Asus Pundit P1-AH1 (S939, nVidia 51PV, Zwart) Review

jbr 27 juni 2007, 3.328 views

Asus Pundit P1-AH1 (S939, nVidia 51PV, Zwart)

Pluspunten

• prijs
  • grootte
  • verbruik
  • stilte
  • warmteontwikkeling

Minpunten

• uitbreiding lastig: een brede TV kaart is echt proppen
  • alleen 2 PCI sloten.

The quest begins...
Ik wilde al langere tijd mijn server vervangen die na een paar jaar studentenhuis zijn langste tijd echt wel had gehad. De bigtower met een Duron 700, 512 MB geheugen en 5 harde schijven van verschillende groottes was lomp, groot, zwaar, lawaaierig, langzaam, en zeker niet zuinig. De "nieuwe" moest het dus op deze punten allemaal beter gaan doen. Mijn budget was verder beperkt, en om eerlijk te zijn had ik ook geen zin om weer duizend euro uit te geven. Het leek dus bij voorbaat een Mission Impossible.

Keuzes, keuzes...
Na veelvuldig vergelijken en reviews afgaan kwam ik op een gegeven moment uit op de Asus Pundit P1-AH1. Het kastje had een bijzondere lijst features en was bovendien nog eens ontzettend gunstig geprijsd. Ik kon weinig vergelijkbaars vinden tegen deze prijs en was eigenlijk ook wel gecharmeerd van de afmetingen. Het enige probleem leek de beperkte hoeveelheid ruimte voor harde schijven (1 x3.5"), maar ik had bedacht het enige 5,25" slot op te offeren voor een 2e HD. Een permanente CD of DVD ROM was toch niet nodig. Ik hakte de knoop door en voor een kleine 130 euro bestelde ik hem uiteindelijk.

First impressions...
De postbode kwam een in mijn ogen veel te grote doos afleveren. Had ik een verkeerde bestelling gedaan? Niets van dit alles. Het kastje bleek ruim verpakt te zijn en had gelukkig de slanke afmetingen die ik verwachtte. De barebone maakt een solide indruk en is met een hand te tillen, maar door het feit dat alles redelijk compact in de kast is gebouwd toch relatief zwaar. Nouja, mijn oude bigtower had de potentie om meerdere rugwervels in een onderhoudsactie te dislocaliseren en daarmee vergeleken was dit een waar genot. Vanwege mijn goede eerste indrukken kreeg ik allerlei wilde plannen. Zou deze barebone het niet beter doen als Mediacenter? Of toch als testmacine naast mijn desktop?

Volstoppen
Ik heb mijn barebone uitgerust met een Athlon 64 3500+ en 2x 512 MB PC3200 DDR. Dat moest voldoende zijn. Met de harde schijven was het een ander verhaal. Ik heb uiteindelijk meerdere configuraties geprobeerd (ik had nogal wat schijven liggen) voordat ik op mijn eindconfiguratie uitkwam. Alle wilde plannen die ik kreeg zijn eigenlijk net zo snel weer verdwenen als dat ze kwamen. Hoofdreden hiervoor was eigenlijk het feit dat mijn TV-kaart, een PCTV-150MCE zich uitsluitend met enig geweld pas in een PCI slot wilde laten wurmen. Op diverse fora werd dit ook al gemeld, maar ik had dat niet als een probleem gezien. Qua hardware dus redelijk problematisch. Ik heb een tijdje hiermee zitten stuntelen, maar uiteindelijk toch ervoor gekozen om het PCI-riser slot er compleet uit te slopen en de vrijgekomen ruimte te gebruiken om met mijn 1337 casemod skillz een extra harde schijf te plaatsen. Het totale aantal schijven (een mix van 1xSATA-160GB en 2xPATA-300GB schijven) kwam hiermee op 3 en voor mijn behoeften ruim voldoende. Harde schijfje gezien - kastje dicht...

Operating systems
Met alle hardware configuraties heb ik de nodige OS'en geinstalleerd. Diverse Linux distro's hebben de Pundit bestuurd (o.a. Ubuntu, Mandriva en een config met MythTV) en ook Windows MCE2005 heeft het even mogen proberen. De besturing van de TV-kaart bleek bij geen enkele poging helemaal lekker te lopen - er traden voornamelijk hick-ups op: het systeem reageerde traag of pas na een korte staat (1-2s) van coma.
Weg dus met die TV-kaart, terug naar mijn originele plan. Een server. Diverse Windows versies hebben zich daarna proberen te bewijzen als het beste besturingssysteem en ik moet zeggen dat ze het allemaal eigenlijk heel goed deden, maar wat bij het begin eigenlijk al vaststond is dat ik het moest doen met de versie die ik ook daadwerkelijk bezat (lang leve Surfspot).

Up and running
Met een systeem/data disk van 160GB en een software RAID partitie van 600GB draai ik nu al bijna 1 jaar. Het systeem is nog nooit op zijn plaat gegaan en heeft me bovendien achteraf nog aangenaam verrast door het lage stroomverbruik. Idle slechts 52W! In werkende toestand is dit 67W, maar nog steeds erg acceptabel. De machine staat in mijn meterkast, maar is zelfs met de deur open nauwelijks hoorbaar (een bijzonder groot verschil met de Boeing immitatie die ik eerst had). De warmte ontwikkeling is bijzonder laag, mijn schijven (alle 3) zijn doorgaans niet veel warmer dan maximaal 45 graden en in idle toestand wil er nog wel eens eentje onder de 30 graden duiken. Hetzelfde geldt voor de processor. Qua prestaties heb ik weinig te klagen, maar qua specs ben ik dan ook zo ontzettend op vooruit gegaan dat dat eigeniljk niet anders kan.

Oordeel
Al met al ben ik uitermate positief over de Asus Pundit P1-AH1. Ik kan er alles mee wat ik wil op dit moment. Nog een paar dingen om te onthouden: Hoewel het bij mij nooit wat is geworden zijn er genoeg mensen die hem succesvol als mediacenter inzetten. Spellen wil je hier niet op spelen, daarvoor is de ingebouwde GeForce 6150 te zwak, maar behalve dat is deze barebone redelijk veelzijdig. In een aantal topics op GOT komt deze barebone ook aan bod, ik heb er zelf ook het een en ander in gepost.

Ik ben dus uitermate tevreden met deze aanschaf en kan iedereen met dezelfde eisen als ik deze barebone aanraden!

Heb jij ook een Asus Pundit P1-AH1 (S939, nVidia 51PV, Zwart)?

Nette review! Keurig geschreven! Heb je er dan ook een energie zuinige Athlon 64 in zitten?
Doel je op de EE versie? Het is een single-core (Venice), maar ik gebruik uiteraard Cool&Quiet en laat de schijven niet constant spinnen. Bovendien heb ik geen page-file, dat voorkomt lees en schrijfacties naar de systeemdisk. Er heeft een tijd een IRC bot op gedraaid en dat lukte ook terwijl geen enkele schijf operationeel was, op zich best prettig ;)