Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model) Review

BuffelmuisNewbie 26 oktober 2011, laatste update op 26 oktober 2011, 6.663 views

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)

Pluspunten

• Interface instellingen overzichtelijk
  • Veel mogelijkheden

Minpunten

• Tegenvallend bereik
  • Snelheid zeer matig
  • Verbinding instabiel
  • Lomp ontwerp met 3 antennes

WLAN-bereik Score: 1
Beheerbaarheid Score: 3
Omdat ik ontevreden was over het draadloze bereik en de snelheid van de standaard docsis 3.0 144-N Ubee-modem/router die Ziggo standaard levert bij een abonnement, besloot ik een 300N-router aan te schaffen. Deze TP-Link kreeg online goede beoordelingen en de prijs was in orde. Bij de 4Launch shop was 'ie snel leverbaar en scherp geprijsd. De levering was in orde.

Bereik Wifi valt enorm tegen
De installatie was makkelijk en gebruiksaanwijzing was compleet. Na installatie was de teleurstelling echter groot. Het bereik was minder goed dan dat van de Ubee. Ook de snelheid op korte afstand (minder dan 2 meter) viel vies tegen en bleek geen enkele meerwaarde te hebben t.o.v. de Ubee. Een onderzoekje met EkaHau Heatmapper liet zien dat het bereik inderdaad minder was dan dat van de Ubee. Verschillende plekken in huis geprobeerd, maar geen verbetering in het bereik op de 1e en 2e verdieping. Ook stabiliteit viel tegen, ondanks dual-band technologie. De draadloze verbinding viel vaak weg.

Slechte ervaring met webshop
Router retour gestuurd naar 4Launch. Daar een zeer klantonvriendelijke ervaring gehad. Er zaten "ineens" krasjes op het apparaat die er absoluut niet op zaten op het moment dat ik de router verstuurde. De 4Launch Shop heeft dit slecht werkende apparaat vervolgens zonder enig overleg weer naar me teruggestuurd. En bedankt... :(

Conclusie modem
Kortom: ik zou deze router zeker niet aanraden, in ieder geval niet voor wie sneller en beter Wifi wil en de router op de Ubee docsis 3.0-modem van Ziggo wil aansluiten. Het was ook te mooi om waar te zijn voor deze prijs. :?

Conclusie webshop
Voor wat betreft de 4Launch Shop: de levering en prijs mochten in orde zijn, de after sales was dat absoluut niet. Zonder enig overleg met de klant een retourzending aanmerken als "beschadigd" en deze linea recta terugsturen is niet zo netjes. Vooral niet omdat de "krasjes" er nog niet op zaten bij verzending. Ik vond de hele retourprocedure sowieso ingewikkeld.

• Linksys Wireless-N PCI Adapter
  • Ubee docsis 3.0-modem/router

Heb jij ook een TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)?

Vervelend van je slechte ervaringen met het product. Ik kan me daar overigens helemaal niet in vinden en maak met volle tevredenheid gebruik van de router.
Nu je het toch met je router moet doen is het wellicht verstandig om het apparaat te flashen met DD WRT (http://www.dd-wrt.com/). Je krijgt vele mogelijkheden erbij en je kunt eventueel het zend/ontvangvermogen opschroeven of het apparaat als repeater van je oude Ubee docsis 3.0-modem/router instellen.

Wat bedoel je met "dual-band" technologie? Als ik de terminologie goed begrijp betekent dit dat het apparaat zowel op de 2.4 als de 5GHz band zou moeten werken en dit is niet waar. De router maakt gebruik van de 2.4 GHz frequentie.

"Lomp ontwerp met 3 antennes", bedoel je dat je het apparaat niet mooi vindt of bedoel je dat het ontwerp er voor zou zorgen dat het bereik niet goed zou zijn?

