Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sony MDR-EX1000 (Zwart) Review

Sir_Hendro 22 oktober 2011, laatste update op 24 oktober 2011, 2.810 views

Sony MDR-EX1000 (Zwart)

Pluspunten

• De geluidskwaliteit
  • Doet het onwijs goed bij het afspelen van rustige muziek (Klassiek/Jazz/Percussie)
  • Comfort
  • Grote keuze aan silicone dopjes (10 sets)
  • Opberghoes bijgeleverd

Minpunten

• Misschien niet ideaal voor dance/trance/techno door een mogelijk klein gebrek aan bass volume
  • Opberghoes is wel wat aan de grote kant
  • Het opbergen van de oortjes in de hoes is een grote uitdaging!
  • De prijs

De Sony MDR-EX1000
EX Monitor In-Ears

Het huidige vlaggenschip van de Sony in-ear line-up, de Sony MDR-EX1000. Een paar oortjes die met behulp van de gebruikte materialen zeer neutraal en een uiterst nauwkeurig klankbeeld zou moeten tonen. Mooi spul dus voor de audio liefhebbers.

Vooraf
Ik zelf gebruik al een lange tijd de MDR-EX500 van Sony. Deze had ik bijna een jaar geleden gekocht. Hier heb ik een lange tijd veel van genoten. Toch merkte ik dat het geluid beter moet kunnen. Bepaalde klanken waren gewoon niet optimaal en hoe meer geluiden er door elkaar gespeeld worden des te moeilijker het wordt om ze als individuele instrumenten van elkaar gescheiden te horen. Tevens had de EX-500 last van een piek in het hoge frequentie waardoor bijvoorbeeld woorden met een S als een nagel in het oor kunnen klinken. In het algemeen klinken zij best goed, maar er is nog veel ruimte voor verbetering.

De nadelen van mijn oude in-ears hebben mij op de zoektocht gezet naar betere oortjes. Aangezien ik wel erg te spreken ben over de oortjes van Sony ben ik eerst gaan kijken naar wat hun nog te bieden hebben. Des tijds hadden zij de MDR-EX700 als topper in de lijn. Het geluid zou veel neutraler zijn met een veel nauwkeurigere diepe bass maar wel nog met een kleine piek in het hoog.
Na veel lezen was ik zeer overtuigd van deze set en begon er over na te denken om het misschien te kopen. Ze waren echter wel prijzig met prijzen van tussen de 250 en de 350 euro. Uit eindelijk heb ik het nog maar even links laten liggen.

Een aantal maanden later ben ik opnieuw gaan zoeken en toen vond ik ineens twee nieuwe modellen bij Sony. Namelijk de MDR-EX600 en de MDR-EX1000. De EX600 is het premium instap model en de EX1000 het luxe top model. Het eerste wat me opviel bij de MDR-EX1000 was de waanzinnig hoge prijs. Sony geeft het namelijk een advies prijs van maar liefst 499,- euro. Voor zo een prijs mag je dan wel kwaliteit verwachten dacht ik zo. Ik besloot om me eens te verdiepen in wat reviews over dit model. Het aanbod aan reviews was echter wel zeer beperkt omdat weinig mensen de oortjes willen kopen door de hoge prijs. Maar de reviews waren allemaal erg te spreken over het mooie geluid wat ze te horen kregen. Ook ruim 95% van de mensen die het slechts eenmalig hebben uitgeprobeerd waren te spreken over het geluid maar lieten het liever liggen vanwege het hoge prijskaartje.

Nadat de reviews mij hadden overtuigd ben ik gaan zoeken naar voordelige prijzen. Zo vond ik de MDR-EX1000 al vanaf 319,- euro op het internet waardoor de prijs meteen een stuk aantrekkelijker wordt, alhoewel het toch erg veel geld blijft. Nadat ik er een tijdje goed over heb nagedacht besloot ik de knoop door te hakken. De MDR-EX1000 worden mijn nieuwe in-ears!

Ontvangst
Ik kocht de MDR-EX1000 op een Duitse webshop en de volgende dag stond er al een man van DHL voor de deur. Met volle spanning nam ik de doos aan en nam het mee naar de keuken om de bruine doos te openen. Daar is hij dan, de MDR-EX1000 in zijn mooie grote luxe doos.

Op de achterkant van de doos vinden we nog wat interessante specificaties. Aangezien het natuurlijk een Europese verpakking is staat het er in meerdere talen vermeld. Ik heb de foto van de achterzijde gecropped naar het stuk in het Engels omdat er geen Nederlands wordt vermeld.

