlijk het moederbord. Drivers zowel op cd als floppy voor de Sata poorten. Dat vind ik wel nog jammer, ik moest helaas een floppy drive installeren voor het installeren voor mijn sata/raid drivers. En natuurlijk een grote layout van het bord, waar alles mooi en duidelijk staat. Zeer hdandig als je je moederbord gaat installeren.

De bios:

Over de bios ben ik zeer te spreken, alles mooi overzichtelijk, geen onnodige functies, gewoon wat je nodig hebt. Bios clearen gaat ook heel gemakkelijk door middel van een knopje, geen jumpertje meer, zeer fijn. De Cpu en geheugen hebben allebei een apparte catogrie in het bios, wat zeer prettig is. Ook kan je zogenaamd dynamisch overlocken, voorgeprogrammeerde bios instellingen, die voor een stabiele maar kleine overlock zorgen.

Layout

De layout ziet er wat ik al eerder zijn mooi overzichtelijk uit. De IDE 1/2 connecotrs zitten mooi in het midden, hoef je geen lange kabels te trekken naar de onderkant van het bord. Zelfde geld voor de floppy connector en de 24 pins en 4 pins connector. Een groep sata poorten is zeer fijn geplaatst helemaal rechtstonder. Kan je makkelijk je HDD's eraan connecten. Alleen wat ik minder vond aan de layout was de Front Fire Wire en de Front Audio, die hadden ze helemaal links onder op het moederbord gezet. Ook ben ik zeer goed te spreken over de Dual Gigabit lan, zeer fijn bij lan party's.Helaas zitten er wel weining connectors op voor mijn case fans. Over het geluid ben ik ook zeer tevreden.

Software: Msi Bundle

Over het Live Update van Msi ben ik nog altijd tevreden, zeer goed, en iedereen kan het, zeer gebruikers vriendelijk. Over Core Center ben ik niet zo te spreken, zelfde over DigiCell. Ziet niet uit, en is een beetje een rommeltje, ntune daar integen is wel zeer fijn, maar al had ik daar ook bij gezien dat je je temperaturen beter kon bekijken, over een lange tijd. En een soort log kon maken, zou wel handig zijn als je eventjes ging testen hoe stabiel je overlock was. Sensor uitlezen ook nog geen enkel probleem mee gehad, zowel met die orignele bios als de nieuwste.

Overlocken en stabilteit van het bord

Bij mij draait het als een trein, bios was in het begin niet stabiel. Moest dus overlocken via Clockgen, max zoeken van mijn cpu en instellen in de bios. Dat werkte wel. Alleen wat ik dus jammer vind is het voltage wat maar tot 2,8 gaat. Mensen met OCZ of Bh-5 slaan dit bord liever over, want hij werkt ook niet met een OCZ booster. Al hebben andere mensen dit wel aan de praat gekregen, of naar alle waarschijnlijkheid zou OCZ een nieuwe of Rev.2 uitbrengen. Bios is ook redelijk uitbreid, al kan je niet allemaal instellingen doen in het bios bij je geheugen wat een DFI dus wel weer heeft. Pci, sata locks blijken ook goed te werken, wat bij de Nforce 3 nog al eens mis wilden lopen.

Geluid productie

Alleen de norhtbirge fan maakt een irritant geluid. Dat is ook makkelijk te verhelpen om hem minder dan 12 volt te laten lopen, via bijvoorbeeld een fan mate. Loopt dan op 3300 rpms, wordt niet al te warm, of natuurlijk vervangen door een heatsink, maar dan zit je weer in de knoei met je videokaarten. Dan zou je een stuk van je heatsink moeten afzagen.

Al met al is dit een zeer fijn bord. Zowel de layout, de bios, en toch nog redelijke overlock mogelijkheden. Als je geen 'Die Hard Overlocker' was is dit bordje helemaal geen slechte keus. Al moet je wel goed opletten dat er verschillende soorten zijn er zijn namelijk 2 soorten K8N Neo4 Platinum, een ervan heeft dus maar 1x GigaBit lan.

Heb jij ook een MSI K8N Neo4 Platinum, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)?