Point of View GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) VGA150842 Review

Huig 22 juni 2007, laatste update op 22 juni 2007, 2.520 views

Point of View GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) VGA150842

Pluspunten

• Prestatie
  • Overklokbaarheid

Minpunten

• Hoge Idle temperatuur

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Introductie
Nvidia heeft sinds een half jaar zijn directx 10 kaarten op de markt gebracht. Helaas voor mij waren de 8800GTX en 8800GTS 640 MB te duur voor mijn budget. Gelukkig kwam Nvidia met een “afgeslankte” versie van de 8800GTS 640, met 320 MB aan geheugen. Deze was 100 euro goedkoper, en leek mij een goede vervanger voor de 2 6800GT’s die ik hiervoor had, maar met de laatste spellen niet meer meekonden. Zodoende heb ik de Point of View GeForce 8800GTS 320 MB gekocht bij Komplett voor 279 euro.

De featureset
De 8800GTS 320 MB ging weg voor prijzen tussen de 260 en 300 euro. Sparkle had de goedkoopste versie, maar dat vertrouwde ik niet helemaal. Sparkle zal een prima merk zijn, maar ik wilde de gok niet wagen. De keuze ging uiteindelijk tussen de point of view en de XFX kaart. Deze waren beide even duur, maar bij de Point of View kreeg je stalker er bij geleverd. Dat plus het feit dat ik op de blikveldweg woon gaf de doorslag voor de point of view.
De kaart wordt geleverd in een middel grote doos, niet te groot zoals bij Asus, maar ook niet zo klein als die van Sapphire. In de doos zit het volgende:
- De kaart zelf
- Een folder en een handleiding
- Twee DVI-VGA connectoren
- Een S-Video kabel
- Een Component kabel
- Een 4 pins Molex connector
- De game stalker – shadow of Chernobyl
Het installeren verliep echter niet zonder slag of stoot. De kaart sloot namelijk niet goed aan op mijn kast, een Centurion 5 van Coolermaster. De schroeven om de kaart te bevestigen in de kast pasten niet omdat de kaart niet goed aansloot. Na het verbuigen van de PCI bracket “vinnen” ging het wat beter. De kaart past nog steeds niet perfect, maar de aansluiting met het moederbord zit goed, en de kaart is vastgeschroefd in de kast. Helaas past de S-Video kabel niet goed in de aansluiting van de kaart, waardoor ik wat plastic van de connector moest schrapen.

De Prestaties
Na het installeren van de kaart in de kast en het downloaden van de nieuwste drivers heb ik gelijk even 3dmark 2006 gedraaid. Op de stock snelheid (513/1584) perste de kaart er 7770 punten uit.
Teleurstelling alom. Ik had verwacht dik 9000 punten te halen, maar mijn X2 4600+ is een dikke bottleneck nu. Desalniettemin een prima score, vergeleken met de 4500 punten die ik met de twee 6800GT’s haalde.

In games staat de kaart daadwerkelijk zijn mannetje. Rainbow Six: Vegas draait op 1280X1024 @ medium en HDR tussen de 40 en 60 fps. De 6800GT’s hadden moeite om de 30 fps te halen met alles op low en op 1024X768. In Test drive Unlimited haal ik buiten de bebouwde kom 60-80 fps met alles op high en 2X AA. Binnen de bebouwde kom zakt dit naar 30-40 fps met af en toe framedrops onder de 30 fps. Stalker liep in het begin wat minder, buiten in het gras had ik slechts 20 fps, maar dat kwam door de HDR & AA problemen. Met HDR op static haal ik een acceptabele 60 fps. Stalker kon mij echter niet boeien, dus ik heb alleen het begin gespeeld. De Counter-Strike: Source video stress test geeft 123.65 fps op 1280X1024 met alles op high, 4X MSAA en 16X AF. Half-Life 2 geeft met dezelfde settings ingame zo’n 60-140 fps afhankelijk van de situatie.
De kaart doet waarvoor ik heb gekocht heb: meekomen in de huidige generatie games.
Helaas werkt de kaart niet overal zo goed. In Splinter Cell: Double Agent produceert de kaart alleen maar artifacts. De 6800GT’s hadden dit niet, maar dit spel wat veel te zwaar voor die kaarten samen. Ik kan het nu dus nog niet spelen. (overigens was mijn versie van Splinter Cell niet in de winkel verkrijgbaar ;))

De overklokbaarheid
Ik heb op internet mensen gezien met kaarten die zonder moeite op 600/1800 konden lopen en ik was wel benieuwd of ik ook zo’n gelukkige was. Na een avondje overklokken en 3Dmark-en ben ik gestopt bij de snelheid van 600 MHz voor de core en 1800 MHz voor het geheugen. 3Dmark 2006 spuwde er 8094 punten uit. Wederom een mooie score. De games die ik op dit moment speel, Test Drive Unlimited en Counter-Strike: Source vonden de overklok niet zo fijn. Css gaf paarse textures, zoals vloeren en dozen. Bij TDU had ik last van tearing. Ik heb de boel maar weer teruggezet naar de fabrieksinstellingen (513/1584), want die zijn snel zat.