Qua specificaties ziet het er allemaal zeer goed uit. Voor die het niet lezen kunnen zal ik het hieronder even overnemen:

In-Ear Headphones

16mm driver units with thin and lightweight magnesium alloy housing, and diaphragm which utilizes Liquid Crystal Polymer Film. Prevents unnecessary vibration and produces smooth bass response, clear and highly accurate sound.
- 16mm dynamic type driver units deliver a wide frequency range and broader dynamic range, and reproduce accurate sound
- Driver unit’s diaphragm utilizes Liquid Crystal Polymer Film for highly accurate sound
- Thin and lightweight magnesium alloy housing to prevent unnecessary vibration for smooth bass response and clear mid-high range sound
- 7 sizes of hybrid silicone rubber earbuds for secure fit and long-term wearing comfort
- 3 sizes of noise isolation earbuds for effective attenuation of ambient noise
- Genuine leather carrying case supplied

Specifications
- Type: Dynamic, Closed
- Driver Unit: 16mm, Dome type (CCAW adopted)
- Sensitivity: 108dB/mW
- Power Handling Capacity: 200mW
- Impedance: 32ohms at 1kHz
- Frequency Response: 3-30,000Hz
- Magnet: Neodymium
- Cord: 7N-OFC litz cord adopted Y-type / Detachable
- Cord Length: 1.2m / 0.6m
- Plug: L-shaped stereo mini plug (Gold) (1.2m cord) / Stereo mini plug (Gold) (0.6m cord)
- Weight (Without Cord): Approx. 8g
- Supplied Accessories: Hybrid silicone rubber earbuds (SSx2, Sx2, MSx2, Mx2, MLx2, Lx2, LLx2), Noise isolation earbuds (Sx2, Mx2, Lx2), Carrying case, 1.2m cord / 0.6m cord, Operating Instructions

Inhoud van de verpakking
Na het uitpakken van de doos treffen we het volgende aan:

Wat we hier allemaal zien is een wat te grote luxe lederhoes met daarin de MDR-EX1000, een doos met maar liefst 10 verschillende silicone oordopjes, een quick start handleiding en een iets uitgebreidere handleiding. Als laatste nog een Europese garantiekaart.

Hier wat foto's van de inhoud:

De MDR-EX1000 in zijn bijgeleverde hoes.

Het hoesje wanneer deze gesloten is.

Een doosje met 10 verschillende dopjes.

Het linker oortje uit de hoes gehaald.

De kabels zijn modulair waardoor je deze makkelijk kunt vervangen mochten ze ooit stuk gaan.

Een vergelijking van de MDR-EX1000 (links) NC13 (midden) en de EX500 (rechts)

De test
Geluid moet je eigenlijk horen en is dus lastig te omschrijven maar ik zal mijn best doen.

Toen in de MDR-EX1000 voor het eerst in gebruik nam teste ik deze op mijn Sony NWZ-A846 Walkman. Daar begon ik met wat muziek van Dire Straits. In de eerste instantie schok ik een beetje want het geluid klonk nog niet zo mooi wanneer ik het eerste nummer ging afspelen. Echter bleek de speaker nog wat stijfjes te zijn en na enkele minuten begon het ding op volle pracht te spelen. De EX1000 is een compleet andere ervaring dan de EX500. Bij de EX1000 heb je namelijk het gevoel dat je op de eerste rang van een goed concert gebouw zit. Het geluid klinkt namelijk iets verder van je af dan je normaal gesproken gewend bent van een in-ear. Het klinkt dus meer alsof je in een grote ruimte staat (concert zaal) waar je omringd wordt met het fijnste geluid wat jij je maar kunt voorstellen.

Tijdens het luisteren hoor je hoe mooi rustige muziek zoals klassiek, orchestral, jazz en percussie eruit komt. Het is echt ongelooflijk want je hoort nu heel duidelijk alle instrumenten individueel op zijn plek spelen. Bij mijn oude EX500 was het meer alsof je aan het genieten bent van een lekkere soep. Maar bij de EX1000 sta je als chef in de keuken en beleef je hoe de soep gemaakt wordt.

