Sennheiser CX 400-II Precision (Zwart) Review

zwyber 20 november 2011, laatste update op 14 december 2011, 8.086 views

Sennheiser CX 400-II Precision (Zwart)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Zitten lekker
  • Zien er premium uit

Minpunten

• Symmetrische lengte draadjes
  • Geeft niet een robuuste en duurzame indruk

Eerste indruk en algemene indruk
De oortjes zaten verpakt in een mooi stevig doosje met gouden achtergrond. Ik had ze in de winkel naast de CX300-II gezien en de CX400-II wordt duidelijk als "premium" gepresenteerd. Dat is ook precies wat alles uitstraalt: premium.

Oortjes zelf
De oortjes zijn lekker licht en klein. Het laatste is prettig als je naar muziek luistert terwijl je probeert te slapen.

Iets wat mij meteen opviel is dat de kabel lengte symmetrisch is, en niet asymmetrisch zoals mijn Nokia's. Ik vindt asymmetrisch persoonlijk fijner en dat is simpelweg een nadeel aan deze oortjes. Het is meer de vraag hoeveel het je uit maakt. Eerst dacht ik er nog aan om ze terug te brengen, maar na eventjes luisteren was ik van mening verandert.

Oordopjes en hoorcomfort
Sennheiser levert een hele berg oordopjes mee, dus het maakt niet uit wat voor oren je hebt, er is vast een setje voor je. Ik gebruik de kleinste dropjes en die zitten prima.

Geluidskwaliteit
Dit was voor mij een erg belangrijk punt. Ik was dan wel gewend om naar mijn stock Nokia in-ears te luisteren, maar ik heb deze Sennheisers toch wel gekocht voor de geluidskwaliteit. Online kon je reviews vinden over de CX300-II waar er veel kritiek was op de bass: VEEL TE VEEL. Op het doosje van de CX400-II staat echter "Lifelike Sound" waar bij de CX300-II "Enhanced Bass" staat. Dat geeft aan waar Sennheiser bij deze oortjes op mikt: Natuurlijk geluid in plaats van dreunende bass.

Dat is ze naar mijn mening gelukt. Geen overweldigende bass waar ik zo bang voor was, maar een gebalanceerd geluid. Dat wil niet zeggen dat er geen bass is natuurlijk. In tegendeel, als je ze hard zet wil dat wel. Het ligt natuurlijk aan wat voor muziek je luistert en in welke kwaliteit, maar ik ben helemaal tevreden. Ook het stereo beeld is prima (voor oortjes).

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is het enige wat mij een beetje dwars zit bij deze oortjes. Alles is goed gemaakt en alles werkt, maar toch oogt alles wat priegelig en breekbaar. Dingetjes als een volume regelaar en de dunne draadjes zijn leuk en aardig, maar het zijn allemaal dingen die kapot kunnen gaan. Het allereerste waar ik aan denk als ik ze opberg is: voorzichtig. Ik had mijn Nokia in-ears altijd gewoon in mijn broekzak en ik weet hoe die eindigde: connectie 3.5mm naar draadje beschadigt en dus onbruikbaar. Ik wil niet dat mijn Sennheisers ook kapot gaan dus ik zal wel dat opberg hoesje moeten gebruiken.

Accessoires
Je krijgt van Sennheiser meerdere dingetjes erbij. Als eerste krijg je een mooi (nep leer?) opberg hoesje. Daarnaast een clipje om het touwtje van de oortjes vast te maken aan je shirt en een oprol houdertje. Het idee van dat ding is dat je de oortjes makkelijk kan oprollen. In de praktijk heb je er niet zo veel aan, want het is veel moeite om ze op te rollen en het ziet er nou niet bepaald netjes uit. Het houdertje is te klein dus wordt het een grote dradenbol.

Ook heb je een volume regelaar, maar heel erg veel heb je er niet aan. Het is wel handig als je in de trein zit en ze roepen iets om. Dan kan je snel je muziek zachter zetten, maar toch hoor je niet zo veel omdat de oortjes goed geluid dempen.

Over de prijs ben ik heel erg tevreden. Ik heb ze voor 39,90 gekocht bij Digitalsonline. Nu zijn ze daar 34,90. Dat is naar mijn mening een zeer nette prijs voor zulke mooie oortjes.

Edit 20-11-11: Paar dingetjes netter gemaakt. Na een tijd gebruiken wat genuanceerder over de accessoires: opbergen in hoesje gaat prima. Ook is het niet een lederen opberghoesje, maar waarschijnlijk een soort nep leer. Wel erg mooi :)

Heb jij ook een Sennheiser CX 400-II Precision (Zwart)?

Meh. Heb zelf CX-300 en CX-400 gehad. Het klinkt beter dan 99% van de meegeleverde oordopjes die bij mp3-spelers zitten, maar als je beter heb gehoord dan kan ik niet anders concluderen dan dat de CX-300/400 erg schel klinken.

