Archos 404, 30GB (USB 2.0) Review

bnbaz 19 maart 2008, laatste update op 19 maart 2008, 1.620 views

Archos 404, 30GB (USB 2.0)

Pluspunten

• Grootte scherm
  • Robuustheid speler (behalve scherm)
  • Uitgebreide firmware
  • Veel firmware updates
  • Prijs/Kwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • "sleur-en-pleur"-systeem
  • Afwerking

Minpunten

• Accuduur
  • Scherm in daglicht
  • 3 vervelende pixels
  • Volumeknoppen nooit op hold
  • Zacht scherm
  • Net iets te breed/hoog (is maar net hoe je het ziet)

Geluidskwaliteit Score: 5
Featureset:
Aansluiten gaat via de speciale kabel, waarmee je ook moet opladen. Een lichtnet-adapter is er niet, maar dat moet voor de tweaker geen probleem vormen, ze zijn heel simpel te maken of gewoon te koop. Het scherm van de speler is zeer ruim. Er is ook mogelijkheid de speler op een televisie of andere bron aan te sluiten, en daar rechtstreeks op af te laten spelen. PAL/NTSC is geen probleem, dat kun je zo instellen.
Het ingebouwde luidsprekertje is leuk, maar gaat niet zo hard. De microfoon geeft goede kwaliteit opnames.

Beeldkwaliteit:
Wanneer je binnen zit of buiten in het donker is het beeld simpel weg geweldig. Af en toe is een lichte schok te ontdekken, en ik heb last van drie (gelukkig op 3 verschillende, niet-hinderende plaatsen) lichtere pixels. Ze zijn niet dood, niet hot, maar gewoon wat lichter.
Buiten in het licht echter, is het erg jammer. Wanneer je op de fiets even wilt kijken welk liedje aan het spelen is, moet toch echt je brightness max staan (is sowieso het mooiste), en zul je het schermpje af moeten schermen met je hand. Een voordeel van het matte scherm is wel dat je weinig last van spiegeleffecten hebt.
-- update: ze zijn nu dus wel dood.

Geluidskwaliteit:
Ik heb hier verschillende soorte muziek op 320kbps MP3 joint-stereo, met MDR-EX71 doppen van Sony. De geluidskwaliteit van de speler vind ik op de standaard instellingen het prettigst. Ik ondervind geen last van ruis, en wanneer het jackje draait kraakt de boel niet. Het geluid is diep, en de klanken worden goed weergegeven (voor zover je dat met deze Sony's kunt horen).

Bouwkwaliteit en afwerking:
De speler is van aluminium gemaakt, en de knoppen zijn stevig. Alles voelt goed aan, en niets is scheef gesneden of geschroeft. Dit is echt prima.
Wat minder zijn het zachte scherm, wat totaal niet samen gaat met een ander apparaat in je broekzak, of een vinger van een 'leuke' klasgenoot. Ook klinken de klikken van sommige van de knoppen aan de zijkant wat gammel.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid:
Aangezien deze speler geen marktaandeel van 80% heeft, tegenover een of ander wit ding, is het aanbod in accessoires dus wat minder.
Echter, er is best wel wat. Standaard is een beschermhoes meegeleverd, net als een klein standaardje dat eigenlijk bedoeld is voor in de dock. Uitbreidingsspul kun je vinden bij Archos zelf. Ook is de alom bekende invisible shield verkrijgbaar om het zachte scherm van de 404 te beschermen.
Zolang je de kabel of het dock mee neemt kun je vrijwel overal je muziek op afspelen; de speler is gewoon een externe schijf, waar je zo alle foto's/videos/muziek/bestanden in- en uit sleept.
Een leuk extraatje is dat je PDF-bestanden kunt bekijken op de speler. Echter, dit gaat niet met de hoogste snelheid.

Mobiliteit en accuduur:
De speler heeft een redelijk gewicht, zeker voor iets met zo'n grote capaciteit, scherm, afmetingen en robuustheid. De afmetingen; voor het mooie is de speler net iets te hoog, waardoor hij lastig in de meeste zakken past. Als het randje onder het scherm iets dunner zou kunnen, zou dat perfect zijn.
De accuduur ben ik wat minder over te spreken. Gegeven is 12 uur voor muziek, wat al niet enorm veel is, maar dit wordt toch al snel een uurtje of 8, als het niet minder is. De accu is 'niet' vervangbaar, dwz: Hij kan er niet uit zonder garantie te verliezen. De accu's zijn volgens de mannen van archosfans gewoon los te verkrijgen bij Archos, en je kunt ze zelf vervangen door de speler open te schroeven.

Prijs:
Zeer goed. Ik betaal voor dit ding (volgens de PW nu) 5 euro minder dan een iPod met evenveel capaciteit. Echter, die speler is iets kleiner, heeft een steviger scherm, maar moet het doen met een twee maal zo klein scherm. Daarbij is het een gehypede speler, en is de geluidskwaliteit minder, wat voor sommigen een nadeel kan vormen. Op dit moment is de enige concurrent dan nog de Zen Vision:M van Creative, die naar mijn weten ongeveer even groot is qua inhoud, iets goedkoper is (5 euro oid), en het wederom moet doen met een kleiner scherm.
Een zeer geode prijs dus, naar mijn mening.

Firmware en rest:
- Wanneer de speler op hold staat kun je het volume nog aanpassen. Dit is niet instelbaar, en kan hinderlijk zijn, zeker wanneer je de speler in het strakke, bijgeleverde hoesje stopt.
- Archos gaat niet in op mijn vraag of dit in de toekomst gewijzigd kan worden in de firmware.
- Het firmware draait op Linux, maar heeft geen open broncode. Op dit moment is men bezig deze vrij te krijgen, zoals bij de GMini serie spelers is gelukt.
- Voor de rest is het firmware erg uitgebreid, en kun je (vooral grafisch) veel aanpassen. Tussen foto's kunnen leuke effecten, en de menus en browser werken lekker.
- De firmware wordt regelmatig geüpdate.
- Oh, en tijdens het defraggen van 6GB aan muziek op de speler (voordeel van externe hdd-like) wordt hij best... Heet. Ook hoor je het schijfje lekker werken met je oor op de achterkant :Y

Heb jij ook een Archos 404, 30GB (USB 2.0)?

PAL/NTFS is geen probleem, dat kun je zo instellen.
Je bedoelt waarschijnlijk NTSC ipv NTFS ;)
Een van mijn vrienden heeft hem ook, erg mooi ding. Hij had eerst Archos waar de hdd van kapot was gegaan, toen een ipod nano die binnen een jaar ook kapot was, en vervolgens heeft hij deze uitgezocht omdat de ipod hem toch aardig tegen viel. Verder vind ik mijn Vision:M iets beter klinken maar ze ontlopen elkaar niet veel.