Hopelijk ga je toch nog met plezier van de router gebruik maken!
Beste Rik,

Bedankt voor de tips. Voor wat betreft dual-band heb je gelijk. Ik heb hier terminologie door elkaar gebruikt, waarvoor excuses. Ik bedoelde onderstaande tekstfrase uit de productomschrijving van TP-Link, waar meer stabiliteit wordt beloofd:

"Signal Sustain Technology (SST) vergroot aanzienlijk de link robuustheid en doorvoer door gelijktijdige zending door drie ruimtelijk verschillende signaalpaden en opname van informatie vanuit drie ontvangers binnen de signaalverwerking op de ontvanger. Het wegvallen van de netwerkverbinding is sterk verminderd, link robuustheid en doorvoer is toegenomen, er is gemiddeld 50% meer langdurige doorvoer op afstand dan bij 2x2 MIMO systemen. Clear Channel Assessment (CCA) past de bestaande WLAN luister-alvorens-te praten regel toe op de bandbreedte, benodigd voor het binden van kanalen Het vermijdt automatisch kanaalconflicten door gebruik van de eigenschap "clear channel selection" en realiseert volledig de voordelen van het binden van kanalen, wat de wireless prestatie sterk verbetert."

Hiervan heb ik niets gemerkt. Integendeel. De verbinding viel vaker weg dan met de Ubee-modem van Ziggo het geval was. Van prestatieverbetering was dus ook geen sprake.

Met "lomp ontwerp" bedoel ik dat het witte kastje esthetisch - naar mijn smaak - wel oké is, maar dat de drie grote zwarte antennes aan de achterkant nogal uit verhouding zijn ten opzichte van de rest. Nu zou ik daar geen problemen mee hebben als de antennes zouden bijdragen aan betere prestaties. Bij mij is dat dus niet het geval en dan vind ik dat de Ubee van Ziggo (zonder zichtbare antennes) er beter uitziet. Ik vraag me tegelijkertijd af wat het nut is van die drie grote zwarte staken aan de achterkant van de TP-Link.

Hoe dan ook: ik ga je tip om het apparaat te flashen opvolgen. Bij positief resultaat, zal ik het hier vermelden.
Nog geen tijd gehad om te flashen of toch slechte ervaring blijven houden?
Ikzelf heb deze router namelijk ook en ben er absoluut tevreden over. Incl. dd-wrt flash
Deze router is een absolute topper voor zijn prijsklasse. Hij kan zich meten met de duurdere A-merken zoals Linksys. Wat het bereik van wifi betreft ook prima bereik (referentiekader = Linksys en Zyxel). Met 4Launch heb ik nog geen slechte ervaringen gehad, want heb nog geen gebruik hoeven maken van de after sales.

[Reactie gewijzigd door weigerambtenaar op 23 juni 2012 08:36]

Met je ervaringen met 4Launch kan ik me heel goed vinden.
In je ervaringen met de router totaal niet. Ik heb deze router nu ook, en werkt prima. Ik ga binnenkort nog zwaarde Db antennes plaatsen en het mW van de router nog verhogen d.m.v. dd-wrt software. Dan moet het berreik nog veel beter worden dan dat het nu al is.
ik had precies dezelfde problemen met die router - de eerste examplaar had echt trage WiFi die regelmatig weg viel (op 1 meter afstand).
Ik heb die gewoon teruggebracht naar 4launch en die was netjes vervangen door een andere exemplaar, binnen een minuut, geen lastige vragen.
De tweede exemplaar die ik nu heb, werkt prima via WiFi (pricies dezelfde settings), ik heb hem nu voor maar 1 dag, dus mischien iets vroeg te zeggen.
Over krassen: dat kan wel mogelijk zijn dat 4launch was gelijk. De plastik van de router is ontzettend makkelijk om te krassen. Ik heb de eerste (niet goed werkende exemplaar) gehangen op de 2 schroeven, en in de schroeven gaatjes (en rondom) ontstaan kleine kraasjes. Maar ik hoop dat 4launch die exemplaar gewoon terug naar producent stuurt, en niet doorverkoopt, en dan die kraasjes geen problem moeten zijn, die is toch kapot.
Dus blijkbaar zitten er af en toe schlechte exemplaaren tussenin.
Ik vond de after sales van 4Launch ook niet heel erg geweldig. Ingewikkelde RMA procedure en ze zijn wel heel erg kritisch als je het product terugbrengt. Bij andere (web)shops is dat gewoon beter geregeld.