FIFA 12, PlayStation 3 Review

Phusebox 5 oktober 2011, 1.601 views

FIFA 12, PlayStation 3

Pluspunten

• Realistischere verdediging
  • Nieuwe impact engine is een stap in de goede richting
  • Schieten van afstand gaat beter

Minpunten

• Nederlands commentaar erg slecht
  • Minder toegankelijk voor nieuwelingen, zeker online
  • Impact engine werkt niet optimaal

Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5

REVIEW FIFA 12
De laatste jaren is EA’s FIFA franchise de onbetwiste nummer 1 op het gebied van de voetbal game. Niet alleen blinkt FIFA uit in het legio aan licenties van competities en spelersnamen, maar de laatste jaren heeft EA ook een flinke inhaalslag weten te maken op het gebied van gameplay, zowel óp het veld als ernaast. FIFA is allang niet meer ‘gewoon een voetbalspelletje’. EA heeft de laatste paar jaren veel effort gestoken in het ontwikkelen van de coaching modus en ook het online facet van de FIFA games wordt ieder jaar weer doorontwikkeld.

Tegelijkertijd kan de legitieme vraag worden gesteld of de FIFA games, die ieder jaar rond september/oktober verschijnen, wel voldoende weten te verbeteren t.o.v. hun voorganger. Want naast het updaten van spelers, clubs en competities moet de game ook genoeg vernieuwing in gameplay bieden willen gamers er ieder jaar weer 50 tot 60 euro voor neertellen. In mijn review staat dan ook de volgende vraag centraal “Biedt FIFA 12 voldoende vooruitgang ten opzichte van zijn zeer succesvolle voorganger en is het daarmee een volwaardige, nieuwe game?”.

Als je FIFA 12 voor het eerst opstart lijkt er niks nieuws onder de zon. De gelikte menu’s, strakke vormgeving en uitstekende graphics, daar staat de EA franchise al jaren om bekend. Ik zal dus toch echt een potje ‘ballen’ moeten opstarten. Zo gezegd, zo gedaan.

IT’S IN THE GAME

Defense! Defense!
Al snel kom je erachter dat bij FIFA 12 het verdedigen geen hersenloos knoppendrukken meer is. Waar je bij FIFA 11 nog zonder na te denken een knop kon inhouden waardoor je verdediger als een Kamikaze piloot op de tegenstander met de bal afrende en hem op niet al te subtiele wijze de bal afhandig maakte, wordt er in FIFA 12 gebruik gemaakt van Tactical Defending, één van de vernieuwende in-game gameplay elementen in de nieuwe FIFA telg. Dit nieuwe element in FIFA 12 zorgt ervoor dat zelfs de meest doorgewinterde FIFA 11 speler de nodige uurtjes aan oefening zal moeten spenderen om het nieuwe verdedigen onder de knie te krijgen. Maar zoals vaak wordt gezegd: “Oefening baart kunst”. De echte liefhebber van het spel wordt rijkelijk beloond. Verdedigen is in FIFA 12 namelijk tot een echt ambacht gemaakt, waarbij het aankomt op haarfijne precisie en perfecte timing. Het is niet meer mogelijk om tactloos, met het simpelweg inhouden van een knop, de bal van de tegenstander te veroveren, je kunt alleen nog maar van een redelijke afstand druk zetten. De uiteindelijke tackle komt echt aan op finesse en vergt in eerste instantie, zoals al eerder gezegd, de nodige oefening.

Dribbel
Tactical Defending is naar mijn mening een zeer welkome verandering, die ervoor zorgt dat het realisme in de game naar een hoger niveau stijgt. Maar de volgende toevoeging zorgt daar nog véél meer voor, namelijk het Precision Dribling. Precision Dribling zorgt ervoor dat je je eindelijk voelt als Messi of Iniesta. Met dit vernieuwende element zorgt EA ervoor dat je als speler in de kleine ruimte met een paar verfijnde bewegingen je tegenstander op het verkeerde been kan zetten. Hier moet wel bij worden gezegd dat Precision Dribling niet van elke willekeurige speler een balvirtuoos maakt. Manolev blijft een balstuntelaar, daar verandert zelfs FIFA 12 niks aan. Je speler moet wel over de juiste basiskwaliteiten beschikken. Net als bij Tactical Defending wordt bij Precision Dribling geduld en voldoende oefening uiteindelijk rijkelijk beloond en komt het het realisme in FIFA 12 ten goede.

Allseeing I
FIFA 12 is een stuk realistischer dan zijn eerdere voorgangers, zoveel is inmiddels al duidelijk. Dit is ook terug te zien in de AI van de computer en van individuele spelers. Spelers als Xavi maar ook Eriksen van Ajax, zijn niet alleen in werkelijkheid meesters in het geven van een steekpass, dankzij Player Vision zien we deze kwaliteit bij individuele spelers ook in FIFA 12 merkbaar terug. Daarnaast is het nu ook zo dat een tegenstander zijn spel aanpast aan wie er in de spits staat. Zo zal een vleugelspeler die Peter Crouch in de spits heeft staan eerder de lange bal voorgeven en zal hij eerder kappen en naar binnen trekken als David Villa daar rondrent.

