Specificaties Actie, Avontuur, RPG-game voor de PS3 - Bekijk alle specificaties

Dark Souls, PlayStation 3 Review

DrSalvador 18 oktober 2011, laatste update op 19 oktober 2011, 895 views

Dark Souls, PlayStation 3

Pluspunten

• Unieke gameplay
  • Uitdagend
  • Belonend
  • Meeslepende stijl
  • Goede besturing
  • Replayability

Minpunten

• Frustraties, soms intimiderend moeilijk
  • Slechte framerates
  • Vastlopers
  • Weinig uitleg

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Dit is mijn eerste review op tweakers.net, so bear with me.

Dit is een in-depth review, geen cookie-cutter review zoals je die op vele andere plaatsen vind. Ik ga niet het complete spel doorlopen, als in: er is een tutorial die gaat zus en zo, er zijn bosses, dit en dat.

Deze review is gericht op mensen die al het een en ander van Dark Souls af weten.

Misschien mensen die reviews op andere websites gezien of gelezen hebben, of mensen die Demon's Souls gespeeld hebben en van plan zijn Dark Souls te gaan spelen. Voor je deze review leest raad ik je aan om eerst wat andere reviews te bekijken op bijvoorbeeld Gametrailers.com zodat je een globale indruk krijgt van Dark Souls.

Be prepared for a wall of text :+ Also, possible spoiler alert!

Waarom deze review?

Na de game uitgespeeld te hebben was ik erg benieuwd naar de mening van anderen over het spel. Vandaar dat ik op zoek ging naar reviews van consumenten in plaats van reviews door grote sites en organisaties zoals IGN, Gametrailers etc.
Hierdoor kwam ik al snel op tweakers.net terecht, ook omdat ik deze site dagelijks bezoek.

Echter, op tweakers.net heb ik niet echt een review kunnen vinden waarin men diep ingaat op bepaalde aspecten van het spel. Vandaar dat ik zelf ga proberen wat punten aan te kaarten in de hoop dat dit anderen een enigszins goed inzicht kan geven over het spel.
Deze review mag dan misschien iets t uitgebreid zijn voor sommigen, maar ik wil graag mijn mening goed toelichten! Ben ook erg benieuwd in hoeverre anderen die Dark Souls gespeeld hebben het hiermee eens zijn.

Zo af en toe gooi ik er wat vergelijkingen in met Demon's Souls omdat dit de voorganger is van Dark Souls en ik deze game ook gespeeld heb.

Laten we bij het begin beginnen..

Gameplay

De gameplay is opgedeeld in core-elementen die ik een voor een ga doorlopen.

Wereld Structuur

De wereld van Dark Souls is open, geen laad schermen of wat dan ook. Echter, de term 'open world' is geen perfecte beschrijving van deze wereld.
Open world als in GTA, The Elder Scrolls of Fallout franchises ga je in Dark Souls niet tegenkomen. De gebieden zijn vrij lineair, eigenlijk een beetje hetzelfde als Demon's Souls. De gebieden zijn aan elkaar gelinked door slimme shortcuts, en elk gebied heeft zijn eigen save point(s): de bonfires.

Nu komt de vraag: hoe speelt het dan?

Om eerlijk te zijn, behoorlijk goed. Het is erg belonend om elke keer weer een stapje verder te komen in Dark Souls.
Het belonend gevoel dat je krijgt in Dark Souls voelt sterker dan in Demon's Souls. Vooral een nieuwe bonfire ontdekken nadat je 30 keer dood bent gegaan of indelijk die boss verslaan geeft een goed gevoel. Hierbij komt dat de wereld erg uniek is. Ik was echt 'hooked' aan de wereld van Dark Souls en ik wilde z graag nieuwe dingen ontdekken..

Het kan na een tijdje wel ietwat vervelend worden om constant dezelfde route af te moeten leggen om van punt X naar punt Y te gaan. Bijvoorbeeld als je in the middle of nowhere staat en je wilt naar de blacksmith gaan.