Al met al bang for buck, al is er 40-50 euro veel beter te krijgen zoals Xears XE200Pro.
Op Head-fi.org staat veel informatie.
Ik vraag me af in hoeverre deze oordopjes hetgeen hebben wat ik het meeste haat in dit soort headphones.
Namelijk het doorgeven van geluid door de kabel, je hebt de doppen in je oren, en je tikt met je vinger op de kabel, tenzij je hem met je hand vast houdt boven het punt waar je tikt zal je dat altijd horen.
Weet niet precies hoe het zit, het lijkt wel onmogelijk om dit weg te krijgen |:(

Verder bedankt voor de review, voor een niet audiofiel is het heel lastig om echt veel te zeggen over het geluid.
Ook deze oortjes hebben dat doorgeven van aanraak geluid. :S Het is idd hinderlijk, maar alle in-ears hebben het volgens mij, omdat ze in je oren zitten hoor je trillingen van het draadje. Gewoon goed stil zitten :P

Over het geluid, mijn vader (die enigszins audiofiel is) had net met ze geluisterd en hij vond ze erg helder klinken. Misschien verwoord dat iets beter met wat ik bedoel met gebalanceerd geluid.
Het is niet alleen met het aanraken van de draden, maar ook met hardlopen. Dan dreunen je voetstappen door. Het is dus ook niet aan te raden om deze te kopen als je je mp3 speler met hardlopen wilt gaan gebruiken.
Verder hebben ze erg goed geluid en is het zeker een aanrader.
Heb zelf ook deze oortjes een tijdje in gebruik, en moet zeggen dat het clipje wat Sennheiser erbij levert het 'aanraakgeluid' een heel eind verhelpt :)
Maar aan de andere kant gebruik ik ze (op het moment) niet voor hardlopen of sporten.
het is ook zo dat hoe dichter je bij de oortjes het aanraakt hoe meer geluid het maakt
Asymmetrische draadjes vond ik persoonlijk handiger voor het wegstoppen van de draadjes. Mijn muziek bron (nokia n900 telefoon) zit in mijn broekzak, dus is het logisch als het draadje via de zijkant naar je broekzak gaat.

Bij symetrisch kan dat wat minder, maar in de praktijk heb je er niet echt last van.

Misschien het enige echte onpraktische detail is dat je met asymmetrisch altijd weet welk oortje links of rechts moet (draadje is korter bij bijv links). Nu moet je altijd even kijken. Maar het maakt eigenlijk allemaal niet zo veel uit.

Over de bass, ik verwacht dat je die helemaal prima zal vinden. Het doel van de CX-400 was om geluid natuurlijk over te brengen. Zit er veel bass in je liedje, dan is er veel bass! Zeker als je ze wat harder zet hoor je dat zeker. Ik heb nog nooit gehad dat ik bass mis. Wat ik bedoel met dat het gebalanceerd is dat het niet overdreven bass is, het is gewoon zoals het is. Heb voor je naar van dat soort "EXTREME BASS TESTER" dingetjes op youtube lopen luisteren. Je hoort bass. Ik ben eerder bang dat mijn macbook DAC faalt dan de oortjes. Het is nu te laat voor mijn ouders en buren om eventjes op mijn speaker setup te luisteren. (B&M Model 802 series 80 met Yamaha Natural Sound A-1 versterker, das mooi spul van mijn vader :D) Doe ik morgen wel, dan zet ik het hier eventjes bij.

Belangrijk voor de bass: de oortjes moeten wel goed zitten, want als ze niet helemaal goed zitten zal het niet zo lekker klinken. De bass gaat namelijk als eerste weg als ze een beetje los zitten (bijv met fietsen).

Trouwens ze kunnen hard, HEEL ERG HARD. Als ik het volume op mijn Nokia N900 op de helft zet is het al bijna te hard om naar te luisteren. Kan aan mijn Nokia liggen, het is een nogal uniek apparaat, maar toch.

Hoop dat dat een beetje helpt. Audio kwaliteit is een beetje moeilijk te vergelijken als niet-audiofiel, zeker als je maar 1 paar oortjes hebt :P.

EDIT: Bass klinkt prima vergeleken speakers. Natuurlijk niet zo goed, maar zeer acceptabel.

[Reactie gewijzigd door zwyber op 21 november 2011 18:40]

Dat van dat ze hard kunnen heb je volgens mij bij alle sennheiser in-ears. Mijn oude "gewone" oordopjes moesten vaak op 100% om een beetje hoorbaar te zijn, terwijl met mijn CX200 ik het geluid meestal op 40% laat... Volgens mij is het doordat ze omgevingsgeluid dempen en doordat ze in-ear zijn, gaat er amper geluid verloren aan de omgeving(ook lekker in de trein, de passagiers willen echt niet meeluisteren :P)
Wat vind jij nadelen aan de draadjes die even lang zijn? Ik vind het eigenlijk alleen maar irritant, het hele draadje hangt aan één oor in plaats van aan beiden. Ik ben eigenlijk toch wel erg benieuwd waarom jij het juist een nadeel vind.

Komt de bass wel goed tot zijn recht bij liedjes die wel lekker veel bass nodig hebben? Ik luister namelijk nogal afwisselend, de ene keer een liedje om me super hyper te maken en de andere keer juist rustig :P
zou iemand mij kunnen vertellen of je hiermee niet alleen het volume kan regelen van je iPhone maar ook naar een volgend liedje kan gaan ?
Nee, het is alleen een variabel weerstandje in het draadje. Zie het als een kraan voor geluid. Er is geen communicatie met het apparaat waar het aan vast zit.

Dus geen volgend liedje knop of andere knoppen van dat soort ;)