Double Impact
Het laatste in-game gameplay element dat nieuw is in FIFA 12, is de Impact Engine. De Impact Enigine zorgt dat botsingen tussen spelers met meer realisme worden weergegeven, althans dat probeert het. Hoewel de Impact Enigine in het grootste deel van de gevallen goed werkt en ervoor zorgt dat als je een speler op zijn enkels raakt, deze ook echt aan zijn enkels geblesseerd raakt, zorgt dit nieuwe element ook voor soms rare taferelen waarbij spelers als een slome duikelaar ten gronde gaan of soms in poses belanden waar de Kama Sutra nog een puntje aan kan zuigen. De Impact Engine is waarschijnlijk de vernieuwing die zelf nog de meeste vernieuwing nodig heeft, het werkt namelijk nog niet vlekkeloos.

Naast de eerdergenoemde in-game vernieuwingen heeft EA in FIFA 12 ook weer ruim aandacht besteedt aan zintuigprikkelende verbeteringen, zoals het commentaar bij de wedstrijden en de hymnes van het publiek die over het veld schallen. Wat het commentaar aangaat moet wel de kanttekening worden geplaatst dat het hier gaat om het Engelse commentaar, want Evert ten Napel en Youri Mulder blijven erbarmelijk slecht en misplaatst commentaar geven dat vaak ook nog eens slecht getimed is. En hoewel de physics van de internationaal bekende spelers tot in de fijnste details zijn uitgewerkt heeft het merendeel van de spelers op het veld nog een generieke uitstraling, net als het publiek, dat er in verhouding tot de rest van het grafische geweld, nogal blokkerig bijzit.

DE DERDE HELFT

Naast de vernieuwingen die EA in het veld heeft aangebracht in FIFA 12, zijn er buiten het veld ook een aantal welkome verbeteringen.

Carrière beest
De carrière-modus wordt in FIFA 12 nog intenser beleefd. Als je ervoor kiest om als coach je team tot betere prestaties te brengen kan je je lol weer ruim op, of je er nu voor kiest om elke wedstrijd zelf te spelen of je laat het aan de computer over (terwijl ik me dat laatste haast niet kan voorstellen). Vooral het scouten en de transferperiode, waarbij je nu, op de laatste dag, nagelbijtend het laatste uur ziet wegtikken en hoopt dat jouw finale bod op Wayne Rooney niet meer zal worden overtroffen. Naast de rol als coach kun je, net als in FIFA 11, ook in de huid kruipen van je eigen favoriete speler of van een nobody het nieuwste talent maken in Virual Pro. Deze laatste modus brengt echter niks nieuws onder de zon en is in mijn ogen nog steeds een ondergeschoven kindje. Het voelt niet alsof je echt de ontwikkeling van je Virtual Pro zelf kunt beïnvloeden en ook de Rise to Fame is niet te proeven. Hier is dus nog wel degelijk werk aan de winkel.

In da Club
Op online gebied is FIFA 12 net zo solide als zijn voorganger en biedt het eindeloos veel uren aan fun met vrienden of wildvreemden. Werd in FIFA 11 nog gebruik gemaakt van een Leaderboard, in FIFA 12 is er gekozen voor het divisie-systeem, waarbij er 10 divisies bestaan die elk hun eigen niveau en toernooien kennen. Zo kun je kampioen worden van je eigen divisie, wat FIFA 12 toegankelijker maakt voor beginnende spelers. Tot slot kun je online in de EA Sports Football Club, hét social network voor FIFA fans, de verrichtingen van jouw favoriete club volgen en ‘beïnvloeden’ door gespeelde wedstrijden in de echte competitie over te doen. Zo had je vorig jaar bijvoorbeeld Feyenoord kunnen weerhouden van hun 10-0 debacle tegen PSV…

MISSING PIECES

Is FIFA 12 dan dé perfecte footy game? Nee, perfectie bestaat in mijn ogen niet. FIFA 12 komt wat mij betreft wel heel dicht in de buurt. Vooral het vergaande realisme dat in deze nieuwste editie van de succesvolle reeks is aangebracht is voor mij persoonlijk een welkome verbetering. Hoewel dit op het gebied van de Impact Engine nog wel voor verdere ontwikkeling vatbaar is, nu vallen spelers nog vaak onnatuurlijk en soms houterig over elkaar heen. Vooral het Precision Dribling en Tactical Defending zorgen voor meer balans in de game en maken dat veel oefenen, geduld, tectisch inzicht en perfecte timing uiteindelijk rijkelijk worden beloond.