Dit is overduidelijk een nadeel aan deze 'open world' structuur, een probleem dat in Demon's Souls minder aanwezig was.
Je moet elke keer weer terug lopen door bergen enemies, en Dark Souls op zichzelf zou al frustrerend genoeg moeten zijn zonder dat je 20 keer door hetzelfde stuk zou moeten lopen om te reizen naar bepaalde uithoeken van de map. Gelukkig helpen de shortcuts hierbij.

Een andere frustratie is dat je niet makkelijk aan een nieuwe area kunt beginnen als je niet verder komt. Als je in Demon's Souls niet verder kwam bij een bepaald stuk, kon je gewoon een nieuw stuk proberen. In Dark Souls gaat dit niet zo makkelijk omdat je gebonden bent aan de bonfire waar je het laatst gerust hebt, tenzij je een andere vind!
Een bekend voorbeeld is het deel bij de Catacombs en het daaropvolgende Tomb of Giants. Eenmaal aangekomen in de Tomb of Giants is het erg lastig om terug te gaan en ben je eigenlijk gedwongen om het gebied uit te spelen hoe lastig dit ook kan zijn voor sommige spelers. Je bent gewaarschuwd!

Al met al, de wereld structuur speelt goed en ik ben blij dat de makers de stap gezet hebben om iets nieuws te proberen, ook al brengt het op zijn tijd wat frustraties mee.
Ik heb het gevoel dat deze nieuwe wereld structuur Dark Souls een moeilijkere game maakt dan Demon's Souls. Dit wil ik dan ook benadrukken, Dark Souls kan op bepaalde momenten cht frustrerend lastig zijn.

Combat

Het combat aspect van Dark Souls en eigenlijk het core element van de gameplay is nagenoeg perfect voor wat het is.
Toen ik aan het spel begon werd ik er maar al te goed aan herinnert dat Dark Souls geen casual game is. Door het vele dood gaan leer je snel hoe je situaties tijdens gevechten moet aanpakken, en je voelt je dan ook echt de bestuurder van je character.

Het combat gedeelte is lekker uitgebreid en uitdagend. Het voelt erg goed om volledige controle te hebben over je character in Dark Souls zoals ik dat ik weinig andere games ervaar. Als je dood gaat is het vaak je eigen (stomme) schuld!

Genre

Soms kom ik het label 'Hack & Slash RPG' tegen als ik over Dark Souls lees, maar hier ben ik het niet helemaal niet mee eens. Het combat gedeelde is erg uitgebreid en er is een goede balans tussen aanvallen afweren en zelf klappen uitdelen.
Met name het blokkeren van aanvallen is belangrijk in Dark Souls. Je moet echt de tijd nemen in gevechten. In andere Hack & Slash (RPG) games die ik gespeeld heb ligt dit vaak anders, zoals bijvoorbeeld bij God of War III, Dantes Inferno en natuurlijk Diablo 2 waar de nadruk meer ligt op het maken van combo's of het uitdelen van vele aanvallen achter elkaar.

Dat Dark Souls een RPG is, is voor mij vrij duidelijk. Je leveled je character omhoog en kiest hierdoor zelf welke richting je op gaat wat bepaalde wapens betreft. Echter de nadruk op classes ligt niet erg hoog in Dark Souls. Het verhaal is ook niet extreem belangrijk.

Online

Het online systeem in Dark Souls werkt in weze prima en verschilt niet veel met dat van Demon's Souls. Het is erg leuk om met 3 man rond te slenteren en uiteindelijk een boss te verslaan die je in je eentje niet aan kon. Ook de kans dat iemand je wereld invade terwijl je zelf aan het spelen bent maakt de game soms extra spannend.

Heel erg leuk allemaal, maar het is erg jammer dat er soms connectie problemen zijn.
Er zijn momenten geweest waar ik 30 minuten lang gewacht heb totdat ik eindelijk iemand kon oproepen om mij te helpen.
Niet omdat er niemand ws.. Maar omdat op de een of andere manier de verbinding elke keer faalde, resulterend in een 'Summoning failed' bericht. Dit probleem lag niet bij mij, iedereen heeft hier last van.

Het online gebeuren is een uniek concept dat je alleen in Demon's/Dark Souls vind en het geeft de game echt dat beetje extra identiteit, maar het werkt niet altijd even goed vanwege connectie problemen.