Het klankbeeld van de EX1000 is compleet neutraal. Bij het luisteren naar een frequentie sweep van 1hz tot 20khz hoor je dat alles op een vast volume blijft. Al mijn andere oortjes en speakers schommelen hier echter onwijs in (Mijn Sony MDR-EX500, Sennheiser HD215 Pro en HD485 bijvoorbeeld).
De bassen gaan heel diep en zijn krachtig aanwezig, daarmee bedoel ik niet dat er een woofer in je oor staat te beuken maar juiste dat een een hele mooie diepe krachtige bass zeer gecontroleerd mee speelt. Het volume van de bass is uiteraard ook compleet neutraal en dat klink fantastisch maar bij pop/rock/dance/trance enzovoort kan het vaak wat te neutraal klinken en zou je het meestal met behulp van een EQ ietsjes moeten aanpassen zodat de bassen wat meer aanwezig zijn. Het midden en hoog daar in tegen zijn standaard op neutraal prima voor alle genres geschikt.

Toch moet ik zeggen dat de MDR-EX1000 het meest geschikt is voor rustige muziek. Ook vocals klinken uiterst nauwkeurig over deze in-ears, vooral de vrouwelijke stemmen worden ongelooflijk mooi afgespeeld. Mijn mooiste ervaringen tot nu toe is het afspelen van klassiek, smooth jazz, percussie (Slagerij van Kampen schopt kont op de EX1000 :9) en River Dance was ook echt geweldig om aan te horen op deze in-ears. Zo zag je bij Lord of the Dance allemaal instrumenten bespeeld worden en wat je dan zag zo hoorde je het ook precies over de oortjes, alsof je er zelf aanwezig bent.

Bij het gamen was het ook een grote sensatie. Zo speelde ik even een stukje Crysis 2 welke naast voor zijn mooie graphics ook bekend staat om zijn zeer realistische sound engine. De MDR-EX1000 hielp enorm met het realisme van dit spel. Het enige wat me iets tegen viel was de bass die op neutraal niet de oren genoeg laten genieten van explosies. Daar zal dus toch even een kleine bass boost op moeten worden gedaan.

Bij films zoals inception had ik vrijwel dezelfde ervaring als met Crysis. Alles is onwijs mooi maar bij explosies en andere zware geluiden mag de bass een kleine beetje extra krijgen. Maar dat kan er ook aan liggen dat ik gewoon gewent ben om bij explosies en dergelijke veel bass te horen.

In andere woorden, met de MDR-EX1000 is het smullen geblazen!!

Comfort & isolatie
De MDR-EX1000 is opgebouwd uit de beste materialen om tot een zo compact mogelijke behuizing te komen waarin een grote 16mm liquid crystal diagram verwerkt zit. De in-ears heeft zijn modulaire bekabeling over het oor lopen waardoor deze het belast beter verdelen en daarmee dus het draagcomfort verhogen. Daarnaast helpt dit ook tegen microphonics, een effect wat vaak op treed bij het bewegen van je kleding tegen het snoer van je headset. Van microphonics heb je vrijwel helemaal geen last meer. Dus wat dat betreft is dit alles in orde.
Geluidsonderdrukking is echter wel een minpunt van deze in-ears. Deze set kan maar zeer weinig omgevingsgeluid weg filteren. Alhoewel dat dan eigenlijk ook weer een kwestie van smaak is. Het voordeel is dat je wel nog een klein beetje belangrijke dingen in de omgeving kunt horen. Echter in hele drukke locaties zoals het openbaar vervoer kan het doorgelaten omgeving geluid voor vele gebruikers misschien toch storend zijn.

De MDR-EX1000 is toch echt een meester in het maken van mooi neutraal geluid met maximale detail. Voor bass liefhebbers (trance/techno/hardcore) is deze set misschien niet de beste keuze omdat het geluid, met name de bass, te neutraal kan zijn voor hun smaak. Daarnaast is de MDR-EX1000 een van de meeste comfortabele in-ears op de markt. Helaas is de isolatie niet optimaal waardoor omgevingsgeluid nog te horen is. Hou je meer van in-ears dan koptelefoons en is heel mooi geluid belangrijk voor jou? Dan kan de Sony MDR-EX1000 een zeer goede keuze zijn, mits je budget het toe laat. Het enige nadeel van de EX1000 blijft de prijs. Voor de volle mep van 499,- zou ik hem zeker niet kopen maar voor 319,- euro vind ik hem zeker aantrekkelijk. Dus mocht je zoveel overhebben voor een stel in-ears dan kan ik je deze zeker aanraden!