Naast alle facetten die FIFA 12 wél rijk is, zou ik toch ook van de gelegenheid gebruik willen maken om een aantal aspecten te opperen die ik zelf mis in de game en die wat mij betreft vooral het realisme nog meer eer aan zouden doen. Wat te denken van de mogelijkheid om als aanvoerder te kunnen bedelen bij de scheids om een kaart voor de tegenstander óf het niet geven van een kaart aan een van jouw eigen medespelers. En waar is toch die elleboog, die je op de echte velden wekelijks meerdere malen de revue ziet passeren? Waarschijnlijk dat de FIFA, vanwege hun Fair Play campagne hierop tegen is, maar wees eerlijk: het gebeurt in het echt ook. Net als de Schwalbe, die alleen in FIFA 99 terug te vinden is. Tot slot zou het inbouwen van thuisvoordeel of het opgezwiept raken door het thuispubliek ook bijdragen aan het realisme. Wellicht dat dit aspecten zijn die ook moeilijk in een game zijn in te bakken, maar mochten ze bij EA een helder moment hebben dan zijn dit toch wel een paar interessante aanvullingen, lijkt mij zo.

IN HET KORT

FIFA 12 is een volwaardige, nieuwe game, dat is wel duidelijk. EA heeft enorm veel tijd gestoken in het verbeteren van het realisme met apsecten als Precision Dribling en Tactical Defending. Ook de AI van de tegenstander is verder geperfectioneerd, waardoor je meer en meer het gevoel krijgt dat je alle facetten van een potje FIFA zelf kan beïnvloeden. Door het vergaande realisme is FIFA 12 ook een heel belonende game; het onderschrijft namelijk dat je door doorzettingsvermogen, tactisch inzicht en finesse een betere FIFA-gamer kan worden. Daarnaast telt zowel de carrière modus als de online modus ontelbare uren aan gameplay, alleen of met vrienden. Werd FIFA 11 al gezien als de beste footy game ooit; FIFA 12 gaat hier nog een stapje overheen. Laten we alleen hopen dat EA nu niet op zijn louweren gaat rusten en achteroverleunend de nu al spectaculaire verkopen naar binnen harkt, maar dat ze blijven streven naar perfectie, iets waar ze met FIFA 12 zeer goed in zijn geslaagd.

Heb jij ook een FIFA 12, PlayStation 3?

Reviews door de redactie

De veranderingen die jij aankaart als zogenaamde verbetering hebben tot dit geleid:

Cd'tje geprint en doorgeknipt? :+
Nee ik ken deze persoon.. cd'tje is echt naar cd-hemel....

Uit ergenis van de nieuwe AI en nog een aantal wijzigingen. Maar het wordt off-topic om deze hier te posten.

[Reactie gewijzigd door skaars op 31 oktober 2011 12:09]

Daar kan ik mij wel een beetje in vinden hoor, spel is soms erg frustrerend tijdens online.

Heb je Messi gezien in FIFA 12? Geen woorden voor die man in fifa 12 véél te overpowered, hij huppelt langs je verdediging ook al zet je 10 tackles in of je moet met Kompany zullen gaan dekken.
Dat had je met C. Ronaldo in Fifa 11. Geen team die die gast kon stoppen en alles wat hij schoot ging er ook in.
Plaats anders nog een review voor de PC versie, dan is het direct compleet.
Ik kan er weinig aan doen dat Tweakers.net dit niet kan combineren of dat je überhaupt niet kunt aangeven voor welke platformen je review is.

De PC versie heb ik ook niet gespeeld dus daar kan ik ook niks over zeggen.
* Blue-Tiger vind het jammer dat je niet je eigen reviews kunt schrijven...
Waar heb jij het nou weer over?
Jij heet Erik, en de schrijver van de originele review heet Mark?
Ja omdat onze site niet meerdere schrijvers ondersteund.
Er staat toch netjes 'FIFA 12, PlayStation 3 review door Phusebox' bovenaan je review, het lijkt me dus duidelijk voor welk platform het is.
Ik vind het Tactical Defending echt niks. Destijds toen 2010 FIFA World Cup: South Africa (game) uitkwam (dus tussen FIFA 10 en FIFA 11), zeiden ze nog dat ze graag de kant opgingen waarbij steeds meer mensen het spel zouden kunnen spelen (ze hadden toen het 2-knoppen systeem ontwikkeld).

Nu stappen ze daar helemaal van af. FIFA 12 is een no-buy voor mij.
Je kunt nog steeds kiezen voor een 2 knoppen control, heb het meren ik zien langskomen bij de opties
ik vind die blessures echt niet leuk! Je bent naar de goal aan het lopen en dan heeft die persoon ineens pijn aan zijn been! :( :( :(