Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Black switches - Bekijk alle specificaties

Steelseries 6Gv2 (Qwerty) Review

den_dolf 22 oktober 2011, laatste update op 25 oktober 2011, 1.783 views

Steelseries 6Gv2 (Qwerty)

Pluspunten

• stevig
  • zwaar
  • typt erg lekker
  • heeft de volledige 6 toetsen boven de pijltjestoetsen (dus ook Insert)

Minpunten

• scherpe spatiebalk
  • hoekig

Ik wou even een korte review neerzetten omdat ik de mogelijke kopers toch nog wat extra zou willen informeren:

Voor je een mechanisch toetsenbord koopt zou je best de uitleg over de soorten cherry switches eens lezen. Ik heb de link overgenomen uit een andere review van dit toetsenbord.

Algemeen
Het bord is heel eenvoudig, en heeft dus weinig extra's. In de doos zit nog een usb to PS/2 connector en dat is het. De USB kabel is ruim lang genoeg en is dik en stevig. De linker windowsknop is vervangen door het Steelseries logo en daarmee bedien je de multimediatoetsen (mute, vol down, vol up, play/pauze, back en forward) die 'onder' de F toetsen zitten. Je hebt echter nog de 2e windowstoets rechts dus voor mij is dit een zeer mooie oplossing.

De toetsen
In dit toetsenbord zitten de cherry MX black switches, en die eigenlijk gemaakt zijn voor het gamen. Dit omdat je geen feedback krijgt van het toetsenbord wanneer nu net de toestaanslag geregistreerd wordt. Daardoor ga je de toetsen telkens 100% indrukken, ook al is de aanslag al lang geregistreerd voor de toets beneden is. Puur voor gaming dus. Echter vind ik het wel goed typen, want ik heb het niet puur voor gaming gekocht. Ik las in een andere review dat het toetsaanslagen zwaar wegen, dat je 'harder moet drukken'. Dat zou ik toch wat willen relativeren. Mijn Logitech MX3200 typte veel zwaarder na enkele jaren gebruik dan dit toetsenbord. Als je het echter gaat vergelijken met een laptop toetsenbord kan je natuurlijk wel stellen dat dit iets zwaarder typt.

Wat je op de foto's van dit toetsenbord niet zo erg goed ziet is hoe hoog te toetsen uit het bord steken. Het lijkt echt een bord van 20j geleden op die manier. De spatiebalk is erg hoekig en kan gaan vervelen als je grote handen hebt omdat die spatiebalk dan je duim gaat 'snijden' maar mogelijk ligt dat aan het feit dat ik het bord nog niet gewoon ben.Het bord is niet verstelbaar in hoogte maar dat is eigenlijk geen probleem. De ergonomie zit wel goed, afgezien van de iets scherpe spatiebalk.

De opdruk
De opdruk van de toetsen is erg goed en leesbaar. De toetsen zijn ge-'laser etched' wat betekend dat de opdruk met een laser ingebrand is in de toets waarna deze gravuur opgevuld wordt met witte 'verf'. Zelfs wanneer je vingers zo ruw zijn als een kattentong lijkt het me een ware klus om de opdruk te doen vervagen.

Geluid
Dit toetsenbord *klikt* niet doordat er cherry black switches gebruikt zijn. Deze klikken niet. Het toetsenbord is niet fantastisch stil. Je hebt geen rubber dome die in een 'normaal' toetsenbord het geluid van de aanslagen een beetje dempt. Echter valt het geluid zeer goed mee.

De looks

Zoals ik al zei steken de toetsen er ver uit. Het ziet er een erg eenvoudig, erg stevig bord uit, en dat is het ook. De Num, Caps en Scoll leds zijn wit en zijn net wel of net niet te sterk. Als je in het donker gamed kunnen ze je gaan irriteren. Afplakken kan je doen.
Net zoals de knoppen is het hele toetsenbord erg vierkant. Dit is eigenlijk het kleine broertje van de http://tweakers.net/pricewatch/229990/steelseries-7g.html die ook 2xUSB en mic+headphones plugs hebben. Deze heeft dit niet.

Als je nog vragen hebt over dit bord, of opmerkingen over de review dan hoor ik het graag

Heb jij ook een Steelseries 6Gv2 (Qwerty)?

Ik lees dingen in deze review waar ik het niet mee eens ben. Heb zelf de 7G gehad (en alweer verkocht). Ik vind hem dus helemaal niet stil een rubber dome toetsenbord is veel stiller. En dan nog een belangrijk punt, na 6 maanden waren de wasd toetsen bij mij een stuk vager dan de rest !!! en dat stelde mij echt teleur, zeker voor een toetsenbord van dit kaliber..

Dus jou verhaal met ''de opdruk'' klinkt goed maar is helaas niet correct (qua vervagen dan).
over het vervagen.... bij mij vervagen de toetsen ook maar dit komt gewoon door zweet/vuil/huid etc. Een vriend heeft dit toetsenbord ook en hij heeft er weer geen last van, waarschijnlijk zweet hij ook minder :P
Je kan de toetsen er makkelijk vanaf halen en in de vaatwasser doen, zijn ze weer als nieuw!
Lijkt me te kloppen. Ik zie bij mij ook dat de WASD reeds vuil aan het worden zijn. Maar lijkt me inderdaad afwasbaar :)
De toetsen zijn er inderdaad erg makkelijk af te halen.

[Reactie gewijzigd door den_dolf op 25 oktober 2011 17:16]

Ik stel toch nergens dat het stiller is dan een rubber dome? Dat is het zeker niet. Ik zeg wel dat de Cherry Black MX switches niet 'clicken' zoals dat bij andere Cherry switches wel is.

Het vervagen kan ik nu inderdaad nog weinig over zeggen. Ik ga wel de review updaten als ik iets tegen kom :)
Ik snap niet dat ze de linker windows toets gebruiken voor hun extra toetsen. Zelf gebruik ik altijd de linker voor toetsencombinaties als Windows+D, Windows+E, etc.. en nooit de rechterkant omdat daar geen toetsencombinaties zitten. Vreemde keuze.
Voor gamers in games is het makkelijker, want als ze dan per ongeluk op die toets drukken gebeurt er niks aangezien het de functie toets is, en niet de windows key
Ik heb dit toetsenbord ook. Ben er erg over te spreken, typt heel lekker.

Enige nadeel tot nu toe; toetsenbord is vrij hoog, zeker de voorkant, de onderste toeten zitten al op 3 cm van je bureaublad. Dus je palmen rusten op je bureaublad is er niet bij. :(
Kan ik me wel inbeelden. mijn armen rusten wel op de tafel maar de polsen zelf niet echt. hangt ook wat van je handen af waarschijnlijk. Misschien wa de 7G een betere keuze voor jou.