Mapower MAP-KC31B (3.5" IDE, USB 2.0, Zwart) Review

A_L 20 juni 2007, 977 views

Mapower MAP-KC31B (3.5" IDE, USB 2.0, Zwart)

Pluspunten

• uiterlijk
  • prijs
  • blauwe led (of zijn blauwe leds niet meer in?? )

Minpunten

• koeling minder efficiŽnt
  • plaatsing backup-knop
  • beperkte software ondersteuning backup-knop

Kwaliteit voeding Score: 4

Voor een 'overtollige' ide-schijf had ik een simpele/mooie externe usb-behuizing nodig die niet te veel zou moeten kosten. De Mapower KC31B wordt door de fabrikant geprezen om zijn 'revolutionaire backup-knop', 'aŽrodynamisch gevormd koellichaam voor optimale warmte afgifte' en zijn uiterlijk. In de review kijk ik of deze kreten enig hout snijden.

De behuizing wordt overigens ook onder andere namen aangeboden. Teac maakt er bijvoorbeeld ook gebruik van.

In de doos

In de doos zit naast de behuizing het volgende:
-driver-cd
-Voeding (Asian Power Devices DA-30C01 12V 1.5A, 5V 1.5A)
-Usb-kabel (1m)
-Standaard om de de behuizing verticaal te plaatsen
-Hardware installatie-a4'tje
-Software installatie-a4'tje
-Inbus-sleutel

Behuizing

De behuizing bestaat uit een stevige aluminium boven- en onderplaat, 2 grote koelribben als zijkant, een geperforeerd plaatje aan de voorkant en een L-vormige plaatje aan de achterzijde/binnenkant met aansluitingen op het verticale gedeelte en de printplaat plus harde schijf op het horizontale gedeelte. Dit geheel zit vast met 4 inbus-schroeven die met behulp van de bijgeleverde sleutel kunnen worden verwijderd.

De boven en onderkant zijn hetzelfde, alleen in de inbus-schroeven aan de onderkant zit een rubber nopje. Hierdoor zijn de behuizingen ook stapelbaar.

De harde schijf wordt vastgeschroeft op de L-vormige lichte plaat welke aan de achterkant in 2 uitsparingen van de koelprofielen schuift. Om de harde schijf vast te zetten moeten vier kleine schroeven in de onderkant worden geplaatst. De ruimte tussen de harde schijf en de printplaat is vrij klein waardoor de molex van de stroomtoevoer strak tegen de printplaat aan zi. Aan de onderkant van het deksel zit een vierkant schuimrubberkussentje welke tegen de schijf aandrukt zodat deze niet gaat resoneren.

Aan de voorkant zit een blauwe led, welke normaal aan staat en knippert bij schijftoegang. Deze was echter vrij vel, wat mij er toe heeft aangezet om de led achter in de behuizing te leggen.

De backup-knop is op de achterzijde van de behuizing gemonteerd. Dit nodigt niet uit tot frequent gebruik.

Software

De bijgeleverde cd is een generieke driver/software-cd voor ongeveer alle producten van Mapower. Je moet dus zelf nog even kijken welke driver of software je nodig hebt.

De driver is alleen nodig voor Windows 95,98,me,nt en 2k. Er wordt een backup-pakket voor Windows 95 en hoger geleverd welke gebruik kan maken van de backup-knop. Hier is gekozen voor VIA's 'Button Triggered USB Backup Utility', kort VBTU. Hiermee kunnen backup-taken worden ingesteld, welke dan met een druk op de backup-knop worden uitgevoerd. Althans dat is het idee. Helaas werkt het geheel niet voor gebruikers met beperkte rechten onder Windows XP.

Een kort overzicht van hoe VBTU werkt is te vinden in een artikel van cdrinfo over de teac HD 150T

Prestaties

De Mapower KC31B maakt gebruik van de VIA VT6204 USB 2.0 naar IDE brug. Om enig inzicht in de prestaties te verkrijgen gebruik ik een Samsung HD300LD schijf en het programma H2BenchW van c't.

Bij het lezen kom ik gemiddeld op zo'n 30MB/s en schrijven 23MB/s. Redelijke prestaties lijkt mij. Volledige resultaten zijn in afbeelding 4 te zien. Deze zijn bijvoorbeeld te vergelijken met de resultaten van bijvoorbeeld External Hard Drive Charts van Tom's Hardware en van tests in de c't zelf.

Ondersteuning van de knop ontbreekt helaas onder linux. Er is wel een patch voor de Maxtor Onetouch, maar deze werkt niet voor andere merken.

Koeling

De behuizing moet het stellen zonder een ventilator, alhoewel de printplaat wel een 2 pin 12V fan-header aanbiedt. De warmte van de harde schijf zou moeten afvloeien via de koelribben aan de zijkant. Dit gebeurt echter maar beperkt, aangezien de harde schijf geen directe verbinding heeft met de zijkanten. Er zit tussen de schijf en de zijkant nog ongeveer een halve centimeter ruimte.

De warmte moet nu via de lichte plaat waarop hd zit gemonteerd, via de bodem naar de zijkant gaan. Dit lijkt me niet erg waarschijnlijk. De warmte wordt dus grotendeels via de lucht worden afgevoerd. Klein voordeel hierbij is dan nog dat de voorkant geperforeerd is.

Ik heb er over gedacht om de twee zijkanten naar binnen te plaatsen tegen de schijf aan, en dan de voor- en achtkant in korten. Deze gedachte heb ik eerst gelaten voor wat het is, namelijk een gedachte... Waarschijnlijk krijg ik het dan nooit meer precies op z'n plaats :-)

Voor nog geen dertig euro (sorry, mocht geen prijs toevoegen aan de pricewatch van Alternate...) is de Mapower KC31 is een leuke behuizing met redelijke prestaties. Qua koeling maakt het de beloften echter niet helemaal waar.

Heb jij ook een Mapower MAP-KC31B (3.5" IDE, USB 2.0, Zwart)?

Ik gebruik veel externe harde schijven i.v.m. met mijn werk.

Dit is volgens mij hetzelfde als de Xodd dat ik ook heb.
Mijn versie is er een met esata, firewire ťn usb aansluiting.

Ik heb er problemen mee gehad. Ik vermoed dat de Via chip die de usb transfers voor zijn rekening neemt geen goed werk doet.
Gebruik dus een van de andere aansluitingen.
Nog beter: koop een icybox. Oerdegelijke chipsets !
30/23 is niks om je voor te schamen. Dit is toch meestal wel een beetje het maximum wat je kan verwachten
Ik wist dat er nog een fabrikant deze behuizingen gebruikte, maar kon het niet meer vinden. De Xxodd xd31b lijkt aan de buitenkant in ieder geval precies hetzelfde. Alleen zit er bij mij niet zo'n X op :)

De versie met esata en firewire maakt waarschijnlijk gebruikt van een andere chip.