Nog wat interessante specificaties uit de handleiding

Heb jij ook een Sony MDR-EX1000 (Zwart)?

Ik vind het een goede review :) Alleen 340 euro voor oordopjes! Mijn TV was ietsjes duurder, maar dat scheelt niet veel. Zijn deze oordopjes echt het geld waard?! Ik heb zelf namelijk "goedkope" oortjes van 40 euro, die ik zelf al heel goed vind...!

Iig wel veel plezier met je nieuwe oortjes :)
Beetje offtopic, dus je noemt percussie rustige muziek :o het zelfde geld voor klassiek is ook niet altijd rustig ;)

OT:
Dit kunnen inderdaad goed zijn qua geluid, maar om er optimaal gebruik van te kunnen maken zul je zeker een cowen mp3 speler moeten hebben met FLAC bestanden?
of is het verschil niet duidelijk merkbaar tussen 320bit mp3 tegenover FLAC?

Wat is puur het echte merkbare verschil, is het de helderheid van de klanken die je krijgt, of is het een grotere varriatie aan klanken die je hoort.
Ik las dat de bas een wat warmere rijke klank kreeg t.o.v. de andere setjes.

De vraag is uiteindelijk is het de prijs waard zou je mensen deze oordopjes adviseren t.o.v. een standaard set van 50-70euro? Naar mijn weten is het verschil in deze sony en de 50-70euro prijs range, dan een 10eu setje vergeleken met een 50-70eu setje?

hoop dat je hier nog een beetje op in kunt gaan. De prijs is namelijk wel heel hoog voor dit setje. Ga je hier op in dan zal dan zul je mooiere beoordelingen krijgen ;)
Met rustige muziek bedoelde ik eigenlijk meer instrumental. Dus alles wat geen pop/dance/trance/techno/hardcore is. Dat heb ik dus mogelijk een beetje verkeerd geformuleerd.

Qua mp3 spelers doen Cowon het erg goed ja. Dat geldt ook voor de toplijn van Sony Walkman. Ik wilde in de eerste instantie de J3 niet hebben omdat het gebruikt maakt van een touch screen, De NWZ-A846 Walkman gebruikt knoppen, iets wat ik persoonlijk wat fijner vind. De geluidskwaliteit van deze Walkmans is heel erg goed, teminste met in-ears. Als je er een full size koptelefoon op aansluit heeft hij er wel wat moeite mee.

Wat MP3 vs FLAC betreft. Geluid is net als graphics. Je hebt twee dingen:
1: De pracht details op het scherm qua objecten, belichting. Doom 1 vs Doom 3 zeg maar. Doom 3 heeft een veel mooiere engine en alles ziet er realistischer uit.
2: De resolutie waarop het spectacel wordt weergegeven. Hoe hoger de resolutie des te meer je kunt zien.

Details staan bij geluid gelijk aan de opgenomen geluiden en de kwaliteit van de microfoons die er voor zijn gebruikt. Dit zijn dan de objecten zeg maar. Dan heb je nog de resolutie wat gelijk staat aan de bitrate waarop dit wordt opgenomen / afgespeeld.

Bij het gebruik van goede microfoons in een concert krijg je een mooie opname. Als dit later wordt omgezet naar meerdere files zoals een MP3's met bitrates van 96,128 en 320kbps en als laatste de originele wave file.
Bij de 96kbps mp3 hoor je nog steeds vrij veel van het detail, alleen wordt de schoonheid erg verstoord door artifacts door een gebrek aan bandwidth om alle details op volle pracht te kunnen tonen. Dit soort artifacts zijn te vergelijken met de grote pixels die je vaak in Youtube filmpjes te zien krijgt.
Bij 128kbps neemt de hoeveelheid artifacts enorm af en begint het al een beetje acceptabel te worden. Alles klinkt wel goed maar je hoort hier en daar nog wel wat kleine gebreken. Op 320kbps is vrijwel alles te horen met minimale artifacts. Het is echter wel zo dat het mp3 formaat niet alle frequenties verwerkt en daarom zijn FLAC / WAV files weer handig omdat daar alles puur te horen is zonder dat er bepaalde stukken frequentie missen. Het nadeel van het opslaan aan zoveel detail is dat het veel opslagruimte in beslag neemt. Het is dan de keuze aan de gebruiker met welk niveau aan bitrate hij genoegen neemt.

