Logitech diNovo Edge (Qwerty) Review

Clifdon 21 oktober 2011, 1.051 views

Logitech diNovo Edge (Qwerty)

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Kleur van de achterkant (oranje)
  • Accuduur
  • Touchpad(mits drivers goed werken)

Minpunten

• Slechte connectie (hangende toetsen)
  • Slijtage van de enter na nog geen half jaar
  • Slechte samenwerking van drivers.

Ik ben al niet de beste review schrijver welke te vinden is op deze planeet. Toch wil ik voor dit toetsenbord een poging wagen.

Eerste gebruik
Ik heb het toetsenbord nu een half jaar in gebruik. Overigens pas in gebruik kunnen nemen nadat mijn eerste model niet op wilde laden. Maar alle producten hebben wel eens een misser er tussen zitten. Dit was met de winkel dan ook snel en netjes opgelost. Geen klacht daarover dus.

Maar het toetsenbord moet volgens de prijs die je er voor mag betalen naar mijn mening toch wel 'top of the bill' zijn. Dit ramplankje is dat echter niet.

Drivers en ondersteuning
Krijgen van mij een slechte beoordeling. Omdat Logitech de moeite niet heeft genomen alle drivers van alle producten eens in 1 jasje te steken en ze te laten samenwerken ipv. tegenwerken. Ik gebruik naast de Logitech Dinivo Edge een Logitech G9 muis welke zijn eigen software nodig heeft. Na het installeren van beide programma's weet de driver van de dinovo niet meer welke snelheden er ingesteld zijn voor het touchpad. Deze neemt de dpi instelling van mijn G9 muis over. Dit is natuurlijk veel te snel en hierdoor word het dinovo pad onbruikbaar. Telkens na een herstart van mijn computer moet ik dit handmatig terug zetten.

Slechte connectie
Het probleem van de hangende toetsen wil ik nog even onderstrepen. De Dinovo wil nog wel eens connectie verliezen. Dit resulteert op zo'n moment op een hangende key. Hiervoor moet je het toetsenbord even aan en uit zetten. Meestal is dat voldoende om verbinding weer tot stand te brengen. Soms moeten allebij de connect knoppen weer in worden gedrukt.
Nu denken jullie vast 'Dat is alleen bij grote afstanden' Maar neen ik heb het getest met afstanden van 0,3m tot 3 meter. En allemaal hetzelfde resultaat. (de dongle word ook op geen enkele wijze geblokkeerd)

Toetsenbord(keys)
Als de toetsen werken en er connectie is typt het toetsenbord voortreffelijk. Op dat gebied is het een heel net toetsenbord. Het typen voelt 'smooth' en 'solide' aan. Ik gebruik het toetsenbord dan ook vooral 's avonds laat omdat deze heel weinig geluid maakt bij het intoetsen van de verschillende buttons. Mijn andere toetsenbord maakt behoorlijk wat lawaai.

Nu we een half jaar verder zijn wil ook de enter key niet meer naar behoren functioneren. Aangezien ik mijn enter intik met mijn pink wil het nog wel eens voorkomen dat ik op de onderste helft van de enter knop druk. Dit resulteert in geen reactie want het is toch altijd dat je een knop alleen aan de bovenkant aan mag raken?

Accu
Het oplaadstation en accu vind ik dan wel weer redelijk. Ik zeg redelijk omdat mijn eerste model van de dinovo dus niet op wilde laden. Netjes een RMA voor gekregen maar het schijnt een bekend probleem te zijn wat zomaar kan ontstaan. Ik hoop dat het niet zo is dat het opnieuw gebeurd de volgende keer zal namelijk wel net buiten de garantie zijn.
De accu gaat wel voortreffelijk lang mee. Zeker voor een degelijk licht en plat design zit er toch een hele nette accu in. Ik heb mijn Dinovo in de afgelopen 5 maanden dan ook pas 2 maal op hoeven te laden. Verder had ik graag een knop op de lader gezien waarmee je de laadfunctie uit kan zetten. Nu moet je telkens de stekker uit het apparaat halen mocht je de lader als standaard gebruiken.

Toetsenbord(Touchpad)
Het touchpad kende ik al van de dinovo mini. Dit is ook voornamelijk de reden dat ik voor dit toetsenbord ben gegaan. Zodat ik geen extra muis hoefde te gebruiken. Door de slechte driver support (dus het slecht werken van de touchpad). Gebruik ik tegenwoordig naast mijn dinovo edge bijna altijd alsnog mijn Logitech G9 muis.
Moge het duidelijk zijn. De touchpad werkt uitstekend. Mits de software mee wil werken om de goede snelheid aan te houden. Ideaal is ook de button voor rechter muisklik aan de linker kant van het toetsenbord. Hierdoor kun je zeer snel 'muizen'.

