AMD Athlon 64 3000+ (S754, 2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 89W) Review

NoepZor 19 april 2005, 391 views

AMD Athlon 64 3000+ (S754, 2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 89W)

Pluspunten

• Snelheid
  • 64 Bits
  • Onboard geheugencontroller
  • Overclockbaarheid

Minpunten

• Met 3 repen geheugen max 333Mhz
  • Hij wordt wel redelijk warm

Ik heb november vorig jaar een AMD64 aangeschaft voor het luttele bedrag van 137.50, met koeler. Dat was helaas een herrieschopper en er prijkt nu een zalman op.

Prestaties: De prestaties zijn zeer goed, vooral in games voelt de A64 zich erg goed thuis, ook voelt alles een stuk sneller aan ivm mijn 2600+ die ik voor deze had.

Featureset: Deze is zeer goed, de CPU ondersteund de modernste technieken, zoals 64 bits, NX bit etc. Ook heeft de AMD64 een onboard geheugencontroller die erg snel is.

Stabiliteit en betrouwbaarheid: Hiermee zit het wel goed, wat je ook mag verwachten van een CPU.

Overclockbaarheid: Voldoende, want opzich zijn er genoeg leuke cores die hard willen, maar met de Socket 754 zit je met de geheugencontroller die niet zo erg ver wil met 2 repen geheugen. Met 1 reep heb ik 249Mhz x 10 = 2490Mhz gehaald, pifast stabiel. Met 2 repen max 233Mhz x 10, maar 24/7 draai ik 220x10 = 2200Mhz zonder enig probleem op het standaard voltage.

Warmteproductie: Die is wel redelijk hoog, omdat ik Cool & Quiet niet aan heb staan. De Zalman op het laagst houdt het wel, maar de CPU wordt dan wel tegen de 60 graden aan. In vergelijking met een P4 blijft deze wel een stuk koeler.

Prijs: hiermee zit het erg goed, vooral ook sinds S939 er is. De 3000+ voor S754 presteert net zo goed, maar wordt toch gezien als budget model. Het is dual channel voor de S939 en 200Mhz meer voor de S754, dus het zal erg applicatieafhankelijk liggen. Toch doe je met geen van 2 een miskoop.

• MSI K8N Neo Platinum
  • Hercules 9700Pro
  • 2x Crucial PC3200 Cas 3
  • Windows XP

Heb jij ook een AMD Athlon 64 3000+ (S754, 2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 89W)?