AMD Athlon 64 X2 4800+ Boxed Review

Roland78 3 juli 2007, 2.026 views

AMD Athlon 64 X2 4800+ Boxed

Pluspunten

• Hoge prestatie (per Euro)
  • Stabiel
  • Zuinig en koel
  • Spotgoedkoop

Minpunten

• Lagere prestatie per Watt dan de Core 2 Duo's

Prestaties
Voor mijn situatie geldt dat deze processor fantastisch presteert! Games lopen lekker soepel op 1440x900 met GeForce 8600GTS en 4GB, cd's rippen gaat retesnel, en HD-media is geen enkel probleem. Kortom alles wat ik met mijn PC wil doen, gaat vliegensvlug met deze processor.

Featureset
De processor is dual-core, 64-bits, en heeft buffer overflow beveiliging; een lekker uitgebreide featureset dus. Met de dual-core optimizer geďnstalleerd maakt het systeem ook erg goed gebruik van de twee rekenkernen.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
De processor is, met standaard koeler, ontzettend stabiel. Nadat een geheugenprobleem opgelost was, dat veroorzaakt werd door de modules zelf en de chipset, is het systeem nooit meer vastgelopen: ook niet na uren op vollast gelopen te hebben. De lage energieconsumptie van de processor draagt hier wel aan bij denk ik, het is gewoon lekker koel allemaal.

Overklokbaarheid
Overklokken heeft niet zo mijn interesse, dus dat heb ik niet geprobeerd. De chipset en het bios van mijn moederbord lenen zich daar ook niet voor (Asus V3-M2A690G barebone). Reviews tonen dat deze CPU ongeveer 3GHz doet, zonder voltageverhogingen.

Warmteproductie
Zeer laag, de standaardkoeler houdt alles gemakkelijk koel en stabiel. De Core 2 Duo's van Intel zijn echter nog zuiniger met energie.

Idioot laag. Op dit moment (3 juli 2007) kun je deze processor, die alles kan wat een gemiddelde thuisgebruiker wil van zijn PC, kopen voor ¤106,95, boxed). Geen geld voor zoveel rekenkracht.

Gewoon een systeem op basis van deze CPU kopen: kan alles, kost minder!

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 4800+ Boxed?

leuke review

dat de intel's zuiniger zijn zou ik niet te hard roepen
de AMD's zijn idle nog steeds zuiniger!
en je bent de meeste tijd idle.
nou, nee? Je werkt toch met je pc?

Die van mij is zelfs extra druk met een koetje :)
Leuke survey.
De 4800+ X2 is inderdaad goedkoop maar springt er niet echt uit t.o.v. de andere X2 processors (qua value) of Intel processors. Je krijgt inderdaad een hoop voor dik 100 euro.
Mooie review!
Voor mij extra interressant omdat ik ook een systeempje wil bouwen rond de mooie én goedkope Asus V3-M2A690G barebone...(ik twijfel nog tussen de V2 en V3-versie...)
Jammer dat je het overklokken niet heb uitgeprobeerd, moet toch wel kunnen met het moederbord?!

[Reactie gewijzigd door Vulcan750 op 3 oktober 2007 16:40]

Wat is eigenlijk het verschil tussen de 89W en 65W versies van deze CPU? Ik neem aan dat de 65 zuiniger en stiller is, maar hoe zit het met prestaties t.o.v. de 89? En maakt de kleinere cache verschil?
De 89W is qua overklokbaarheid IETS beter, maar niet erg veel. Ook wordt hij over het algemeen als stabieler aangemerkt, wat mij als een doorn in het oog springt, aangezien ik ook de 65W versie heb, die nooit ook maar een vervelend kenmerk heeft gehad.

On another note:
Waarom die review als niet alle aspecten zijn bekeken?? Je mag er toch vanuit gaan dat ie snel is, want dat is algemeen bekend OVERAL en koel moet ie ook wel zijn aangezien dat ook ALGEMEEN BEKEND is voor dualcores van AMD. Het enige dat echt verrassend zou zijn is de overklokbaarheid, die je dus niet beoordeeld hebt XsuckX.

Volgende keer, doe alles of niks, want dit is alleen algemeen bekende info.Voor de mensen die het boeit, hij is goed overklokbaar, (alles goed gekoeld tot 3,25 ghz) maar dan moet je wel sterk geheugen hebben, je CPU goed gekoeld en leuk met je multiplier kunnen klooien in de BIOS. Uit ervaring kan ik je zeggen, moeiteloos voor iedereen met een redelijke pc te klokken tot 2,8 GHZ. Voor de rest verder :+