Cooler Master CM Stacker 830 Evolution (ATX/BTX, Geen PSU, Zwart) Review

The Donk 27 juni 2007, laatste update op 28 juni 2007, 2.361 views

Cooler Master CM Stacker 830 Evolution (ATX/BTX, Geen PSU, Zwart)

Pluspunten

• Kast is compleet uitgevoerd in alluminium
  • Bijgevoegde 4 wieltjes
  • Veel ruimte en daardoor overal makkelijk bij te komen
  • Vastkliksysteem voor DVD-rom etc.
  • Koelingsmogelijkheden
  • Modbaarheid
  • Totaal zeer compleet.

Minpunten

• De zijpanelen zijn moeilijk los te krijgen.
  • Gebruiksaanwijzing onduidelijk hierover.

Ik was op zoek naar een grotere kast met betere koelingsmogelijkheden. Mijn vorige kast de Cooler Master Wave Master was een mooie kast, maar simpelweg te klein voor mijn nieuwe voeding en videokaart. Dus op zoek naar een nieuwe. Mijn ervaring met Cooler Master was goed en dus kwam ik al snel uit op een kast van dit merk. De Cooler Master 830 evo was voor mij de meest geschikte. Ik heb veel andere kasten gezien, maar vond ik vaak te plastic. Bovendien kon mijn grotere Galaxy voeding hierin.

Algemene indruk
Toen ik de kast voor het eerst zag was ik bijzonder verbaasd hoe groot hij was. Voor mijn gevoel leek hij kleiner toen ik hem online bestelde. De kast is bijzonder strak en solide gebouwd. De kast zit goed verpakt in de doos. Enige verwarrende is wel dat je nergens kan terugvinden op de doos dat je te maken hebt met de EVO versie van de kast.

Installatie
De kast zit grotendeels al in elkaar en eigenlijk hoef je alleen maar de speciale HD rack met een blauwe led fan (die is bijgevoegd) en de fans (die moet je kopen) te installeren. Ik heb zelf zeven 120mm fans in de kast gebouwd. De fans laten zich bijzonder makkelijk installeren. Op het zijpaneel simpelweg klikken en klaar ben je. Je bent meer tijd kwijt met het netjes wegwerken van de draden. Voor het moederboard is een papier meegeleverd waar je precies het moet vast schroeven. Echt heel erg simpel. Het enige lastige aan de kast zijn de zijpanelen. Ze zitten bijzonder vast en je moet echt wel even weten hoe je ze los en weer vast krijgt. De handleiding is hier niet echt duidelijk over. DVD-roms klik je heel simpel vast en daar is geen schroef meer voor nodig. Voor mij was dit de eerste keer dat een pc compleet zelf assembleerde en met deze kast ging me dat goed af!

Gebruik
De Stacker bevalt me prima. Hij staat bij mij op mijn bureau dus ik gebruik de wieltjes niet. Die zijn wel erg handig als je de pc op de grond wilt hebben. Het eerste wat mij op viel was dat mijn huidige systeem ondanks 7 fans veel stiller is dan mijn vorige. De blauwe leds van de fans maken de kast echt heel mooi om naar te kijken. Verder koelt de kast echt heel erg goed. Ondanks dat ik alles heb overclocked heb ik mooie temperaturen weten te krijgen. Kortom: de Cooler Master Stacker 830 EVO is een perfecte kast voor mij. Een aanrader dus!

Heb jij ook een Cooler Master CM Stacker 830 Evolution (ATX/BTX, Geen PSU, Zwart)?

Mooie review :)
Nu nog een foto :9~
Idd een erg mooie review,
Uit curiositeit wat zijn je temps zo ongeveer want met 7 fans moet ie toch wel erg koel lopen of niet? :P
Dank jullie! _/-\o_

Ik heb mijn processor op dit moment lopen op 3.2 Ghz en dan is de temperatuur nu tussen de 36 en 40 graden. Als ik ga gamen gaat de temperatuur naar 47 graden. Ik kan mijn processor dus hoger clocken en ga dat ook zeker doen. Ik gebruik voor mijn processor de Artic Cooler Freezer 7 Pro. Alleen de hitte van de laatste weken zorgde wel dat alles wat heter werd. :|

Persoonlijk vind ik de zwarte uitvoering van de 830 veel mooier dan de zilvere. Vandaar ook dat mijn keuze viel op deze uitvoering. :9~
Hoe koud blijft je 8800 wel niet met twee fans vol op de PCI sloten gericht? }> Kun je vast wel een goede OC mee halen zo, continu een briesje over het hele bereik van het moederbord.
Ik heb een 250 Mm fan op mn 8800 GTS Gerocht hij blijft netjes op 60 Graden op fulload met een Oc van 575 en 1700 :D
ff rekenen tweemaal 120 mm is 240 mm ik heb een 250 mm fan die iets minder snel draait, Nouja ong het zelfde :)
2x 120mm=(pie * 60 kwadraat) *2 = 7200pie
1x 250mm=(pie * 125 kwadraat) = 15625pie
7200pie is bij lange na geen 15625 pie.
Heb vandaag mijn processor geclockt naar 3.33 Ghz en de temperatuur is default op 47 graden. Mijn 8800 is 55 graden.
Hell no, van 3.2 Ghz naar 3.33 Ghz? Dat is wel een overclock van 130 MHz! (4,06%)
Ik heb een zalman op m'n CPU (AMD 64 X2 3800+) op de snelheid van een AMD 64 X2 4800+

Van 2 x 2000 naar 2 x 2500, dat is een overclock.. idle is hij 29 graden en stressed 38 graden.
Positieve eigenschappen:

Zeer mooi uiterlijk

Dat is een beetje subjectief, ik vind het een oerlelijke kast :D Hij zal vast effectief zijn, en zoveel fans is ook leuk, maar het uiterlijk . . brr ;)
Dat uiterlijk heb ook een voordeel :D Als je hem prongeluk uit het raam van een flat laat vallen heb je kans dat de kast heel blijft ;)
(overdreven) :9~
K vind het een prachtkast :)
Ik denk dat je meer hte typ van een rustige kast ben hea :z
Dan is de Antec P180 of 182 wat voor je, helemaal stark zonder toeters en bellen, en stil dat ie is :9~ en de cooling is uitekend :)
Laat mij nou net een Antec P180B hebben ;) ;)

[Reactie gewijzigd door AllStar op 28 juni 2007 23:52]

Dit is pas een mooie kast:
Antec p150:
- Strak design
- Veel ruimte
- Erg stil
- Makkelijke installatie
- Vastklik systeem
- Genoeg ruimte voor fans e.d.
etc.
Uiterlijk is heel persoonlijk. Ik vind het een prachtkast, maar voor anderen is ie misschien wel te druk of juist te rustig. Ik zal het positieve punt dus veranderen in het feit dat ie compleet in allunium is.