Touchpad(scrollen)
Het duurde even voordat ik door had hoe het scrollen met dit toetsenbord precies werkte. Als je op de touchpad eenmaal de juiste beweging weet te maken wil het over het algemeen zeer goed werken. Ontzettend fijn bij lange documenten is het 'oneindige scrollen'. Doordat je rondjes kan blijven maken met je vinger op het touchpad kun je constant door blijven scrollen.

Heb jij ook een Logitech diNovo Edge (Qwerty)?

Ik gebruik hetzelfde toetsenbord al ruim anderhalf jaar en heb nog geen enkel probleem ondervonden. Connectie valt nooit weg of toetsen die blijven hangen (gebruik het toetsenbord op een afstand van +/- 2,5 meter) Na anderhalf jaar is er nog geen enkele toets bij mij versleten.

Verder ben ik het met tilburgs82 eens dat dit geen review is maar meer een opsomming van problemen. En dan problemen die jij toevallig hebt en wat niet betekend dat ze allemaal dit probleem hebben. Verder geef je ook geen andere informatie bijvoorbeeld niets over de accu die heel lang mee gaat of hoe de touchpad/muis werkt of de volumeknop functie.

Persoonlijk ben ik super blij en tevreden met het toetsenbord en hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten na 1,5 jaar intensief gebruik.

Mogelijk ligt het probleem bij jou omdat je hem misschien iets te letterlijk als ramplank gebruikt.

[Reactie gewijzigd door ReVision op 21 oktober 2011 15:50]

Nou ik gebruik het toetsenbord zeer zeker niet als ramplank. Ik heb het nu dus krap 5 maandjes in huis en het vertoont deze kuren vanaf het begin af aan.

Ik geef je wel gelijk. Ik ga nog even wat dingen toevoegen over touchpad en de accu. Deze werken inderdaad wel goed.

Ik gebruik het toetsenbord dus ook alleen af en toe omdat ik ook nog een Microsoft sidewinder x6 heb met draad dat gewoon echt 100% goed werkt.

EDIT: Een en ander aangepast en toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Clifdon op 21 oktober 2011 14:28]

dit is geen review, maar een opsomming van de problemen die je ondervind. Dit kan ook op het forum.
Iemand die dit product aan wil gaan schaffen zal toch als eerste hier kijken denk ik. Dan weet deze persoon ook wat hem te verwachten staat.

Ik zie overigens dat het product toch wel een stuk goedkoper is geworden dan ik er destijds voor heb betaald. Maar dan nog is het product niet wat je er van verwacht.

Overigens zijn het niet gewoon problemen. Maar echt productfouten. In mijn auto valt de bluetooth verbinding met mijn car-kit toch ook niet om de haverklap weg? Waarom zou het bij een toetsenbord wel moeten gebeuren?
dat kan wel zo zijn, dat iemand hier naar wilt kijken, maar dat maakt het nog steeds geen review.

Met de laatste toevoegingen begint het al meer op een review te lijken, so keep up the good work ;)
Jaja ik probeer wel naar kritiek te luisteren hoor :).
Ach ik ben normaal niet zo van de reviews schrijven. Maar ik wil het wel iets vaker gaan doen....................................................................................................................................................................Gewoon omdat ik altijd veel heb aan reviews van andere. Deze fouten welke voor dit logitech bord te vermelden zijn zijn denk ik voor vele mensen toch wel belangrijke puntjes. Ik kan zelf heel slecht tegen stotterende apparaten. Dus vandaar dat ik het connectie verlies ook zeer slecht vind.
Je kunt in dit bericht al weer zien dat het toch best vaak wil gebeuren dat er een toets blijft hangen. Zie de te vele puntjes.

Nu zou ik die natuurlijk weg kunnen halen maar ik vond ze wel leuk voor het effect. Tijdens het schrijven van de review had ik het 3 keer. Erg jammer want het is op zich een goed product. De drivers zijn jammer genoeg slecht.

Het zou bijvoorbeeld makkelijk te maken zijn dat je bijvoorbeeld de functie 'ignore multiple key input' aan kan zetten in de software. Zodat mocht de connectie even wegvallen de software in elk geval niet ontzettend vaak de key herhaald.

Maargoed misschien kan ik dit beter op een logitech forum plaatsen. Dan doen ze er misschien ook echt iets mee.

Mochten jullie nou toch nog ff zo iets hebben van 'vul dit en dat een klein beetje aan' dan hoor ik dat graag ;)
Volgende keer probeer ik het direct wat netter neer te zetten.