De Beeldkwaliteit
Gewoon prima. Ik merk niet zo veel verschil tussen de GeForce 8 en de GeForce 6. Waar ik niet zo tevreden over ben is de S-Video kwaliteit. Bij donkere beelden heb ik last van blauwe vlekken. Dat zal vast iets te maken hebben met de gemodde kabel.

De modbaarheid
Hier heb ik totaal geen mening over. Ik heb nog geen GeForce 8 aftermarket koelers in de webshops gezien, afgezien van de waterkoelblokken. Ik geloof dat er geen unlockbare Pipelines en shaders zijn, maar daar word ik niet warm of koud van. Ongetwijfeld zal de standaard koeler gemakkelijk te vervangen zijn.

De driver- ondersteuning en compatibiliteit
Waar Nvidia bij de introductie van de GeForce 8 serie problemen had met de drivers, zijn deze nu opgelost. Ik gebruik de Forceware 158.22 drivers en die werken prima. Ik hoop dat het Splinter Cell Double Agent probleem een driver issue is, en dat dit in de nabije toekomst opgelost kan worden.
Verder zijn de drivers zo stabiel als maar kan, en zijn er overklok mogelijkheden in het Nvidia control panel voor de processor, het geheugen en de videokaart. Gewoon goed dus.

De warmte en geluidsproductie
De kaart is gewoon stil. Ik hoor de kaart niet, ook niet tijdens het gamen. Een prima prestatie. Ik ben iets minder tevreden met de stock temperatuur. Deze schommelt rond de 68 graden, en dat vind ik ronduit hoog als stock temperatuur. De stress temperatuur ligt rond de 75 graden, wat natuurlijk een hele nette prestatie is. Hopelijk kan ik met een aftermarket koeler de stock temperatuur wat omlaag brengen.

De prijs
Ik heb deze kaart voor 279 euro bij Komplett gekocht. Qua prijs/prestatieverhouding vind ik dat je een prima product krijgt voor dat geld. Aangezien de 640 MB versies vaak 100 euro duurder zijn, en nauwelijks beter presteren in resoluties tot 1900X1200 is de 320 MB versie een prima keuze.

Heb jij ook een Point of View GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) VGA150842?

ne studiegids en ene gamepc, wa'n contrast ;)
k vind t maar een aanstanjagende doos Brr :X :9

Nette survey, probeer is de 158.22 drivers ;) Die draaien hier heel goed nog geen enkel probleem gezien :)
Mijn 8800 GTS 320 mb draaid op standaard 575 en 1700 en ik haal in samenwerking met mijn Athlon 5600+ 9200 punten in 3Dmark06 met de 158.22 Drivers ( nog geen andere drivers getest maar oke ) :Y)

Maar overall Nice survey :)
Ja, die gebruik ik ook, typfoutje denk ik :)
Half off-topic: die foto van je case, welke CPU koeler is dat, die enorme heatsink?
Mooie review trouwens! Kan je SupCom eens testen op een hoge resolutie? Dat schijnt Únorm veeleisend te zijn.
Freezer 7 Pro
Hier

vind ik 1 vd beste coolers mijn p4 3,0 draaid op 3.6 met dee cooling prima stabiel en lkkr koel

oja en lkkr stil
Die cpu cooler is een Artic Freezer.
@Kzit eraan te denken om hem te kopen voor mijn Athlon 5600+, maar er staan op veel sites Tot de 5200+ dus ik weet t niet :?

wil prima.

@Ik vind die systeem fan wel bruut. Die is ook van Artic volgens mij. Nooit geweten dat je een 12cm fan los kon kopen van dat type.

Dat is het en die blaast hard, maar is niet echt stil vind ik.
Dus hij zo werken op mijn 5600+ ?? :)
Dat zou gaaf zijn, want ik wil hem ook op een 5600+ zetten :)