Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) Review

bnbaz 3 juli 2007, laatste update op 3 juli 2007, 1.153 views

Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Service GigaByte
  • Overklokbaarheid
  • Prestaties
  • Solid Capacitors

Minpunten

• Corrupte flash
  • Spamfilter RMA-afdeling GigaByte
  • Layout (zie heel het kopje)

Layout Score: 3
Featureset:
Het moederbord heeft alle 'nodige' aansluitingen, op firewire na. Daarbij heeft het maar één IDE-poort. Echter, dit moet op een i965P zelfs als bonus gezien worden, samen met de printerpoort; veel borden (vooral in deze prijsklasse) hebben er geen. De precieze aansluitmogelijkheden zijn, samen met andere features, hier te vinden.

Layout:
Het zit aardig in elkaar, volgens de vaste ATX-indeling. Twee grote nadelen zijn 1. de IDE-aansluiting, welke onder de videokaart ergens dwars zit, wat een erg vervelende plaats is, en 2. de Northbridge-heatsink, welke niet een kwartslag gedraaid te plaatsen is. Deze heatsink wordt erg heet, en voor velen zou het al aardig schelen als de heatsink gewoon in de richting van hun airflow (= vaak voor > achter) te plaatsen is. Nu staat deze van onder naar boven, waar hij aan de ene kant een CPU-heatsink tegen komt, en aan de andere kant een warme PCB van een videokaart.
Wat wel erg mooi aan dit bord is is dat het iets smaller is dan de ATX-standaard, waardoor je in veel kasten net iets gemakkelijker de kabels achter de drives kunt stoppen. Hiervoor heb je alleen wel de IDE-aansluiting op een vervelende plaats, en ook is het bord niet met de schroeven aan de uiterst rechtse kant te bevestigen op veel trays. Hierdoor kun je niet 'zomaar even' een stekker of een latje RAM verwisselen, je moet voor wat tegendruk aan de onderkant zorgen...

Prestaties:
Het product presteerd boven verwachtingen; er was niet veel door de fabrikant gesuggereerd, en dat deed de prijs ook niet. Desalniettemin draait alles perfect. De reden dat hier geen 5 punten voor gegeven zijn is omdat het simpelweg beter KAN.
Verder is dit een moeilijk te testen onderdeel; het hangt 95% van de CPU en het RAM af.

Stabiliteit & betrouwbaarheid:
Ik had het bord één dag, en er niets exotisch mee gedaan. Wegens ondersteuning voor mijn processor en wat bugfixes heb ik het BIOS van F9 naar F11 geflashed, wat volgens QFlash 'passed!' was. Bij het rebooten door op de aangegeven toets te drukken, gaf het scherm enkel nog Award BootBlock, en alle mogelijke reparatiemethoden werkten niet. Kortom, het is erg jammer dat het bord dis niet goed flashte, ookal heb ik goed gehandeld. Daarbij zou een DualBIOS leuk zijn; zo duur is het immers niet om twee BIOS chips op het moederbord te maken.
Na een RMA gehad te hebben draait het nu een week op een vrij leuke overklok (volgt later in deze review), en flink gestressed en gegamed. Ik moet zeggen dat ik verder geen enkel probleem heb gehad. Echter, ik durf mijn S3 F9 BIOS, dat er nu op zit, eigenlijk niet zo goed te flashen :P

Overklokbaarheid:
Prima, in het BIOS zijn zeer veel opties te vinden (na het indrukken van Ctrl + F1 in het menu van het BIOS; elke keer opnieuw). Voltages van van alles en nog wat kunnen ingesteld worden, en alle timings, FSB, en andere leuke getalletjes kunnen aangepast worden.
Ik heb nu een e6320 erin met PC5300 RAM, en de boel draait op 410 FSB met een 0.1 voltmod op het geheugen.

Ondersteuning door fabrikant:
BIOS-updates en drivers worden vrij frequent geüpdate, iets dat bij bijvoorbeeld mijn A8N-SLI Premium wel anders was, toen het bord eenmaal een derde BIOS had en een maand of vier uit was.
Met het BIOS-geval heb ik gemailed naar Gigabyte, na vlug contact met de TD. Hierop kwam geen respons. Een aantal weken later heb ik het nog eens geprobeerd, maar weer niets. Toen ik na (veel te lang) wachten eens ben gaan bellen bleek dat ik onverhoopt in de spamfilter terecht was geraakt, en is de RMA-cyclus alsnog begonnen. Ik kreeg het directe nummer naar de RMA-afdeling, zodat ik het 0900-nummer dat een consument normaal dient te gebruiken niet nodig had. Toen ik mail moest krijgen, en na een half uur nog niet had gemeld dat ik dit had ontvangen (wat ik zou doen), kreeg ik een mail van een hotmail-adres, met de Gigabyte-layout, en de naam van de RMA'er van GigaByte eronder. Even later kwam bij mij de mail van GigaByte aan, maar dat het zo geregeld werd via een persoonlijk hotmail-adres van een van de medewerkers en een direct telefoonnummer naar de RMA-afdeling is het vermelden toch wel waard. Wat een service voor één bordje met een corrupte BIOS-chip!

Prijs:
Niet heel duur, zeker niet tegenover de geboden kwaliteit. Echter, ik heb schokkendere prijs/kwaliteits-verhoudingen meegemaakt, vandaar geen volle waardering.
Dit is vooral omdat de layout te wensen over laat, de NB-heatsink klein is, er geen DualBIOS op zit, en ik problemen ondervond met het flashen. Hiernaast nog een aantal kleine dingetjes.

Foto komt van GigaByte.

Heb jij ook een Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)?

Nette review man :)

OC-ability brengt me in de verleiding om toch voor Intel te gaan, maar dat is offtopic ;)