Beeld

De beeldkwaliteit is precies zoals je dat kan verwachten van een console.
Het ziet er allemaal wel aardig uit, niets speciaals. Het is geen Uncharted of Gears of War kwaliteit, om nog maar te zwijgen over de PC games van tegenwoordig, maar dat doet er niet toe. Bij Dark Souls gaat het meer om de stijl en atmosfeer dan om extra polygonen en betere shaders.

Ik moet zeggen dat het spel er erg in geslaagd is om een erg originele wereld neer te zetten met gevarieerde gebieden en bosses die elk hun eigen gevoel overbrengen. Het ziet er nagenoeg overal netjes uit. Hier en daar wat gedateerd, maar wat wil je met ~6 jaar oude hardware.

Als een console gamer heb je denk ik genoegen te nemen met hoe Dark Souls er grafisch gezien uitziet. Of de stijl iedereen ook zo aangrijpt is natuurlijk een ander verhaal.

Geluid

Op het geluid van Dark Souls valt weinig aan te merken.

De soundtrack is goed, maar er zijn velen momenten waarop je geen muziek hoort.
Bij bossfights en bepaalde bonfires krijg je muziek te horen, tussendoor vaak alleen ambient. Dit maakt wel dat je extra opgewonden raakt tijdens een boss fight!

Verder zijn de geluidseffecten prima in orde, alles klinkt erg overtuigend. Probeer maar eens met je wapen tegen de stenen muren te slaan en geen medelijden te krijgen met je zwaard dat aan puin geslagen wordt. De dialogen (voor zover die er zijn) zijn erg indrukwekkend en dragen bij aan het meeslepende gevoel dat de wereld van Dark Souls je geeft.

Besturing

Dark Souls is een spel voor consoles.
Hiermee bedoel ik, het zou met een controller gespeeld moeten worden om alles goed tot zijn recht te laten komen. Gelukkig is dit ook zo.
De besturing werkt geweldig, aanvallen uitdelen en blokkeren met je schild werkt briljant goed met de controller door de linker en rechter trigger knoppen.

Heb hier verder weinig aan toe te lichten.

Prestaties

Gemengde gevoelens heb ik hier. Aan de ene kant speelt het allemaal vrij lekker totdat je erachter komt dat de framerate wel eens kan zakken tot 5 frames per seconde op willekeurige plaatsen en willekeurige momenten.
Ook is Dark Souls meerdere malen vastgelopen bij mij, een keer zelfs midden in een boss fight nadat ik met veel moeite indelijk 2 partners gevonden had die me wilde helpen.. I was not amused.

Bepaalde gebieden van het spel lijken zo vol gepakt te zijn met objecten dat de console het gewoonweg niet voor mekaar krijgt om alles vloeiend af te spelen.
In Blighttown maakte ik dit voor het eerst mee, non stop 15-20 frames per seconde. Ik vroeg me serieus af hoe de makers dit ooit goed hebben kunnen keuren.

Al met al, de prestaties zijn verre van geweldig. De framerate is onstabiel en er zijn vastlopers, om nog maar te zwijgen over de online gebreken waar ik het al eerder over gehad heb.
Ik vind het erg lastig om hier een score voor te geven, maar ik neig erg naar een onvoldoende. Dit kan allemaal gewoon beter als je het mij vraagt..

Desondanks heb ik het spel toch uit kunnen spelen zonder mijn controller door het raam te gooien, dus het kan altijd erger. Ik kan me voorstellen dat andere mensen zich hier wel erg snel aan gaan ergeren.

Replaywaarde

Dark Souls is niet een spel dat je zomaar 'effe' uitspeelt. Je eerste playthrough gaat vol zweet, tranen en frustraties zitten gepaard met gevoelens van euforie en voldoening. Mijn eerste playthrough heeft zo'n 65 uur geduurd en ik durf te zweren dat ik honderden keren ben dood gegaan.

