Specificaties Tower, 4 interne + 6 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Centurion 534 (Zwart) Review

Rene2322 1 juli 2007, laatste update op 7 februari 2009, 1.827 views

Cooler Master Centurion 534 (Zwart)

Pluspunten

• strak, stijlvol design
  • no nonsens
  • redelijke prijs
  • veel ruimte
  • duidelijke installatiehandleiding

Minpunten

• I/O frontpanel
  • gevoelig voor vingerafdrukken
  • voorpaneel behuizing moeilijk losneembaar

Als basis voor mijn (eerste) zelf samen te stellen computer heb gekozen voor de PSU-loze variant van de Cooler Master Centurion 534. Mijn eisen waren een goede, degelijke kast, met een redelijke geluidsdemping en niet al te veel poespas (bewegende delen zoals deurtjes en klepjes zijn aan mij niet besteed). Daarnaast heb ik geen onbeperkt budget. "Veel kwaliteit voor zo weinig mogelijk geld" zeg maar.

Ik ben om te beginnen de favorieten van product reviews eens gaan doorspitten. Cooler Master kwam hier uit als een van de fabrikanten die "serieus" uitziende kasten produceert zonder al te veel bling bling. De Centurion 534 sprak mij enorm aan, en deze is het uiteindelijk ook geworden. In eerste instantie had ik een zwarte besteld, maar om een of andere reden is het een zilveren geworden. Iets wat mij absoluut niet spijt.

Algemene beoordeling
De behuizing werd geleverd in een keurige kartonnen doos, opgesloten in twee piepschuim mallen. De meegeleverde onderdelen (Handleiding. USB en FireWire bracket, harddisk bevestigingsclips en de wereld aan schroefjes) waren in een kartonnen doosje vastgezet in de behuizing.

Bouwkwaliteit en afwerking
Het eerste wat mij opviel aan de behuizing was het gewicht. Dit was naar mijn idee behoorlijk voor een nog lege kast. Natuurlijk is alleen de voorzijde van geborsteld aluminium en is de rest gecoat staal, maar het gewicht gaf mij het gevoel met een degelijke kast te maken te hebben.

De kwaliteit van de kast is goed te noemen. Strakke lijnen. Alles past. Geen beschadigingen. Geen scherpe randen.

Inbouwmogelijkheden
De kast bied voldoende ruimte. Genoeg 3,25" en 5,25" sloten.

Even was ik bang dat mijn EN8800GTS niet zou passen, maar dit ging ook prima. Het toolless design heb ik maar genegeerd en netjes twee schroefjes gebruikt om de dualslot kaart vast te zetten.

Jammer dat er (voor mij niet zichtbaar) is nagedacht over het wegwerken van de bekabeling in de behuizing. Dit komt de luchtstroom niet ten goede. Dit brengt me bij het volgende punt:

Koelingsmogelijkheden
De behuizing wordt geleverd met 2 120mm fans. Een in het zijpaneel en 1 in de achterzijde. Als optie kan er nog een 120mm fan voorin de kast worden geplaatst. Deze fans zijn niet stil te noemen, maar vallen me ook niet tegen.

Voor wat betreft de mogelijkheden tot koelen houd het bij deze behuizing niet over. Ik vind de luchtstroom voor-in achter-uit niet optimaal uitgevoerd. Air-intake in het zijpaneel doet daar naar mijn idee ook niet veel goeds aan.

De 120mm outtake-fan aan de achterzijde heb ik als intake-fan aan de voorzijde geplaatst. Achter heb ik nu een Arctic Cooling Fan 12 geplaatst.
Een Intel airduct schuin op een Athlon zet geen zoden aan de dijk. Deze is vervangen voor een 80mm intake-fan van Arctic.

Ik overweeg nog om 3 5,25" sloten op te offeren en een Scythe Kama Bay te installeren als intake. De twee ventilatoren in de sidepanel worden dan outtake.

Het kan overigens zijn dat mijn mening nadelig wordt be´nvloed door mijn, toch stevige, componenten die de nodige watts opsouperen. Cool & Quiet gaat daarmee niet goed samen.

Vormgeving
De kast heeft een strakke, stijlvolle uitstraling. Alles is direct te bereiken zonder eerst deurtjes of klepjes te openen. Het blauwe ledlicht heeft ook wel wat, alleen moet je er (zoals ook gezegd in andere reviews) niet recht inkijken.

Wat mij tegen is gevallen is het I/O frontpanel. Ten eerste zit dit er nogal goedkoop uit (overduidelijk kunststof). Maar wat ik erger vind is dat de powerknop en de usb, firewire en audio aansluitingen niet recht door de behuizing steken.

Verder minpuntje is dat de kast erg gevoelig is voor vingerafdrukken. Ik hoef er maar naar te wijzen en hij vertoond al vlekken. Geen probleem verder, want hij staat nu en ik hoef er niet meer aan te komen.

Installatiegemak
Cooler Master maakt veel reclame over haar toolless design. Ik wordt daar persoonlijk niet erg warm van. Voor mij heeft een pc over een half jaar nog dezelfde configuratie en lig ik er niet wakker van om een schroefje meer of minder aan te draaien.

Desalniettemin erg handig dat je in 4 seconde een hardeschijf netjes op z'n plek schuift. Even zogoed met de 5,25"sloten.

De installatiehandleiding was uitgebreid genoeg. En voorzag zelfs in de aansluiting van het I/O frontpanel op een willekeurig moederbord.

Minpuntje voor het voorpaneel:
Het voorpaneel is erg moeilijk los te halen. Deze zit met 6 of 8 samenknijpbare pennen in het frame. Enkele van deze pennen zijn alleen haast niet te bereiken. Daarnaast moet er behoorlijk kracht worden gezet om het paneel daadwerkelijk los te krijgen van de rest van de behuizing.

Misschien komt mijn review wat negatief over. Dit is niet de bedoeling. Maar positieve zaken van een product worden in de meeste gevallen al allemaal behandeld door de verkopende partij.

Ieder behuizing heeft positieve en negatieve eigenschappen. Ik ben van mening dat ik voor deze prijs een mooie behuizing heb weten te bemachtigen. Met de minpuntjes kan ik goed leven. Wel denk ik dat ik voor een volgende keer eens wat winkels ga aflopen. Een behuizing die je kunt aanraken geeft iets meer idee dan mooie foto's.

//edit
Begin 2008 heb ik de behuizing vervangen door een Antec Performance One P182 SE - black. Dit omdat alles wat herrie maakte nog eens door de kast werd versterkt. Ik werd dit zo zat...

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 534 (Zwart)?