Sony Vaio VPCSB1X9E (Zwart) Review

evanraalte 3 oktober 2011, laatste update op 3 oktober 2011, 842 views

Sony Vaio VPCSB1X9E (Zwart)

Pluspunten

• Klein, licht en dun
  • i5 2410
  • Mooi keyboard
  • Mat scherm

Minpunten

• Nutteloze 2e videokaart
  • Accuduur wordt erg slecht bij zware toepassingen
  • slecht doordachte schuifregelaars
  • Veel meuk geinstalleerd bij eerste installatie
  • Luide fan(s)
  • Ouderwetse 5400rpm hardeschijf

Nadat ik was geslaagd voor mijn examens bedacht ik mij dat ik mijn desktop niet mee naar school kon nemen. Ik ging opzoek naar een laptop en dit waren mijn prioriteiten:
  • Een i5 of hoger Sandybridge, want wie wil die oude meuk van vorig jaar nog hebben:P
  • Meer dan 250GB hardeschijf
  • USB 3 poort en hdmi
Met dit lijstje in mijn hoofd ging ik opzoek in de tweakers pricewatch en vond de sony. Op het moment van bestellen was een upgrade naar 8gb ram gratis dus dat was mooi meegenomen. 2 weken later kwam mijn laptop binnen en ik had zin om er mee aan de slag te gaan :)

Eerste indruk

Toen ik de laptop aandeed viel het mij op dat de fan een enorme herrie maakte. Nou, "enorm", relatief veel in ieder geval. Na een lange installatie procedure kwam ik in een omgeving van windows met ongelovelijk veel standaard ge´nstalleerde applicaties en ik heb meteen de laptop uitgedrukt, en een schone windows installatie erop gezet.
Hierna heb ik mijn software ge´nstalleerd, en kon ik aan de slag. Wat mij als eerste opviel is dat de laptop voor mij niet erg snel aanvoelde vergeleken met mijn 3 jaar oude pc. Dat hij grafisch minder was kon ik begrijpen. De cpu kon het ook niet zijn (Q6700 vs i5 2410, de i5 is iets sneller) dus moet het wel de hardeschijf zijn, dat ding draait nog op 5400 toeren en ik denk (eigenlijk hoop ) dat dat het probleem is.
Om het zeikverhaaltje compleet te maken nog 1 ding: de STAMINA / PERFORMANCE schuifknop, waarom die er zit kan ik dus echt niet begrijpen, energiebeheer schema’s stel je gewoon in binnen windows en je kan die schuifknop niet eens gebruiken als je aan het werk bent omdat er dan processen lopen, die lopen natuurlijk altijd, zelfs al doe je niks.
Verder vind ik de Wireless-schuifknop niet efficient, je hebt alleen de optie om bluetooth EN wifi uit of aan te zetten, dus niet los van elkaar, meestal gebruik ik alleen wifi dus dit slokt normaal gesproken een hoop batterij op. Gelukkig bestaat er iets als apparaatbeheer.:)

Het beeldscherm

Ik ben ongelofelijk blij met de keuze 13 inch MAT : ). Ten eerste kan ik overal op school en in de trein werken en mensen uitlachen omdat ze een glare scherm hebben:P. Ten tweede is de DPI beter dan de meeste 15 inch laptops (ik weet dat full-hd bestaat maar de meeste hebben nog 1368 768). Ten derde weegt mijn laptop nu door zijn geringe afmetingen maar 1.7 kilo. Ik doe em gewoon in een sleeve en dan in mijn tas, terwijl veel een apparte laptoptas moeten meenemen.
De afwerking
Ziet er gewoon netjes uit, heel dun, voelt stevig en bovenal een heerlijk toetsenbord. De touchpad is minder, maar ik gebruik toch een draadloze muis. Nu ik daar toch over praat, de dongel van mijn muis steekt wat meer uit de laptop dan dat ie doet op andere laptops. Niet perce hinderlijk, maar het viel mij op:P.

Accuduur

Als ik een verslag maak of aan het internetten ben zet ik de laptop op zuinige modus, hierop gaat ie wel 4/5 uur mee (ligt aan helderheid van scherm). Echter, als ik autocad open, trekt ie em zo in 2 uur leeg op presatiemodus (die moet je echt gebruiken anders is ie niet vooruit te branden). Dit vind ik raar, ik doe op dit moment echt geen zware activiteiten, dus hij zou het zonder moeite moeten trekken. Benchmarks voor accuduur wil ik wel maken als ik tijd heb.
Grafische prestaties
Er zitten 2 videokaarten in, een HD3000 van intel ( standaard bij elke SandyBridge) en een HD6470M. Ik kan niet begrijpen waarom ze dit hebben gedaan want de kaarten zijn praktisch even snel, behalve dan dat de 6470 directX11 heeft. Maar even over de prestaties, ik kan met gemak een full-hd film kijken en af en toe een potje NfS Most wanted in de trein kan die ook wel hebben

Mijn mening is heel verdeeld over deze laptop. Hij is klein, licht, en ik hoopte snel, helaas valt dit in de praktijk met sommige toepassingen erg tegen, zelf snap ik hier niet echt de oorzaak van. De hardeschijf wordt sowieso vervangen, maar dat lost volgens mij niet de andere problemen op. Ik had gehoopt op een goede accuduur, zelfs als ik zware applicaties open. Dat wordt dus de oplader mee naar school nemen.
Verder vind ik dat de laptop niet goed is uitgedacht, de schuifregelaars, en ook de videokaart keuze, waarom een extra videokaart die geen haar beter is dan de HD3000? Voor directX 11 gaming ervaring hoef je het niet te doen in ieder geval.
De rest van de laptop wel goed, hij voelt stevig aan, typt lekker en ziet er mooi uit. De in-windows prestaties zijn wel goed, evenals andere toepassingen behalve Autocad xD

Heb jij ook een Sony Vaio VPCSB1X9E (Zwart)?