Dit betekent ook dat het voor sommigen leuk kan zijn om het spel nog een keer te spelen, zonder alle 'aangename' verassingen.
Je zou je character anders op kunnen bouwen en gewoon wat nieuwe dingen kunnen proberen.
Er valt immers genoeg te proberen in deze grote wereld met vele bosses. Ook het grote wapenuitrusting assortiment maakt het interessant om door te gaan en iets nieuws te proberen.

Tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat er een gevoel heerst van intimidatie. Het geen zin meer hebben om bepaalde area's nog eens te moeten doorlopen - nee dank je. Puur en alleen omdat het zo frustrerend kan zijn dat je zo vaak dood kan gaan en dat het erg lastig kan zijn om een partner op te roepen.

Kwaliteit en stabilieit

Hier heb ik het al een beetje over gehad in het prestatie gedeelte. Sommige dingen overlappen een beetje als je het mij vraagt.

Het spel is redelijk stabiel, voor het grootste deel loopt alles soepel maar dat kan op willekeurige momenten veranderen, ook al gebeurd dit zelden.
Wel een issue is het dat bepaalde gebieden (Blighttooowwwnn) slecht geoptimaliseerd zijn en vele enemies tegelijk op een scherm is ook geen goed idee. (Vlak voor de Gargoyle boss bijvoorbeeld) Slechte framerates zijn het resultaat.
Ook tijdens bossfights kan de framerate dippen. Dit is ook terug te zien in de vele reviews op grote review sites.

Random freezes van het spel kunnen ook tot extreem frustrerende momenten leiden, waardoor je soms een stuk terug moet beginnen.

Het spel kan op momenten ook bedorven worden door bugs. De draak die je in het begin tegen komt kan door n arrow om zeep geholpen worden door een bug. Na de draak in het hoofd te schieten vanaf een bepaalde toren zakt de draak gewoon door de grond weg en gaat deze dood. Wat een uitdaging..

Ook komen enemies soms vast te zitten in muren of andere objecten en kunnen draken en demonen met vleugels schijnbaar niet vliegen, want als deze in gaten of ravijnen vallen komen ze niet meer terug! Beetje vreemd, het ziet er vaak ook niet al te elegant uit.

Dat de online component ook niet al te goed werkt heb ik al eerder uitgelegd en dit is eigenlijk ook een beetje jammer. Heb in totaal uren gewacht voordat ik mensen kon oproepen omdat de connectie elke keer mislukte en dit zou in mijn ogen beter moeten kunnen.

Verder een extra punt wat ik nog wilde maken is dat het spel niet geweldig uitgelegd wordt. Persoonlijk vond ik dat niet zo'n probleem maar het viel me wel erg op dat ik het internet maar al te vaak moest gaan afzoeken om erachter te komen hoe ik een bepaald wapen kon maken of wat het nut was van een bepaald item.

In de game manual staan vele dingen ook niet uitgelegd, beetje jammer.
Dit draagt een beetje bij aan het idee dat Dark Souls geen game voor casuals is.

60 Euro voor een console game is tegenwoordig niets speciaals. Voor deze 60 euro heb ik de Limited Edition in huis gehaald en ik ben hier erg tevreden mee.

Ik denk dat er een paar woorden zijn die Dark Souls perfect kunnen omschrijven.
Woorden als uniek, belonend maar ook frustrerend en moeilijk.

Dark Souls is niet voor de casual gamer, laat dat duidelijk zijn. Maar als je een uitdaging niet uit de weg gaat en je bereid bent om het een en ander op te offeren, dan kan Dark Souls de kans bieden om een unieke wereld te ontdekken die je niet snel zal vergeten.

Ik geef deze game een 4 sterren score omdat Dark Souls voor mij erg de moeite waard is geweest. Ik ben niet teleurgesteld ook al zijn er hier en daar wat minpunten. Het spel heeft aan mijn verwachtingen voldaan.

• Playstation 3

Heb jij ook een Dark Souls, PlayStation 3?

Reviews door de redactie

Hele mooie review en alles is totaal waar.

Heb hem zelf ook en hij is nog best vrij lastig op sommigen punten.

