Thermalright XP-90 (Socket 478/754/939/940) Review

jefklak 19 juni 2007, 648 views

Thermalright XP-90 (Socket 478/754/939/940)

Pluspunten

• licht en klein, stoot nergens tegen op het moederbord,
  • past op meer dan een socket systeem

Minpunten

• exclusief fan die je zelf moet kopen (en totaal dus duur is),
  • De XP-120 koelt natuurlijk een paar graden beter.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Eindelijk, een vervanging van de penitum 4 stock cooler. Dat ding maakte pas wat lawaai! Ik heb een papst 90mm 3412N/2GLLE fan gebruikt om op deze heatsink te mounten, naar beneden toe (omdat het dan toch een paar graden minder is dan naar boven toe). De koeler kan zowel op P4 als K8 mobo slots gemount worden, en gebruikt voor de P4 de standaard clips van het moederbord zelf. Installatie was heel eenvoudig: pasta smeren, klik-klik en hup. Er zijn rubberen strips aanwezig om de vibratie van de fan tegen te gaan!

Toen ik de PC aanzette had ik niet direct door dat hij werkelijk aan stond! De fan kostte me wel 14... Er zijn andere en veel betere oplossingen (Nexus!) maar daar dacht ik te laat aan. Vl beter qua geluid dan de stock cooler. Temperaturen test:

Idle 29C
Load 43C

Prachtig :)

• Intel Pentium 4 3.0GHz (S478, 3.0GHz, 512KB, 800MHz FSB, 82W)
  • Windows XP

Heb jij ook een Thermalright XP-90 (Socket 478/754/939/940)?

ik heb deze al jaren en ben er zeer tevreden mee. de koelvinnen lopen door tot aan het gedeelte wat op de cpu zit. wel ns in het jaar met een kwast er doorheen want dan zit ie bij mij helemaal vol met stof. als ik er nu een moest kopen zou ik toch voor de XP 120 gaan waar een 120mm fan op past. die pakt toch nog een groter gedeelte van het mobo mee. heb wel eens tijdens het verwijderen van het koelblok de cpu zo uit de nog gelockte socket gehaald met als resultaat kromme pennen. voorzichtig losmaken want hij zit erg strak op de cpu en die trekt ook nog eens helemaal vacuum door de koelpasta.

ik snap de beoordeling voor geluidsproductie niet aangezien een heatsink zelf geen geluid maakt.

ik heb er een noname 92mm blueled fan ( 4 euro ) op zitten, via bios ingesteld, 1100-1400 rpm, ik hoor hem simpelweg niet..
De beoordeling heb ik tussen goed en slecht in gelegd, omdat het zoals je zei afhangt van fan :)
Kijk maar even op silentpcreview.com questie aangename 80 tot 120mm fans overzichtje te krijgen. In Belgi is het moeilijk om aan nexus fans te raken - buiten door te importeren via Nederland maar de verzendkosten zijn meestal even hoog als de fan zelf...

papst is Duits geloof ik? Weet het niet zeker.
Trouwens, schreeuwende fans kan je nog altijd undervolten tot op 7V ofzo!
Bytes@Work verkoopt nexus fans.

Papst is inderdaad duits en zijn ook zeer goed.

Maar zelf gebruik ik een Silverstone FM121 geluid maakt mij toch niet zoveel uit.
Bedankt voor de link!
'k Heb ze bij http://bg-computers.com/ besteld, 120mm kost daar 7 :)
Lekker goedkoop. Wel 9 verzending totaal, maar 2x120mm en 2x80mm maakt het totaal nog veel goedkoper dan bij bytesatwork.

Nuja, het maakt niet zveel uit.
Zolang je er maar geen "Evercool" fans op plaatst! Ik heb er hier 2 en mn, die maken pas lawaai....