Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Koss PortaPro (Goud, Zwart) Review

TiberiusJD 7 oktober 2011, laatste update op 21 november 2011, 1.229 views

Koss PortaPro (Goud, Zwart)

Pluspunten

• Goedkoop
  • Levenslange Garantie
  • Heel Compact
  • Geluidsweergave
  • Comfort
  • Uiterlijk

Minpunten

• Omgevingsgeluid
  • Fragiele kabel
  • Schuifmechanisme

Opmerking 1: Ik heb de Koss PortaPro black besproken, omdat de verschillen tussen de gewone en de black versie miniem zijn heb ik hem toch hier gezet.

Indien je een eerder negatieve stem wilt uitbrengen, zou ik graag willen weten wat er beter kan. Een beetje opbouwende kritiek is altijd welkom

Inleiding:
Ik was op zoek naar een compacte hoofdtelefoon omdat mijn oude (een sennheiser HD202) te groot en te lomp is om elke dag mee te sleuren in mijn boekentas. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een koptelfoon met een maximum prijskaartje van 75 euro. Mijn keuze werd al snel beperkt tussen de Koss en de sennheiser PX 100II/200II. Ik ben voor de PortaPro gegaan omdat hij volgens vele het beste geluid heeft voor portable headphones onder 75 euro. Hij heeft ook een levenslange garantie, en ik vind er hem eigenlijk wel goed uitzien (de zwarte versie toch). Na hem beluisterd te hebben van een vriend ben ik hem gaan halen in Fnac Gent voor 45 euro.

Uiterlijk + Inhoud doos:
Over uiterlijk valt te discussiėren, maar ik vind hem mooi. Hij heeft duidelijk een 80'-look (zegt mijn vader toch ;) ). De normale vind ik minder moi, de blauwe tinten vallen mij teveel op. In de links zie je ze alle twee http://www.google.be/imgr...dsp=32&ved=1t:429,r:0,s:0 - http://cdn.head-fi.org/6/6b/6b71afde_koss-porta-pro.jpg

De kabels zijn ook verschillend, de mijnen zijn meer van een touwachtig materiaal gemaakt, en de plug is ook compacter

In de doos zit alles wat nodig is, maar niks meer, er zit een zakje in, een 6.3mm jack, en de koptelefoon natuurlijk. (zie foto 1)

De specificaties zijn hier te lezen:

Bouwkwaliteit:
Ik vind dat hij er eigenlijk niet zo stevig uitziet. Een dunne hoofdband, weing verstevigen bij de earpads, een dun kabeltje. Je zou denken dat hij zo uit elkaar zou vallen. Maar dat gebeurt gelukkig niet. Hij heeft al een week "mishandeling" ;) doorstaan in mijn boekentas, dus ik kan wel zeggen dat hij tegen een stootje kan.

Over 1 ding ben ik dan wel weer wat bezorgd, de stevigheid van de kabel lijkt mij nu niet dat hij het jaren gaat volhouden. Maar...

Een zware pro is toch dat de PortaPro een levenslange garantie heeft. Dus als de kabel, headphone ooit zouden kapot gaan, of de earcushions zouden versleten zijn eventjes opsturen naar een lokale dealer van Koss, en ze maken hem, of sturen een nieuwe op.

Geluidsweergave:
Ik moet zeggen dat ik hier niet zoveel verstand van hem, maar ik ga mijn best doen. Ik vind dat hij goed klinkt, omdat ik geen ervaring heb met duur koptelefoons, weet ik van niet beter. Ik vind dat hij beter klinkt dan mijn sennheisers, vooral de basweergave is heel goed. Die is gewoon veel accurater dan mijn sennheisers.
Na een paar vergelijkingen, moet ik zeggen dat ik de sennheisers gebalanceerde vindt, maar minder accuraat. De PortaPro is accurater op elk front, maar soms krijgen de lage tonen de overhand.

Qua noise canceling moet je niks verwachten van de Koss, daarvoor is hij gewoon niet gemaakt. Dit komt omdat hij platte oorschijfjes heeft, in plaats van kussentjes, die je oor beter afschermen Als voordeel kan je dan wel zeggen dat het veiliger is om je in het verkeer te bewegen omdat je goed hoort wat er rondom je gebeurt (als het volume niet te hoog staat tenminste ;) )

Mijn ervaringen:
Na een weekje gebruik ben ik heel tevreden. Hij heeft het geweld in mijn boekentas doorstaan. En hij is heel compact (zie afbeelding). Hij past perfect in het opbergvakje dat ik had voorzien in mijn boekentas. Ik gebruik hem vooral in combinatie met mijn eee Pad Transformer. Daar kijk ik vaak films op, en daar is deze koptelefoon uitstekend voor geschikt.

In het begin deden mijn vrienden nog al lacherig over "dat prul", maar toen ze hem ophadden, veranderden ze direct van mening. Ze vonden hem heel goed klinken, en ze vonden ook dat hij comfortabel zat. En dat beaam ik zeker en vast, hij zit uiterst comfortabel, in het begin was ik in de war, omdat ik hem bijna niet voelde (in tegenstelling tot mijn oude paar dat na een uurtje luisteren pijnlijk begon te zitten). Soms komen er haren tussen het schuifmechanisme, en dan is het even pijnlijk om het af te nemen. En als je gaat gaan mountainbiken, en je komt op een hobbelig stuk, dan durft hij wel eens verschuiven. Maar ja, nu begin ik te muggenziften :P

Conclusie:
Zoek je een draagbare en compacte koptelefoon van onder de 50 euro zoek niet verder. Deze is gewoon heel goed. Hij zit uitstekend, ook na 4 uur dragen. En hij klinkt heel goed, zeker als je van wat bass houd. Daar blinkt hij duidelijk in uit.
Een paar puntjes van kritiek zijn het nogal fragiele kabeltje, en het schuifmechanisme dat in je haar verstrikt kan raken.

Maar het eerste punt van kritiek, is eigenlijk niet erg aangezien hij wordt geleverd met een lenslange garantie. Hij is al meer dan 25 jaar op de markt, en terecht.

EXTRA: review van cnet: http://reviews.cnet.com/h...32897197.html#reviewPage1

Heb jij ook een Koss PortaPro (Goud, Zwart)?