Laat de tip die deze reviewer meegeeft duidelijk zijn. het is GEEN casual game maar het is ook niet uber hardcore game maar je moet er wel de tijd voor nemen om je char te leren

Verder zeer nette review alleen een paar plaatjes erbij en hij was super in mijn ogen. daarvoor toch nog 4 sterren voor de goede uitleg van de game
Bedankt voor je reactie en tips, zal eens kijken of ik plaatjes kan vinden die iets bijdragen aan deze review.

Overigens, ik vind het erg lastig om precies te beschrijven wat Dark Souls nou zo moeilijk maakt. De game op zichzelf is al vrij lastig, maar de daadwerkelijke uitdaging zit hem in het geduld dat je moet opbrengen en het feit dat je moet toegeven dat je constant dood zult gaan.

Het probleem is vaak, je speelt een stuk en gaat dood. Vervolgens wil je snel terug naar het stuk waar je gebleven was en ga je nog vaker dood omdat je roekeloos wordt. Die roekeloosheid moet je leren temmen en dt is denk ik het lastigste.
Je bent 1 ding vergeten. Je zegt dat het online niet veel anders is dan Demons Souls, maar er is 1 groot verschil. De server is peer to peer ipv 1 grote server.
Hierdoor kan je dus geen vrienden meer oproepen en samen door de game heen gaan. Ook kan je niet samen gaan BP hunten. Een zeer, zeer groot gemis. Hierdoor is voor veel Demon's Souls pvp spelers het hele online gebeuren verpest, want tournooien zijn dus ook niet meer mogelijk.

Verder goeie review. Kan me in veel dingen vinden.
Vind het zelf ook frustrerend dat Blight Town zo'n lage frame rate heeft, want de Valley in Demon's Souls had dat ook al. Je zou toch denken dat ze van hun fouten geleerd hebben, maar nee hoor. Gewoon goedkeuren...

Ik zou dit spel absoluut geen 9.5 geven, zoals de meeste game sites. Single player: 9, online: 5. Dus 7 gemiddeld.

edit: Wat ook nog het vermelden waard is, zijn de vele vertaal fouten. Dat was is Demon's Souls al, maar nu kloppen hele item omschrijvingen niet. Het begint al bij het uitkiezen van een gift. 1 ring zou hp regen geven. Nou niet dus. Deze geeft 5% meer HP.
En zo zijn er nog veel meer item beschrijvingen die gewoon niet kloppen. Erg slecht dat dit allemaal goedgekeurd is.

[Reactie gewijzigd door tilburgs82 op 19 oktober 2011 09:18]

Ah, wat je daar verteld over het online gebeuren was me niet helemaal bekend. Erg jammer dat ze het veranderd hebben ten opzichte van Demon's Souls, je zou juist denken dat zo'n PvP systeem de game een actievere community geeft voor een langere tijd..

Ben het met je eens dat het schandalig is dat bepaalde item omschrijvingen niet kloppen. Er worden al vrij weinig details vrijgegeven over items laat staan dat sommige beschrijvingen niet kloppen zoals de Tiny Being's Ring waar je het over hebt. (Neem aan dat je die ring bedoelde)

En inderdaad, ik kan er niet bij waarom deze game een score van 89 heeft op gamerankings. Dit geldt eigenlijk voor game scores over het algemeen, ik vind dat mensen kritischer moeten kijken en niet elke game blindelings een 9 moeten geven.
Het geeft ook een langere actieve community. Heb afgelopen mei nog meegedaan met een toernooi. Spel was toen al bijna 2,5 jaar oud.
Bij de EU versie van Demon's Souls valt het allemaal wel mee, maar de US en vooral de asian versie van het spel heeft een zeer grote en actieve pvp community.

Denk dat de Dark Souls servers binnen enkele maanden leeg zijn...
Over Demon's Souls, ik ben eigenlijk wel benieuwd, ik had een keer geprobeerd om een maat te summonen. Maar ik kon nooit de summon sign vinden terwijl ik op exact dezelfde plek stond. Alleen maak ik uit jou post op dat het wel degelijk mogelijk was om friends te inviten of iets dergelijks?

Mij is het nooit gelukt :'(

[Reactie gewijzigd door Appahewfd op 19 oktober 2011 19:22]