Op mijn PC luister ik het liefst alleen maar naar FLAC / WAV maar het aanbod hier in is wel gelimiteerd. Dus ben ik genoodzaakt om naar zowel mp3 als lossless te luisteren. Op een mp3 speler is FLAC ook wel leuk maar de DAC's zijn toch niet van dezelfde kwaliteit als bij een dure geluidskaart waardoor je eigenlijk net zo goed maar hoge bitrate mp3 files kunt luisteren. Daarom vind ik FLAC geen gemis op de Walkman.

Om weer even terug te komen op de MDR-EX1000. Het verschil in geluidskwaliteit van 50 - 100 naar 150+ is inderdaad net zo groot als van ongeveer 10 a 20 euro kostende oortjes naar 50 a 100 euro oortjes. Meestal zijn de 150+ gericht op een bepaald doel. Het zo goed mogelijk afspelen van een bepaalde richting. Zo heb je in-ears die het onwijs goed doen in rock, andere weer in trance/techno terwijl de MDR-EX1000 het beste is als het om weergeven van echte instrumenten stemmen gaat, vooral vrouwlijke stemmen.
De bass zou ik omschrijven als een bak met water. Bij goedkope bass zal het water bij iedere slag een golf maken die alle kanten door de bak zal schommelen. Bij de MDR-EX1000 is de bass heel nauwkeurig en diep. Bij iedere slag springt het water recht omhoog, waarbij iedere druppeltje water zowat kunt zien.
Het volume ervan is net hoger maar je hebt dus meer controle over de bass waardoor je dus meer detail in het laag kunt horen.

[Reactie gewijzigd door Sir_Hendro op 23 oktober 2011 10:48]

Alvast mijn excuses voor eventuele taalfouten. Ik zal hem binnenkort eens door de spellingscontrole halen. :)
Oortjes van 40,- kunnen inderdaad ook erg goed klinken. Ik heb zelf erg lang de Creative EP630 gebruikt. Daar was ik lang zeer over tevrede tot zo een keer kapot gingen bij een klein fietsongelukje. Toen heb ik heel lang met standaard oortjes die je bij een mp3 speler krijgt gelopen. Niet echt bijzonder spul. Het heeft toen een tijdje geduurd voor ik weer eens over ben gegaan op nieuwe kwaliteits in-ears. Dit werden dan de Sony MDR-EX500. Vervolgens 10 maanden later de MDR-EX1000 gekocht voor maximaal genot :)

Het is echter wel belangrijk om een goede bron te gebruiken bij zulke in-ears. De geluidskwaliteit die het kan afspelen is namelijk ook afhankelijk van je bron. Zowel de bestanden die afgespeeld worden als de hardware die er tussen zit spelen een belangrijke rol. Bij gebruik van een goede geluidskaart krijg je veel mooier geluid dan bij een onboard chip. Dat zelfde geldt voor mp3 spelers. De ene speelt het geluid mooier af dan de ander. Mijn oude Creative Zen werkte prima in combenatie met de Creative EP630. Echter toen ik de MDR-EX500 kocht bleek de Zen niet voldoende te zijn. Toen ben ik overgestapt op de Sony NWZ-A846 en het geluid is nu veel beter. Niet zo goed als op de PC maar het komt al aardig in de buurt. De Zen klonk in vergelijking een beetje brak, meer iets als een oude onboard geluidskaart.

Goed geluid heeft nou eenmaal een hoog prijskaartje. Het is aan jezelf hoeveel je er voor wilt uitgeven :)
Mooie dopjes!
Ik heb zelf van Sleek Audio de SA-1, maar ik ga binnenkort over op de SA-6..
Hoe zijn deze dopjes qua bass? Strak? Of juist heel vol..

Kan je btw ook je treble filter vervangen?
Voor mensen die iets minder te besteden hebben kan ik zeker de SA-1 aanraden, deze zijn ook modulair en je kan de treble filters vervangen. Hierdoor kan je hem helemaal aanpassen naar je eigen smaak.
De bass van de MDR-EX1000 is heel strak, snel en nauwkeurig gedetaileerd. Het volume van de bass staat gelijk aan de rest en is dus niet overheersend.

Het treble filter is gewoon een stukje schuim / spons / haarbal of hoe je het wil noemen in de uitgang van de oortjes. Deze zou met een pincet wel eruit te trekken zijn. Volgens mij krijg je hem dan wel erg moeilijk weer terug erin. Ik raad het dus niet aan om het uit te proberen :P

[Reactie gewijzigd door Sir_Hendro op 24 oktober 2011 20:20]